Test BMW 330e xDrive: Pravý „Bavorák“ v tom najlepšom slovazmysle

Zdroj: Tomáš Meňuš

Hoci sa súčasná generácia BMW radu 3 (G20) na východných trhoch predáva aj ako čistý elektromobil s predĺženým rázvorom pod označením BMW i3 eDrive35L (G28), v EÚ predstavuje vrchol elektrifikovanej ponuky najnovší plug-in hybrid. Tentokrát sme si pre vás pripravili test BMW 330e xDrive, teda najvyššiu verziu modernizovaného plug-in hybridu s novou technikou. BMW radu 3 oslávi budúci rok 50. výročie, čo ho spolu s obrovskými produkčnými číslami radí medzi najúspešnejšie BMW všetkých čias.

Prvá generácia BMW radu 3 (E21) prišla na trh už v roku 1975. Odvtedy ale poriadne vyrástla | Zdroj: BMW
BMW radu 3 sa naprieč generáciami preslávilo aj účinkovaním v seriáli Kobra 11 | Zdroj: RTL

Aktuálna 7. generácia BMW 3 bola predstavená už v roku 2018 a mohlo by sa tak zdať, že jej modelový cyklus sa pomaly končí. Opak je však pravdou, automobilka ju postupne vylepšuje „trojka“ sa stále drží vo vrcholnej forme. Po facelifte v roku 2022 prišla tento rok ďalšia modernizácia, ktorá sa dotkla najmä nového kokpitu a plug-in hybridnej techniky.

Automobilka sa rozhodla nielen zväčšiť energetickú kapacitu batérie (pri zachovaní jej vonkajších rozmerov), nový model vylepšila aj vyšším nabíjacím výkonom. Vďaka tomu poskytne nielen dlhší elektrický dojazd v porovnaní s predchodcom, ale sa aj rýchlejšie nabije na ďalšiu čisto elektrickú jazdu. Ako obstál v našom teste?

Test BMW 330e xDrive: Karoséria a jazdné vlastnosti

Každou ďalšou generáciou sa rozmery aj dizajn BMW radu 3 posúvajú do nových sfér. Pri porovnaní s prvou generáciou narástol rázvor o solídnych 32 centimetrov a ešte o kúsok viac sa zväčšila aj jeho dĺžka. Na šírku sa BMW natiahlo o 22 centimetrov a tak neprekvapí, že proporcie novej trojky sú úplne iné a dospelejšie.

Test BMW 330e xDrive | Zdroj: Tomáš Meňuš

Len pre zaujímavosť ako vyrástli autá za posledné desaťročia, súčasné BMW radu 3 z pohľadu rázvoru aj šírky dokonca prekonáva prvú generáciu BMW radu 7 (E23) z rokov 1977 až 1986. Ich výška je taktiež porovnateľná, nová trojka je menšia len na dĺžku – kvôli kratším previsom.

Poďme ale naspäť do súčasnosti, kde BMW 3er zostáva najmenším sedanom v ponuke mníchovskej automobilky. V súčasnej generácii pribudli ostré línie, hoci základná silueta zostala zachovaná.

Silueta BMW 330e xDrive (G20)

Ako to už býva, novinárske vozidlá od BMW bývajú vyšperkované do dokonalosti. Dvojnásobne to platí o lakovaní jednotlivých kúskov. Nami testované vozidlo bolo nalakované v krásnej metalíze Arctic Race Blue, ktorá v kombinácii s čiernymi doplnkami a leštenými plochami 19-palcových diskov z ľahkých zliatin posúvala dizajn na úplne inú úroveň.

Veľká škoda, že zákazníci uplynulé roky uprednostňujú neutrálne farby od bielej, cez striebornú a šedú až po čiernu. Podarené farebné metalízy autu neuberajú na elegancii, práve naopak.

Čelný pohľad na BMW radu 3 (G20)

Vozidlo bolo vybavené aj adaptívnymi LED svetlometmi s automatickými diaľkovými svetlami. Pri nočnej jazde po diaľnici sme však postrehli, že občas oslňujú vodičov protiidúcich nákladných vozidiel.

Dizajnu zadnej časti dominuje masívny difúzor, ktorý ukrýva dve poriadne koncovky výfukov. Športový dojem dotvára malý spojler na veku batožinového priestoru.

Zadná časť BMW 330 e xDrive M Paket

Jazdné vlastnosti BMW radu 3 boli vždy na veľmi vysokej úrovni. Prepracovaný podvozok od BMW v spolupráci s menšou a ľahšou karosériou poskytoval vodičovi oveľa zábavnejšie vozidlo, než vyššie triedy automobilov. Toto je presne to auto, ktoré od BMW očakávame. Živé, hravé, no zároveň sofistikované a pohodlné.

To platí aj v prípade novej trojky. Hoci je oproti predchodcom väčšia aj ťažšia, stále si zachováva svojho ducha a na ceste sedí výborne. Športovo naladená konfigurácia tomu dozaista len prospela, napriek tomu sme nepostrehli kompromisy po stránke komfortu.

19-palcové disky z ľahkých zliatin ukrývajú masívne brzdy

Vďaka pohonu všetkých kolies xDrive poskytuje pohon lepšiu trakciu aj na povrchoch s nižšou adhéziou. Jazdné vlastnosti zostávajú na vysokej úrovni, pričom riadenie je presné a vozidlo reaguje pohotovo. Všetko toto prispieva k zážitku a radosti z dynamickej jazdy.

Test BMW radu 3 (G20) PHEV: Interiér a batožinový priestor

Interiér modelu BMW 330e ponúka vysokú úroveň spracovania a prémiové materiály. Palubná doska je už tradične orientovaná na vodiča a obsahuje digitálne displeje, ktoré sú dobre čitateľné a poskytujú množstvo užitočných informácií.

Interiér BMW 330e xDrive (G20) po modernizácii z roku 2024

Úprimne však treba dodať, že niekedy je to množstvo až priveľké a možno by pomohlo zoskupiť niektoré funkcie pod spoločnú ikonku, pretože listovanie v množstve ikoniek na ploche je počas jazdy dosť nebezpečné.

Podstatné položky, ako napríklad navigácia (ktorú je možné zobraziť aj na digitálnom prístrojovom štíte vodiča), či 360-stupňová parkovacia kamera (s možnosťou 3D zobrazenia a prepínania pohľadov) sú spracované na jednotku. Hoci prešiel infotainment modernizáciou, stále si zachováva typický kruhový ovládač BMW iDrive na stredovej konzole.

Navigáciu je možné zobraziť aj na digitálnom prístrojovom štíte vodiča
3D pohľad 360-stupňovej parkovacej kamery

Asistenčné systémy zahŕňajú adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhoch a pokročilé funkcie autonómneho parkovania, čím sa zvyšuje bezpečnosť a pohodlie vodiča aj posádky. Zvukové varovanie o prekročení maximálnej rýchlosti je navyše možné vypnúť jediným stlačením tlačidla na volante. My sme ho však častokrát nevypínali vôbec, nakoľko na rozdiel od kórejských značiek tu vôbec nepôsobí rušivo, ale skôr informatívne.

Ergonomicky aj dizajnovo vydarený športový volant
Ovládač BMW iDrive zostal zachovaný aj v najnovšom modeli BMW 3

BMW treba pochváliť za dobre navrhnutý trojramenný športový volant, ktorý bol v tomto prípade aj vyhrievaný. Výborne padne do ruky, má optimálnu veľkosť aj tvar venca a ovládanie multifunkčných tlačidiel je logické a intuitívne.

Nami testované vozidlo bolo vybavené športovým „M“ interiérom, ktorého súčasťou boli aj sedadlá v kombinácii alcantary a tkaniny. Nielen na sedadlách, ale aj na ďalších miestach v interiéri sa nachádza množstvo detailov (ako napríklad bezpečnostné pásy), ktoré svojim modro-červeným sfarbením odkazujú na športovú divíziu BMW M.

Predné „M“ športové sedadlá s elektrickým ovládaním

Priestor na zadných sedadlách je skôr pre menšie postavy, hoci oproti starším generáciám BMW radu 3 podstatne narástol. Súčasťou výbavy testovaného vozidla boli aj akustické sklá, či galvanizované ovládače. Tie okrem iného poskytujú aj lepšiu odolnosť v porovnaní so štandardným vyhotovením.

Jedným z menej pozitívnych prvkov sú celkom tvrdé lakťové opierky vo dverách. Úložné priestory vo dverách a stredovej konzole sú dostatočne veľké na každodenné potreby, no batožinový priestor je mierne zmenšený kvôli umiestneniu batérie. Napriek tomu stále ponúka dostatok miesta na každodenné použitie alebo aj kratšie výlety v štyroch osobách.

Súvisiacie články
Priestor na zadných sedadlách
Batožinový priestor BMW 330e xDrive

Objem batožinového priestoru BMW 330e xDrive je 375 litrov, čo je o 105 litrov menej oproti verzii poháňanej výlučne spaľovacím motorom. Delené operadlá zadných sedadiel je však možné sklopiť, čím sa zvyšuje variabilita kufra pri preprave väčších predmetov. Komu by ani to nepostačovalo, môže siahnuť po kombi BMW 3 Touring, alebo si zvolí ťažné zariadenie. Pre model BMW 330e xDrive je hodnota maximálnej hmotnosti prívesu stanovená na 1 500 kg.

Pohonné ústrojenstvo

BMW 330e xDrive spája 2,0-litrový štvorvalcový benzínový motor s výkonom 135 kW (184 koní) s 80-kilowattovým (109 koní) elektromotorom. Kombinácia spaľovacieho motora s elektromotorom integrovaným do 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic poskytuje systémový výkon 215 kW (292 koní) a krútiaci moment 420 Nm.

Pod kapotou BMW 330e xDrive sa nachádza 2,0-litrový benzínový štvorvalec

Nové PHEV modely BMW 330e Sedan a BMW 330e Touring sa štandardne ponúkajú s pohonom zadných kolies. V portfóliu však nájdeme aj „štvorkolku“ BMW xDrive, ktorú sme testovali aj my.  Hybridný systém zabezpečuje plynulý prechod medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Motor na voľnobeh však občas mierne trasie, čo nás trochu prekvapilo.

Pohonný systém je optimalizovaný pre efektívnosť aj výkon, s možnosťou jazdy čisto na elektrinu až do rýchlosti 140 km/h. Práve elektromotor poskytuje okamžitú reakciu na pedál akcelerátora. Maximálna rýchlosť vozidla je až 230 km/h, z nuly na stovku zrýchli za solídnych 5,9 sekundy.

Test BMW 330e xDrive: Batéria a nabíjanie

Plug-in hybridné modely BMW radu 3 prichádzajú po modernizácii s novou vysokonapäťovou batériou. Vďaka zvýšeniu energetickej hustoty sa pri nezmenených priestorových nárokoch takmer dvojnásobne zvýšila jej využiteľná kapacita. Novinka tak ponúkne trakčný akumulátor s kapacitou 19,5 kWh, čo sa odzrkadlilo na náraste čisto elektrického dojazdu podľa WLTP až na 89 kilometrov pre konkrétnu konfiguráciu vozidla.

Plug-in hybrid BMW 330e xDrive má nabíjací port v ľavom prednom blatníku

Zároveň tiež ide o prvé plug-in hybridné modely od značky BMW s novou palubnou nabíjačkou pre trojfázové AC nabíjanie so zvýšeným výkonom až na 11 kW. To je pre používateľov plug-in hybridných modelov kľúčový parameter. Vysokonapäťovú batériu tak možno plne nabiť z 0 na 100 percent už za 2 hodiny a 15 minút. V ponuke sa nachádza aj funkcia Connected Home Charging pre solárne nabíjanie a nabíjanie s optimalizovanou záťažou.

Test BMW 3 plug-in hybrid: Spotreba a dojazd

Výrobcom udávaná hodnota 0,9 – 1,2 litra na 100 kilometrov je samozrejme meraná v laboratórnych podmienkach, a pre zákazníka nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu. My sme sa pozreli na dva typy prevádzky, ktoré budú potenciálnych klientov zaujímať najviac, keďže ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii použitia spaľovacieho motora na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na prvé a posledné kilometre po meste či jeho okolí.

Spotreba plug-in hybridu BMW 330 e xDrive

Prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 16,9 kWh / 100 km, čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 22 – 24,8 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Od väčšieho plug-in hybridného súrodenca BMW 550e xDrive jazdí s približne o 20 % nižšou spotrebou. Prekvapí však vyššia spotreba elektrickej energie v porovnaní s o triedu väčším, podstatne ťažším a zvýšeným elektrickým kombi Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km19 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km16 °C
Volkswagen ID.7 Pro Tourer11,2 kWh / 100 km30 °C
Mini Countryman SE ALL411,7 kWh / 100 km20 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km17 °C
Tesla Model 3 Performance12,8 kWh / 100 km24 °C
Renault Scenic E-Tech Electric13,1 kWh / 100 km33 °C
MG Cyberster AWD13,4 kWh / 100 km20 °C
Porsche Taycan13,5 kWh / 100 km28 °C
Audi Q6 e-tron quattro13,7 kWh / 100 km27 °C
MG4 XPower14,1 kWh / 100 km10 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km22 °C
Peugeot 508 SW PSE14,3 kWh / 100 km16 °C
Tesla Model S Plaid14,3 kWh / 100 km22 °C
Porsche Macan 414,4 kWh / 100 km11 °C
Ssangyong Torres EVX15,0 kWh / 100 km17 °C
BMW i4 xDrive4015,1 kWh / 100 km26 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km19 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain15,7 kWh / 100 km28 °C
Hyundai Ioniq 5 N15,9 kWh / 100 km31 °C
BMW 330e xDrive16,9 kWh / 100 km21 °C
BMW 550e xDrive19,6 kWh / 100 km17 °C
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro21,0 kWh / 100 km19 °C

Mierne vyššou spotrebou nás prekvapil aj spaľovací motor. Relatívne nízke a aerodynamické auto dosahovalo pri diaľničných rýchlostiach spotrebu okolo 8 litrov na 100 kilometrov. Elektrickú energiu sme na diaľničné presuny nepoužívali, radšej sme si ju šetrili do mesta a okolia.

BMW 330e xDrive

Výrobca udáva hodnotu čisto elektrického dojazdu na úrovni 89 kilometrov. V kombinácii so 40 l nádržou benzínu môžeme na plnú nádrž a baterku počítať s cca. 500-600 kilometrovým dojazdom.

Počas testu sme za týždeň najazdili v kombinovanom režime približne 500 kilometrov, z čoho viac než 200 bolo čisto elektrických. Kombinovaná spotreba počas celého testu činila 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov a 8,8 kWh / 100 km. To by pri domácom nabíjaní a aktuálnych cenách PHM a elektrickej energie znamenalo náklady približne 10,5 eura na 100 kilometrov. Čím viac auto nabíjate, tým lacnejšie jazdíte.

Dojazd BMW 330e xDrive

Technické údaje BMW 330e xDrive 2024

Rozmery4 713 x 1 827 x 1 446 mm, rázvor 2 851 mm
Pohotovostná hmotnosť1 960 kg
Celková hmotnosť2 410 kg
Maximálna hmotnosť prívesu1 500 kg
Objem a počet valcov spaľovacieho motora1 998 cm3 (R4)
PalivoBenzín
Maximálny výkon spaľovacieho motora135 kW (184 koní)
Maximálny výkon elektromotora80 kW (109 koní)
Kombinovaný výkon sústavy215 kW (292 k), pohon oboch náprav (4x4)
Krútiaci moment spaľovacieho motora300 Nm
Krútiaci moment elektromotora265 Nm
Systémový krútiaci moment420 Nm
Kapacita akumulátora19,5 kWh
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP)89 km
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone140 km/h
Maximálna rýchlosť230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h5,9 s
Výkon palubnej AC nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru375 litrov
Cena testovaného vozidla82 649 €

Test BMW 330e xDrive: Cena, výbava a konkurencia

Základná cena BMW radu 3 na Slovensku štartuje na sume 44 860 €, pri čom ide o benzínovú verziu 318i sedan s pohonom zadnej nápravy a výkonom 115 kW (156 koní). My sme však testovali takmer 300-koňovú štvorkolku BMW 330e xDrive, ktorej cena začína na úrovni 60 160 €.

Cena BMW 330e xDrive

K dispozícii sú rôzne balíky výbavy, nami testované vozidlo obsahovalo napríklad balíky M Sport a M Sport Pro (obsahujú napr. tmavé čalúnenie stropu, športové sedadlá a volant, či aerodynamické doplnky karosérie), rovnako ako aj Inovatívny balík (obsahuje jazdné asistenty, či parkovací asistent) a balík Comfort (obsahuje napríklad elektricky ovládané veko batožinového priestoru, či bezdrôtové nabíjanie smartfónu).

Ďalšie tisíce eur stál adaptívny M podvozok, Harmann/Kardon Sound System, či ťažné zariadenie. Spolu s krásnou metalickou farbou Arctic Race Blue a 19-palcovými diskami kolies sa tak výsledná cena testovaného vozidla BMW 330e xDrive vyšplhala až na sumu 82 649 eur.

Mercedes-Benz C 300e | Zdroj: Mercedes-Benz

Medzi hlavných konkurentov patrí najmä Mercedes-Benz C 300 e 4MATIC. Jeho cena však začína podstatne vyššie, až na úrovni 68 646 eur. Rovnako ako BMW disponuje benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom s kombinovaným výkonom sústavy 313 koní a pohonom 4×4. Porovnateľná je aj kapacita akumulátora 19,5 kWh, ktorá zaručí aj podobný dojazd. Navyše od BMW 330e však ponúka aj možnosť DC rýchlonabíjania výkonom až 55 kW. Podobne sú na tom aj ďalšie modely strednej triedy, a to Volkswagen Passat PHEV a Škoda Superb iV.

Galéria

Test BMW 330e xDrive
Test BMW 330e xDrive
Test BMW 330e xDrive
BMW 3 PHEV test
BMW 3 PHEV test
BMW 3 PHEV test
2024 BMW 3er Hybrid test
2024 BMW 3 M-paket
2024 BMW 330 Sedan
Interiér BMW 330e xDrive
Interiér BMW 330e xDrive
Spotreba BMW 330e xDrive
Parkovacia kamera BMW 3 (G20)
Klimatizácia BMW 3 (G20)
Navigácia BMW 3 (G20)

Záverečné hodnotenie

Hoci je súčasná generácia BMW radu 3 už stálicou medzi vozidlami strednej triedy, pravidelné vylepšenia ju však udržiavajú stále modernú a konkurencieschopnú. Aktuálna modernizácia priniesla najmä technologické zmeny, a to smerom k lepšiemu. Novší infotainment je špičkový, pracuje rýchlo a kvalitne. Trošku by však mohli popracovať na redukcii položiek v menu, medzi ktorými treba dlho listovať.

Test BMW 330e xDrive – verdikt

Hlavné zmeny sa však dotkli plug-in hybridného ústrojenstva. Test BMW 330e xDrive zhodnotil, že vozidlo je v čisto elektrickom režime ešte použiteľnejšie než tomu bolo doteraz. Najväčšiu zásluhu na tom má nový akumulátor s vyššou energetickou hustotou, ktorý zvýšil dojazd o polovicu. Vďaka trojfázovej 11-kilowattovej nabíjačke sa aj podstatne rýchlejšie nabije, a to za približne dve hodiny. Ani konkurencia však nespí a v strednej triede už ponúka aj DC rýchlonabíjanie, ktoré zvládne doplniť energiu na podobný dojazd už do pol hodiny.

✅ Klady

  • športové jazdné vlastnosti pri zachovaní komfortu na palube
  • ergonómia kokpitu
  • parkovacie kamery a navigácia
  • vyšší el. dojazd aj rýchlejšie nabíjanie

❌ Zápory

  • konkurencia ponúka aj DC nabíjanie 5-násobným výkonom
  • vyššia spotreba
  • príplatkové položky dokážu radikálne navýšiť cenovku vozidla

Náš tip
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC: Jeden diesel ročne stačí. Taký, čo jazdí takmer zadarmo a bez emisií
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.