MojElektromobil

Tento rok sme testy elektromobilov a plug-in hybridov začali práve s modelom BMW X3. Naplánované však máme testy všetkých plug-in hybridných SUV modelov BMW. Tentokrát sa k nám dostala na test najmenšia verzia BMW X1, ktorá by teda prirodzene mala byť aj najefektívnejšia. Jednotlivé plug-in hybridné modely BMW sa líšia veľkosťou batérie či výkonom elektromotora. Všetky sú teda nastavené tak, aby ponúkali približné rovnaké hodnoty elektrického dojazdu.

Plug-in hybrid BMW X1

Aj napriek rôznej veľkosti batérií sa ale nemení rýchlosť nabíjania. To znamená, že sú vhodné najmä do rodinných domov či pre majiteľov, ktorí majú kde auto nabíjať cez noc. Najviac sme nevýhodu pomalého nabíjania pocítili pri BMW X5 s až 24 kWh batériou. BMW X1 je prirodzene vybavený najmenšou batériou, a teda aj nabíjací čas je najkratší. Ako sa to ale prejavilo na našej celkovej spotrebe?

Dynamika a jazdné režimy

Zakaždým, keď si sadnem do plug-in hybridného BMW, spomeniem si na každý jeden testovaný plug-in hybrid od tejto nemeckej značky. Každé testované BMW vo mne zanechalo mierne odlišné emócie, na každom modeli sa mi páčilo a prekážalo niečo iné. Tie pravé a pozitívne emócie sú ale vždy z jazdy. Toto skrátka BMW vie robiť a všetkými zmyslami dokážete vnímať skúsenosti, ktoré do svojich áut BMW dáva. BMW X1 má iba trojvalcový spaľovací motor s objemom 1,5 litra, no aj napriek tomu to dokáže v športovom režime poriadne rozbaliť.

Sám o sebe má výkon 92 kW a krútiaci moment 220 Nm, no elektromotor vie pomáhať so svojimi 70 kW či krútiacim momentom 165 Nm. Systémový výkon je teda 162 kW a krútiaci moment 385 Nm, čo už vás dokáže oprieť do sedačiek. Plug-in hybridné modely ale nie sú iba o radosti zo zrýchlenia a dynamiky. Potvrdzujú to aj parametre elektrického motora, ktoré nie sú až tak oslňujúce. V čisto elektrickom režime teda nie je až tak pružný, ale to vôbec nevadí. Na bežnú jazdu to s prehľadom postačuje. Keď sa ale dostávame k elektromotoru, je potrebné spomenúť aj ďalšie jazdné režimy.

Elektrická a hybridná jazda

Pri plug-in hybridných BMW, okrem modelu BMW X5, je elektrický dojazd pomerne malý. Najmä ak sa auto dostane do rúk bežnému vodičovi, ktorý nehľadí na efektívnu jazdu, batériu dokáže vybiť skutočne rýchlo. Aj z tohto dôvodu by som plug-in hybridné BMW X1 považoval za vhodné najmä pre tých, ktorí denne jazdia maximálne 30 až 50 kilometrov a majú rodinný dom, prípadne garáž s elektrickou zásuvkou. Spomínam to najmä preto, že využívanie čisto elektrického režimu by som obmedzil iba na naozaj veľmi krátke úseky a výhradne v meste. Za najlepší režim v tomto aute považujem Auto eDrive.

V ňom si vozidlo samé volí spaľovací či elektrický motor, prípadne kombináciu oboch pohonov pre čo najefektívnejšiu jazdu. BMW sa v meste bude držať výhradne elektrickej jazdy, no pri výjazde mimo mesto prepne na hybridný režim. Vďaka tomu batériu nevybijete po pár kilometroch a zároveň dosiahnete najlepšiu spotrebu paliva. Samozrejme, ak viete, že plánovanú trasu dokážete dať aj v čisto elektrickom režime, potom je voľba jasná. Pre akékoľvek dlhšie trasy je ale dobré prepínať do Auto eDrive. Okrem týchto primárnych režimov je možné zvoliť aj režim Comfort či Eco Pro, ktoré ovplyvňujú najmä zrýchlenie či prevádzku klimatizácie pre ešte vyššiu úsporu energie a paliva.

Batéria a nabíjanie

Ako som teda naznačil vyššie, plug-in hybridné BMW X1 má najmenšiu batériu z pomedzi ponúkaných plug-in hybridov BMW. V hrubých číslach má ísť o 10 kWh, pričom využiteľná kapacita bude mierne nižšia, niekde okolo 8 až 9 kWh. Môžem to porovnať napríklad s modelom KIA XCeed, ktorý má využiteľnú kapacitu 8,9 kWh a deklarovaný elektrický dojazd sa pohybuje okolo hodnoty 50 kilometrov. BMW totiž taktiež tvrdí, že s modelom X1 25e dokážete prejsť do 52 kilometrov v elektrickom režime.

Čo sa týka nabíjania, tak to je teda tradičné v základnej forme. Auto je osadené palubnou nabíjačkou s výkonom 3,7 kW, vďaka čomu si batériu dokážete nabiť z 0 na 100 percent za približne 3 hodiny. To samozrejme platí pri nabíjaní plným výkonom, teda buď na verejnej nabíjacej stanici alebo cez domáci wallbox. Automobilka k autu dodáva štandardnú 10 A nabíjačku do 230 V zásuvky, cez ktorú sa batéria nabije za približne 5 hodín.

To sú hodnoty, ktoré sú samozrejme úplne bezproblémové pri nočnom nabíjaní. Úplne inak to ale vnímate, ak sa nabíjate počas dňa, napríklad, keď ste v obchode. Za hodinu nabijete iba tretinu baterky v BMW X1 25e, no napríklad Peugeot 3008 Hybrid4 či akékoľvek iné auto s palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW by nabilo viac ako dvakrát toľko.

Test – elektrický dojazd a spotreba

S KIA XCeed sme sa k číslam deklarovaného dojazdu dokázali priblížiť. Je ale potrebné spomenúť, že KIA využíva na kúrenie spaľovací motor, na rozdiel od BMW. To prirodzene znamená vyššiu energetickú záťaž a aj menší dojazd. Zo skúseností s BMW 330e, BMW 225xe či BMW X3 som zvyknutí, že elektrický dojazd sa pohybuje okolo hodnoty 30 kilometrov. To sa mi potvrdilo aj pri aktuálne testovanom BMW X1 25e. Auto som si nabil doplna a vydal som sa na cestu z Trnavy do Bratislavy mimo diaľnice. Pred odjazdom som si auto vyhrial a predpokladaný dojazd sa blížil k 40 kilometrom.

Snažil som sa ísť čo najúspornejšie, aktivovaný som mal režim Eco Pro a s plynom som pracoval veľmi jemne. Z obce som teda nezrýchľoval prudko a do obce som zase prichádzal pozvoľným spomaľovaním. Spotrebu sa mi síce postupne darilo znižovať konštantnou efektívnou jazdou, no nepriaznivé počasie so 4 stupňami pod nulou a mierne zasnežené cesty dokázali batériu vybiť po 31 kilometroch. Teda, auto si ešte nechalo menšiu rezervu, ale to bol presne moment, kedy sa z elektrického režimu preplo do hybridného. Spotreba na tomto úseku bola 24 kWh / 100 km, no po príchode do cieľa v Auparku bol priemer 3 l / 100 km a 13,5 kWh / 100 km. Pre porovnanie, Škoda Octavia RS iV absolvovala totožný úsek so spotrebou 0,7 l / 100 km a 17,9 kWh / 100 km. Vonku ale bolo o niečo teplejšie, a to 0 stupňov.

Počas týždňa som absolvoval viacero jázd medzi Bratislavou a Trnavou, väčšinou po diaľnici, pričom celková spotreba sa dostala na 5 l / 100 km a 10,9 kWh / 100 km. Pri menších plug-in hybridoch sa vždy pohybujeme okolo týchto čísiel, čo samozrejme vyplýva z našich testovacích jázd a dojazdu či možností nabíjania. S BMW X1 25e sme absolvovali aj cestu z Bratislavy do Žiliny a späť so spotrebou 6,4 l / 100 km.

Jazdní asistenti a konektivita

BMW X1 25e sme mohli testovať s pomerne slušnou príplatkovou výbavou v hodnote viac ako 13 tisíc. Väčšina vylepšení je dizajnových. Z pohľadu jazdných asistentov ponúka BMW X1 už v podstate absolútny základ, a to najmä v tejto triede. Vozidlo nedokáže sledovať jazdné pruhy, teda nepodporuje aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch. Rovnako tak tu chýbal adaptívny tempomat a vystačiť sme si museli iba s klasickým tempomatom a obmedzovačom. Výbavu v podobe lepšej ponuky asistentov ale môžeme dať niekde na úroveň dizajnu čo sa hodnotenia a úrovne subjektivity týka. Nie každý totiž vyžaduje celú paletu asistenčných systémov a niektorým dokonca vyslovene prekážajú.

Ovládanie auta nám uľahčovali automatické stierače či diaľkové svetlá. Tie ale taktiež nepatrili k tomu najlepšiemu, čo BMW ponúka. Chýbali tu svetlomety s adaptívnou funkciou. Čo tu však nechýbalo bol head-up displej so zobrazovaním maximálnej rýchlosti, informácií z tempomatu a aktuálnej rýchlosti. Vyskúšali sme si aj možnosti konektivity s mobilnou aplikáciou. Tie sú podobné ako s inými modelmi BMW, chýbala tu iba možnosť vzdialeného zobrazenia obrazu okolo auta cez statický 360 stupňový snímok. Aplikácia teda zobrazuje stav batérie, elektrický a benzínový dojazd a taktiež dáva možnosť spustiť klimatizáciu / vyhrievanie na diaľku.

Exteriér a interiér bez prekvapení

Dizajn BMW X1 25e, teda v plug-in hybridnej verzii sa stále drží toho, čo na BMW poznáme. Vyšší postoj radu X je badateľný aj v najmenšom dostupnom modeli. Agresívnejší dizajn z auta cítiť, a to aj vďaka M-paketu. Charakter je najvýraznejší spredu, nakoľko tu vyniká výrazná a čiastočne zaslepená maska chladiča. Do pozornosti sa ale dostávajú aj výrazné a veľké LED svetlá. V spodnej časti sú kontrastné čierne výrezy s modrou karosériou, v ktorých sa nachádzajú LED hmlové svetlá. Zozadu vynikajú najmä mohutné svetlá či ostrejšie línie.

  • Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 447 x 1 561 x 1 598 milimetrov
  • Motor: Benzínový motor s výkonom 92 kW a krútiacim momentom 220 Nm + Elektromotor s výkonom 70 kW a krútiacim momentom 165 Nm | Kombinovaný výkon 162 kW a krútiaci moment 385 Nm

V interiéri je situácia podobná. Nič, čo by nás vyslovene prekvapilo a BMW tu stavilo na overenú klasiku. Interiér nielen pôsobí, ale aj skutočne je komfortný. Na drvivej väčšine miest sú prítomné buď mäkčené plasty alebo koža s modrým obšívaním, čo pekne ladí s farbou exteriéru. Ovládanie klimatizácie je tradične možné s fyzickými tlačidlami, ku ktorým sa ale pridáva aj ovládanie rádia. Sedačky sú dostatočne komfortné, ale manuálne s možnosťou nafukovania bočníc. Infotainment tu je ešte bez podpory Android Auto, ale inak bez ďalších prekvapení.

Záverečné hodnotenie

BMW X1 25e nás síce nedokázalo prekvapiť, ale určite nás nesklamalo. Skrátka ide o klasické BMW s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, pričom aj so slabším spaľovacím motorom dokáže ponúknuť v kombinácii s elektrickým naozaj solídnu porciu zábavy. Elektromotor je osadený na zadnej náprave, pričom spaľovací motor má na starosti pohon predných kolies, čím BMW vytvorilo klasickú štvorkolku aj v najmenšom SUV.

Ak si plánujete kúpiť plug-in hybrid, máte ho kde nabíjať a máte radi BMW, kúpou nespravíte chybu. Keď vás ale zaujíma najmä elektrický dojazd, nabíjanie a celková efektivita, konkurencia môže byť lepšia voľba. Spomenúť môžeme opäť model KIA XCeed, Peugeot 3008 Hybrid4 alebo aj Mercedes-Benz GLA 250e, ktorý ponúka dokonca DC nabíjanie či vyšší elektrický dojazd.

20. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+