MojElektromobil

Ochrana posádky áut má v dlhodobom horizonte zlepšujúci sa trend. Okrem iného sa na tom podpisujú čoraz účinnejšie systémy pre aktívnu a pasívnu ochranu aj predchádzanie kolíznych situácií, prísna legislatíva či rozsiahle testovania, ktoré do detailov vyhodnocujú bezpečnosť vozidiel. Postupom rokov vo všeobecnosti došlo k posunom aj v oblasti konštrukcie vozidiel, kde sa veľký dôraz venuje takzvaným deformačným zónam a štrukturálnej bezpečnosti.

Nečakane vysoká miera

Napriek všetkým zlepšeniam v oblasti bezpečnosti vozidiel je však možné pozorovať niečo zvláštne. Analytická firma iSeeCars nedávno vyhodnotila dáta Amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky, na základe čoho zistila, že elektromobily značky Tesla majú neobvykle vysokú mieru nehodovosti s fatálnymi následkami. Téme sa venoval portál InsideEVs.

Podľa vyhodnocovaných dát majú vodiči Tesla Model Y viac než trojnásobne vyšší počet smrteľných dopravných nehôd v porovnaní s priemerom a pri vodičoch Tesla Model S je situácia oproti priemeru dvakrát horšia. Sledované mali byť dáta pre vozidlá modelových rokov 2018 až 2022 a pre dopravné nehody, ktoré skončili tragicky pre minimálne jedného pasažiera.

Situácia je paradoxná hlavne z dôvodu, že napríklad elektromobily Tesla sa umiestňujú na popredných priečkach v testoch bezpečnosti. Napríklad spomínaný Tesla Model Y získal v testovaní Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky maximálne hodnotenie celkovej bezpečnosti. Aj analytik samotnej firmy iSeeCars, Karl Brauer, uvádza, že nové autá sú bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. V čom je teda problém?

Alarmujúci trend nepozornosti vodičov

Analýza upozorňuje, že na cestách narastá alarmujúci trend. Rastie nepozornosť vodičov, ktorí jednoducho riadeniu vozidla nevenujú dostatočnú pozornosť a súčasne má narastať aj priemerná rýchlosť jazdy, čím do veľkej miery podkopávajú nohy celkovej efektívnosti bezpečnostných prvkov.

Medzi prvky, ktoré sa na tom podpisujú pravdepodobne budú patriť práve pokročilé jazdné asistenčné systémy. Základný predpoklad je taký, že vodiči preceňujú schopnosti systémov pre autonómnu jazdu a napriek varovaniam po ich aktivácii jazde venujú len minimálnu pozornosť. Systém síce vodiča typicky upozorňuje, aby držal ruky na volante a bol pripravený kedykoľvek zasiahnuť, no nie vždy tomu zodpovedá aj realita.

Okrem toho sa v ostatnej dobe začala pozornosť upierať aj na dotykové displeje, ktoré v dnešných vozidlách prakticky dominujú. Začína sa objavovať názor, že dotykové ovládanie áut nie je tak celkom bezpečné a displeje majú negatívny vplyv na pozornosť vodiča. Ovládanie rôznych aspektov vozidla niekedy začína zachádzať do nepríjemných sfér.

Testovacie stredisko Euro NCAP,  ktoré v Európe patrí medzi najvýznamnejšieho kontrolóra bezpečnosti automobilov, preto začne od roku 2026 penalizovať bezpečnostné skóre áut, ktoré nebudú ponúkať základné ovládacie prvky vo fyzickej podobe. Organizácia chce vidieť fyzické ovládacie prvky pre smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a všetky SOS funkcie, ako je napríklad funkcia eCall Európskej únie.

„Nadmerné používanie dotykových displejov je problémom celého odvetvia, pričom takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové obrazovky, čím núti vodičov odpútať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehody z dôvodu rozptýlenia.“

Euro NCAP

Športiaky za dostupnú cenu

Tretím aspektom, ktorý stojí za zmienku v súvislosti s elektromobilmi a možným vplyvom na nehodovosť je rýchlosť. Tento typ vozidiel ponúka okamžité zrýchlenie a maximálna rýchlosť, na ktorú sa vodič dostáva v priebehu pár sekúnd, sa často pohybuje v pomerne vysokých sférach.

V kombinácii s precenením svojich šoférskych schopností, respektíve s podcenením aktuálneho stavu vozovky to samozrejme môže mať značný vplyv na nehodovosť. Niektoré automobilky to zvyknú riešiť softvérovou limitáciou maximálnej rýchlosti svojich elektromobilov, no nie vždy to platí.

Pre lepšiu predstavu, Tesla Model Y v základnej verzii má maximálnu rýchlosť 217 km/h, pričom z 0 na 100 km/h sa rozbehne za 6,9 sekundy. Už to samo o sebe sú slušné čísla pre ruky bežného vodiča. Ak sa ale pozrieme na model Tesla Model Y Performance, tak to sa dostávame do úplne iných sfér. Maximálna rýchlosť 250 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. To už sú čísla športového auta ukryté „v normálnom elektromobile“ s výrazne dostupnejšou cenou.

Je to hlavne na vodičoch

Všetky spomínané oblasti (dôraz na dotykové ovládanie, asistenčné systémy pre jazdu bez zásahu vodiča, vysoký výkon a rýchlosť) sú pre elektromobily značky Tesla priam príznačné. Ak sa k tomu pridá skutočnosť, že vodič nevenuje dostatočnú pozornosť riadeniu alebo precení svoje schopnosti, tak je prirodzené, že sa to môže odraziť na štatistikách nehodovosti. Predpoklady tu na to jednoducho sú. iSeeCars preto pripomína, že najdôležitejším faktorom pre predchádzanie nehôd je správanie vodiča.

Za zmienku stojí, že elektromobilom Tesla sa v súvislosti so spomínanou analýzou začala venovať veľká pozornosť práve kvôli ostrému kontrastu medzi hodnoteniami v testoch bezpečnosti a nečakane vysokou (vyššia než priemer) úmrtnosťou pri nehodách. A prirodzene aj kvôli faktu, že ide o elektromobily… Reálne sa pritom neumiestnili na nelichotivom prvom mieste. To dokonca ani nepatrí elektromobilu, ale modelu Hyundai Venue. Nasledujú ho Chevy Corvette a Mitsubishi Mirage.

Náš tip
Vyšetrovanie smrteľnej nehody na Autopilote z roku 2018 je ukončené: Vodič hral hru na mobile
27. novembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+