TEST BMW X3: Výkonné plug-in hybridné SUV, ktoré vie jazdiť efektívne

V uplynulom roku sme testovali okrem elektromobilov aj množstvo plug-in hybridných modelov. Posledný plug-in hybrid, ktorý sme testovali v roku 2020 bolo BMW 330e. Rok 2021 začíname rovnako s BMW, nakoľko na test sa k nám dostal model BMW X3 30e. Nemecká automobilka má v ponuke množstvo plug-in hybridných modelov a zastúpenie majú v takmer každej triede. Z pohľadu parametrov hybridného režimu sa ale medzi sebou veľmi nelíšia.

Kombinácia SUV a plug-in hybridu je vždy zaujímavá, nakoľko väčšie rozmery auta prirodzene neprispievajú dojazdu a ani celkovej efektivite. S plug-in hybridným SUV od BMW sme sa dostali naposledy do kontaktu ešte v apríli minulého roka. Išlo o BMW X5, ktoré je vybavené batériou s veľmi solídnou kapacitou. Vďaka tomu dosahoval nadpriemerný elektrický dojazd. BMW X3 je v tomto smere skôr klasika, ktorá nás teda parametrami nedokázala prekvapiť, no predsa len sme si našli na tomto plug-in hybride niečo, čo sme si dokázali obľúbiť.

Športový režim robí radosť

BMW X3 nepatrí medzi najmladšie modely a v interiéri to bolo trochu cítiť. K tomu sa ale dostanem neskôr. Z pohľadu jazdných režimov je taktiež mierne odlišný od svojich modelových príbuzných. Kostra hlavných režimov sa vôbec nemení, a teda zostáva tu ako Hybridný, tak aj Športový či Komfortný režim. Športový režim naozaj spraví z inak pokojného auta poriadnu šelmu, ktorú je nielen počuť, ale aj cítiť, keď vás kopne do sedačiek. V prípade plug-in hybridov je však veľmi dôležité, aby vozidlo ponúkalo aj voľbu pre čisto elektrickú jazdu. Ja som tu ale takéto tlačidlo na ovládacom paneli nenašiel. Teda, rýchla voľba pre lokálne bez emisnú jazdu tu nie je, no plne elektrický režim sa pochopiteľne zapnúť dá.

Ide to softvérovo, a to cez hybridné režimy. Auto tu ponúka tri voľby, a to automatickú hybridnú jazdu, kedy sa nemusíte o nič starať a všetko si riadi systém auta. Druhá možnosť je Battery Control, kedy naopak nevyužívate elektrickú energiu z batérie, ale akumulátor nabíjate spaľovacím motorom. Môžete si zvoliť na akú úroveň chcete auto nabiť, na výber je od 30 do 100 percent. Samozrejme, táto možnosť je spojená s výrazne vyššou spotrebou paliva, no to si rozoberieme nižšie. Posledná možnosť je maximálna elektrická jazda, kedy auto ignoruje spaľovací motor dovtedy, kým je dostatok energie v batérii. Pochopiteľne, ak dáte pedál na podlahu, tým vypnete všetky nastavenia a výkon poskytne aj spaľovací motor.

Adaptívny režim a elektrická jazda

Nabíjanie batérie motorom je pre plug-in hybridy bežná funkcia, rovnako aj „prerazenie podlahy“ je už v autách samozrejmosťou. Taktiež sa v elektrifikovaných modeloch bežne stretávame s režimom, kedy si auto samé riadi využívanie elektrickej energie v batérii. Povedal by som, že táto funkcia je v týchto autách veľmi dôležitá, nakoľko využívať elektrickú energiu rozumne je skutočne kľúčové. Jazdiť v meste so spaľovacím motorom je rovnaká hlúposť ako ísť s elektromotorom mimo obce, respektíve po diaľnici. Pri niektorých plug-in hybridoch sa dá jazdiť na elektriku aj rýchlejšie, nakoľko ponúkajú rýchle nabíjanie alebo sú vybavené väčšou batériou. Keď ale hovoríme o aute, ktoré má elektrický dojazd naozaj veľmi malý, potom je efektívne využívanie tejto časti pohonnej jednotky naozaj dôležité.

Z tohto dôvodu je tu prítomný režim Adaptívnej jazdy, kedy systém dokáže presnejšie vyhodnotiť, aký pohon je vhodné využiť. Keď máte batériu dostatočne nabitú a v navigácii zadanú trasu, výsledok je naozaj veľmi zaujímavý. Prišli ste do obce? Auto okamžite prepína na elektromotor. Zrýchľujete z obce? V tomto prípade bude lepšie zvoliť spaľovací motor. Jazdíte mimo obce na kopci s poriadnym klesaním? Spaľovací motor nie je potrebný, vyššiu rýchlosť dokáže udržať aj elektromotor a prípadne ešte rekuperuje. Funguje to aj opačne, teda ak je potrebný vyšší výkon v obci, auto môže zvoliť spaľovací motor. Pri výkone ale aj maximálnej rýchlosti sú virtuálne dorazy, ktoré ak prekročíte, auto vie, že lepšie bude jazdiť na benzín.

Batéria a nabíjanie

Nakoľko je BMW X3 SUV, pre štandardný dojazd okolo 50 kilometrov by som očakával väčšiu batériu s minimálne 15 alebo 16 kWh kapacitou. Automobilka ale v tomto prípade zvolila skôr štandardnú kapacitu, ktorá je 13 kWh. Netto kapacita je však iba 10,8 kWh, no ak nabíjate doma, je potrebné počítať s mierne vyšším odberom kvôli stratám. Pri nabíjaní z nuly do 100 percent som nameral spotrebu niečo málo cez 13 kWh. Táto nižšia kapacita sa prejavuje na nižšom reálnom, ale aj odhadovanom dojazde. Podľa papierových údajov je odhadovaný kombinovaný dojazd podľa normy WLTP od 41 do 46 kilometrov.

V prípade čisto mestskej jazdy sa papierový dojazd zvyšuje na 45 až 52 kilometrov. Realita je bohužiaľ značne horšia, no treba brať do úvahy fakt, že je zima. Pri kúrení auto nepoužíva spaľovací motor ako niektoré iné modely, takže pri čisto elektrickej jazde auto kúri energiou z batérie. Na druhú stranu, deklarovaný dojazd sa mi nepodarilo dosiahnuť ani pri hybridnej jazde, kedy sa už zapájal aj spaľovací motor, ktorý s kúrením pomáhal. Zima ako taká tiež nemá dobrý vplyv na batériu, čiže je možné, že v lete by sme dosiahli lepšie výsledky.

Zlozvyk v podobe nabíjačky

BMW ma neteší prístupom k palubnej nabíjačke. Tá je základná a ani nie je možné dokúpiť výkonnejšiu verziu. Spoľahnúť sa teda budete musieť iba na 3,7 kW nabíjanie, kvôli čomu auto dokážete nabiť za približne 3 a pol hodiny. To vôbec nie je veľa, ak nabíjate doma cez noc. Teda, s dodávanou domácou nabíjačkou to nebude 3 a pol hodiny, ale asi niečo málo cez 5 hodín. Keď sa ale presuniete preč z domu a ste niekde na cestách, vtedy absenciu výkonnejšej nabíjačky pocítite. Je to škoda, snáď to BMW čoskoro zmení a štandard bude aspoň 7,4 kW.

Test – kombinované trasy

BMW X3 30e som si prevzal na test nabité asi na 60 percent. V rámci Bratislavy som mal namierené do Auparku a bližšieho okolia Bratislavy. Už po príchode do Auparku bol zostávajúci elektrický dojazd iba 5 kilometrov. Strávil som tu niekoľko desiatok minút a aj som auto pripojil k nabíjačke. Keďže je ale výkon nabíjačky nízky, dojazd sa mi za tento čas veľmi nezvýšil. V rámci mesta som si teda spravil celkovo 41 kilometrov dlhý okruh, z ktorého som dokázal prejsť 26 kilometrov na elektrickú energiu a zvyšok ťahal spaľovací motor. Priemerná spotreba elektrickej energie bola masívnych 58,3 kWh / 100 km a priemerná spotreba paliva 7,2 l / 100 km.

Vyskúšal som si aj mestskú a okresnú jazdu v Trnave a okolí. Auto som si nabil na 100 percent a odhadovaný elektrický dojazd bol iba 28 kilometrov. Po okresnej trase som išiel štandardnou rýchlosťou, pričom spotreba bez problémov stúpala nad 30 kWh / 100 km. Keď som vošiel do mesta, bolo to lepšie a priemerná spotreba klesla na 29,6 kWh. Pri návrate cez okresné trasy sa ale priemer opäť výraznejšie zvýšil a zastavil sa až na čísle 37,2 kWh / 100 km. To sú naozaj vysoké hodnoty, ktoré ma prekvapili. Síce nejde o čistý elektromobil, čo treba brať do úvahy, no aj tak by som očakával lepší výsledok. Na druhú stranu, 20 palcové disky a zimné gumy tomu vôbec nepomáhajú.

Test – dlhšia trasa po diaľnici

Mať takéto BMW a jazdiť len v meste a okolí nedáva veľký zmysel. Preto som sa rozhodol otestovať spotrebu a správanie plug-in hybridného systému na dlhšej trase. Ešte takto na úvod spomeniem spotrebu na trase medzi Bratislavou – Trnavou a naspäť s vybitou batériou. Na prvej trase do Trnavy sa spotreba dostala na 7 l / 100 km, čo je pomerne slušná hodnota, ale je tu započítaná aj trasa v rámci prvej jazdy ešte s čiastočne nabitou batériou po Bratislave. Pri ceste naspäť už išlo skutočne o priemer bez nabitej batérie a prejavilo sa to aj na spotrebe, ktorá stúpla na 8,4 l / 100 km.

Teraz ale späť k hlavnému testu. Batériu auta som nabil na maximum a odhadovaný elektrický dojazd už narástol na 34 kilometrov. Zvolil som Adaptívny režim a vydal som sa na štandardnú trasu na Oravu, ale úspornejšou cestou cez Terchovú. Po diaľnici som išiel úsporne, teda 130 km/h podľa tachometra. V skutočnosti teda išlo o rýchlosť 125 km/h podľa GPS. Ešte pred príchodom na diaľnicu auto prešlo pár kilometrov cez obce na elektriku, no vždy pri vyššej rýchlosti a mimo obce preberal službu spaľovací motor.

Test – spotreba a nabíjanie motorom

Po diaľnici už spotreba začala postupne rásť. Bežne sa pri okamžitej spotrebe objavovali hodnoty okolo 9 l / 100 km a pri príchodom do Žiliny sa priemer zastavil práve tesne pod 9 l / 100 km. Od tohto momentu mal všetko pod kontrolou Adaptívny režim, ktorý sa musel rozhodovať, ako využije asi 80 % elektrickej energie. Zostávajúci elektrický dojazd bol 20 kilometrov, čo znamená, že auto si niečo málo bralo z batérie aj počas jazdy na diaľnici. Softvér riadil spotrebu na asi 50 kilometrov dlhom úseku so stúpaniami a klesaniami či viacerými obcami nad moje očakávania. V cieli mi zostal ešte 1 kilometer elektrického dojazdu a až 10 percent energie. Konečná spotreba sa napokon zastavila na 7,1 l / 100 km.

Cestu naspäť som išiel s vybitou batériou a opäť cez Terchovú. Počas celého stúpanie až po Terchovú som sa rozhodol zapnúť nabíjanie motorom. Spotreba občas poriadne vyletela hore, aj na 40 l / 100 km. Priemer až taký hrozivý nebol, nakoľko najvyššie sa dostal na 13,3 kWh / 100 km. Celkovo sa mi podarilo nabiť asi 25 percent a dostatok energie na 6 kilometrov. Aj to ale stačilo, aby som 30 kilometrov dlhú cestu so značným klesaním, z Terchovej do Žiliny, prešiel takmer výhradne na elektriku. V Žiline klesla priemerná spotreba paliva na 7,7 l / 100 km, no pred sebou som mal ešte 120 kilometrov po diaľnici. Do Trnavy som prišiel s priemernou spotrebou 8,2 l / 100 km. Za celý náš test sme prešli cez 600 kilometrov s priemernou spotrebou 7,5 l / 100 km.

Súvisiacie články

Jazdní asistenti

Z pohľadu jazdných asistentov ide o zabehnutú klasiku, ktorá skôr uspokojí štandardné očakávania a neprekvapí žiadnymi špeciálnymi možnosťami. Tradičná kombinácia adaptívneho tempomatu s asistentom udržiavania jazdných pruhov je klasika, ktorá tu nechýba a fungovala dobre. S adaptívnym tempomatom som nemal žiadny problém, avšak systém udržiavania jazdných pruhov sa mal tendenciu vypínať častejšie ako som zvyknutý. Občas auto stratilo prehľad o situácii, no o pár sekúnd sa dokázalo opäť chopiť volantu. Hovorím pritom o jazde po diaľnici, kde sú pruhy najlepšie.

V našej testovanej verzii nebola prítomná automatická zmena jazdného pruhu. Inak tu nechýbala ani ďalšia porcia častých alebo aj menej častých asistentov. Spomenúť môžem napríklad systém sledovania únavy vodiča, sledovanie mŕtveho uhla alebo parkovací asistenti. Kamery ponúkajú veľmi dobrý prehľad nad okolím, vrátane pohľadu z vtáčej perspektívy. Pohľad na obrazovke z kamier sa dokonca pri otáčaní volantu natáča, čo vám má pomôcť s lepšou prehľadnosťou. Mne to osobne prekážalo a skôr ma to miatlo.

Spomenúť tiež môžem automatické stierače a hlavne automatické prepínanie diaľkových svetiel. Tie sú adaptívne, takže svietenie do zákrut či tienenie oproti idúcich áut tu je. S diaľkovými svetlami som bol spokojný, pričom tienenie na diaľnici fungovalo dosť dobre. Pár vodičov kamiónov by asi nesúhlasilo, no systém na nich dokázal reagovať oveľa lepšie ako napríklad Matrix svetlá vo Volkswagen ID.3

Pôsobiví vonku aj vo vnútri

Z môjho pohľadu patrí BMW X3 30e medzi atraktívnejšie modely tejto značky. Maska chladiča je veľkostne tak akurát a v dobrom kontraste s bielou farbou karosérie. Vyniká svojským spôsobom a decentne prispieva k bežnému dizajnérskemu peru nemeckej automobilky. X3 pôsobí zvonku aj zvláštne „kompaktne“, teda rozhodne nie tak robustne, ako pôsobí zvnútra. Ide o dobrý kompromis medzi menšími modelmi a už naozaj veľkou X5kou. Biela verzia vyzerá elegantne, a pri nahliadnutí do interiéru si tento dojem nekazí.

  • Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 708 x 1 891 x 1 676 milimetrov
  • Motor: Benzínový motor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 300 Nm + Elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 265 Nm | Kombinovaný výkon 215 kW a krútiaci moment 420 Nm

Tvar karosérie ale aj postavenie auta je pre BMW typické. Vpredu potešia adaptívne LED svetlomety a podobná situácia je aj pri svetlách zozadu. Sedadlá sú potiahnuté kombináciou kože a látky, pričom obe predné sú elektronicky polohovateľné, a to vrátane bedrovej opierky či opory pre chrbát. Klimatizácia sa spolieha na klasické tlačidlá a fyzické ovládanie, ktoré mnohí stále preferujú. Displej infotainmentu je dotykový, ale vo väčšine prípadov som využíval šikovný ovládač na ovládacom paneli.

Atmosféru v interiéri dopĺňa ambientné podsvietenie a veľmi solídny audio systém s podporou digitálneho rádia. Informácie o jazde sa nachádzajú na štandardnom digitálnom kokpite, no nechýba tu ani veľký head-up displej. Ten zobrazuje všetky dôležité údaje, vrátane podrobnejších informácií z navigácie. Vzadu je dostatok miesta a nachádzajú sa tu dva USB-C konektory či výduchy klimatizácie so samostatným ovládaním teploty a intenzity. Kufor je taktiež veľmi priestranný a prítomnosť batérií som veľmi nepocítil.

Konektivita a aplikácia

Podobne ako s BMW 330e som si otestoval mobilnú aplikáciu aj s plug-in hybridom BMW X3 30e. Aplikácia je celkom šikovná, prehľadná a ponúka len tie najdôležitejšie funkcie. Môžete si skontrolovať bezchybnosť základných technických parametrov, no taktiež skontrolovať zostávajúci elektrický a benzínový dojazd či koľko percent máte v batérii. To sa hodí najmä vtedy, keď auto nabíjate. Aplikácia ďalej ukazuje či je auto zamknuté a taktiež ho môžete na diaľku zamknúť alebo odomknúť.

Na diaľku je možné zatrúbiť či zapnúť svetlá alebo ho presne lokalizovať. Nechýba možnosť zapnúť klimatizovanie, respektíve kúrenie na vopred nastavenú teplotu. Je škoda, že sa nedá meniť priamo cez aplikáciu, no počítať s ňou môžete iba keď je nabitá batéria. Teda, ak bola batéria vybitá, odosielanie požiadavky do auta skončilo iba chybovou hláškou. Posledná dostupná funkcia je 3D View, vďaka čomu si viete skontrolovať okolie auta. Nejde ale o živý prenos, ale statickú fotografiu. Moje očakávania boli už po skúsenosti s BMW 330e miernejšie a spravil som dobre. Funkcia nefungovala správne ani s BMW X3, teda ani raz sa mi nepodarilo odfotiť okolie auta.

Záverečné hodnotenie – Test BMW X3 30e

BMW X3 30e je spomedzi aktuálnej ponuky plug-in hybridných BMW zaujímavý kus. Síce stále nepatrí k príkladným plug-in hybridom z pohľadu dojazdu či predovšetkým rýchlosti nabíjania, celkový dojem vôbec nie je zlý. BMW vie byť zábavné, ale aj tiché a pokojné, všetko záleží od vášho momentálneho naladenia či potrieb. Zároveň, ak chcete plug-in hybrid, treba myslieť na to, že efekt dosiahnete iba pri častom nabíjaní. Aj menšia batéria vie znížiť spotrebu o pár litrov nižšie, najmä ak dvojliter necháte v meste odpočívať a dáte priestor batérii.

Efekt teda nemusí byť tak výrazný ako pri aktuálnych plug-in hybridoch od Mercedes-Benz, no aj to sa ráta. Mercedes-Benz sa pri plug-in hybridoch púšťa aj do rýchleho DC nabíjania, ktoré podporuje napríklad A 250e, GLA 250e či GLE 350de.

Nami testovaná verzia BMW X3 30e bola v cene 80 945 €

Plusy:
+ elegantný exteriér
+ komfortná a tichá jazda
+ pomer veľkosti a vnútorného priestoru
+ dobre zvládnutý systém adaptívnej jazdy

Mínusy:
– slabý elektrický dojazd
– pomalá palubná nabíjačka
– vysoká spotreba elektrickej energie

Výkon spaľovacieho motora135 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora300 Nm
Výkon elektrického motora80 kW
Krútiaci moment elektrického motora265 Nm
Kombinovaný výkon215 kW
Kombinovaný krútiaci moment420 Nm
Udávaná kombinovaná spotreba2,2 až 2,8 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP41 - 46 km
Batéria10,8 kWh (Netto)
Nabíjanie3,7 kW
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.