Tesla testuje nový, extrémne rýchly pohon. Modely S a X dostanú tri motory a lepšiu batériu

Maximum Plaid. To je označenie najvyššej úrovne rýchlosti nad Ludicrous. To, čo pôvodne Tesla rezervovala výhradne pre Roadster 2. generácie, dnes testuje v prototype nového Modelu S na okruhu Laguna Seca s jasným výsledkom.

Prekonal všetky rekordy

Tesla Model S s časom 1:36.555 prekonal nielen svoj predchádzajúci vlastný rekord (1:43), ale všetky zaznamenané časy 4-dverových sedanov na tomto okruhu za celú jeho históriu. Oznámila to Tesla dnes v skorých ranných hodinách nášho času.

Tesla sa v týchto dňoch pripravuje aj na okruh Nurburgring, na ktorom ju prekonalo najnovšie Porsche Taycan. Zatiaľ nie je jasné, či na jazdu použije v súčasnosti sériovo vyrábané motory alebo nový pohon.

Tri motory, nová batéria

Podľa našich exkluzívnych neoverených informácií zo zákulisia má ísť o nový pohon s troma motormi, s podobným rozložením ako u pripravovaného Roadsteru 2.

Model 3-motorového šasi Tesla Roadster 2. Zdroj: blendermarket.com

Rovnaký zdroj hovorí aj o novej batérii. Pripomíname, že Tesla čoskoro plánuje prejsť na vlastnú výrobu batérií. Potvrdzujú to aj novozverejnené pracovné pozície.

Tesla stále používa pri Modeli S a X staršie články 18650 od Panasonicu, aj keď má k dispozícii novšie články typu 2170 používané v Modeli 3. Na to prečo ich nepoužila vo svojich drahších modeloch sa ponúkajú dve vysvetlenia – buď už očakávala prechod na vlastnú batériu alebo by sa do priestoru na batériu jednoducho efektívne nezmestili. Články 2170 sú totiž vyššie než články 18650.

Rozdielna výška článkov. Zdroj: dnkpower.com

Tesla iba vo februári tohto roku oznámila akvizíciu firmy Maxwell zaoberajúcu sa vývojom ultrakapacitorov a batérií so systémom suchej elektródy. Keďže išlo iba o 5. akvizíciu v celej 16-ročnej histórii Tesly, je pomerne isté, že sa ich produkty objavia v autách.

Práve použitie novej, ľahšej batérie s novým zložením môže prenechať priestor pre kombináciu úložiska energie s ultrakapacitormi s menšou energetickou hustotou. Výhodou ultrakapacitorov je možnosť ich okamžitého nabíjania a vybíjania bez vplyvu na životnosť, čo by pomohlo zmierniť špičkové výkony kladené na batériu pri akcelerácii a rekuperácii. Práve príliš rýchle nabíjanie a vybíjanie je to, čo má u bežných akumulátorov najväčší vplyv na ich životnosť.

Súvisiacie články

Maxwell má podľa verejne dostupných informácii ultrakapacitory s hustotou 7 Wh/kg, čo nie je veľa. Aktuálnym rekordom dostupných ultrakapacitorov je 20 Wh/kg. Kým systém suchej elektródy umožní ušetriť na 100 kWh batérii okolo 100 kg, aj pri 7 Wh/kg by už polovičná hmotnosť 50 kg postačovala na 350 Wh “buffer”. To je dostatok pre akceleráciu a brzdenie v bežnej premávke.

Zároveň by to pomohlo zmierniť špičkové výkony kladené na batériu pri prudkom rozbehu a umožniť efektívnejšiu rekuperáciu, obzvlášť pri prudkom brzdení. Ďalej by išlo o výrazne nižšie opotrebenie a neprehrievanie bŕzd či výrazne menšie prehrievanie batérie pri závodnom jazdení.

Nižšia celková hmotnosť vozidla a zefektívnenie návratu energie pri rekuperácii bude mať ďalší pozitívny vplyv na spotrebu, a teda celkový dojazd či rýchlosť nabíjania.

Bez ohľadu na to, či nová batéria príde v kombinácii s ultrakapacitormi, má nové zloženie batérie viac ako 2-násobne lepšiu životnosť a možnosť rýchlejšieho nabíjania a vybíjania.

Nový Model S a X ešte tento rok?

Podľa našich exkluzívnych neoverených informácií zo zákulisia sa má nový Model S a Model X s novým pohonným ústrojenstvom a novou batériou začať vyrábať už koncom septembra, so začatím dodávok v 4. kvartáli tohto roka.

Aktualizácia: Elon Musk na Twitteri uviedol, že pohon pre rýchlosť Plaid príde až približne o rok:

Aktualizácia 2: Ďalší Tweet Elona Muska naznačuje opätovné zaradenie zadných sedadiel pre deti do ponuky pre Model S:

Ak príde nová batéria, očakávame plnú podporu 250 kW nabíjania na Superchargeroch 3. generácie, ako aj zmenu nabíjacieho štandardu na CCS pre európske modely po vzore Modelu 3. To si vyžaduje minimálne mierny facelift zadnej časti auta, keďže pod súčasné dvierka sa CCS port nezmestí.

To, či nová batéria bude už z vlastnej produkcie, zatiaľ nevieme. Je Tesla schopná spraviť z vynálezu masovo produkovaný produkt iba za 7 mesiacov? Nechajme sa prekvapiť. Mimochodom, v tom istom čase bola schopná postaviť celú tretiu gigatováreň, tak prečo nie?


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.