Trh elektrických vozidiel zaznamenal v posledných rokoch prudký nárast, pričom takmer každý veľký výrobca automobilov výrazne tlačí na elektrifikáciu. Spomedzi týchto automobilových gigantov je BMW niekde na čele inovácií a technológií. Ich nové BMW iX1, je dôkazom ich odhodlania napredovať na trhu elektromobilov. Ako obstálo v našom teste a čo sa nám na ňom najviac páčilo? Toto je test BMW iX1 xDrive30.
BMW iX1 xDrive30 môžete mať za 705 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test BMW iX1 xDrive30: Cena, výbava a konkurencia
Klasická BMW X1 prichádza po prvýkrát v čisto elektrickej verzii, a to dokonca aj na náš slovenský trh. Náš testovací model prišiel s balíkom výbavy xDrive30, ktorý ponúka veľmi slušný výkon. Cena tohto elektrického modelu (možno prekvapivo) začína už na 54 150 €. Naša testovacia verzia však po všetkých príplatkoch vo výbave stála 62 277 € s DPH (52 197 € bez DPH).
V príplatkovej výbave môžeme nájsť Asistent parkovania Plus, Hifi sústavu Harman Kardon, Slovenskú jazykovú verziu systému, Head-up displej alebo aj adaptívne LED svetlomety. Najdrahšie z príplatkovej výbavy boli Balík Innovation (3 721 €) či balík Comfort (1 292 €).
Ak to porovnám s napríklad nami nedávno testovaným vozidlom DS 4 E-Tense, ktoré stálo vo vyššej výbave takmer 60 000 €, určite by som tých 2 000 € priplatil za BMW. Toto vozidlo bolo naozaj lepšie po takmer každej stránke (okrem dojazdu). V tejto cenovej kategórii sa menšiemu SUV dýcha dosť ťažko, najmä kvôli tomu, že tu nájdeme napríklad aj Tesla Model Y. Tá sa predajmi dotiahla na klasické spaľováky, aj pretože jej cenovka začína na úrovni 40 000 €.
Test BMW iX1 xDrive30: Parametre vozidla
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť | 4 500 x 2 104 x 1 616 mm a 2 085 kg |
Výkon elektromotora | 313 k / 230 kW / 494 Nm |
Objem batožinového priestoru | 490 l |
Kapacita batérie / rýchlosť nabíjania | 68,0 kWh (64,7 kWh využiteľných) / 130 kW |
Udávaný elektrický dojazd | 440 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h | 5,6 s |
Cena od | 54 150 € |
Cena testovaného vozidla | 62 277 € |
Poháňaná náprava | AWD |
Batéria a nabíjanie
Základom celého systému je akumulátor, ktorý dostal kapacitu 64,7 kWh, čo je o 4,7 kWh viac ako má Tesla Model Y vo verzii Standard. Na trhu nájdeme oveľa väčšie batérie, napríklad niektoré modely od Mercedesu majú aj 100 kWh batérie. Menšia batéria však znamená menšiu váhu, no zároveň aj nižší dojazd. Akumulátor modelu iX1 dokážete nabíjať rýchlosťou až 130 kW, čo dokáže nabiť 20-80 % za menej ako 30 minút. Štatisticky si viete za 10 minút nabíjania zabezpečiť až 130 km dojazdu.
Nechýba ani podpora pomalého AC nabíjania. V takomto prípade môžete vozidlo nabíjať aj 11 kW palubnou nabíjačkou ako my, alebo si viete za príplatok zaobstarať rýchlejšiu s výkonom 22 kW. Pri našom testovaní sme sa z 44 % na 94 % dostali za 33 minút. Posledné percentá však už štandardne nabíja pomalšie a pri vyťahovaní kábla nám ukazovalo rýchlosť nabíjania už len 33,8 kW. Vyskúšali sme si aj domáce nabíjanie zo zásuvky. Tu sa rýchlosť dostala maximálne na 2 kW. Nabíjačku som do vozidla zasunul večer 21:51, kde mi ukazovalo, že 100 % bude ráno 10:33. Po kontrole o 8:40 už mala batéria 99 %.
Pri nabíjaní sa údaje o batérii a dojazde nachádzajú na displeji vodiča, kde vám presne vyráta čas nabíjania či dojazd. Všetko je veľmi šikovne spracované do najmenších detailov a nezaznamenal som so systémom žiadne problémy. Treba však rátať, že na displeji vidíte, kedy bude mať batéria 100 %. Ak chcete nabíjať len pár percent tak je pre vás celkový čas nabíjania menej podstatný, pretože výkon nabíjania sa mení.
Test BMW iX1 xDrive30: Spotreba a dojazd
Elektromobil pri jazdení po meste pôsobí naozaj príjemným dojmom. Čo tiež prekvapilo, bola aj jeho spotreba. V meste sa nám podarilo pri teste jazdiť pri spotrebe 17,1 kWh/100 km, čo je veľmi slušné číslo. Ale pozor, nešetrili sme ho! Elektromobil sme vzali aj na diaľnicu, kde pri rýchlosti 110 km/h auto „spotrebovalo“ 21,2 kWh/100 km. Aj to je veľmi pekné číslo keď vezmeme do úvahy, že ide o SUV, pri ktorom nie je núdza o výkon. Pri rýchlosti 130 km/h sme na stredovom displeji mohli sledovať hodnoty okolo 22,4 kWh/100km. Pri ceste po okreskách (trasa Martin – Handlová) bola spotreba po 52 minútach jazdy 12,5 kWh/100km.
Naposledy mnou testované Volvo XC60 Recharge spotrebu ukazovalo veľmi nešikovným spôsobom a musel som dlho hľadať, kde ju vôbec nájdem. BMW však tento problém vyriešilo a vy ste si tak mohli bez problémovo odsledovať ako ekologicky jazdíte priamo z hlavného displeja infotainmentu. Okrem spotreby ste sa tu mohli dozvedieť aj trvanie jazdy, no chýbala tu priemerná rýchlosť na daný úsek.
O niečom inom je dojazd. Ten sa podľa štandardov WLTP nachádza na hodnote 440 km. Nám sa pri testovaní podarilo dostať (ak rátame aj pár zostávajúcich percent na nabíjačke niekde na 400-410 km. Testovali sme ho však za ideálnych podmienok a striedali sme mestské cesty ale aj úsek diaľnice. Ak by sme išli len čisto po diaľnici, dostali by sme sa po prepočtoch niekde na 320-330 km. Dojazd tak hodnotím ako dostačujúci a určite sa nemusíte báť elektromobil zobrať aj na dlhšiu cestu. S rýchlym nabíjaním ste v cieli raz-dva.
Jazda, režimy, výkon
Jazda v aute bola dostatočne príjemná. Jediné, čo by som mierne vytkol, bol pre mňa mierne tvrdší podvozok. Všímal som si najmä počas jazdy na diaľnici, že každá nerovnosť či hrboľ rozkývali auto a ja som si tak stále šúchal hlavu o hlavovú opierku. V tomto prípade nepomáhala ani zmena jazdného režimu, či prispôsobenie sedačky. Zostaňme teda pri nich. Tie boli nadmieru pohodlné a viacerými spôsobmi prispôsobiteľné podľa vašich predstáv. Ak sa teda bavíme o sedadle šoféra, to spolujazdcove totiž bolo nastaviteľné len manuálne a nie elektronicky.
Na výber máte hneď niekoľko jazdných režimov – Relax, Expressive, Efficient, Digital Art a Sport. Každý z nich má už prednastavené parametre, no vy si ich ešte pomocou displeja dokážte prispôsobiť. Pri zmene jazdného režimu sa menia aj vlastnosti digitálnych budíkov a tiež náladového osvetlenia vo vnútri. Najväčšou zaujímavosťou je, že každý režim má špeciálne prispôsobený zvukový prejav vo vnútri vozidla. S niečím podobným sa stretnete aj pri luxusnom BMW i7, kde sa nachádzajú identické zvukové prejavy. O tie sa postaral skladateľ Hans Zimmer a musím povedať, že mne sa táto vychytávka veľmi páčila. Rovnako túto možnosť chválili asi aj všetci cestujúci, ktorých som v aute mal možnosť odviezť.
O spomínaný výkon vozidla určite nie je núdza. Aj keď 313 koní nemusí každému pôsobiť ako vysoký výkon, keďže ide o elektromobil, zážitok zo zrýchlenia je neopísateľný. Osobne som sedel už aj vo výkonnejších elektromobiloch, no čo má BMW zvládnuté, je ten prvotný pocit zo zrýchlenia, kedy vás auto vyslovene kopne. Mnoho automobiliek sa snaží aby aj pri vyššom výkone malo auto rozbeh plynulý, no BMW chce, aby ste to zrýchlenie čo najviac pocítili. A v tomto prípade to robí dobre. Niekedy až moc. Samozrejme závisí aj od zvoleného jazdného režimu. Najvyšší výkon z vozidla dostane v režime Šport, najnižší zas v Efficient.
Test BMW iX1 xDrive30: Tempomat a rekuperácia
Vozidlo je vybavené aj adaptívnym tempomatom, ku ktorému však chýba udržiavanie sa v jazdnom pruhu. Spolu by tak mohli vytvoriť akési autonómne riadenie, ktoré dokáže veľmi spríjemniť jazdu najmä na diaľnici. Nevadí. Namiesto toho sa tu však nachádza systém upozornenia na nechcené opustenie jazdného pruhu, kedy vás o tom informuje volant svojim vibrovaním. To môže pomôcť najmä pri mikrospánku. Niekedy však pôsobila táto funkcia až veľmi otravne a radšej som si ju vypol.
Ako je tomu pri elektrifikovaných vozidlách zvykom, ani tu nechýba rekuperácia. Tú si dokonca môžete nastaviť aj ako v režime B, tak aj v D. Problémom však je to, že pri zaradenom „B“ si rekuperáciu neviete kontrolovať a prispôsobiť jej silu podľa vlastných predstáv. Automaticky tak je nastavená na najsilnejšiu hodnotu, čo pri nových brzdách v niektorých situáciách nepôsobí optimálnym dojmom. Nastaviť intenzitu rekuperácie si viete len pri zaradenom „D“, kedy sa pomocou stredového displeja dostanete do menu, kde máte na výber z troch možností. Nájdete tu najslabšiu, strednú a najsilnejšiu rekuperáciu.
Interiér a exteriér
Všetky verzie BMW x1 prešli faceliftom a keďže ide o prvú elektrickú iX1, tak ju veľmi nemáme s čím porovnať. Pozrime sa ale spoločne najprv na interiér. Celý vnútorný priestor pôsobí priestranne a dosť moderne. Myslím si, že ostal dostatočne zachovaný pomer medzi dotykovými prvkami a fyzickými tlačidlami na ovládanie. Vo vnútri vozidla nechýba plávajúca stredová konzola, ktorá šetrí množstvo priestoru a vy si tak môžete niektoré veci odložiť pod ňu a máte ich tak na dosah ruky. Okrem toho máte k dispozícii aj odkladací priestor v kufri, ktorý má objem 490 litrov.
Interiér nami testovaného vozidla bol sfarbený do akejsi čierno-strieborno-šedej kombinácie, ktorá pôsobila elegantne. Mierne atypický tvar dostala celá predná časť so všetkými displejami, čo vytvára pocit, že je od vás ďalej a vy tak máte pre seba viac miesta. Od sediacich vzadu som sa dozvedel, že práve tam by uvítali viac miesta na nohy, no nebolo to nič čo by ich limitovalo. Okrem toho je celý interiér ozvučený audiosystémom od Harman Kardon, čo pridáva svojou kvalitou na používateľskom zážitku z jazdy. Z osobnej skúsenosti môžem povedať, že reproduktory hrajú veľmi dobre, no k audiosystému od Mercedesu (Burmester) sa stále prirovnať nemôžu.
Exteriér je takmer identický ako klasická X1 so spaľovacím motorom. Odlišuje sa však len svetlo modrou farbou laku na prednom a zadnom nárazníku, okolo loga BMW, a tiež možnosťou zadováženia si špeciálnej ŠPZ. Inak ide o celkom všedne pôsobiace vozidlo, ktoré v bielej farbe navonok veľmi neoslní. Na to sú však určené iné vozidlá a za iný peniaz. Za mňa môžem povedať, že najväčšie sklamanie predstavovali nevkusné disky na menších 18″ kolesách. Ak by som niečo po vizuálnej stránke zmenil, určite by to boli práve ony. Existujú však na vozidle niektoré hrany a krivky, ktoré mu dodávajú agresívnejší a športovejší vzhľad, ako napríklad na dverách či nárazníkoch.
Test BMW iX1 xDrive30: Infotainment
Používateľov poteší aj možnosť bezdrôtového nabíjania. Takáto nabíjačka sa nachádza pod hlavným displejom infotainmentu. Ten je spojený s displejom vodiča, čo dodáva celému interiéru technologicky modernejší nádych. Čo mi však chýbalo, je ovládanie displeja aj iným spôsobom ako priamym dotykom. Určite by potešilo nejaké ovládacie koliesko, a to tiež preto, aby som nemusel displej každú chvíľu utierať od odtlačkov. Okrem týchto dvoch displejov tu nájdeme aj Head-up displej, ktorý ukazuje naozaj všetko potrebné a nemám mu čo vytknúť.
Systém podporuje aj prepojenie cez Apple CarPlay a Android Auto. Mňa osobne však bavilo používať vozidlo aj bez týchto systémov a vôbec by mi ich podpora nechýbala. Zabudované mapy sú presné a dokonca po zadaní trasy dokážu lepšie prispôsobiť spotrebu elektrickej energie. Nájdete v nich aj možné zastávky na nabíjanie či iné vymoženosti. Pomocou stredového panela si dokážete nastaviť naozaj všetko no pre laikov to môže chvíľku trvať. Nachádza sa v ňom totižto mnoho možností výberu.
Rovnako chválim aj prispôsobiteľnosť displeja vodiča. Toho rozloženie sa vám mení podľa zvoleného jazdného režimu, a tak pri Športovom pôsobí agresívnejšie, a pri Relax zas jednoduchšie. Dokonca si ho dokážete pomocou tlačidiel na volante prispôsobiť aj sami. Vyberiete si tak či chcete na ňom vidieť aktuálnu navigáciu prípadne stav tlaku pneumatík aj iné. Navyše si viete bez ohľadu na jazdný režim vybrať aj dizajn a rozloženie budíkov, za čo dávam BMW veľké plus.
Galéria
Test BMW iX1 xDrive30: Záverečné hodnotenie
BMW iX1 je jeden veľmi slušný elektromobil s rozumne nastavenou cenovkou. Je však v určitých miestach citeľné, že sa nejedná o prémiové vozidlo značky. Úplne ma nesklamalo asi v žiadnom smere aj keď mal pred jeho testovaním určité obavy. Toto bola moja už druhá skúsenosť s vozidlom, keďže som ho mal možnosť v apríli vyskúšať na jeden deň. Chválim aj celkom dobrý dojazd na elektriku a jazdné vlastnosti vozidla. Zmenil by som asi len podvozok a dizajn kolies. Do vozidla v pohode zmestíte aj celú rodinu, no štyria dospelí môžu mať v závislosti od výšky vodiča a spolujazdca mierne ťažkosti pri dlhšej ceste. Ak by som mal svoje pocity z vozidla vyjadriť číselne, dal by som mu 7/10.
✅
- Dojazd
- Množstvo asistenčných systémov, ktoré si viete vypínať/zapínať podľa seba
- Podpora Android Auto a Apple CarPlay
- Výkon a množstvo jazdných režimov
- Pocit z jazdy
- 360-stupňová kamera
❌
- Celkový menej zaujímavý dizajn (individuálny pohľad)
- Kolesá a tvrdší podvozok
- Absencia systému udržiavania sa v jazdnom pruhu