Degradácia batérií v dnešných elektromobiloch? Zbytočný strašiak

Foto: Tesla

Na túto otázku neexistuje až tak úplne presná odpoveď. Osobná skúsenosť vodičov Tesly z Austrálie je, že aj batéria vydrží oveľa dlhšie než sa očakávalo. V Austrálii ešte donedávna bolo len veľmi málo vozidiel Tesla, ktoré by mali najazdených veľa kilometrov. Až do príchodu Modelu 3 pred tromi rokmi boli Tesly na austrálskych cestách pomerne zriedkavé. Avšak Tesla postupne zdvojnásobila svoju prítomnosť na austrálskych cestách. Niekto vraj nedávno povedal, že sa stávajú už bežnými ako šváby a ropuchy.

Ako uvádza headtopics.com, Mark Tipping, národný prezident Klubu vlastníkov Tesla v Austrálii povedal:

Môj model S P85D z roku 2015 má najazdených 271 000 km. Tesla mi nedávno poradila, že HV vodiče medzi batériou a motorom majú nejakú koróziu a vymieňajú ich v rámci záruky. Ani som o tom nevedel a auto poslalo upozornenie do Tesly! Batéria tak hlási 6,9% degradáciu”. Môj druhý MS P100DL+ má najazdených 200 000 km a nedávno som natiahol dojazd až na 600 km. Degradácia batérie jednoducho nie je realitou v modernom dobre spravovanom EV.

Zdroj: ft.com

Ako dlho teda vydrží batéria Tesly?

Zvyčajnou odpoveďou býva uvedenie záruky na 160 000 km. Avšak táto odpoveď už dávno nie je aktuálna. Ako uvádza portál cleantechnica.com, niektorí recyklátori batérií v USA sa sťažujú, že batérie nedegradujú dostatočne rýchlo a potrebujú viac zásob.

Jeden z majiteľov Tesly Modelu S, Modelu 3 a Modelu Y uvádza, že na svojom modeli S z roku 2018 najazdil viac ako pól milióna kilometrov. Každý deň vyzdvihuje a odváža ľudí na letisko v oblasti Byron a tým najazdil pravdepodobne najvyšší počet kilometrov v Austrálii. Stále sme sa však úplne nedozvedeli, ako dlho teda vydrží batéria Tesly!

10% degradácia kapacity po 320 tisíc km

David Nye uvádza, že jeho prvá S85 kúpená vo februári 2015 má teraz najazdených 312 000 km s približne 10% degradáciou batérie. „V skutočnosti k väčšine degradácie dochádza počas prvých 12 mesiacov. Potom sa to dosť dramaticky vyrovná,“ dodáva David.

Súvisiacie články

Takéto odpovede popierajú príspevky na Facebooku, ktoré tvrdia, že batériu Tesly bude musieť meniť už po 8 rokoch, teda po záručnej dobe. To je rovnocenné k tvrdeniu, že motor ICE vydrží len tak dlho, ako je záruka. Taktiež kolujú rôzne špekulácie, že nová batéria môže stáť až 30 000 dolárov. Možno by sme to mali prestať nazývať FUD (šírenie nepresných či nejasných informácií o konkurencii) a začať to nazývať budúcim strachom spojeným s masívnou nevedomosťou a dezinformáciami.

Zdroj: cleantechnica.com

Ako je to v iných krajinách?

Taktiež tu nastáva chaos medzi 12-voltovou batériou používanou vo väčšine automobilov ICE (a Tesly) a batériou s dlhým dosahom v Tesle. ICE autobatérie nemajú dlhú životnosť. Autobatérie EV majú inú chémiu a lepšie riadenie. Nenechajú Vás trčať na diaľnici a ani neuviaznete vo svojej garáži pri čakaní na asistenčnú službu.

Neoficiálne komentáre z iných krajín hovoria o taxíkoch v Škandinávii, ktoré najazdili už viac ako 750 000 km. V Holandsku majú niektoré najazdených viac než 900 000 km. Dokonca na Novom Zélande existujú Modely S, ktoré prekročili záručnú lehotu s menšou degradáciou: Model S P85+ z roku 2014 so 150 000 km (6 % degradácia) a Model S P90 z roku 2015 so 170 000 km a stratou dojazdu približne 8 %.

Ako uvádza David Waterwoth vo svojom článku na portály cleantechnica.com:

,,Čo sa týka mojej Tess, máme ju len 3 roky a najazdených cez 90 000 km. Vďaka bezdrôtovej aktualizácii nášho softvéru na správu batérie, ktorá ani zďaleka nedegraduje, máme ešte o 6 % viac dojazdu v porovnaní s novšími”.

Takže po zhrnutí rôznych odpovedí od majiteľov Tesly si myslíme, že batéria Tesly vydrží naozaj dostatočne dlho.

Náš tip
Aká je degradácia batérie na Tesla Model X po 320 000 kilometroch?
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.