MojElektromobil

Automobilka Tesla pozastavuje výrobu svojich vlajkových lodí Model S a Model X. Modely pravdepodobne dostanú počas Vianoc nové batérie, motory a ďalšie vylepšenia dizajnu.

Podľa webu CNBC bude výroba týchto modelov pozastavená po dobu 18 dní počnúc štedrým dňom 24.decembra 2020. Tesla zamestnancom venujúcim sa výrobe Modelu S/X v emaili píše, že dostanú počas tejto odstávky povinné voľno.

Za týchto 18 dní im Tesla preplatí 1 týždeň mzdy. Dáva im však možnosť dobrovoľne vypomáhať zamestnávateľovi s inými aktivitami firmy, napríklad pri doručovaní ďalších vozidiel zákazníkom.

Napriek tomu, že Tesla vyrába svoje elektromobily a komponenty spolu v troch fabrikách v Číne a v USA, výroba a montáž vlajkových lodí je “privilégiom” prvej a zatiaľ najväčšej fabriky vo Fremonte. V 3. kvartáli 2020 tu Tesla vyrobila spolu 15 200 sedanov Model S a SUV Model X. Toto číslo predstavovalo 11% z celkovej výroby Tesly v spomenutom odbobí.

Výrobná linka Tesla Model S/Model C - fabrika Tesla Fremont (Foto: Tesla)
Výrobná linka Tesla Model S/Model X – fabrika Tesla Fremont (Foto: Tesla)

Projekt Palladium

Podľa našich (zatiaľ nepotvrdených) informácií pôjde o vylepšenia takmer celého pohonného ústrojenstva, ktoré bude efektívnejšie a tiež nabíjacieho systému, ktorý bude schopný prijať vyšší nabíjací prúd.

Očakávajú sa aj zmeny interiérového a exteriérového dizajnu, ktoré sú dnes mierne zastaralé. Celá séria týchto vylepšení sa v Tesle označuje ako “Projekt Palladium”. O “projekt Palladium karosérii” sa v minulosti zmienil zamestnanec Tesly. 2021 Facelift Tesla Model S - fanúšikovský render (Zdroj: Electrek)

2021 Facelift Tesla Model S – fanúšikovský render (Zdroj: Electrek)

Nový displej a svetlomety

O zmenách v interiéri máme niekoľko nepotvrdených informácií. Má v ňom byť horizontálne orientovaný (v šúčasnosti je vertikálne) centrálny displej plávajúcej konštrukcie vystupujúci z palubnej dosky nahor. Novinkou však má byť fyzické spojenie s druhým displejom za volantom, pričom spolu majú vytvoriť tvar obráteného písmena “L”.

Páčia sa vám Matrix LED svetlomety na iných autách? V nových Teslách ich konečne dostanete tiež. Okrem Modelov S/X ich má už aj menší sedan Model 3 pre modelový rok 2021. Nové svetlá v Model 3 ale zatiaľ nefungujú ako Matrix, iba všetko tomu nasvedčuje, že tak fungovať môžu. Môžeme teda predpokladať, že túto funkciu využijú neskôr po aktualizácií.

Konkrétne informácie však prichádzajú aj o pohonnej jednotke a nabíjaní. Model S/X pravdepodobne dostanú batériové články typu 2170, ktoré sú efektívnejšie a už od začiatku svojej výroby ich majú Model 3 a Model Y. Zvýšiť sa má aj celková dostupná kapacita batérií zo súčasných 100 na 110 kWh energie.

Aktualizovaný interiér Tesla Model S/X - fanúšikovská vizualizácia (Zdroj: Reddit)
Aktualizovaný interiér Tesla Model S/X – fanúšikovská vizualizácia (Zdroj: Reddit)

Kompatibilita s V3 nabíjaním

Nabíjanie sa má zvýšiť zo súčasných 200 na 250 kW a existuje veľká šanca, že Tesla tu integruje aj CCS nabíjací port. Modely by tak dosiahli plnú kompatibilitu s 3.generáciou siete Supercharger (V3) a plochú nabíjaciu krivku do vyššieho stavu nabitia. Supercharger V3 bol prednedávnom otvorený v Košiciach.

Ďalej majú modely dostať výkonnejšie a efektívnejšie motory. Zostáva tu kombinácia motorov indukčný + permanentný. Trojmotorové varianty “Plaid” dostanú výhradne indukčne elektromotory, jeden na prednej a dva na zadnej náprave.

Nabíjacia krivka na Tesla Supercharger V3 - Dáta Tesla Model 3 LR (Zdroj: Bjorn Nyland)
Nabíjacia krivka na Tesla Supercharger V3 – Dáta Tesla Model 3 LR (Zdroj: Bjorn Nyland)

Celá séria týchto vylepšení pre Model S/X nesie v Tesle už niekoľko mesiacov pracovný názov “Projekt Palladium” a jeho cieľom je zvýšiť efektívnosť pohonu a zatraktívniť vlajkové lode značky. Zmeny majú poslúžiť aj k integrácii troch motorov do pohonnej sústavy (verzie Plaid). Do projektu sú podľa Electrek zapojené fabriky v Nevade aj vo Fremonte.

Už dnes si viete predobjednať Model S “Plaid” s tromi motormi so šialenými parametrami. 1 100 konských síl, z 0-100 km/h za menej ako 2,1 sekundy a aby toho nebolo málo, dostávate vyše 840 km dojazdu na jedno nabitie. Jeho cena na českom trhu sa začína na 3 789 900 CZK (cca 144 900€).

 

17. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+