MojElektromobil

Tento rok sme si mohli otestovať už štyri plug-in hybridné modely od BMW. Toto je článok už k piatemu plug-in hybridu v poradí a zároveň ide o to najlepšie, čo BMW ponúka v rámci elektrifikovaných modelov. Na test sme dostali luxusné BMW 545e, ktoré má pod kapotou šesťvalec podporený výkonným elektrickým motorom.

BMW vybavuje svoje plug-in hybridné modely veľmi podobnou konfiguráciou pri pohľade na elektrickú časť. Samozrejme, rozdiely tu sú, ale po sčítaní všetkých relevantných parametrov sa dostávame k podobnému elektrickému dojazdu a možnostiam nabíjania v rámci jednotlivých tried. Z radu výraznejšie vystupuje iba BMW X5, ktoré sme testovali ešte minulý rok a elektrický dojazd sa tu blíži k 80 kilometrom. Ak chcete menšie auto do mesta, môžete siahnuť po BMW 225xe, keď potrebujete priestrannejšie SUV, v ponuke nájdete aj BMW X3. Zároveň, pre tých, ktorí preferujú sedan, je na výber BMW 330e alebo BMW radu 5. Ak chcete siahnuť po tom najvýkonnejšom a zároveň nepotrebujete limuzínu, výber sa razantne zužuje práve na BMW 545e.

Šialene výkonný plug-in hybrid

BMW berie aj päťkový rad vlnou elektrifikácie. Na výber sú rôzne výkonnostné verzie, no tú najvýkonnejšiu dostane iba v klasickej karosárskej verzii sedan. Práve tú sme dostali na test a nesie označenie 545e, čo značí vyšší výkon a zároveň aj elektrifikovanú pohonnú sústavu. Ide o takmer totožnú kombináciu, ktorú nájdete aj v plug-in hybridnom sedmičkovom rade a v modeli X5. Spaľovací motor je uložený vpredu a ide o výkonný benzínový šesťvalec s objemom 3 litre. Sám o sebe má výkon 210 kW a podporovaný je elektrickým motorom s výkonom 80 kW. Kombinovaný výkon celej pohonnej sústavy dosahuje až 290 kW a krútiaci moment až 600 Nm.

Celkový výkon takmer 390 koní je skutočne cítiť, ale aj počuť. Aj napriek tomu, že som sa s autom snažil jazdiť čo najčastejšie v elektrickom režime, musím priznať, že občas som neodolal ani dynamickej jazde v hybridnom režime, kedy hlavnú rolu hrá práve benzínový motor. Decentný zvuk a silu tu skrátka skryť nie je možné, pokiaľ teda nemáte nabitú batériu a nezvolíte elektrický režim. Ak by ste chceli siahnuť po výkonnejšom plug-in hybride, toto je určite tá správna voľba, nakoľko vám radosť bude robiť silný šesťvalec a tichý, no efektívny elektrický motor. Ten má určite pozitívny vplyv na celkovú priemernú spotrebu, ktorú s autom dokážete dosiahnuť.

Elektrická a hybridná jazda

Ak chcete jazdiť v elektrickom režime, musíte mať dostatočne nabitú batériu. Následne vám auto povolí aktivovať plne elektrickú jazdu a spaľovací motor vypína. Pri jazde v hybridnom režime nie je potrebné mať batériu nabitú. Samozrejme, ak je nabitá, vozidlo dokáže pracovať efektívnejšie, no nie je to nutné. Práve z tohto dôvodu si auto necháva v batérií energetickú rezervu, ktorú využíva najmä pri rozbehu. Energia pre hybridný režim sa následne vyrába buď priamo spaľovacím motorom, ale aj rekuperáciou pri brzdení. Auto teda dokáže premeniť energiu z brzdenia na elektrickú, ktorá by sa štandardne premenila iba na teplo.

Aj vďaka tomu je spaľovací motor efektívnejší. Keby pohon fungoval len týmto spôsobom, išlo by o mild-hybrid a nie nabíjateľný plug-in hybrid. Pointou takéhoto typu vozidiel je nabíjanie vysokonapäťového akumulátora. Elektrická jazda s BMW 545e je veľmi príjemná a na takýto typ auta až nezvyčajná. Predsa len, jazdiť v BMW tejto kategórie a počuť iba aerodynamický hluk a zvuk od kolies nie je bežné. Pri elektrickej jazde nie je až tak cítiť radenie automatickej prevodovky, avšak postrehnuteľné to je a prejavuje sa to aj na spotrebe. V praxi to znamená, že BMW dokáže jazdiť za celkom solídne hodnoty aj pri rýchlostiach do 90 až 100 km/h.

Pri takejto jazde je ale oveľa dôležitejšia plynulá jazda ako samotná rýchlosť. Zo zoznamu jazdných režimov by som upriamil pohľad na režim Adaptive, ktorý je, podľa môjho názoru, kľúčovou funkciou pri plug-in hybridoch BMW. Pri tomto režime auto berie ohľad na všetky podstatné situácie na trase a podľa toho využíva elektrickú energiu z batérie. Napríklad, ak vstúpite do obce, auto okamžite prepne na elektrický motor a za značkou obce hneď zapojí spaľovací. Ide o naozaj efektívne využívanie dostupnej energie, čo som v praxi dôslednej otestoval pri BMW X3.

Batéria a nabíjanie

BMW 545e má elektrický motor umiestnený na zadnej náprave, kde sa nachádza aj vysokonapäťová batéria. Tá má podľa oficiálnych údajov na webe BMW kapacitu 11,15 kWh. Nevieme, či ide o využiteľnú alebo celkovú kapacitu, avšak podľa našich výpočtov zo spotreby, prejdenej vzdialenosti či údajov z nabíjačky sa zdá, že ide o celkovú kapacitu. Využiteľná kapacita by sa mala pohybovať niekde medzi hodnotou 9,5 až 10 kWh. BMW deklaruje čisto elektrický dojazd s takouto batériou od 49 do 57 kilometrov, čo vzhľadom na rozmery auta, hmotnosť a nakoniec aj veľkosť batérie je veľmi slušné.

Z pohľadu nabíjania sa BMW stále stavia do roviny, že svoje plug-in hybridy robí primárne pre ľudí, ktorí môžu nabíjať doma. Palubná nabíjačka BMW 545e je totožná ako pri všetkých nami doteraz testovaných plug-in hybridných BMW, teda základná jednofázová a s výkonom 3,7 kW. V praxi to znamená, že batériu dokážete nabiť z 0 na 100 percent z verejne dostupnej nabíjacej stanice alebo cez wallbox, za asi 3 hodiny. Ak siahnete po dodávanej 10A (2,3 kW) nabíjačke do bežnej zásuvky, nabíjanie sa predĺži na asi 5 hodín. Akýkoľvek tu spomínaný čas je bezproblémový, ak vozidlo nabíjate primárne cez noc a doma.

Verím, že BMW do budúcna prinesie aspoň možnosť voliteľnej výkonnejšej palubnej nabíjačky, ktorá by dokázala skrátiť čas nabíjania o polovicu. Samozrejme, pre niektorých môže byť kratší čas nabíjania nepodstatný, z toho dôvodu by tu táto možnosť mala byť aspoň za príplatok. Síce je pravda, že plug-in hybrid nepotrebuje stále plne nabitú batériu, podstatou týchto vozidiel je znižovanie emisií a jazda v elektrickom režime v čo najväčšej miere. Vďaka rýchlejšej nabíjačke by sa vaša úspora paliva mohla výrazne zvýšiť, keďže pri obyčajnej návšteve kina alebo obchodu dokáže nabiť dvakrát toľko energie ako s aktuálne dodávanou palubnou nabíjačkou.

Test – mesto a okresné cesty

Ak chcete jazdiť čo najďalej v elektrickom režime, pochopiteľne, ideálne trasy sú tie na okresných cestách či v meste. V skutočnosti to s BMW vôbec nie je až tak zlé na diaľnici, no to si rozoberieme nižšie. Keď som batériu nabil po prvýkrát, auto odhadovalo elektrický dojazd iba 26 kilometrov. To ani zďaleka nezodpovedá WLTP dojazdu, o ktorom hovorí výrobca. Mne ale bolo jasné, že toto nie je reprezentatívny údaj. S autom niekto musel jazdiť agresívnejšie, čomu sa ani nečudujem, no prekvapil ma aj údaj o nabíjaní. Od posledného nabíjania sa totiž s autom prešlo viac ako 530 kilometrov v hybridnom režime, takže ani to spotrebe neprospelo. S autom zjavne niekto jazdil bez nabíjania.

Hneď po nabití batérie som sa vydal na 20 kilometrový okruh na okresných cestách. Išiel som z Trnavy smerom na Hlohovec a naspäť. Smerom z Trnavy sa spotreba elektrickej energie zastavila po 11 kilometroch na 25,5 kWh / 100 km, čo je akceptovateľná hodnota vzhľadom na okolnosti a parametre auta. Keď som sa ale vracal, spotrebu som vynuloval. Prešiel som 9,4 kilometra a spotreba bola na tomto úseku iba 18,1 kWh / 100 km, čo je naozaj veľmi slušné. A čo je na výsledku tohto testu najlepšie? Po 20 elektrických kilometroch som minul asi 40 percent batérie a na displeji stále svietil dojazd 26 kilometrov v elektrickom režime. Teplota vonku nebola vyslovene ideálna, no určite priaznivá, a to 14,5 stupňa.

Batériu som opäť nabil na 100 percent a odhadovaný dojazd bol už 48 kilometrov. Pripravený som sa vydal na vyslovene mestský okruh v rámci Trnavy. Vzhľadom na to, že auto preraďuje aj v elektrickom režime, nemusí byť mesto tým najlepším miestom pre dosiahnutie najnižšej spotreby. Predsa len, ak pri rýchlosti 90 km/h podľa GPS auto dokáže jazdiť za 18,1 kWh / 100 km, neustále brzdenie a rozbiehanie nedokáže čísla stlačiť až takto výrazne dole. V elektrickom režime som v meste dokázal prejsť 40,4 kilometrov, kým sa batéria úplne vybila. Priemerná spotreba na tomto úseku bola 24,1 kWh / 100 km.

Spotreba – Trnava Prejdené kilometre Spotreba Dojazd Teplota
BMW 330e 30 km 16,9 kWh / 100 km 60 kilometrov 21°C
BMW 545e 40 km 24,1 kWh / 100 km 40 kilometrov 17°C

Test – diaľničná spotreba

S BMW 545e som absolvoval trasu medzi Bratislavou a Trnavou po diaľnici dvakrát. Prvýkrát som auto prebral vybité a vydal som sa do Trnavy. Išiel som štandardnou trasou po obchvate cez Bratislavu a následne po diaľnici do Trnavy maximálnou rýchlosťou podľa GPS. Prešiel som 71,5 kilometra a spotreba sa zastavila na čísle 6,9 l / 100 km. To určite nie je zlé a osobne som čakal o niečo viac. Konštantná jazda po diaľnici a po obchvate spotrebe prospela a aj fakt, že som motor príliš nevytáčal. Pri ceste z Trnavy do Bratislavy som si auto nabil na sto percent a zvolil Adaptívny režim jazdy, kedy sa auto snaží využívať elektrickú energiu v batérii čo najefektívnejšie.

V Trnave by svietil elektrický dojazd 48 kilometrov, v rámci mesta auto jazdilo najmä na elektriku a po výjazde na diaľnicu nastúpil benzínový motor. Ten však nerobil robotu sám a mierne mu pomáhal aj elektromotor. Výsledok v cieli bol solídny – zo 62,9 km som prešiel až 27,5 na elektriku, pričom spotreba elektrickej energie bola 10,2 kWh / 100 km a spotreba benzínu 3,9 l / 100 km. V batérii mi pritom stále zostávalo asi 40 percent energie a elektrický dojazd na 16 ďalších kilometrov. Ak sa teda pri jazde nechcete o nič starať a aj napriek tomu vám záleží na spotrebe, určite by ste mali jazdiť v Adaptívnom režime.

Kokpit, infotainment a Android Auto

Displej za volantom sa v prípade BMW v posledných modeloch veľmi nemení a všetko zostáva po starom, s jednoduchou ale funkčnou grafikou, na ktorú sa skrátka veľmi rýchlo zvyká. Čo mi v infotainmente alebo v kokpite chýba, je informácia o aktuálnom stave percent v batérii. Ak sa chcete k tejto informácii dostať, nájdete ju iba v mobilnej aplikácii. To asi pre väčšinu ľudí stačí, ale osobne som spokojnejší, ak mám k tejto informácii prístup aj priamo v aute bez ďalších potrebných zariadení. Kokpitu sekunduje veľký displej infotainmentu, ktorý si drží svoju kvalitu a funkcie. Ide teda o stále plne dotykový displej s dobrou svietivosťou a rozlíšením, ktorý sa dá ovládať aj cez klasický ovládač na stredovom paneli.

BMW už nejaký ten čas montuje do svojich vozidiel podporu pre Android Auto, a to hneď aj s možnosťou bezdrôtového pripojenia. Ide o skutočne šikovné rozšírenie infotainmentu o integráciu mobilného telefónu. Ja som si na to zvykol už aj pri iných modeloch BMW, no nanešťastie je tu nutné počítať aj s menšími problémami. Totiž, ak váš telefón nepodporuje dátový internet v momente, keď je WiFi pripojené na sieť bez internetu, budete celý čas offline. Na prenos Android Auto sa využíva WiFi, teda telefón je cez WiFi pripojený k autu, ktoré ale nemá internet. V takom momente musí telefón využívať dáta, no napríklad Xiaomi Mi 9T s tým má problém a dáta pri takomto prepojení používať nevie. To je ale chyba telefónu, nie auta.

Jazdní asistenti

BMW 545e sme mali vybavené veľmi dobre aj z pohľadu jazdných asistentov. V aute sme mali ako príplatkovú výbavu rôzne balíky asistentov, no ten najhlavnejší je Driving Assistant Professional v hodnote takmer 2800 eur. Ten zahŕňa celý zoznam jazdných asistentov a ide napríklad o aktívne držanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. Samozrejme, pri aktívnom držaní v jazdných pruhoch vozidlo potrebuje dostávať vstupný impulz, že auto stále máte pod kontrolou vy. Väčšina automobiliek sleduje tlak vyvíjaný na volant pri jeho otáčaní, no postupne sa začínajú rozširovať kapacitné volanty.

Tých sa stačí iba jemne držať a auto vie, že s volantom máte kontakt a presne taký sme mali aj v BMW. Okrem týchto štandardných funkcií, BMW 545e zvládalo aj automatické preraďovanie medzi jazdnými pruhmi. Teda pri aktívnom adaptívnom tempomate auto dokáže sledovať autá nielen pred sebou, ale aj okolo seba, vďaka čomu zvládne spraviť takýto jednoduchý manéver pri jazde po diaľnici. Ide o bonus, ktorý v praxi budete používať asi iba minimálne, no určite poteší.

Z ďalších funkcií, auto sleduje vašu bdelosť, teda ak by ste náhodou za volantom zaspali, malo by to zistiť a adekvátne zareagovať. Túto funkciu som z pochopiteľných dôvodov netestoval, ale ide o ďalší dôležitý prvok pre zlepšenie bezpečnosti na ceste. Bezpečnosť v noci určite zlepšujú aj dobré svetlá a BMW 545e sme mali vybavené adaptívnymi laserovými svetlami, ktoré zabezpečujú skvelý dosvit a ideálne osvetlenie cesty aj v náročných podmienkach.

Suverénny exteriér a luxusný interiér

BMW 545e jednoznačne dominuje svojim exteriérom. Luxusný sedan pôsobí na ceste suverénne a sivý lak na nami testovanej verzii tento dojem ešte umocňoval. Vpredu vystupuje najmä predná maska, ktorej chrómový rám je v ostrom kontraste s farbou karosérie. Následne si berú pozornosť predné laserové svetlá a výrazné prieduchy po bokoch. Devätnásť palcové disky kolies sú výrazné a to aj dizajnom či farbou. Za nimi sa však skrývajú modré brzdy, ktoré robia ďalší kontrast v celom farebnom ladení. Z boku sa zase primárne ukazuje dlhá kapota, pod ktorou sa skrýva benzínový šesťvalec.

Práve pri pohľade z boku vyniknú najväčšie krivky a zároveň aj dĺžka. BMW 545e má na dĺžku 4963 mm a na šírku 2126 mm. Výška zodpovedá sedanu a charakteru limuzíny, ktorá sa zastavuje na 1467 mm. Sám za seba určite hovorí rázvor kolies, ktorý je 2975 mm a vďaka nemu je priestoru v interiéri skutočne dostatok. V interiéri sa určite tlačiť nebudete, ak zvolíte jazdu vo štvorici. Jazda v pätici môže byť zradná asi ako pri každom aute a vhodná je aj tu najmä na kratšie trasy za cenu menšej straty komfortu vzadu. Inak sa ale na komfort určite nebudete sťažovať.

Najmä vpredu je posed kráľovský a auto myslí na váš maximálny komfort spolu so spolujazdcom. Predné sedadlá sú nielen vyhrievané, ale aj ventilované s možnosťou masáže. Práve BMW 545e malo zatiaľ najlepšiu masáž z áut, ktoré som doteraz testoval. Okrem klasickej masáže chrbta tu mysleli aj na dolné partie, teda zadok a nohy, čo určite dokáže pomôcť na dlhých cestách bez pauzy. O teplotný komfort sa zase stará štvorzónová klimatizácia. Celkovo som mal teda z interiéru naozaj veľmi dobrý dojem, ale pri BMW ma to ani neprekvapuje. Čo sa týka konektivity, BMW osádza USB-C konektory, ktoré sú vpredu aj vzadu v počte dva kusy. Čo sa týka objemu kufra, ten je dostatočný a má 410 litrov.

Záverečné hodnotenie

BMW 545e je určite veľmi solídny elektrifikovaný model v ponuke nemeckého výrobcu. Z pohľadu elektrifikovanej jazdy zatiaľ ponúka to, čo môžeme vidieť aj pri väčšine iných modeloch, teda základnú palubnú nabíjačku a elektrický dojazd na úrovni do 50 kilometrov. Výnimkou je iba BMW X5. Táto kombinácia je plne postačujúca pre tých, ktorí majú rodinný dom, prípadne garáž s možnosťou nabíjania, a ak jazdíte denne do 50, maximálne ale do 100 kilometrov. Je však určite dobré, že BMW ponúka pestrú škálu rôznych plug-in hybridných modelov, takže každý si dokáže vybrať. Budeme ale radi, ak postupne začnú využívať aj väčšie batérie, ktoré budú kombinovať s výkonnejším nabíjaním.

Cena nami testovanej verzie BMW 545e je 103 878 €

Plusy:
+ parádny pocit z jazdy
+ v elektrickom režime zvládne jazdiť s dobrou spotrebou
+ luxusné spracovanie

Mínusy:
– pomalá palubná nabíjačka

26. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+