Športový sedan BMW M5 oslavuje v týchto dňoch svoje 40. narodeniny. Jeho prvá generácia, predstavená na autosalóne v Amsterdame začiatkom roka 1985 ponúkala 3,5-litrový radový šesťvalec s výkonom 210 kW (286 koní) a vážila 1 410 kg. Časy sa však zmenili a náš dnešný test BMW M5 je zameraný na vozidlo, ktoré má viac než 2,5-násobne vyšší výkon, no zároveň aj váži o 1,1 tony viac.
Práve hmotnosť je faktorom, ktorý novej M5-ke mnohí kritici vyčítajú už od jej predstavenia. Je fakt, že oproti predchádzajúcej generácii má horší pomer výkonu ku hmotnosti, a to približne o 10 %. Jeho nástup je ale vďaka elektromotoru okamžitý, na čo viacerí častokrát zabúdajú. Výkonnostné parametre, ako napríklad zrýchlenie, či maximálna rýchlosť, tak zostali zachované. Novinka navyše ponúka možnosť jazdiť ekologicky, potichu, a navyše aj ekonomicky, čo pri doterajších modeloch neplatilo.
My ale autá nehodnotíme od stola, a preto sme nové BMW M5 poriadne otestovali. Hoci autá tohto charakteru často netestujeme, na premiéru plug-in hybridného pohonu pod kapotou BMW M5 sme boli patrične zvedaví.
Test BMW M5: Karoséria a jazdné vlastnosti
Už na prvý pohľad je jasné, že nová M5 poriadne vyrástla aj medzigeneračne. Kým sme pred mesiacom v teste BMW 330e xDrive spomínali, že súčasná „trojka“ dorástla na niekdajšiu „sedmičku“ za 40 rokov, pri „päťke“ sa tak udialo v priebehu jednej generácie. Áno, nové BMW M5 (G90) v prípade dĺžky dosahuje, resp. v prípade šírky a výšky dokonca presahuje rozmery predchádzajúcej generácie BMW radu 7 (G11) z rokov 2015-2022.
Zatiaľ je nové BMW M5 dostupné len s karosériou sedan, no výrobca po približne 15 rokoch potvrdil aj návrat praktickejšej verzie BMW M5 Touring, čiže kombi. Túto priestrannejšiu karosériu sme si v júni vyskúšali v najvýkonnejšom čisto elektrickom variante, BMW i5 M60 Touring.
Od verzie BMW i5 M60 sa nová M5-ka odlišuje napríklad aj dizajnom predných nárazníkov, hoci by sme si rozdiel asi nevšimli ani my, kým by vozidlá neboli zaparkované vedľa seba. Čím ich ale vieme jednoznačne odlíšiť na prvý pohľad, je predná maska, resp. charakteristické ľadvinky BMW. V prípade čisto elektrického modelu sú pochopiteľne plné, keďže sa za nimi nenachádza chladič pre vodný okruh spaľovacieho motora.
Konštrukcia podvozku nového modelu BMW M5 zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi lichobežníkovými ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu s kinematikou a elastokinematikou upravenou na mieru. Ako sa od BMW M5 očakáva, jazdné vlastnosti sú špičkové a vozidlo je naladené na dynamickú až športovú jazdu. Hmotnosť vozidla nijako neobmedzuje ovládateľnosť, prepracovaný podvozok si s ňou výborne poradí.
Karoséria je pevná a jej bočné náklony sú minimálne, navyše vozidlo krásne kopíruje zvolenú stopu. Riadenie je však oproti športovým vozidlám o čosi menej tuhé. Napriek tomu čo sa týka ovládania, ide o jedno z najlepších vozidiel, ktoré sme tento rok testovali. A to väčšinou za ovládanie chválime skôr elektromobily, než plug-in hybridy.
Súčasť štandardnej výbavy tvorí aj adaptívne M odpruženie s elektronicky riadenými tlmičmi a integrované aktívne riadenie, ktoré natáča kolesá zadnej nápravy až do 1,5 stupňa na každú stranu. Natáčanie zadných kolies zlepšuje smerovú stabilitu pri vysokej rýchlosti, ale pomôže aj pri parkovaní alebo manévrovaní v úzkych uličkách.
Vozidlo nás svojim komfortom pozitívne prekvapilo, aj keď na nekvalitných slovenských cestách cítiť tvrdosť podvozku. A to napríklad aj na diaľnici D1, ktorej povrch je tak zvlnený, že aj pri diaľničných rýchlostiach na nej vozidlo mierne poskakuje.
Štandardom sú aj brzdy M Compound, v rámci voliteľnej výbavy sú v ponuke aj keramické brzdy M Carbon, ľahšie približne o 25 kilogramov. Tie využívajú šesťpiestové pevné brzdové strmene na prednej náprave a jednopiestové brzdy s plávajúcim strmeňom vzadu. Perforované brzdové kotúče majú vpredu priemer 410 milimetrov vpredu a vzadu 398 milimetrov. V ponuke sú 20- alebo 21-palcové disky, ktoré sú obuté do vysokovýkonných pneumatík.
Test BMW M5: Interiér a batožinový priestor
Interiér do veľkej miery zodpovedá ostatným zástupcom BMW radu 5 súčasnej generácie (G60). Športový volant s červeným prúžkom na 12-tej hodine, či ambientné podsvietenie s farebným prechodom odtieňmi divízie BMW M však dávajú tušiť, že nesedíme v obyčajnom 520i, či 520d.
Najväčšou zmenou oproti bežným modelom sú športové sedadlá, ktorým sa podarilo nájsť ideálny pomer športových a komfortných vlastností. Pri dlhšej jazde po diaľnici sa v nich stále budete cítiť pohodlne, no akonáhle zídete na okresky, poskytnú vám dostatočnú oporu pri ostrejších prejazdoch zákrut.
Medzi operadlom a opierkou hlavy je navyše podsvietené logo M5, ktoré najmä v tme dotvára výnimočnú atmosféru vo vozidle. Podsvietené logo M5 ale nájdeme aj na nástupných prahových lištách. Ďalším pekným detailom je trikolóra BMW M na bezpečnostných pásoch.
Zadné sedadlá ponúkajú dostatok miesta aj pre dospelých – koniec koncov, vyššie sme spomínali, že nová M5 dorástla predchádzajúce BMW radu 7. Oproti nižším verziám tu však škrupinové predné sedadlá trošku zmenšujú priestor na nohy zadných cestujúcich.
Palubnej doske dominuje širokouhlý displej, ktorý spája digitálny prístrojový štít pred vodičom a centrálny displej infotainmentu do jedného celku. Jeho grafika aj rýchlosť odozvy sú na vysokej úrovni.
Uvítali by sme však menej položiek v menu, resp. združiť ich do nejakých skupín. Po otvorení výberu sa tam zrazu objaví tak veľké množstvo malých ikoniek, že čokoľvek nalistovať a vybrať je za jazdy nebezpečné, resp. pri horšom povrchu vozovky nemožné.
Prítomný je široký výber systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie. V štandarde sú funkcie ako varovanie pred kolíziou vpredu, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu vrátane návratu do jazdného pruhu s asistenciou riadenia, asistencia vyhýbacieho manévru, asistent pozornosti a systém informujúci o rýchlostných obmedzeniach.
Vo voliteľnej výbave je Driving Assistant Professional, čiže aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go. Tým bolo vybavené aj nami testované vozidlo, ocenili sme aj asistenta preraďovania v jazdných pruhoch na diaľnici, kedy stačí ťuknúť do smerovky a ak je „vzduch čistý“, vozidlo sa samé preradí do vedľajšieho jazdného pruhu.
V štandardnom usporiadaní ponúka batožinový priestor nového BMW M5 2024 (G90) objem 466 litrov. Operadlá zadných sedadiel delené v pomere 40 : 20 : 40 však možno sklopiť, čo uľahčí najmä prepravu dlhších predmetov.
Plug-in hybrid BMW M5: Pohonné ústrojenstvo
Základom pohonu M HYBRID je 4,4-litrový benzínový motor V8 s klasickým vysokootáčkovým charakterom spolu s elektromotorom zabudovaným do osemstupňovej prevodovky M Steptronic. Spaľovací motor vyvinie maximálny výkon 430 kW (585 koní) v rozpätí od 5600 do 6500 otáčok. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora je 750 Nm.
Výkon elektromotora je 145 kW (197 koní) a ponúka krútiaci moment 280 Nm. Počas preradenia umožňuje zvýšiť efektívny krútiaci moment na vstupe do prevodovky až na 450 Nm, systémový krútiaci moment vrcholí na úrovni 1 000 Nm. Schopnosť elektromotora generovať výkon okamžite zabezpečuje, že systém M Hybrid bez meškania reaguje na pohyb pedálu akcelerátora. Vozidlo ponúka štandardne systém pohonu všetkých kolies M xDrive, no vodič si môže zvoliť aj čisto pohon zadných kolies.
Všetky tieto vlastnosti majú za výsledok zrýchlenie z nuly na 100 km/h len za 3,5 sekundy. Na rýchlosť 200 km/h zrýchli nové BMW M5 z nuly len za 10,9 sekundy a maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h. Ak sa zákazník rozhodne pre balík M Driver’s Package, obmedzovač je posunutý až na úroveň 305 km/h.
V elektrickom režime jazdy dokáže novinka jazdiť maximálne rýchlosťou 140 km/h, pri vyššej rýchlosti sa vždy zapojí aj spaľovací motor. V chladnom počasí sa nám však neraz stalo, že vozidlo neponúkalo možnosť prepnúť pohon do čisto elektrického režimu napriek dostatočnému stavu nabitia trakčného akumulátora. Po vypnutí a opätovnom zapnutí zapaľovania sme však vždy mali možnosť vybrať čisto elektrický režim.
BMW M5 PHEV: Batéria a nabíjanie
Akumulátor ponúka využiteľnú kapacitu 18,6 kWh, čo podľa výrobcu zabezpečí dojazd 68 kilometrov podľa metodiky WLTP. Výkon jednofázovej palubnej AC nabíjačky je 7,4 kW, no pri takomto modeli by sme očakávali aspoň 11 kW. Tak je to aj v prípade jeho menšieho súrodenca 330e, ktoré sme testovali na jeseň.
Z nuly na 100 percent sa akumulátor BMW M5 nabije za 3 hodiny a 15 minút, DC nabíjanie tu na rozdiel od konkurencie prítomné nie je. Práve v tomto vidíme najväčšie rezervy novinky a budeme dúfať, že výrobca čím skôr príde s lepšími parametrami.
Test BMW M5: Spotreba a dojazd
Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 21,6 kWh / 100 km (obuté na zimných pneumatikách), čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 25,2 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Aj v reálnych podmienkach mixu mesta, prímesta a diaľnice sme po úplnom nabití akumulátora videli na displeji odhadovaný elektrický dojazd 65 kilometrov (v zime), čo zodpovedá výrobcom stanoveným hodnotám (68 kilometrov).
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Cupra Born VZ | 16,5 kWh / 100 km | 478 km | 3 °C |
BMW M5 | 21,6 kWh / 100 km | 86 km (plug-in hybrid) | 3 °C |
Audi Q8 e-tron Edition Dakar | 22,8 kWh / 100 km | 465 km | 6 °C |
Mercedes-Benz EQV 300 | 22,9 kWh / 100 km | 393 km | 2 °C |
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | 26,4 kWh / 100 km | 439 km | 4 °C |
Približne podobnú spotrebu elektrickej energie sme zaznamenali aj pri Mercedes-AMG E 53 Hybrid+ 4MATIC Kombi. Ten však vďaka väčšej baterke ponúkne čisto elektrický dojazd až 90 kilometrov.
O niečo horšie to však bolo so spotrebou v prípade spaľovacieho motora. Pri ustálených diaľničných rýchlostiach do 130 km/h sa nám darilo pohybovať na úrovni mierne cez 10 litrov na 100 kilometrov, v meste alebo pri dynamickejšej jazde však toto číslo výrazne liezlo hore a kto novú M5 nebude nabíjať, bude jazdiť za 15. Vzhľadom na objem palivovej nádrže 60 l to znamená dojazd približne 400 kilometrov, čo dnes už dokáže prekonať nejeden elektromobil.
My sme týždenný test ukončili s hodnotami spotreby 11,7 litra benzínu na 100 kilometrov a 5,9 kWh / 100 km. Zároveň sme približne 30 % celkovej prejdenej vzdialenosti prešli v čisto elektrickom režime. Práve nabíjanie tohto auta pomáha podstatne znížiť prevádzkové náklady, ktoré aj pri verejnom nabíjaní budú dosahovať menej než 25 % ceny paliva pri jazde na benzín.
Technické údaje BMW M5 (G90) 2024
Rozmery | 5 096 x 1 970 x 1 510 mm, rázvor 3 006 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 510 kg |
Celková hmotnosť | 2 940 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 2 000 kg |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 4 395 cm3 (V8) |
Palivo | Benzín |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 430 kW (585 koní) |
Maximálny výkon elektromotora | 145 kW (197 koní) |
Kombinovaný výkon sústavy | 535 kW (727 k), pohon oboch náprav (4x4) |
Krútiaci moment spaľovacieho motora | 750 Nm |
Krútiaci moment elektromotora | 280 Nm |
Systémový krútiaci moment | 1 000 Nm |
Kapacita akumulátora | 18,6 kWh |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 68 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 305 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,5 s |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 7,4 kW |
Objem batožinového priestoru | 466 litrov |
Cena testovaného vozidla | 149 687 € |
Test BMW M5: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena nového BMW radu 5 (G90) štartuje tesne pod hranicou 60-tisíc eur, na sume 59 950 € s DPH (23 %). Za túto cenu však dostanete základný model BMW 520i. Ten je vybavený benzínovým 2,0-litrovým štvorvalcom s výkonom 153 kW / 208 koní a pohonom zadnej nápravy.
Nami testovaný vrchol ponuky BMW M5 začína na viac než dvojnásobku, zaplatíte zaň minimálne 136 850 eur s DPH (23 %). Cena testovaného vozidla BMW M5, ktoré bolo vybavené aj príplatkovými položkami, ako napríklad čierne brzdy M Compound, balík jazdných asistentov či vrcholný parkovací asistent, karbónový exteriérový balík, balík M Driver a ďalšie príplatky, sa vyšplhala na 149 687 eur s DPH (ešte so sadzbou 20 %).
Medzi hlavných konkurentov patrí najmä Mercedes-AMG E 53 Hybrid+ 4MATIC, ktorý sme si na jeseň vyskúšali vo verzii Kombi. Ponúkne však o čosi nižší výkon (585 koní), keďže vychádza z benzínového 3,0-litrového šesťvalca kombinovaného s elektromotorom. Jeho cena ale začína o niečo nižšie, na sume 114 961 eur. Rovnako ako BMW disponuje pohonom 4×4.
Oproti BMW má väčšiu kapacitu akumulátora, vďaka ktorému výrobca sľubuje čisto elektrický dojazd až 90 kilometrov. Navyše od BMW M5 prináša aj možnosť DC rýchlonabíjania výkonom až 55 kW.
Za luxusnejšiu konkurenciu môžeme považovať novú generáciu Porsche Panamera Turbo E-Hybrid. To je vybavené 4,0-litrovým motorom V8 a elektromotorom s kombinovaným výkonom sústavy 680 koní. Porsche ponúkne aj väčšiu baterku pre čisto elektrický dojazd až 92 kilometrov a trojfázovú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Základná cena tohto vozidla však štartuje až na sume 213 102 eur.
Galéria
Záverečné hodnotenie
BMW M5 sa po štyroch desaťročiach stala automobilovou legendou. Jej najnovšia generácia však ukazuje, že dokáže ísť s trendami a posúvať hranice ešte ďalej. Špičkový benzínový motor V8 tak prvýkrát doplnil aj elektromotor, ktorý pomáha vozidlu akcelerovať okamžite. Test BMW M5 2025 však ukázal, že výrobca by mal zapracovať na nabíjacom výkone vozidla. Jednofázová nabíjačka už na dnešné pomery a kapacity akumulátorov nestačí a konkurencia ponúka oveľa viac.
Ak vám však ide najmä o dynamickú jazdu a pocity za volantom, novinka vás určite nesklame. Napriek väčším rozmerom aj hmotnosti je stále perfektne ovládateľná a ponúkne aj viac priestoru a komfortu. Drobné detaily po interiéri vám pripomenú, že sedíte v niečom špeciálnom. Napriek tomu však BMW prišlo s rozumnou cenovou politikou a výkon 727 koní ponúka za zaujímavú cenu.
✅
- Výborne ovládateľné vozidlo
- Kvalita materiálov a spracovania, komfort na palube
- Plne použiteľný čisto elektrický režim
- Rozumná cena
❌
- Pomalé nabíjanie
- Vyššia spotreba
- Krátky kombinovaný dojazd