MojElektromobil

Článok sme aktualizovali 11.01.2019 o časť “Rýchlejšie nabíjanie” a rady “Objednať či neobjednať” a 14.01.2019 o informáciu o predĺžení termínu.

Ak plánujete kúpu novej Tesly Model S alebo Model X so 75 kWh batériou, mali by ste sa poponáhľať. Automobilka plánáje ukončenie ich predaja už túto nedeľu, 13. januára  v pondelok, 14. januára. Šéf Tesly, Elon Musk, to oznámil ako inak – prostredníctvom svojho Twitter účtu.

Musk dostal aj otázky ohľadom toho či automobilka neplánuje predaje a výrobu týchto modelov v najbližších rokoch ukončiť. Elon Musk to jednoznačne odmietol, takže stále sa môžeme tešiť na nové a nové modely S a X. 75 kWh batéria v týchto elektromobiloch je určená pre základné a v súčasnosti najmenej výkonné konfigurácie uvedených modelov, s najnižším dojazdom. Ďalšie v ponuke sú už len modely so 100 kWh batériou, ktoré sú ale podstatne drahšie.

Kým cena Modelu S 75D v Európe je 75 000 Eur bez DPH, Model S 100D je o takmer 18 000 drahší – stojí až 92 900 Eur bez DPH.

Odhad ďalšieho vývoja

Ukončenie predaja najlacnejšej verzie naznačuje prichádzajúcu zmenu. Hoci zatiaľ nie sú známe žiadne ďalšie informácie, v redakcii sme zanalyzovali ďalšie možné scenáre.

Možnosť 1: Tesla bude predávať Model S a Model X už iba s jednou batériou

Viaceré média naznačujú iba jeden scenár, a to že Tesla bude predávať už iba drahšiu verziu so 100 kWh batériou. Tí, čo budú chcieť lacnejšiu, budú musieť siahnuť po Modeli 3, prípadne počkať na Model Y. Toto považujeme za nepravdepodobné. Ak by k tomu aj došlo, očakávame zníženie ceny drahšej verzie aj o niekoľko tisíc Eur.

Možnosť 2: Prídu dve nové verzie s vyššou kapacitou batérii

Pred tromi rokmi v prvom štvrťroku 2016 došlo k ukončeniu predaja najlacnejšej 70 kWh verzie, pričom bola nahradená softvérovo obmedzenou 60 kWh a 75 kWh alternatívou. Tesla ešte stále používa v batériach Modelov S a X staršie Panasonic články označené ako 18650. Aktuálne má už však k dispozícii vyspelejšiu verziu článkov s označením 2170, ktoré využíva aj v Modeli 3. Je logický krok, že ich začne využívať aj v ostatných svojich modeloch.

Na koľko by sa mohla navýšiť kapacita nižšej a vyššej verzie? Náš redakčný tip je 90 a 120 kWh. Je pravda že by to bol najvýraznejší skok doposiaľ, no Tesla už vďaka dostupnému lacnejšiemu Modelu 3 nemusí tak držať cenu na pôvodnej úrovni. Cena Modelov S a X už nebude taká atraktívna, ako v prípade aktuálne sa predávajúcich modelov so 75 kWh batériou, narásť by mohla kľudne aj o niekoľko tisíc Eur.

Túto možnosť považujeme za pravdepodobnú.

Prestane Tesla komunikovať kapacitu batérie?

S uvedením Modelu 3 Tesla prestala komunikovať kapacitu batérie. Namiesto nej uvádza označenie verzii ako “Long Range”, “Mid Range” a budúci “Standard Range”, spolu s ich dojazdom. Je možné, že rovnaký spôsob označovania začne používať aj u Modelov S a X.

Príde facelift?

Spolu so zmenou kapacít batérie pred tromi rokmi Tesla v tichosti vykonala facelift prednej časti Modelu S, spolu s ďalšími menšími zmenami. Nový dizajn vozidla sa bez akejkoľvek ceremónie odrazu objavil v konfigurátore.

Čaká nás rovnaký vývoj aj teraz? Ak áno, odhadujeme že bude zameraný na zadnú časť vozidiel. Redizajn nabíjacieho portu je nevyhnutný pre podporu CCS, ktorý Tesla prináša vo svojom európskom Modeli 3. Je pomerne isté, že CCS port sa skôr či neskôr objaví aj v Modeli S a X, a pod súčasné dvierka sa nezmestí.

Ešte rýchlejšie nabíjanie?

Zmena nabíjacieho portu na CCS je nevyhnutná aj pre podporu Superchargerov 3. generácie, ktorých predstavenie očakávame vo veľmi blízkej dobe. Toto sa samozrejme týka iba trhov, kde Tesla predáva svoje vozidlá s Type 2 konektorom. Na Americkom trhu má Tesla svoj vlastný konektor, ktorý technicky zvládne aj vyššie rýchlosti nabíjania.

Je vysoko pravdepodobné, že nové Modely S a X už budú novú generáciu Superchargerov podporovať.

Upraví Tesla interiér?

Práve interiér Modelov S a X by si už skutočne zaslúžil refresh, a predpokladáme že k nemu dôjde. Či však bude iba symbolického charakteru v podobe nových povrchov, alebo ho Tesla zmení komplexne, je ťažké predpovedať. Ak by ale aj išla cestou minimalistického interiérového dizajnu Modelu 3, nepredpokladáme že zmizne displej spred volantu. Práve dva displeje v Modeloch S a X komunikuje samotná Tesla ako výhodu v porovnaní s lacnejším Modelom 3.

Objednať či neobjednať?

Ak plánujete objednať Model S 75D alebo Model X 75D, a neviete sa rozhodnúť či radšej stihnúť objednávku za nižšiu cenu, alebo počkať na potenciálne upgradnutý model, máme pre vás jeden tip: Vykonajte objednávku a počkajte do budúceho týždňa. Objednávku je možné do 7 dní bezplatne stornovať. Nezabudnite pri objednávke využiť náš referral kód pre získanie bezplatného Superchargingu na dobu 6 – 9 mesiacov.

Mohlo by vás zaujímať:

Náš tip
Tesla predlžuje a rozširuje svoj referral program o ďalšie novinky
Náš tip
Tesla Model Y: základná verzia s pohonom 4×4 za 35 000 €
Náš tip
Tesla na snehu: Testovacia trať v extrémnych podmienkach
10. januára 2019
Zdroj: engadget.com

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+