Tesla pripravuje testovanie novej verzie hardvéru pre systém Autopilot verzie 3. Ten sa skladá z počítača s neurónovou sieťou, o ktorom hovoria, že je “najvyspelejším počítačom pre autonómne riadenie na svete”.
Tesla bude testovať nový hardvér zatiaľ len vo vozidlách svojich zamestnancov. Záujemcom v exisujúcich vozidlách s Autopilotom verzie 2 a 2.5 vymení hardvér riadiaceho počítača na AP v3.
“Tesla potrebuje ešte niekoľko stoviek interných účastníkov pre Full Self-driving funkcionalitu, ktorej zavedenie sa výrazne urýchli vďaka novému počítaču s neurónovou sieťou, ktorý bol navrhnutý Teslou (známym ako Hardware 3). Má o viac ako 1000% vyšší výkon v porovnaní s HW2”, uviedol Elon Musk v e-maili svojim zamestnancom.
Tesla chce, aby zamestnanci poskytli spätnú väzbu vývojárom Autopilota a ako odmenu dostanú balík plne autonómneho riadenia Full self-driving do svojich vozidiel zadarmo.
“Ak sa rozhodnete zúčastniť sa programu a poskytnúť spätnú väzbu na zdokonalenie systému Autopilot, odpustíme vám poplatok za FSD v plnej výške 8 000 dolárov. Zaregistrujte sa čo najskôr, možnosť sa zruší akonáhle budeme mať dostatok účastníkov. Toto je posledná možnosť, kedy je možné ponuku využiť.” dodal Elon v e-maile.
Ďalšie zvýhodnenie prisľúbil v noci na dnes, a to odpustenie príplatku 5 000 dolárov za prémiový interiér, ktorý je pre kupujúcich zatiaľ povinný. Spolu s Federal Tax Credit 7 500 dolárov platným do zajtra tak zamestnanci Tesly budú môcť získať Model 3 s Mid Range batériou za neuveriteľných 30 200 dolárov.
Aj pre súčasných majiteľov
Musk tiež zdôraznil, že súčasní majitelia vozidiel, ktorí si už zakúpili balík Full Self-Driving Capability, získajú bezplatný upgrade na nový Hardware 3. Tí ostatní si budú môcť zakúpiť FSD funkcionalitu spolu s výmenou počítača dodatočne. Podmienkou je, aby ich vozidlo bolo vybavené hardvérovou verziou AP 2 alebo 2.5.
Tesla bude podľa očakávania naďalej vydávať vylepšené funkcie Autopilota aj pre staršie verzie prostredníctvom aktualizácií. Na plne autonómnu jazdu však bude potrebná výmena riadiaceho počítača v servise. S touto možnosťou sa počítalo už od začiatku výroby vozidiel s Autopilotom verzie 2. Výmena bude preto veľmi jednoduchý úkon, porovnateľný s výmenou grafickej karty v PC.
Najpokrokovejší superpočítač na svete?
Výkon nového počítača autopilota je určite fascinujúci. Ešte fascinujúcejšia je však myšlienka možnosti využitia obrovského výkonu GPU v “standby” stave, čiže keď vozidlo práve nejazdí. Nezabúdajme že všetky Tesly (okrem starých Roadsterov prvej generácie) sú už teraz online. So súhlasom majiteľa by sa tak mohli stať súčasťou akéhosi distribuovaného superpočítača Tesly zloženého postupne z tisícov, desaťtisícov, či státisícov vozidiel po celom svete. A teraz si predstavte, že každý týždeň pribudnú ďalšie tisíce takýchto áut. A to hovoríme o súčasnej výrobnej kapacite.
Automobilka Škoda len nedávno ohlásila budovanie obrovského dátového centra v ČR. Tesla sa teraz možno len ticho usmieva. Predstavte si ten obrovský distribuovaný výkon rozložený po celom svete. Napájaný z najväčšieho množstva nezávislých zdrojov. Zálohovaný veľkokapacitnými batériami prítomnými v každom aute. Pripojený rýchlou mobilnou konektivitou cez tisíce nezávislých providerov. Odolný voči lokálnym prírodným katastrofám.
A prečo by majitelia áut súhlasili s využívaním výkonu ich počítača keď auto nejazdí? Môžu prispieť vo vylepšovaní celého systému autopilota. Alebo za to môžu získavať odmeny, a nemusia byť nevyhnutne finančného charakteru.
Toto je budúcnosť. A Tesla veľmi dobre vie čo robí.