Tesla už roky vyrába batériové články v úzkej spolupráci s japonským Panasonicom a v Číne spolupracuje aj s inými partnermi. Po predstavení vlastných batérií sú však jej partneri v neistote a ich akcie klesajú.
Vertikálna integrácia výroby
V snahe neustálne znižovať náklady na výrobu elektromobilov a batérií Tesla čoraz viac vertikálne integruje svoju výrobu. Investuje masívne množstvo zdrojov do výskumu a vývoja vlastných komponentov a technológií a vyrába ich vo vlastnej réžii.
Na akcii Battery Day 22.septembra predstavila vlastné batérie typu 4680 s 5x vyššou energetickou kapacitou v porovnaní s aktuálnou technológiou. Pilotná výroba sa začne v budúcom roku vo Fremonte s plánom 10 GWh a sériovo ich začne Tesla vyrábať v roku 2022 s ambicióznym cieľom až 100 GWh vlastných batérií ročne.
Výrobcovia batérií v neistote
Už pri ohlásení výstavby Gigafactory 1 v Nevade Musk povedal, že Tesla potrebuje viac článkov ako sa vtedy vyrábalo na celom svete. Po Tesla Battery Day však ceny akcií jej partnerov Panasonic, LG Chem a CATL klesli.
Ešte pred Battery Day Elon Musk na Twitteri upokojoval verejnosť keď napísal, že Tesla nepreruší odber batérií od partnerov LG Chem, Panasonic a CATL a naopak od nich bude kupovať ešte viac.
We intend to increase, not reduce battery cell purchases from Panasonic, LG & CATL (possibly other partners too). However, even with our cell suppliers going at maximum speed, we still foresee significant shortages in 2022 & beyond unless we also take action ourselves.
— Elon Musk (@elonmusk) September 21, 2020
Tesla bude zvyšovať výrobnú kapacitu a na to bude potrebovať týchto partnerov minimálne do doby, kým nebude schopná vo veľkom vyrábať vlastné batérie. Akcie spomenutých firiem však napriek tomu klesali. LG Chem si na burze pohoršilo o 5,5%, CATL o 4,7% a Panasonic o 4,3%.
Oznámenie o vlastných batériách určite výrobcov znepokojuje hlavne z dlhodobého hľadiska, nakoľko Tesla jasne cieli na čo najväčšiu výrobu vlastných batérií. V dlhodobom horizonte je pre výrobcov batérií perspektívne vytvárať spoločné podniky s automobilkami a spolupracovať na čo najhlbšej integrácii ich batérií s elektromobilmi konkrétnej automobilky.