Tesla predstavila začiatkom roka nový model Tesla Model S Plaid, ktorý sa len pred pár dňami dostal k prvým zákazníkom. Prekvapil viacerými zmenami a jednou z nich určite bol aj nový volant. Okrem toho však z auta zmizol bežný volič smeru jazdy, ktorý je nahradený umelou inteligenciou. Prvé videá ukazujú, ako tento systém funguje v praxi.
Prehľadný a opatrný
Nová funkcia spustila vlnu rôznych reakcií zo strany verejnosti. Samozrejme, nechýbalo ani množstvo otázok, ako vlastne bude celý systém fungovať. Teraz už vieme, že Tesla sama predpokladá, ktorým smerom chcete autom ísť. Toto rozhodnutie robí na základe rôznych vstupov, a to z okolitých senzorov alebo aj zo strojového učenia na základe toho, aké rozhodnutie urobíte vy. Vozidlo si zásah človeka dokáže zapamätať a priradiť ku konkrétnemu miestu. Ako celý systém funguje v praxi zobrazuje prvé video, ktoré skôr potvrdzuje, že Tesla túto funkciu zapracovala naozaj veľmi dobre.
Obavy o nesprávne zaradený stupeň môžu byť skutočne minimálne, nakoľko systém vodiča od prvého kontaktu upozorňuje, či zaradí spiatočku alebo pôjde dopredu. Hneď ako sa vodič pripúta, auto ho ďalej inštruuje, aby stlačil brzdu, čím zaradí buď spiatočku alebo D. Vo videu nižšie je možné vidieť, že vodič s autom cúva z garáže, čo auto aj správne vyhodnotí a zamýšľaný smer jazdy zdôrazňuje na displeji kokpitu. Samozrejme, rozhodnutie systému je kedykoľvek možné zmeniť jednoduchých potiahnutím vozidla do správneho smeru jazdy na hlavnom displeji.
Aktualizované 15. júna 2021
Pôvodný článok z 29. januára 2021
Tesla Model S a X je bez voliča smeru jazdy. Auto bude hádať, kam chcete ísť, tvrdí Elon Musk
Tesla včera predstavila nové facelift verzie Tesla Model S a X. Konečne sme sa tak po dlhšom čakaní dočkali odhalenie noviniek, ktoré tieto nové verzie prinesú. Zo všetkých zmien však najviac zaujali tie v interiéri. Výrazná zmena smerom k dizajnovému štýlu Model 3 a Model Y síce bola očakávaná, no všetkých prekvapil nový špeciálny volant pripomínajúci monoposty F1.
Tesla vie kam chcete ísť
Okrem týchto zmien ale fotografie ukazujú aj ďalšie, nie až tak viditeľné úpravy. Nie každý si totiž všimol, že z interiéru zmizol tradičný volič smeru jazdy a taktiež smerovky, smerovky sa nachádzajú na ľavej strane volantu ako kapacitné dotykové tlačidlá. Na žiadnych fotografiách ho skrátka nie je vidieť, a tak je pravdepodobné, že Tesla sa opäť púšťa do niečoho neštandardného. Už sme si zvykli, že Tesla robí veci inak a často takým spôsobom, ktorý sa v budúcnosti môže stať štandardom aj u iných automobiliek.
Možno by sme mohli zavtipkovať, že Mercedes-Benz ukončuje dodávky tohto dielu pre Teslu, no Elon Musk má na to zjavne ešte viac prekvapivé vysvetlenie. Nuž, podľa jeho slov ich auto nebude potrebovať: „Už žiadne páčky. Auto uhádne smer jazdy na základe toho, aké prekážky vidí, kontextu a navigácie. Dá sa to ale zmeniť na displeji.“ V praxi to teda znamená, že o prepínaní smeru jazdy a ovládaní by už mal rozhodovať systém auta, ak však náhodou toto rozhodnutie nebude správne, je možné zasiahnuť a smer jazdy manuálne zmeniť. Ešte stále je tu ale možnosť, že Elon Musk iba vtipkuje.
No gear shifter
No turn signals
No problem pic.twitter.com/7rNRCalSCP
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) January 28, 2021
Je to určite zaujímavé riešenie, ktoré si ale v bežnej premávke vieme len veľmi ťažko predstaviť. Pravdepodobne teda ide o jednu z funkcií softvéru (FSD) plne autonómnej jazdy. Ten je už v uzatvorenom testovaní pre vybraných majiteľov v rámci USA. Neskôr sa má dostať do testovacej fázy aj v ďalších krajinách, vrátane Nórska. Vozidlo v tomto režime zbiera enormné množstvo dát, na základe ktorých je činnosti softvéru ďalej vylepšovaná.
Dlhá jazda s FSD
Majitelia, ktorí sú súčasťou uzatvoreného testovania zverejňujú na YouTube množstvo videí, v ktorých ukazujú schopnosti FSD systému. Z nich je jasné, že už v aktuálnom štádiu je na veľmi dobrej úrovni. Dokáže reagovať aj v komplikovanejších situáciách, avšak niekedy je stále potrebný zásah vodiča. Pri jazde s aktívnym systémom FSD je samozrejme nutná neustála aktívna kontrola človekom. Nižšie si môžete pozrieť viac ako 5 hodinové video jazdy z Los Angeles do Silicon Valley. Jediný potrebný zásah vodiča bol pri nabíjaní vozidla.