Plug-in hybridy to majú v dnešnej dobe ťažšie a ťažšie. Vývoj čistých elektromobilov postupuje míľovými krokmi, dojazd či rýchlosť nabíjania už pre drvivú väčšinu klientov nie sú nijako obmedzujúcim faktorom. A čo sa týka zrýchlenia, jazdných vlastností, či reakcie na plyn nechávajú spaľováky ďaleko za sebou.
Z radov zákazníkov však stále nie je o ne dostatočný záujem, hoci svoj elektrický model v ponuke má už takmer každá automobilka – po novom už aj Alfa Romeo so svojim malým SUV Junior (predtým Alfa Romeo Milano). Talianska značka sa však ku konceptu plug-in hybridu postavila čelom, a rozhodla sa obohatiť štandardný spaľovací model o takmer všetky výhody elektromobilov v najvyššej možnej miere. V USA sa plug-in hybridnej Alfa Romeo Tonale podarilo získať aj ocenenie Green SUV of the Year 2024 udeľované americkým magazínom Green Car Journal.
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Karoséria a jazdné vlastnosti
Dizajn karosérie hrá na emócie, dynamické línie sa tiahnu po celej dĺžke aj šírke. Predná časť si zachovala aj typickú asymetricky umiestnenú tabuľku s evidenčným číslom. Tá sa mimochodom z dôvodu nových predpisov už na nových modeloch neobjaví. Charakteristické “scudetto”, teda trojuholníkovitý tvar prednej masky tak onedlho bude súčasťou histórie.
Hoci platforma SCCS oslavuje takmer dve desaťročia od jej uvedenia v modeli Fiat Grande Punto v roku 2005, stále má čo ponúknuť. S jej variantom “Small Wide 4×4” sme sa stretávali napríklad v koncernových modeloch od FCA ako napríklad Fiat 500X či Jeep Renegade – pri čom oba už dostali v priebehu posledného roka svojich nástupcov na úplne novej platforme Stellantisu CMP / e-CMP Fiat 600, resp. Jeep Avenger. Alfa Romeo Tonale ju tak v roku 2022 dostala medzi poslednými, ide ale o predĺženú verziu “LWB” (long wheelbase – dlhý rázvor), na ktorej stojí napríklad aj Jeep Compass.
Je až neuveriteľné, ako sa konštruktérom Alfa Romeo podarilo odladiť charakteristiku podvozku plug-in hybridného Tonale. Obvykle sa v prípade najväčších áut postavených na danej platforme stretávame s viacerými neduhmi, kedy sa viac prejavujú hmotnosť aj rozmery vozidla.
Nič z toho pre Tonale neplatí. Ide o jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu, z pohľadu jazdných vlastností sa dostáva až niekam do vôd Porsche Cayenne. Svoju zásluhu na tom bude mať pravdepodobne aj plug-in hybridný pohon, ktorý pomáha ku lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Elektromotor je totiž uložený vzadu a poháňa zadnú nápravu, reakcia na plyn je teda okamžitá.
Taktiež batéria umiestnená v stredovom tuneli napomáha k nízkemu ťažisku, vďaka čomu sú bočné náklony na pomery SUV takmer nulové. Toto všetko sa podarilo dosiahnuť pri zachovaní komfortu a prvotriednej stability na ceste, auto ani neposkakuje ani neodskakuje.
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Interiér
Podaril sa aj dizajn interiéru. Príjemný dojem umocňujú kvalitné materiály, ako príklad možno uviesť pádla radenia prevodových stupňov pod volantom. Tie sú poctivé hliníkové, nejde o žiadny plast či napodobeninu. Vzhľadom na to, že sa nepohybujú s volantom, majú značné rozmery. Tu prichádzame na menší problém s ergonómiou, keďže veľké pádla prekážajú v ovládaní podvolantových páčok. Tie sú naopak menšie, a je problém na ne dočiahnuť. Všeobecne majú zvláštne ovládanie – páčka smerovky nezostane vo zvolenej polohe, ale vždy sa okamžite vráti do tej v strede. Vypnúť smerovku tak potom možno buď natočením volantu do protipohybu, alebo pohnúť so samotnou páčkou do opačnej strany.
Štartovacie tlačidlo sa nachádza netypicky na volante, stretávame sa s ním napríklad aj u značky Porsche. Ten sa všeobecne aj príjemne drží, no riadenie by si najmä v športovom režime zaslúžilo silnejšiu spätnú väzbu. Jednak nie je dostatočne tuhé, no rovnako neposkytuje ani potrebnú odozvu od kolies.
Široké možnosti napájania
Kruhový volič jazdných režimov “dna” sa nachádza na stredovej konzole, zmena tvrdosti odpruženia sa nastavuje stlačením tlačidla uprostred ovládača. Vedľa nej nachádzame pestrú paletu konektorov, čo hodnotíme veľmi pozitívne. Či už potrebujete tradičnú kruhovú 12 V zásuvku, štandardný USB konektor, alebo aj moderné USB-C – všetko nájdete pekne po ruke. Priamo pod nimi sa nachádza aj bezdrôtová nabíjačka. Jej priestor však neodporúčame obsadzovať inými predmetmi, pretože na displeji infotainmentu následne dokola vyskakujú hlášky o nerozpoznanom predmete v priestore nabíjačky.
Predné sedadlá si taktiež zaslúžia kladné hodnotenie. Tie majú športový vzhľad, ktorý je navyše aj funkčný. Čalúnenie pôsobí efektne a pekne pasuje ku charakteru vozidla. Ten podčiarkuje aj kombinácia prešívania bielou a červenou niťou. Hlavové opierky ozdobuje tradičný symbol značky Alfa Romeo, a teda had a kríž.
Na nedostatok priestoru sa nemôžu sťažovať ani cestujúci vzadu. Výrobca maximalizoval vnútorný priestor a snažil sa čo najefektívnejšie využiť rázvor náprav.
Batožinový priestor je v prípade plug-in hybridnej verzie zmenšený z obvyklých 500 litrov na hodnotu 385 litrov. To nie je práve najviac, no poteší aspoň pravidelný tvar a rovné dno. V prípade potreby ho môžeme zväčšiť sklopením zadných sedadiel. V takomto stave disponuje objemom 1 430 litrov.
Praktické využitie nachádza aj priestor pod podlahou kufra. Tam zmestíme nabíjací kábel, či iné drobnosti. V kufri nájdeme aj ďalšiu 12-voltovú zásuvku.
Pohonné ústrojenstvo
Keďže ide o plug-in hybrid, o pohon vozidla Alfa Romeo Tonale Q4 sa stará kombinácia preplňovaného štvorvalcového benzínového motora s objemom 1,3 litra a výkonom 132 kW (180 koní) a elektromotora s výkonom 90 kW (122 koní), pri čom maximálny kombinovaný výkon sústavy vrcholí na 206 kW ( 280 koní).
Označenie Q4 už tradične napovedá pohonu 4×4. Ten je v pri hybridnej Alfe zabezpečený spôsobom, že spaľovací motor poháňa kolesá prednej nápravy, zatiaľ čo elektromotor umiestnený vzadu poháňa kolesá zadnej nápravy. Vo výsledku tak dostávame veľmi lineárny záťah pri akcelerácii, výhodou je aj použitie klasickej 6-stupňovej automatickej prevodovky namiesto dvojspojkových alternatív, ktoré sú použité v ostatných verziách Tonale. Sprevodovanie však nie je úplne optimálne, hlavne medzi druhým a tretím prevodovým stupňom je skutočne veľký rozdiel. V tej chvíli dôjde k masívnemu prepadu otáčok.
Nábeh spaľovacieho motora je však všeobecne rozumný a plynulý. Solídne je aj odizolovaný od kabíny, pri vyšších rýchlostiach či nižšej záťaži dnu takmer neprenikajú vibrácie ani zvuky. Maximálna rýchlosť na čisto elektrický pohon je 135 km/h (nám sa podarilo dosiahnuť tachometrických 140 km/h), čo bohato vystačí na bežné fungovanie s vozidlom. Celková maximálna rýchlosť Alfa Romeo Tonale Q4 je 206 km/h, dynamické vlastnosti podčiarkuje aj hodnota zrýchlenia z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy.
Test Alfa Romeo Tonale Plug-in hybrid: Batéria a nabíjanie
Batéria je na plug-in hybridy netradične uložená v podlahe vozidla, presnejšie v stredovom tuneli. Lítium-iónová baterka pracuje pri napätí 306 V. Kapacita akumulátora je 15,5 kWh, z čoho 12 kWh je využiteľných. Logiku režimov šetrenia elektrickej energie či nabíjania z motora sme však úplne nepochopili. Kým je elektrická energie k dispozícii, tak v oboch režimoch “natural” aj “advanced efficiency” ide vozidlo na elektriku tak či tak. V režime “dyamic” je síce spaľovací motor aktívny vždy, zároveň však čerpá aj energiu z batérie pri dynamických rozjazdoch.
Nabíjacie možnosti tohto hybridu sú skôr priemerné. Palubná AC nabíjačka je jednofázová, maximálny nabíjací výkon je 7,4 kW. V takom príde sa vozidlo plne nabije približne za 2,5 hodiny. Pri 16A prúde však dosiahnete len polovičný výkon. Vhodné je teda mať k dispozícii nabíjačku buď doma, alebo na pracovisku.
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Spotreba a dojazd
Čo sa týka elektrického pohonu, výrobca udáva hodnotu spotreby v kombinovanom cykle WLTP na úrovni 19 kWh / 100 kilometrov. Bohužiaľ sa nám však tento parameter v praxi overiť nepodarilo, keďže údaj o spotrebe elektrickej energie sa v infotainmente nenachádza. Pri nabití vozidla na 100 percent sme však videli najvyššiu hodnotu dojazdu 63 kilometrov, čo by zodpovedalo uvedeným 19 kWh / 100 km.
Dojazd na elektriku sa v kombinovanom cykle WLTP uvádza v rozpätí 60,6 až 68,6 kilometrov. Celkový dojazd na plne nabité a natankované vozidlo je niekde nad 400 kilometrami. PHEV verzia má totiž v porovnaní s ostatnými o čosi menšiu nádrž (42,5 litra oproti 55 litrom) a podstatne vyššiu hmotnosť (cca. 215 až 310 kg navyše, v závislosti od verzie).
Udávaná spotreba paliva býva v prípade plug-in hybridov čisto teoretický údaj, keďže do veľkej miery závisí od toho, ako často človek nabíja. Napriek každodennému nabíjaniu sa nám k výrobcom stanovenej hodnote 1,13 až 1,48 litra na 100 kilometrov priblížiť nepodarilo. Po týždni sa priemerná spotreba ustálila na hodnote 2,8 litra / 100 kilometrov. To je stále veľmi príjemné, a to najmä v kontraste s dynamickými vlastnosťami, ktoré Alfa Romeo Tonale Q4 ponúka.
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 528 x 1 841 x 1 693 mm, rázvor 2 636 mm |
Svetlá výška | 140 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 910 kg |
Celková hmotnosť | 2 420 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 250 kg brzdený |
Pohon | 4x4 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 332 cm3 (R4) |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 132 kW (180 k) |
Maximálny výkon elektromotora | 90 kW (122 k) |
Maximálny kombinovaný výkon sústavy | 206 kW (280 k) |
Krútiaci moment (spaľovací motor / elektromotor) | 270 / 250 Nm |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 60 - 68 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 135 km/h |
Maximálna rýchlosť | 206 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,2 s |
Kapacita batérie | 15,5 kWh (12 kWh využiteľných) |
Výkon palubnej nabíjačky | 7,4 kW |
Objem batožinového priestoru | 385 / 1 430 l |
Cena testovaného vozidla | 60 240 € |
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Cena, výbava a konkurencia
Jedným z hlavných dôvodov, prečo modelov Tonale nevidíme na cestách viac, bude pravdepodobne cena. Tá v prípade testovaného vozidla už značne prevyšuje základnú cenu o triedu vyššieho modelu Stelvio.
Ponuka Alfa Romeo Tonale štartuje dieselovou verziou Sprint 1.6 MultiJet s výkonom 96 kW (130 koní) a 6-stupňovou automatickou prevodovkou za cenu 37 990 eur. Na plug-in hybridnú štvorkolku 1,3 T PHEV so systémovým výkonom 206 kW (280 koní) si však už musíte pripraviť minimálne 50 490 eur. V prípade nami testovanej vrcholnej verzie Veloce v kombinácii s plug-in hybridným pohonom sa cena Alfa Romeo Tonale Q4 vyšplhá na úroveň 55 990 eur.
Vozidlo bolo vybavené ešte ďalšími prvkami príplatkovej výbavy, ako napríklad Paket Premium Audio (2 100 eur), Paket Techno (balík asistenčných systémov za 1 800 eur), či nabíjací kábel. Naopak “ušetriť” sa dá na farbe, tradičná červená Alfa je totiž jedinou bezpríplatkovou farbou v ponuke. Navyše sa k autu aj krásne hodí, rovnako mu pristane napríklad aj modrá metalíza, či špeciálny lak zelená Montreal. Výsledná cena testovaného vozidla sa tak aj s bezpríplatkovou farbou vyšplhala na 60 240 eur. To už je na kompaktné SUV (C-segment) celkom dosť.
Za zaujímavého konkurenta z Nemecka možno považovať napríklad BMW X1 xDrive 30e. To ponúka zaujímavé parametre, a taktiež aj pohon štyroch kolies, či nabíjací výkon 7,4 kW. O niečo väčší akumulátor mu poskytne čisto elektrický dojazd 71 – 85 kilometrov. Niektorých motoristov však môže odradiť prítomnosť len trojvalcového 1,5-litrového benzínového agregátu. Naopak elektromotor hrá v prípade BMW o čosi väčšiu úlohu, tu disponuje výkonom až 130 kW (177 koní). Systémový výkon dosahuje hodnotu 240 kW (326 koní) a základná cena BMW X1 xDrive 30e s automatickou prevodovkou s ovládaním pádlami pod volantom štartuje na sume 51 529 €.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Alfa Romeo Tonale Q4 presne spĺňa to, čo sa od nej očakáva. Vyzerá výborne, aj jazdí výborne. Príjemným bonusom je plne použiteľný čisto elektrický režim, a to aj na diaľnici. Auto však treba relatívne často nabíjať, a vzhľadom na jednofázovú nabíjačku ideálne doma, či v práci, kde nám nevadí, že to trvá o čosi dlhšie.
Nízke ťažisko a pohon 4×4 s elektromotorom na zadnej náprave posúva jazdné vlastnosti kompaktného SUV na nečakanú úroveň. Nájdeme tu však aj určité “vychytávky” talianskej ergonómie, ako napríklad krátke podvolantové páčky so zvláštnym ovládaním, či absenciu ukazovateľa spotreby elektrickej energie. Kúpa vozidla Alfa Romeo však obvykle nebýva kúpou z rozumu, ale zo srdca. A srdce dokáže potešiť dozaista.
✅
- Dravý vzhľad
- Hodnotne pôsobiaci interiér
- Výborné jazdné vlastnosti
- Plne použiteľný čisto elektrický režim
❌
- Nemožnosť šetrenia elektrickej energie pre cieľovú destináciu
- Len 7,4-kilowattová jednofázová AC nabíjačka
- Menší batožinový priestor