Už sme zvyknutí na to, že každá jedna informácia týkajúca sa elektromobilov, najmä tých od značky Tesla, vzbudzuje množstvo pozornosti. Či už ide o vozidlá, ktoré zhoreli (aj keď elektromobily horia štatisticky podstatne menej ako spaľováky), objavujú sa mylné informácie o dojazde v zime a podobne. Teraz sa svetom šíri ďalšia znepokojujúca informácia, pretože americká automobilka údajne zvoláva až 2 milióny svojich elektromobilov kvôli nebezpečnému autopilotovi.
Stále šoféruje človek, nie autopilot
Viac informácií k tejto téme teraz priniesol portál Electrek. V súvislosti s autopilotom je potrebné v prvom rade poznamenať, že ide o systém autonómneho riadenia úrovne 2 z 5, takže rozhodne nie je dobré sa spoliehať na to, že vás bezpečne odvezie všade bez toho, aby ste sa museli dotknúť volantu. K tomuto majú autá všeobecne ešte pomerne ďaleko.
Niektorí nezodpovední vodiči to však nerešpektujú a objavujú sa informácie o tom, ako Tesla havarovala a podobne. V skutočnosti je tomu ale tak, že nehavarovala samotná Tesla, ale človek, ktorý sa mal plne venovať vedeniu vozidla. Tesla a ani žiadna iná automobilka nikde neuvádza, že systém je plne autonómny. Dôkazom toho je napríklad aj to, že po určitom čase vodiča auto vyzve, aby trochu otočil volantom, čím si overuje, že stále dáva pozor na cestu pred ním.
Potrebná bude aktualizácia
Faktom je, že žiadny autopilot v dnešných bežne predávaných autách nie je úplne bezpečný, no na druhú stranu, môže byť dobrý pomocníkom pri vyhrotených situáciách, prípadne môže pomôcť, ak vodič dostane mikrospánok. Spomínaná zvolávačka Tesiel sa nekoná, majitelia nebudú musieť svoje vozidlá odovzdať a čakať na ich “opravu.”
Avšak vyšetrovanie NHTSA (americký úrad pre bezpečnosť premávky) predsalen dospelo k nejakým záverom. Tesla pomocou aktualizácie bude musieť do svojich vozidiel implementovať viac funkcionalít, ktoré zabezpečia väčšiu pozornosť vodičov, keď je autopilot aktivovaný. Toto sa týka spomínaných približne dvoch miliónov Tesiel v USA a aktualizácia softvéru prebehne, ako už býva zvykom, formou OTA (over the air). To znamená, že ju majitelia vozidiel Tesla dostanú do svojho elektromobilu automaticky a nikam s ním nemusia chodiť.
Európski majitelia Tesiel môžu byť pokojní
V Európe by sa nemalo meniť nič, pretože autpilot je tu pod väčším drobnohľadom už od začiatku a nedovoľuje vodičom to, čo v USA. Predpisy v EÚ, ktoré sa týkajú autonómneho riadenia 2. stupňa, vychádzajú z inej legislatívy ako tie americké. Aktuálne nastavené pravidlá v Európe sú dostatočné na to, aby ich nebolo po vzore USA potrebné meniť.