Tak sme sa dočkali! Po dvoch odložených “dňoch D” sa nám v plnej kráse predstavil prototyp elektrického ťahača Tesla Semi, ktorý môže spôsobiť revolúciu v doprave. Elon Musk vo svojich twittoch sľuboval “beštiu” či zážitok, ktorý nám “vystrelí mozog z lebky do inej dimenzie”, ako aj nečakané prekvapenie z “iného súdka”. Naplnili sa teda veľké očakávania?
V piatok 17. novembra o 4. hodine nášho času bol oficiálne predstavený plne funkčný prototyp elektrického ťahača spoločnosti Tesla, ktorý nesie označenie “Semi”. Stalo sa tak v kalifornskom Hawthorne, kde sídli dizajnérske štúdio spoločnosti. S kým máme teda tú česť?
Špičková aerodynamika
Tesla Semi je vybavená 4 nezávislými elektromotormi, ktoré poháňajú zvlášť každé koleso. Je pojazdná aj v prípade zlyhania 2 motorov. Spočiatku budú k dispozícii 2 verzie, a to s dojazdom 480 a 800 km. Kapacita batérií nie je známa, tie budú zrejme modulárne. Šokujúci je koeficient odporu vzduchu, ktorý má hodnotu 0,36. To znamená lepšiu aerodynamiku ako má hyperšport Bugatti Chiron (0,38 Cx). Pre ďalšie porovnanie, konvenčné ťahače majú 0,65 až 0,70 Cx. Výbornej aerodynamike sa teší nielen vďaka tvaru s plochým podvozkom, ale aj “klapkám”, ktoré dokážu uzavrieť medzeru medzi ťahačom a prívesom.
Za 2 roky vraj ušetrí vyše 170 000 €
Užitočné zaťaženie elektrického ťahača Tesla Semi je 36 ton. Jeho potreba je nižšia ako 1,25 kWh/km. Plne naložený ťahač zrýchli z 0 na 60 MPH (97 km/h) za 20 sekúnd. Prevádzkové náklady sú podľa Tesly polovičné v porovnaní s dieselovými ťahačmi. Vďaka elektrickému pohonu má aj oveľa nižšie náklady na servis. Keďže o brzdenie sa budú starať prevažne elektromotory, ktoré budú navyše rekuperovať energiu, brzdové platničky sa budú opotrebovávať minimálne. Za 2 roky prevádzky údajne ušetrí viac ako 200 000 dolárov (170 000 €) na “palive”, čo je aj doba návratnosti investície. Tesla garantuje, že ťahač Semi vydrží bez poruchy 1,6 milióna km.
Jednoduché ovládanie a výborný výhľad
Ďalšou výhodou Tesly Semi je to, že sa jednoducho šoféruje a je z nej výborný výhľad. Veď je to “bezspojkový automat”. Výborný výhľad zabezpečujú veľké presklené plochy a kamery namiesto spätných zrkadiel, ktoré premietajú obraz na 2 obrovské monitory po oboch stranách volantu. Tesla Semi je kvázi monopost, keďže v prednej časti kabíny sa nachádza jedno plnohodnotné, na stred orientované sedadlo. Za ním je však ďalšie, ktoré je výklopné. Čelné sklo je špeciálne tvrdené, má odolať aj “výbuchu”. Jeho pevnosť je v kamiónovej doprave veľmi dôležitá, pretože bežne je nutná jeho výmena zhruba raz za rok, pričom dochádza k neželanému výpadku prevádzky.
30-minútové nabíjanie
V prípade veľkých batérií ťahača bude veľmi dôležitá rýchlosť ich nabíjania. Tesla kvôli tomu vybuduje novú nabíjaciu sieť staníc “Megacharger”. Rozostupy medzi nabíjacími stanicami budú 640 km. Nabitie ťahača by malo trvať len 30 minút. Počas nabíjania bude možne vykladať tovar.
Autopilot samozrejmosťou
Ani v prípade Tesly Semi nemôže chýbať systém autonómneho riadenia Autopilot. Ten je v prípade elektrického ťahača snáď ešte dôležitejší ako v prípade osobných áut. Vďaka nemu bude vedieť ťahač núdzovo brzdiť, udržať sa v jazdnom pruhu a dokonca v prípade nutnosti zavolať záchrannú službu. Tesla Semi bude pripravená aj na tzv. platooning, čo je v podstate jazda v konvoji podobná cyklistickému “vláčiku”. Prevážanie nákladu má byť v takomto zoskupení dokonca výhodnejšie ako v prípade železničnej nákladnej dopravy.
Už dnes je možné Teslu Semi zarezervovať, a to za 5 000 USD. Jej cena zatiaľ nie je potvrdená. Začínať by mala cca na 200 000 USD (170 000 €). Do výroby by sa mala dostať v roku 2019.
Tak čo, naplnili sa vaše očakávania po “veľkohubých” vyjadreniach Elona Muska, ktorými sa prezentoval ešte pred samotným predstavením Tesly Semi?
Zdroj: Tesla
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom