Plug-in hybridné vozidlá sa na Slovensku stávajú populárnymi. Už prakticky každá automobilka má v ponuke varianty automobilov s týmto typom pohonu. BMW samozrejme nie je výnimkou. Toto je test BMW 230e xDrive Active Tourer, ktorý prichádza s vysokým výkonom, atraktívnym dizajnom, ale aj zaujímavými sľubovanými hodnotami elektrického dojazdu.
Test BMW 230e: Cena a výbava
Plug-in hybridná 230e xDrive Active Tourer začína na cene 44 850 eur. Variant, ktorý som testoval ja, mal príplatkovú výbavu v hodnote 18 032 eur, takže jeho cena sa vyšplhala až na 62 882 eur. Najdrahšími súčasťami príplatkovej výbavy je balík Innovation (4217 €) a balík M Sport (3669 €). Farba Portimao Blue je tiež príplatková, stojí 775 €.
Za ťažné zariadenie s vysúvateľnou hlavou si priplatíte 1034 €, vyhrievanie volantu stojí 196 eur a elektricky nastaviteľné sedadlá s pamäťou pre vodiča sú za 279 eur. V základe je napríklad Head-up displej, bezdrôtová nabíjačka pre smartfón či adaptívne LED svetlomety.
Test BMW 230e xDrive Active Tourer: Tabuľka s parametrami
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4386 x 1824 x 1576 mm |
Hmotnosť | 1845 kg |
Spaľovací motor | 1499 ccm, 150 koní, 230 Nm |
Elektromotor | 177 koní, 247 Nm |
Systémový výkon | 240 kW / 326 koní |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,5 s |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h, v elektrickom režime 140 km/h |
Kapacita batérie | 16,3 kWh (14,2 kWh využiteľná) |
Udávaný elektrický dojazd | 82 - 93 km |
Výkon palubnej nabíjačky | 7,4 kW |
Cena | od 44 850 € |
Cena testovaného vozidla | 62 882 € |
Batéria a nabíjanie
Časy, kedy plug-in hybridné vozidlá ponúkali len 3 kW palubnú nabíjačku, sú už dúfam dávno preč. V tomto prípade som mal k dispozícii batériu s kapacitou 16,3 kWh, z čoho bolo 14,2 kWh využiteľných. Ak nepočítam PHEV od Mercedes-Benz, tak ide o dobrý priemer. Tieto čísla sa nijako nevymykajú zo zavedeného štandardu. Udávaný dojazd je podľa automobilky až 83-92 km, čo bolo samozrejme pri testovaní v zimnom období nereálne. Myslím si, že v lete by sa k týmto číslam priblížiť pri veľmi ľahkej nohe (samozrejme v meste) dalo.
Vráťme sa ale k parametrom a hlavne k nabíjaniu. Palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW dokáže akumulátor nabiť približne za 2,5 hodiny, čo nie je vôbec zlé. 7,4 kW výkon môžem potvrdiť aj z testovania. Umiestnenie nabíjacieho portu na ľavej strane za predným kolesom nie je podľa mňa najideálnejšie. Viackrát sa mi stalo, že som musel kvôli nabíjaniu s autom manipulovať viac, ako by som chcel.
Vozidlo počas nabíjania ukazuje informácie, ktoré potrebujem. V porovnaní s konkurenčnými PHEV je ich viac. Je tu napríklad aktuálny nabíjací výkon, stav nabitia batérie, aktuálny elektrický dojazd a čas, kedy bude batéria nabitá na mnou stanovený maximálny limit. Takto by to malo byť a presne takto sa mi to páči.
Jazda, režimy, výkon, rekuperácia
S maximálnym výkonom 240 kW (326 koní) je toto rodinné BMW nielen pohodlné, ale aj poriadne rýchle. Z 0 na 100 km/h zrýchli len za 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 205 km/h, no čo je pre mňa dôležitejšie, je, že čisto s elektromotorom vie jazdiť až do rýchlosť 140 km/h, čiže bežné diaľničné rýchlosti sú úplne v pohode.
Ďalšou zaujímavou vlastnosťou je, že samotný elektromotor má výkon až 177 koní. Príjemne ma prekvapilo, že aj v zime vie BMW 230e Xdrive jazdiť bez naštartovania spaľovacieho motora. Nedávno testovaný Hyundai Santa Fe PHEV či Kia Sorento PHEV to pri zapnutom kúrení nedokázali a pomáhali si spaľovacím motorom. Elektromotor nie je napojený na prevodovku, takže zrýchľovanie je úplne bez radenia. Zase ide o vlastnosť, ktorú nemá hocijaký plug-in hybrid.
Jazdné režimy sú prakticky len dva. Klasický a športový, ktoré si mením priamo pomocou “riadiacej páky.” Možnosti rekuperácie tu bohužiaľ nie sú žiadne, tá funguje automaticky. To znamená, že ak pustím akcelerátor, auto plachtí. Ak je predo mnou prekážka alebo pomalšie vozidlo, tak rekuperuje. Niekomu to môže takto vyhovovať, no ja by som mal radšej rekuperáciu aktivovanú vždy po pustení plynu. Automatická rekuperácia neberie do úvahy len autá predo mnou, ale aj maximálne povolené rýchlosti. Po stlačení brzdového pedála auto samozrejme najskôr rekuperuje, fyzické brzdy sa pripájajú až vtedy, keď je to potrebné.
Počas jazdy mám k dispozícii informáciu o aktuálnom elektrickom dojazde, avšak percento batérie nevidím. To nevidím nikde a nikdy, len počas nabíjania, prípadne v aplikácii.
Samotné jazdenie je doslova radosťou. Auto nie je ani príliš tvrdé, ani mäkké – je tak akurát. Odozvy na otáčanie volantu sú perfektné, akoby som sedel v poriadnom športiaku. Minimálne výkon tomu tak trochu napovedá.
Prepínanie na čisto elektrický režim je bohužiaľ maximálne nepohodlné. Prijal by som v tomto smere nejaké fyzické tlačidlo, ktoré by ma dostalo do týchto možností. Takto sa musím zbytočne preklikávať cez menu. Informácie o aktuálnej spotrebe či už benzínu alebo elektriky mám síce priamo za volantom, no k štatistikám sa musím dostať cez infotainment. Našťastie si ich viem nechať zobraziť priamo na domovskej obrazovke, čo mi vyhovuje.
Informácie sumarizujú obe spotreby naraz. Vidím spotrebu od posledného nabíjania, tankovania či od začiatku. Resetovať viem len individiuálnu spotrebu. Ak teda chcem sledovať napríklad na jednom úseku celkovú spotrebu a v rámci neho len časť úseku, tak to je bohužiaľ nemožné.
Infotainment
Priznám sa, že s infotainmentom a používateľským rozhraním som spočiatku bojoval. Samotný dizajn, prostredie a rýchlosť sú v poriadku, no prišlo mi to spočiatku chaotické. Nevedel som, kde hľadať konkrétne funkcie. No po čase som si zvykol a teraz sa v ňom cítim ako doma.
Ale úprimne, celkom som si zvykol z posledných testovacích BMW vozidiel na ovládacie koliesko na stredovom paneli, ktoré tu úplne chýba. Nie je to jediné BMW, v ktorom absentuje, takže je možné, že sa ho automobilka postupne zbaví.
Dotykový displej je zasadený do jednej väčšej časti, ktoré celkovo obsahuje displeje dva. Okrem toho infotainmentového aj informačný displej za volantom. Toto všetko dopĺňa ešte aj Head-up displej, ktorý okrem rýchlosti zobrazí aj navigačné pokyny.
Navigácia funguje pomerne dobre, ponúka aj možnosť premietať navigačné pokyny na Head-up displej. Je interaktívna a pokyny vidím zasadené do reálneho sveta, ktorý auto vidí cez kamery. Tie sú mimochodom veľmi kvalitné. Avšak úplne na 100 % som sa na navigovanie spoľahnúť nemohol. Raz ma chcelo auto previezť zákazom vjazdu a dokonca sa mi stalo aj to, že našlo cestu, ktorá reálne neexistovala. Tu by bolo dobré ešte trochu popracovať. Našťastie tu máme kompatibilitu s Apple CarPlay a Android Auto, takže Google Mapy všetko zachránia.
Aplikácia My BMW
Aplikácia My BMW ponúka všetko to, čo by ste od aplikácie k automobilu čakali. Prvotné spustenie a spárovanie auta je jednoduché, stačí vám na to len jeho VIN a načítanie QR kódu vo vozidle. Samozrejme, musíte mať BMW účet.
Na domovskej obrazovke zobrazuje základné informácie. To znamená aktuálny stav nabitia batérie spolu s dojazdom, rovnako aj kombinovaný dojazd, benzínový dojazd a stav paliva. Zaujímavou možnosťou je vytvorenie aktuálnej fotografie z interiéru.
Cez aplikáciu si viem vozidlo odomknúť aj zamknúť, zatrúbiť, zapnúť svetlá či nastaviť klimatizáciu. Zaujímavou položkou sú aj štatistiky mojich jázd a nechýba ani informácia o aktuálnej polohe vozidla. Ďalej sú tu základné informácie o celkovom nájazde, kontakt na asistenčnú službu, prípadne si môžete dohodnúť termín s predajcom.
Samotná sekcia potom patrí aktuálnym novinkám a tlačovým správam, aby ste boli neustále informovaní o tom, čo sa vo svete BMW deje, aké vozidlá boli predstavené a podobne. A v neposlednom rade sú tu aj linky na BMW konfigurátor, predvádzacie vozidlá, prípadne objednanie si testovacej jazdy.
Test BMW 230e: Exteriér
BMW 230 xDrive pôsobí na fotkách na môj vkus až príliš všedne. To nemusí byť na škodu, pretože cieľovkou je najmä rodina a pohodlie. Avšak naživo mu nechýba štýl a osobnosť. Je zároveň veľké aj malé, naozaj sa snaží oklamať telom.
Predná charakteristická maska s “ľadvinkami” je po vzore ďalších nových kolegov naozaj masívna. Každému sa to nemusí páčiť, no pre mňa je extrémne atraktívna. V jej strede sa nachádza kamera a radar.
Celkový dizajn je trochu dynamickejší, podčiarkujú ho zapustené kľučky dverí, ale aj menší zadný spojler. Boky sa vzadu príjemne rozširujú a sú efektne doplnené o úzke LED svetlá. Mimochodom, svetlá sú parádne, či už cez deň alebo v noci.
Test BMW 230e: Interiér
Nové vozidlá BMW zažívajú akýsi refresh interiéru, ktorý sa mi celkom pozdáva. Páči sa mi napríklad plocha, do ktorej je zasadený displej infotainmentu a displej za volantom. Levitujúca lakťová opierka je tiež atraktívna, aj keď veľa úložného priestoru v nej nie je. Avšak kompenzuje to úložným priestorom pod ňou.
Samozrejmosťou je bezdrôtové nabíjanie smartfónu, ktorý je na podložke uchytený trochu netradične, je potrebné ho tam prichytiť. Takéto riešenie som ešte v autách nevidel. Nemôžem povedať, že je zlé, no nie je ani ideálne.
Stredový panel obsahuje niekoľko základných ovládacích tlačidiel. Výstražný trojuholník je umiestnený pre mňa trochu nešťastne. Stávalo sa mi, že keď som sa natiahol pre telefón, spúšťal som výstražné svetlá.
Keďže ide o menšie rodinné auto, priestoru v interiéri je pomerne dosť. Problém som s mojou výškou 183 cm nemal ani vzadu a sedelo sa mi tam pohodlne. Komfort pasažierov vpredu zase zabezpečia vyhrievané masážne sedadlá, ktoré sú elektronicky nastaviteľné.
Objem batožinového priestoru činí slušných 406 litrov. Dno kufra je kvôli batérii posunuté trochu vyššie, no nepredstavuje to žiadny problém. Nakladacia hrana je pekne široká aj vysoká, takže bez problémov doň naložíte aj väčší náklad. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zvýši na 1370 litrov.
Spotreba a dojazd
Odmerať spotreby pri plug-in hybride je trochu náročnejšie. Pracovať je potrebné s viacerými scenármi. Preto som napríklad spotrebu a dojazd pri elektrickej jazde sledoval len v meste, na diaľnici to vzhľadom na malú batériu veľmi nemá význam. Takže poďme na to pekne postupne.
Výrobca udáva mestský elektrický dojazd na úrovni 80 – 90 km. Mne sa podarilo prejsť presne 50. Avšak musím brať do úvahy náročné zimné podmienky. Počas tohto testu auto samozrejme po meste nejazdilo neustále, imitoval som bežnú prevádzku. Takže ráno do práce, nákup, cesta z práce a podobne. To znamená, že energia sa do značnej miery využívala aj na vyhrievanie interiéru. V tomto smere som sa nijako neuskromnil, pohodlie je predsa prvoradé. Tých 50 km je vzhľadom na podmienky veľmi slušných.
V ideálnych podmienkach to bude určite viac, no trúfam si tvrdiť, že na 90 km by som sa aj tak nedostal, no možno by som sa tejto hodnote priblížil. Ak budem mať možnosť toto auto vyskúšať v lete, tak to rád urobím a hodnoty porovnám.
Keď je batéria vybitá, vozidlo funguje ako hladký hybrid. To znamená, že pri brzdení rekuperuje, pri rozbiehaní si pomáha elektromotorom. Pri takomto jazdení v meste sa spotreba benzínu neustále pohybovala na úrovni okolo 8 l / 100 km.
Na okreskách som sa dostal so spotrebou pod túto hodnotu aj v prípade agresívnejšej jazdy, pri diaľničnom tempe (130 km/h) bola spotreba pravidelne medzi 7-8 l / 100 km.
Test BMW 230e Active Tourer: Záverečné hodnotenie
Po mojich predchádzajúcich skúsenostiach s PHEV vozidlami od BMW som veľmi príjemne prekvapený. Tak, ako sa automobilka posúva v čisto elektrických vozidlách, je viditeľný posun aj tu. V prvom rade ide o 7,4 kW palubnú nabíjačku, ktorá by už mala byť v roku 2023 štandardom. A som rád, že BMW ju má. Umiestnenie nabíjacieho portu síce nie je ideálne, ale fungovať sa s tým dá.
Dobrý je aj elektrický dojazd. V zimnom období a pri častých krátkych jazdách som sa dostal na rovných 50 km, v lete pri ideálnych podmienkach by to mohlo byť pokojne aj udávaných 80-90 km. Samozrejme v meste.
Vzhľadom na to, že ide o rodinné vozidlo, zaujímavé hodnoty ponúka aj v oblasti výkonu. Cez 300 koní je veľmi dobrý základ a pokiaľ práve neveziete deti, môžete sa s BMW 230e aj celkom slušne vyšantiť. Jazdné vlastnosti sú výborné a auto je pohodlné. Dizajnom síce nijako neohúri, no mne osobne sa celkom pozdáva.
✅
- 7,4 kW palubná nabíjačka
- Kvalita spracovania
- Vysoký výkon
- Dobrý elektrický dojazd
- Všetky dôležité informácie o spotrebe na jednom mieste
- Dostatok priestoru
- Zábavné jazdenie
❌
- Nepraktické umiestnenie nabíjacieho portu
- Prepínanie na čisto elektrický režim by mohlo byť pohodlnejšie
- Chýbalo mi ovládacie koliesko infotainmentu
- Nie je možné zistiť aktuálny stav nabitia batérie v percentách (len pri nabíjaní a cez aplikáciu)
- Vyššia cena