Tento rok sme testy elektromobilov a plug-in hybridov začali s modelmi BMW. Otestovali sme už BMW X3, BMW X1 a plne elektrické BMW iX3. Naplánované však máme testy všetkých plug-in hybridných SUV modelov tejto značky. Tentokrát sa nám do rúk dostalo BMW X2 xDrive25e, teda jedno z najefektívnejších SUV značky. Jednotlivé plug-in hybridné modely BMW sa líšia veľkosťou batérie či výkonom elektromotora. Všetky sú teda nastavené tak, aby ponúkali približné rovnaké hodnoty elektrického dojazdu.
Plug-in hybridné BMW X2 xDrive25e
Napriek rôznej veľkosti batérií PHEV modelov sa nemení rýchlosť nabíjania. BMW X2 je vhodné najmä do rodinných domov či pre majiteľov, ktorí majú kde auto nabíjať cez noc. Najviac sme nevýhodu pomalého nabíjania pocítili pri BMW X5 s až 24 kWh batériou. BMW X2 je vybavený malou 10 kWh batériou, s ktorou prejdete okolo 40 km a ktorá sa doplna nabije za niečo vyše 3 hodín. Ako sa to prejavilo na celkovej spotrebe?
Športová aj ekologická jazda
Malé SUV BMW X2 xDrive25e na prvý pohľad očaril prepracovanými detailmi interiéru, aj šikovným ovládaním infotainmentu s dotykovým displejom. Ešte viac potešil samotnou jazdou, ktorá je asi najväčšou zbraňou tejto nemeckej značky, bez ohľadu na typ alebo pomer spotrebúvaného paliva. Plug-in hybridná X2 má len 1,5 litrový trojvalcový benzínový motor. Ten vškak má prekvapivo ladný zvuk a v kombinácii s elektromotorom auto poskytne až 220 koní výkonu.
Ako už napovedá označenie vozidla, xDrive zabezpečuje pohon všetkých štyroch kolies. Napriek tomu, že benzínový motor poháňa prednú nápravu a má len 3 valce, vie to na ceste poriadne rozbaliť, a to hlavne v športovom režime. Elektromotor poháňa zadnú nápravu a čisto elektrický jazdný režim je síce obmedzený, no bohato postačuje na bežné mestské/prímestské jazdenie. Elektromotor má výkon 70 kW je ohraničený dojazdom cca. 40 km, rýchlosťou 135 km/h a tým, že keď dáte pedál na podlahu, zapojí sa aj spaľovací motor (prerazenie podlahy).
Elektrický a hybridný režim
Okrem BMW X5 majú všetky plug-in hybridné modely BWM relatívne malý dojazd. U všetkých sa pohybuje okolo 40 km a inak tomu nie je ani v prípade X2. Pri plnom nabití bez zapnutého kúrenia displej zobrazuje 42 km, pri zapnutom 31 km. Áno, stačí to väčšine ľudí na denné dochádzanie do práce a domov, prípadne na nákup, no nie viac. Funkcia eDrive má tri režimy, ako aj v iných modeloch BMW. Režim MAX eDRIVE poskytne maximálne využitie elektrickej energie a okrem vyššie spomenutých obmedzení nezapajá vôbec spaľovací motor.
BATTERY SAVE je režim, ktorý používa spaľovací motor a nabíja batériu pre neskoršiu elektrickú jazdu. Tento režim je spojený z výrazne vyššou spotrebou. AUTO eDRIVE je inteligentný systém rozdelenia pohonu podľa prostredia jazdy. Teda v meste a po okreskách jazdí elektricky, no pri vyššej rýchlosti prepína na spaľovanie benzínu.
Efektívne využitie energie je kľúčové
Režim AUTO eDrive je vo vozidle veľmi dôležitý. V týchto vozidlách je dôležité, aby využívali energiu v batérii efektívne a používali ju hlavne v meste. Pri diaľničnej rýchlosti o ňu veľmi rýchlo prídu. Ak si zadáte trasu do navigácie, auto sa správa veľmi zaujímavo. Akonáhle vojdete do obce, auto prepne na elektromotor. Zrýchľujete z obce? Auto radšej využije spaľovací motor. Jazdíte mimo obce na kopci s veľkým klesaním? Spaľovací motor nie je potrebný, vyššiu rýchlosť dokáže udržať aj elektromotor a prípadne ešte rekuperuje.
Počas celého testu sme sa snažili v rámci možností čo najviac nabíjať batériu elektrinou zo siete. Po prejdení 732 km nám na displeji za volantom svietila priemerná spotreba paliva 4,6 l / 100 km a priemerná spotreba energie 15,2 kWh / 100 km. Myslím, že s modelom sa dá jazdiť veľmi ekologicky a v prípade občasnej dlhšej jazdy je k dispozícii výkonný benzínový motor.
Dlhé nabíjanie a malá batéria
BMW X2 má rovnakú veľkosť batérie ako plug-in hybridné X1 – v oboch prípadoch ide o najmenšiu batériu z pomedzi ponúkaných plug-in hybridov BMW. V hrubých číslach je to 10 kWh, pričom využiteľná kapacita bude mierne nižšia, niekde okolo 8 až 9 kWh. Môžeme to porovnať napríklad s modelom KIA XCeed, ktorý má využiteľnú kapacitu 8,9 kWh a udávaný elektrický dojazd sa pohybuje okolo hodnoty 50 kilometrov. BMW totiž tiež tvrdí, že s modelom X1 25e dokážete prejsť do 57 kilometrov v elektrickom režime.
Čo sa týka palubného nabíjania, to je k dispozícii len vo výkone 3,7 kW a nie je možné si priplatiť za nič silnejšie/rýchlejšie. Batériu si tak dokážete nabiť z 0 na 100 percent za približne 3:12 hodiny. To samozrejme platí pri nabíjaní plným výkonom, teda buď na verejnej nabíjacej stanici alebo cez domáci wallbox. Automobilka k autu dodáva štandardnú 10 A nabíjačku do 230 V zásuvky, cez ktorú sa batéria nabije za približne 5 hodín.
Tento nabíjací čas človek nerieši, ak má auto pichnuté v zásuvke v noci. Keď však chcete vozidlo nabiť počas nákupu v supermarkete, je to veľký problém. Za hodinu nabijete iba tretinu batérie. Na trhu sú pritom omnoho lacnejšie plug-in hybridy s dvojnásobne rýchlejším nabíjaním. Ide napríklad o model Peugeot 3008 Hybrid4 so 7,4 kW palubnou nabíjačkou. V tejto cenovej kategórii však môžeme X2 kľudne porovnávať s modelmi Mercedes-Benz, ktoré majú aj o desiatky km elektrického dojazdu viac a sú schopné sa nabiť priamym prúdom do 30 minút.
Jazdní asistenti a konektivita
BMW X2 xDrive25e sme testovali s najvyššou príplatkovou výbavou v hodnote viac ako takmer 17 tisíc eur. Väčšina extra výbavy sú dizajnové vylepšenia. Z pohľadu jazdných asistentov ponúka BMW X2 už v podstate absolútny základ. Vozidlo nepodporuje aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch tiež tu chýba adaptívny tempomat. Majiteľ si musí vystačiť s klasickým tempomatom a obmedzovačom.
Výbornou funkciou sú automatické stierače či diaľkové svetlomety s adaptívnou funkciou (LED matrix). Príjemným doplnkom bol aj head-up displej so zobrazovaním maximálnej rýchlosti, informácií z tempomatu a aktuálnej rýchlosti. Zobrazované údaje sa však dajú prispôsobiť. Konektivita s mobilnou aplikáciou je podobná ako u iných modelov BMW, chýba tu iba vzdialené zobrazenie 360 stupňového obrazu okolo auta. Aplikácia teda zobrazuje stav batérie, elektrický a benzínový dojazd a ponúka možnosť spustiť klimatizáciu / vyhrievanie na diaľku.
Exteriér a interiér
Model X2 v plug-in hybridnom pohone sa začína na cene 45 650 eur s DPH a my sme testovali model v najvyššej výbave a v M-packete, s cenovkou rovných 63 000 eur s DPH. Dizajn bol teda hodný tejto cenovky a značky BMW. Prémiové materiály a zošitie poťahov, vyššie postavené kompaktné vozidlo sa “chvastalo” tým najagresívnejším a najatraktívnejším dizajnom a aj napriek decentnému tmavomodrému laku sa za ním nejedna hlava na ulici otočila.
- Rozmery: (dĺžka x šírka x výška x rázvor): 4 360 x 1 824 x 1 512 x 2 670 milimetrov
- Pohonná sústava: Benzínový motor s výkonom 92 kW a krútiacim momentom 220 Nm + Elektromotor s výkonom 70 kW a krútiacim momentom 165 Nm | Kombinovaný výkon 162 kW a krútiaci moment 385 Nm
- Batižinový priestor: 410 litrov / 1 290 litrov
V interiéri takisto vyzerá X2 prémiovo a stavilo na overenú klasiku. Množstvo fyzických tlačidiel, ale aj rýchly dotykový displej. Podporuje Apple CarPlay a má veľmi pohodlné sedačky s nafukovacími bočnicami. Nachádzajú sa tu USB-C konektory, bezdrôtové nabíjanie a dostatok uložného priestoru, takže je z čoho vyberať. Problémom u niektorých záujemcov môže byť vyšší posed vzadu, ktorý je kvôli uloženiu batérií o 4 cm vyššie ako v spaľovacích verziách. Meriam 188 cm a na zadnej sedačke som musel sklopiť hlavu, nemal som tam žiadny voľný priestor. Nohy boli na doraz s prednými sedadlami.
Záverečné zhodnotenie
Vozidlo za 63 tisíc eur poskytlo všetko, čo sa od neho očakávalo. Hlboká emócia z jazdy a úsmev na tvári, skutočne kvalitný dizajn, svetlomety, perfektné brzdy alebo spracovanie interiéru. Za autom sa na ulici otáčali ľudia a výkonu má auto na rozdávanie. Na svoje rozmery je dosť praktické a má množstvo priestoru v kufri. Auto však (nepríjemne) prekvapilo v tom, že jeho nádrž má objem len 36 litrov a má “benzínový” dojazd len niečo cez 300 km. To je dnes hodnota, ktorú prekonáva množstvo elektromobilov.
Sklamanie nastalo v elektrickom pohone. Nie je to však veľké sklamanie, keďže všetky plug-in hybridy BMW majú tieto parametre takmer totožné. 3,2 hodinové nabíjanie je jednoducho príliš dlho pre širokú skupinu záujemcov a 40 km dojazdu je takisto príliš málo. Obzvlášť preto, že nemecká prémiová konkurencia (MB) s ľahkosťou BMW prevalcuje a rýchlejšie nabíjajú aj lacnejšie plug-in hybridné vozidlá.