Americká automobilka Tesla sa opäť pustila do vylepšovania svojho elektromobilu Model S. Podrobne predstavila novú generáciu s označením Model S Plaid, ktorá prichádza s viacerými pozoruhodnými špecifikáciami a funkciami. Na tému upozornil portál Electrek.
Jednou z veľkých noviniek po technickej stránke sú rotory v elektromotore obalené uhlíkovým vláknom, čo má eliminovať možné poškodenie motora pri extrémne vysokých otáčkach. Okrem toho bolo prepracované aj tepelné čerpadlo pre dosahovanie dlhej výdrže bez straty výkonu a nižšiu degradáciu batérií. V chladných podmienkach má byť o 30% efektívnejšie a spotreba energie na vyhrievanie kabíny v extrémnych mrazoch má klesnúť až o 50%.
Extrémne zrýchlenie a stabilný výkon
Novinka láka na skutočne vysoký výkon. Prichádza ako najrýchlejšie sériovo vyrábané auto na svete. Z 0 na 100 km/h sa zvládne rozbehnúť za neuveriteľné 2,1 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastavuje na hodnote 322 km/h. Stará sa o to trojica elektromotorov s celkovým výkonom 1020 koní. Pozornosť treba venovať skutočnosti, že motor dokáže takmer celý výkon dodávať aj pri maximálnej rýchlosti a zaisťuje tak plochú krivku výkonu.
Tesla Model S Plaid je sériovo vyrábané autom s najnižším koeficientom odporu vzduchu – 0,208.
Dojazd cez 600 kilometrov
Tesla deklaruje elektrický dojazd 628 kilometrov, avšak, používa pritom hodnotenie podľa štandardu EPA. Čo sa týka rýchlosti nabíjania, na nabíjacích staniciach SuperCharger s výkonom 250 kW bude možné za 15 minút získať dojazd na úrovni 301 km.
Do predaja sa dostane aj verzia Tesla Model S Plaid Long Range s totožnou výbavou ako hlavný model, no s väčším dojazdom – 652 km. Rozdielom je prítomnosť len dvoch elektromotorov, maximálna rýchlosť 250 km/h a zrýchlenie z nuly na stovku za 3,2 sekundy.
V súvislosti s prezentovaným dojazdom musíme spomenúť skutočnosť, že dlhodobé čakávania zatiaľ neboli splnené. Vo všeobecnosti sa očakávalo, že vylepšený model Tesla Model S Plaid Long Range usadne na pozíciu elektromobilu s najväčším dojazdom. Aktuálne to ale vyzerá tak, že prím bude hrať konkurencia v podobe Mercedes-Benz EQS so 770 km dojazdom. Prakticky rovnaký dojazd ako nová Tesla má ponúknuť aj elektromobil Lucid Air.
Nový volant “yoke”
Množstvo vylepšení sa odohralo v interiéri. Osadený tu bol nový volant v tvare roztiahnutého písmena U, ktorý poznáme aj pod označením “yoke” a vidieť sme ho mohli v Cybertrucku. Elektromobil mal dostať aj podporu “intuitívneho prepínania jazdných režimov”. Systém má automaticky identifikovať, či sa vodič chce pohnúť dopredu alebo potrebuje cúvať. Funkcia sa opiera o dáta z geolokácie, senzorov a správania vodiča. Automaticky zvolený režim je v prípade potreby možné ručne zmeniť cez dotykovú obrazovku.
Podobná automatizácia sa bude odohrávať aj v prípade navigačného systému. Ten má pre zmenu v závislosti od aktuálnych podmienok ako je čas, lokalita či obsah kalendára, určiť, kam sa chce vodič dostať. Navigácia na potrebné miesta sa teda má spustiť úplne automaticky.
Dotykový displej, tradične orientovaný na výšku, sa automobilka v prípade verzie Model S Plaid rozhodla zabudovať na šírku. Ponúka 17-palcovú uhlopriečku s rozlíšením 2200 x 1300 pixelov a zobrazovať bude nové používateľské rozhranie, ktoré prináša lepšie gestá na ovládanie a viac možností prispôsobenia.
Palubný počítač bude disponovať výkonom na úrovni 10 teraflopov, čo má byť porovnateľné s hernou konzolou PlayStation 5, nakoľko používa rovnaké čipy AMD. Vďaka tomu bude v aute možné hrať moderné tituly ako je napríklad aj Cyberpunk 2077.
Displej aj pre zadné sedadlá
Obrovská zmena v interiéri sa odohráva na zadných sedadlách, kde pribudol ďalší displej. Pasažieri na ňom budú môcť ovládať nastavenie klimatizácie. Ventilačný systém je prevzatý z Modelu 3.
Poteší aj nový audio systém zložený z 22 reproduktorov s celkovým výkonom 960 Wattov a podporou priamych softvérových aktualizácií. Za zmienku stojí aj osadenie akustického skla, čo má v kombinácii s technikou potláčania okolitého ruchu zaručovať maximálne pohodlie aj pri vysokých rýchlostiach.
Pribudla aj podpora bezdrôtového nabíjania pre štyri smartfóny. Cez káblové rozhranie USB-C je možné nabíjať až výkonom 36W, čo znamená, že je to použiteľné aj pre notebooky. Systém autonómnej jazdy, Autopilot, je naďalej zložený z 8 kamier a 12 ultrasonických senzorov, aktuálne sa ale pýši dosahom až 250 metrov.
Vysoko cez 100 000 dolárov
Cenový rozdiel medzi dvojicou pripravených modelov predstavuje približne 50 000 dolárov. Tesla Model S Plaid Long Range stojí 80 000 dolárov, zatiaľ čo hlavná verzia Tesla Model S vychádza až na 130 000 dolárov. Reálna dostupnosť bude do veľkej miery závisieť od produkčných kapacít.