MojElektromobil

Audi Q8 e-tron Edition Dakar sme mali možnosť testovať celý týždeň a podrobili sme ho rôznym výzvam – od mestských ciest až po náročný terén. Tento jedinečný elektromobil nás presvedčil, že offroadové schopnosti nemusia byť doménou len tradičných spaľovacích motorov.

Podobne ako Porsche 911 Dakar aj Audi Q8 e-tron Edition Dakar vychádza z myšlienky premeniť sériové vozidlo na offroadového šampióna. Hoci ide o odlišné platformy, filozofia je rovnaká – dodať vozidlu schopnosti, ktoré mu umožnia zdolať akúkoľvek cestu. Toto platí aj vďaka vzduchovému odpruženiu, ktoré ponúka až 32 cm svetlej výšky. Tá umožňuje prekonávať ťažké terény s ľahkosťou. Špeciálne offroadové pneumatiky zase poskytujú výbornú priľnavosť a stabilitu na blate a nerovnom povrchu, čo sme počas testovania naplno overili.

Limitovaná edícia s produkciou 99 kusov pre Európu prináša unikátne dizajnové prvky, medzi ktoré patria rozšírené blatníky, prahy a čierna predná maska „single frame“. Slovensko malo to šťastie získať dva exempláre tohto modelu, čo podčiarkuje jeho exkluzivitu. Strešný nosič s rezervným kolesom a výber z troch farieb – béžovej, čiernej a šedej – len dopĺňajú jeho robustný a dobrodružný charakter.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Audi Q8 e-tron Edition Dakar

Počas nasledujúcich riadkov sa dozviete všetko o výbave, schopnostiach a dojmoch z jazdy. Audi Q8 e-tron Edition Dakar ukazuje, že elektromobilita môže ísť ruka v ruke s dobrodružstvom a technológiami šitými na mieru tým, ktorí chcú ísť ďalej než ostatní a majú vo vrecku zopár eur navyše.

TEST: Audi Q8 e-tron Edition Dakar: Dizajn a jedinečné vlastnosti

Edition Dakar posúva hranice dizajnu a funkčnosti elektrických SUV. Už na prvý pohľad zaujme robustnými modifikáciami, ktoré odrážajú jeho schopnosť zvládnuť aj tie najnáročnejšie terény. Rozšírené blatníky a prahy, lakované v čiernej farbe, spolu s čiernou prednou maskou „single frame“ ktoré dodávajú vozidlu nezameniteľný vzhľad.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Audi Q8 e-tron Edition Dakar

Celkový dizajn je ďalej doplnený o funkčné detaily, ako je strešný nosič, kde si môžete odložiť rezervné koleso. Exteriérový polep dokonale dopĺňa jeho vzhľad a pridáva na prémiovosti.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Strešný nosič

Kľúčovým prvkom, ktorý odlišuje verziu Edition Dakar od štandardného modelu, je zvýšená svetlá výška o 31 milimetrov, ktorú zabezpečuje vzduchové odpruženie. Tento upgrade zvyšuje priechodnosť terénom, čím sa vozidlo stáva skutočne všestranným.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
General Grabber AT3

Obutie General Grabber AT3 s rozmerom 265/60 R18 prispieva k lepšej stabilite na sypkých povrchoch ako je štrk, piesok alebo v našom prípade blato. Pre tých, ktorí hľadajú ešte agresívnejšie riešenie, sú dostupné aj off-roadové pneumatiky BF Goodrich All-Terrain T/A, navrhnuté pre extrémne podmienky.

Výkon

Nájdeme tu pohon všetkých štyroch kolies quattro s dvoma elektromotormi, ktoré v režime boost poskytujú výkon až 300 kW a krútiaci moment 664 Nm. S cestnými pneumatikami zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy, zatiaľ čo s terénnymi pneumatikami General Grabber AT3 dosiahne túto rýchlosť za 5,9 sekundy.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Polep limitovanej edície

Ako to ale dopadne, keď ide do tuhého?

S Audi Q8 e-tron Edition Dakar sme sa vydali na cesty, ktoré by bežné SUV pravdepodobne nezvládlo. Začali sme na blatistých a šmykľavých úsekoch, kde vozidlo ukázalo svoju výnimočnú trakciu a ani náročné podmienky ho nepripravili o istotu.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Audi Q8 e-tron Edition Dakar

Keď sme sa dostali do náročnejšieho terénu, prišli chvíle, kedy bolo potrebné vystúpiť a pre istotu dohliadať, aby sme nič nepoškodili. Takéto situácie nám pripomenuli, že aj napriek jeho schopnostiam je pri extrémnych výzvach rozvaha na mieste.

Audi Q8 e-tron Edition Dakar
Ukazovateľ sklonu
Na rovnejšej, takmer suchej šotoline sme sa rozhodli vozidlo trochu popohnať, aby sme preverili jeho limity. Podvozok v spojení s offroad pneumatikami skvelo žehlil nerovnosti, čo výrazne prispelo k pohodliu aj pri náročnejšej jazde. V režime offroad, ktorý deaktivuje trakčnú kontrolu, nás Audi prekvapilo svojou hravosťou a umožnilo zažiť poriadnu dávku zábavy. Rýchle odozvy elektromotora pridávali jazde živosť a dovolili nám kontrolovať zadnú časť auta presne tak, ako sme od neho očakávali. Živé reakcie na terén ukázali, že toto auto nie je len o bezpečnosti, ale dokáže priniesť aj poriadny adrenalínový zážitok.

Test v blate
Audi Q8 e-tron Edition Dakar

Pri zložitejších prekážkach sme zvolili pomalší a opatrnejší prístup. Tu nás potešila skvelá trakcia a intelignetné rozloženie výkonu. Napriek tomu sa v niektorých prípadoch prejavila vyššia hmotnosť tohto elektromobilu. Najmä pri väčších náklonoch do strán sme si všimli, že vozidlo má sklon k rýchlejšiemu kĺzaniu. Dá sa však predpokladať, že blato a mokrý povrch tento efekt len zosilnili.

Funkcia hill descent control bola jedným z našich najlepších pomocníkov. Pri strmých klesaniach nás bez problémov udržala v bezpečí a umožnila plynulý zostup aj na šmykľavom teréne. Funkcia sa nedá nastaviť na konštantnú rýchlosť a funguje inteligentne, a vždy zvolila tú správnu rýchlosť klesania.

Nie všetko však bolo dokonalé. Priestor za tlmičom nemá žiadny kryt, čo znamená, že pri pohľade zospodu je skoro vidno až na kapotu. Toto riešenie pôsobí nedokončene, a hoci nemusí ovplyvniť funkčnosť, esteticky a prakticky by mohlo byť zvládnuté lepšie. Rovnako ani plastom pripevnené káble nebudia dôveru – ide o detaily, ktoré by si určite zaslúžili viac pozornosti a odolnejšie spracovanie.

Odkrytá časť za tlmičom

Jedným z mála ďalších mínusov bola praktickosť spodného prahu a dverí. Počas jazdy sa na ňom hromadilo blato, a tak bolo náročné udržať si čisté nohavice pri nastupovaní či vystupovaní. Toto môže byť mierne obmedzujúce, najmä pri terénnom aute, ktoré má práve takýmto situáciám čeliť.

Blato okolo dverí

Celkovo nám ukázalo, že je schopné čeliť výzvam, od šotoliny až po náročné úseky. Jazda s týmto vozidlom bola nielen praktická, ale aj zábavná a plná adrenalínu, čo z neho robí perfektného spoločníka pre každého, kto hľadá kombináciu luxusu, technológie a terénnych schopností.

Interiér

Interiér je miestom, kde sa luxus stretáva s praktickosťou, no zároveň ponúka množstvo detailov, ktoré spríjemňujú každú jazdu. Prvým, čo nás oslovilo, bolo nádherné ambientné osvetlenie, ktoré interiéru dodáva modernú a príjemnú atmosféru.

Do vozidla sa síce nastupuje, alebo skôr naskakuje, o čosi vyššie kvôli zvýšenému podvozku, no priestor vo vnútri túto drobnú slabinu vyvážil. Na predných aj zadných sedadlách je dostatok miesta na nohy aj hlavu, takže sa ani vyšší pasažieri nebudú cítiť stiesnene.

Komfort umocňujú vyhrievanie všetkých štyroch sedadiel, čo je skvelé najmä v chladných mesiacoch. Na druhej strane nám tu chýbalo ich odvetrávanie, ktoré by bolo praktické v lete, a masážne funkcie na predných sedadlách, ktoré by zvýšili celkový pocit luxusu.

Zadná klimatizácia

Veľmi nás zaujal volant, ktorý bol nielen esteticky nádherný, ale aj precízne spracovaný. Na dotyk pôsobil výborne a skvele sa držal, čo prispievalo k príjemnému zážitku z jazdy. Elegantným detailom boli aj červené stehy, ktoré sa tiahli naprieč celým interiérom – od pásov a sedačiek až po dvere. Tento jemný, no výrazný prvok dodával interiéru eleganciu a športový nádych.

Jedným z praktických nedostatkov, ktoré sme si všimoli, bola absencia mäkkej výstelky v odkladacích priestoroch vo dverách. Keď sme tam odložili termosku, vibrácie spôsobovali nepríjemný hluk, čo by mohlo byť ľahko vyriešené použitím mikroplyšu alebo mäkkšieho čalúnenia.

Strešný nosič

Počas jazdy na diaľnici sa prejavila nevýhoda strešného nosiča, ktorý inak skvelo dotvára terénny vzhľad vozidla. Už pri rýchlostiach nad 90 km/h začal generovať aerodynamický hluk, ktorý sa prenášal do interiéru a znižoval jeho inak výbornú akustickú pohodu. Zároveň mal strešný nosič vplyv aj na spotrebu energie – zvyšoval odpor vzduchu, čo sa prejavilo vyššou spotrebou a nižším dojazdom.

Nesmieme zabudnúť na moriadne veľký kufor s objemom 579 litrov, z ktorého po sklopení dostaneme až 1637 litrov. Kufor sa otvára prakticky celý, nakladacia hrana je veľká, takže tam môžeme vložiť prakticky hocičo, čo sa zmestí.

Infotainment

Palubná doska je vybavená dvojicou veľkých dotykových displejov. Horný displej slúži na ovládanie navigácie, multimédií a nastavení vozidla, zatiaľ čo spodný je venovaný klimatizácii a ďalším komfortným prvkom. Grafika je moderná a jasná, čo zabezpečuje, že všetko dôležité máte na dosah a za pár klikov.

Infotainment však nepôsobí ako najnovšia generácia systému, čo je vzhľadom na rok uvedenia tohto modelu pochopiteľné. Pri zapnutí vozidla sa štartuje dlhšie, približne o 5 sekúnd neskôr, než by sme si predstavovali. V porovnaní s najnovšími nemeckými rivalmi tiež celková rýchlosť systému skôr zaostáva. Navyše, počas používania Apple CarPlay sme zaznamenali občasné odpojenie, čo môže byť pre niektorých používateľov rušivé. Tieto drobnosti naznačujú, že systém by si zaslúžil vylepšenie, keď chce udržať krok s konkurenciou.

Nemôžeme si ani vynachváliť adaptívnu rekuperáciu ktorá fungovala úžasne. keď sme sa blížili ku križovatke, kruhovému objazdu, alebo sa pred nami objavilo pomalšie auto tak nám automaticky pribrzdila presne tak ako bolo treba. Skúšali sme aj klasické módy rekuperácie, ale tento sa nám páčil najviac.

Rozloženie displejov, ich dizajn a funkcie hodnotíme na jednotku. Pred vodičom nechýba ikonický digitálny prístrojový panel Virtual Cockpit, ktorý je jedným z najlepších v segmente. Ponúka možnosť prispôsobiť si zobrazenie podľa preferencií – od minimalistického štýlu, ktorý zvýrazňuje rýchlosť a dojazd, až po rozšírenú navigáciu s detailnými mapami. Uvítali by sme však aj zobrazenie stavu nabitia batérie (SoC) v percentách pri každom zobrazení, alebo ideálne aj teplotu trakčného akumulátora, ako to dokáže napríklad menšie Audi Q6 e-tron, alebo Porsche Macan Electric.

Nájdeme tu už vyššie spomínaný Apple CarPlay a Android Auto. Zaujímavo riešené bezdrôtové nabíjanie telefónu nás príjemne prekvapilo – telefón sa upevní bokom v stredovom paneli, čo ho udrží stabilný aj počas jazdy. Praktickým doplnkom sú aj dva držiaky na pohár.

Čo sa týka konektivity, k dispozícii sú dva USB-C konektory, pričom klasické veľké USB tu už nenájdete. Oceňujeme tento krok, pretože USB-C by sa malo stať štandardom, ktorý uľahčuje používanie moderných zariadení. Celkové rozloženie a praktické detaily hodnotím veľmi pozitívne.

Vo výbave nechýba ani head-up displej, ktorý je jednoduchší bez AR funkcií, ale stále veľmi funkčný.

Audiosystém Bang & Olufsen tvorí 16 reproduktorov s výkonom 705 wattov. Ponúka krásny zvuk s priestorovým efektom, ktorý dominuje ostatným prémiovým audiosystémom až na niektoré prémiové Mercedesy.

Batéria, nabíjanie a dojazd

Audi Q8 e-tron edition Dakar vychádza z modelu Q8 advanced 55 e-tron quattro. Vozidlo disponuje akumulátorom s kapacitou 114 kWh (využiteľná kapacita 106 kWh).

Nabíjacie porty máme dokonca dva. Ich samotné umiestnenie nepovažujeme za úplne najlepšie, radšej ich máme vzadu, no aj toto umiestnenie má svoje výhody. V každom prípade, ideálne umiestnenie neexistuje. K nabíjačke sme väčšinou parkovali prednou stranou vozidla, no v niektorých prípadoch sa to dalo aj nacúvaním.

V základe máme 11 kW palubnú nabíjačku, s ktorou sa vozidlo z 0 na 100 % nabije približne za 10 hodín, no nami testovaný variant bol vybavený príplatkovou 22 kW nabíjačkou, ktorá tento čas zníži na polovicu.

Čo sa týka rýchleho DC nabíjania prostredníctvom CCS konektora, k dispozícii je maximálny výkon 170 kW. Automobilka udáva, že z 10 na 80 % sa vozidlo nabije za 31 minút. My sme nabíjanie otestovali na nabíjačke ZSE Drive v Auparku na stojane s výkonom 175 kW. Pri našom teste sa vozidlo za 30,5 minúty nabilo z 20 na 80%. Na dnešnú dobu to v porovnaní s konkurenciou nie je nič extra, najmä v porovnaní s 800 V systémami.

Absolvovali sme aj klasický test prímestskej spotreby, ktorý odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo solídnu spotrebu 22,8 kWh / 100 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 5 stupňov Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 465 kilometrov.

Pri klasickej jazde okreskami a dedinami sme sa dostali na spotrebu 31,2 kWh / 100 km. Bola to klasická pohodová jazda bez zbytočnéha predbiehania sa, ale nie šuchtania. Pri 110 km/h z Nitry do Trenčína bola spotreba 32,5 kWh / 100 km. Pri 130 smerom z Trenčína do Nitry dosiahla diaľničná spotreba hodnotu 39,4 kWh / 100 km.

Dlhodobá spotreba

Galéria

Záverečné hodnotenie

Audi Q8 e-tron Edition Dakar je unikátne SUV, ktoré kombinuje luxus a terénne schopnosti v podobe plne elektrického pohonu. Počas nášho týždňového testovania ukázalo, že si poradí s náročnými podmienkami, či už ide o blatisté cesty, strmé lúky alebo šotolinu. V teréne excelovalo svojou trakciou, inteligentným podvozkom a premyslenými funkciami, ako je hill descent control. Na druhej strane jeho robustný charakter so sebou nesie aj drobné nevýhody na diaľnici, kde strešný nosič pridáva na hluku a zvyšuje spotrebu.

Interiér je priestranný a luxusný, no niektoré detaily, ako chýbajúce mäkké výstelky v odkladacích priestoroch či absencia odvetrávania sedadiel ukazujú priestor na zlepšenie. Infotainment ponúka širokú škálu funkcií, no jeho staršia generácia zaostáva za konkurenciou v rýchlosti a spoľahlivosti. Kufor je veľkorysý a praktický, s pridaným úložným priestorom v prednom kufri, čo poteší každého, kto plánuje toto vozidlo využívať na dlhšie výlety alebo dobrodružné expedície.

Nie je to dokonalé auto, ale jeho unikátne vlastnosti ho robia jedným z najzaujímavejších modelov vo svojej triede.

  • Vynikajúce terénne schopnosti
  • Komfortný a luxusný interiér s dostatkom priestoru
  • Kvalitný audiosystém Bang & Olufsen
  • Ambientné osvetlenie a elegantné červené stehy v interiéri

  • Pomalší infotainment s občasnými problémami Apple CarPlay
  • Odkladacie priestory v dverách bez mäkkej výstelky
  • Nedostatočné zakrytie priestoru za tlmičmi a vystavené káble

23. decembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+