MojElektromobil

Očakávaný Battery Day je za nami a priniesol novinky, na ktoré sme čakali. Tesla predstavila nový typ batériového článku s označením 4680, ktorý sám o sebe prinesie lepší dojazd a zároveň zníži výrobné náklady. Vylepšenia sa ale netýkajú iba batérií, ale celého procesu výroby, zlepšenie materiálov, spôsob získavania lítia až po samotné osadenie batérií do vozidla. Spoločne zvýšia dojazd až o 54 % a zároveň znížiť cenu batérií za 1 kWh o 56 %.

4680 – väčšia a efektívnejšia

Len pred pár dňami sme informovali o prvej fotografii vlastnej batérie od Tesly. Podľa informácií zverejnených počas Battery Day už vieme, že fotografie boli naozaj skutočné. Čo je tu však naozaj podstatné sú vylepšenia, ktoré nový typ batérie prinesie. Doteraz používaný typ 2170 a 1860 tak nahradí verzia s označením 4680. Nakoľko označenie vychádza zo samotných rozmerov batérie, je jasné, že bude výrazne hrubšia.

Nový dizajn má však svoj zmysel – vzhľadom na väčšie rozmery dokáže obsiahnuť 5x viac energie a zvládne až 6x väčší výkon. Samozrejme, odrazí sa to aj na lepšom dojazde, ktorý by mal byť o približne 16 % vyšší. Za tieto lepšie hodnoty môže už len samotná zmena dizajnu. Tesla sa ale rozhodla prepracovať batérie nielen z pohľadu dizajnu, ale úplne od základov – od použitých materiálov, výrobného procesu až po spôsob ich osadenia do áut.

Zmeny v anóde a katóde

V rámci Battery Day tak predstavili komplexné zmeny v piatich bodoch, a to na už spomínanom dizajne článkov, no taktiež vo výrobe, materiálov použitých v anóde a katóde a v osadení batérií do podvozku áut. Tesla totiž chce urýchliť prechod na obnoviteľné zdroje energie a to sa dá dosiahnuť iba vďaka efektívnejšej výrobe a nižšej cene batérií. Nové výrobné procesy však majú priamy dosah aj na dojazd batériových elektrických áut. Elon Musk predstavil nový spôsob výroby batérií, ktorý je výrazne jednoduchší a rýchlejší. V roku 2022 chcú dosiahnuť ročnú výrobnú kapacitu 100 GWh batérií a v roku 2030 by malo ísť o viac ako 3 TWh.

V prípade materiálov využívaných v anóde sa Tesla rozhodla pustiť do využívania kremíka. Ide o pomerne problematický prvok pri využití v batériách, no vďaka špeciálnej úprave ho Tesla dokáže využiť a opäť znížiť cenu batérií a zvýšiť dojazd o ďalších 20 %. Zmeny na katóde sú vo forme absencie kobaltu. Práve kobalt je veľmi diskutovaný prvok, ktorého sa chcú zbaviť všetci výrobcovia batérií. Tesla nie je výnimkou a preto majú v rukáve batériu s väčším objemom niklu a vylúčením kobaltu. Opäť sa tu však dostávame k výrobnému procesu katódy, ktorý automobilka výrazným spôsobom optimalizovala.

Vďaka nemu sú investície o 66 % nižšie a cena procesu klesá až o 76 %. Tesla v rámci tejto kategórie prišla aj s novým jednoduchým spôsobom získavania lítia, ktorý patrí medzi najviac zastúpené prvky na Zemi. Samozrejme, zamerať sa chcú aj na recykláciu, nakoľko staré batérie sú dobrým zdrojom materiálov. Už v súčasnosti recyklujú všetky batérie svojich vozidiel, avšak tento proces majú na starosti tretie strany, nie priamo Tesla. To sa ale taktiež zmení, nakoľko veria, že recykláciu vlastných batérií zvládnu efektívnejšie. Všetky tieto vylepšenia opäť znižujú cenu a zvyšujú dojazd o 4 %.

Nižšia cena, o 54 % väčší dojazd

Posledný faktor, ktorý má dopad na cenu a vyšší dojazd je samotné uloženie batérií do podvozku vozidla. Elon Musk túto zmenu prirovnával k uloženiu leteckého benzínu v krídlach – v minulosti boli v krídlach uložené samostatné nádrže, no neskôr sa samotné krídla začali používať ako nádrž. Batérie by tak mali byť po novom uložené oveľa efektívnejšie, zaberú citeľne menej miesta a zároveň sa zníži hmotnosť batériového packu.

Efektívnejším využitím miesta samozrejme vzniká priestor pre viac batérií, čo opäť zvyšuje dojazd – tentokrát o ďalších 14 %. Ak si spočítame všetky čiastkové prírastky dojazdu, nový systém od Tesly, vrátane nových batérií, dokáže priniesť vyšší dojazd až o 54 % a zároveň znížiť cenu batérií za 1 kWh o 56 %. Nakoľko ide o komplexné zmeny, Tesla nie je schopná okamžite rozbehnúť masívnu výrobu. Očakáva sa ale, že by sa mohla spustiť do 2 alebo 3 rokov.

V najbližších troch rokoch plánujú priniesť na trh dostupnejší model Tesly za cenu 25 000 dolárov.

23. septembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+