MojElektromobil

Riaditeľ Tesly Elon Musk zverejnil nové info o Tesla Semi, jeho dojazd bude atakovať 1 000 km s nákladom. Dostane batérie priamo z dielne Tesly.

Dojazd Tesla Semi

Elektrický kamión/ťahač Tesla Semi bude schopný prejsť na jedno nabitie až 1 000 kilometrov, potvrdil Elon Musk v najnovšom rozhovore. To umožní energetická hustota  nových batériových článkov Tesla 4680 (priemer 46 mm a výška 80 mm) a úplne nový batériový pack. Tento batériový pack bude štrukturálny, ako to automobilka plánuje použiť aj vo vozidlách Model 3 a Model Y).

Pri predstavení v roku 2017 Musk sľuboval dojazd Tesla Semi na úrovni 500 km, resp. 800 km pre drahšiu verziu s väčšou batériou. Malo ísť o dojazd s plne naloženým návesom (40 ton), čomu mnohí neverili. Semi je v ponuke v dvoch konfiguráciách s cenovkami 150 000 USD, resp. 180 000 USD.

Dojazd Tesla Semi (Foto: Elon Musk)
Ťahač Tesla Semi rozváža elektromobily zákazníkom (Foto: Elon Musk)

Dojazd 1 000 km aj s nákladom

Neskôr v priebehu testovania vozidla Musk prezradil, že dosiahnuteľný je aj takmer 600-míľový dojazd, teda 966 km. V najnovšom rozhovore (na konci článku) dojazd znova zvyšuje. Tvrdí, že z časom presiahne aj magickú hranicu 1 000 km.

“Dosiahnutie dojazdu ťahača napríklad 500 km je celkom jednoduché, berúc do úvahy náklad 40 metrických ton. Myslíme si, že predĺženie dojazdu na 800 km je takisto jednoduché a vidíme spôsob, ako dosiahnuť dojazd 1 000 km”, vyjadril sa Musk.

Interiér Tesla Semi (Foto: Tesla)
Interiér Tesla Semi (Foto: Tesla)

Musk tiež upresnil informáciu o tom, že samotný náklad kamióna nebude 40 metrických ton, ale vozidlo dosiahne spomenutý dojazd pri celkovej hmotnosti 40 ton, teda samotný ťahač aj s plne naloženým návesom. To je číslo, s ktorým Tesla pracuje, keďže je to celková povolená hmotnosť kamióna s nákladom triedy 8 na území Spojených štátov.

“Budete môcť ťahať prakticky rovnaký náklad ako dieselový kamión. Možno o 1 tonu menej. V tomto okamihu si myslíme, že dosiahneme nižsí ako 1-tonový rozdiel a v dlhodobom horizonte elektrické ťahače nebudú mať žiaden rozdiel v náklade (oproti naftovým)”.

Okrem toho šéf Tesly potvrdil, že Semi bude používať nové batériové články 4680 z dielne samotnej automobilky. Aktuálne používa vo svojich vozidlách články 18650 a 2170 od Panasonicu (vyrobené v USA), resp. od CATL a LG Chem pre vozidlá vyrobené v Číne.

Články 4680 budú používať vozidlá s vysokou hmotnosťou, resp. vysokým výkonom – Tesla Cybertruck, Semi, nový Roadster, Model S Plaid+ ale aj SUV Model Y. Majú energetickú hustotu okolo 300 Wh/kg. Kvôli problémom s rozbehnutím výroby týchto batériových článkov automobilka už niekoľkokrát posúvala aj termíny výroby vyššie spomenutých modelov.

Elektrické ťahače (takmer) na trhu

Napriek tomu, že Tesla Semi sľubuje skvelý dojazd a urobil vo svete elektrických ťahačov najväčšie haló, máme tu aj ďalšie zaujímavé kúsky. Na americkom kontinente Tesle Semi robí konkurenciu ťahač Freightliner eCascadia od nemeckého Daimleru. Ten už Teslu predbehol, keďže má prvé reálne produkty na trhu. S kapacitou batérií 550 kWh má dojazd s plným nákladom 400 kilometrov.

V Nórsku sme mali možnosť vidieť na ultrarýchlej nabíjačke kamióny značky Volvo FE Electric, čo je spaľovací model prerobený na elektrický pohon. Namiesto nádrží na naftu má nainštalované obrovské batérie. Ich kapacita je 200 kWh, nabíja sa výkonom do 300 kW a poskytne dojazd do 150 km.

Tesla Semi podľa mnohých popiera fyzikálne zákony. Kapacita batérií vyššej verzie Tesla Semi má byť podľa Muska na úrovni 500 kWh. Teda poskytne 2,5x vyšší dojazd ako eCascadia alebo Volvo FE Electric, a to pri ešte nižšej kapacite batérií.

31. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+