MojElektromobil

V dnešnej dobe sa rovnako ako elektromobily tlačia do popredia aj Plug-in hybridné automobily. Mnoho automobiliek sa už postupnej elektrifikácii dopravy prispôsobilo a nechýba medzi nimi ani Citroen. Francúzsky výrobca prichádza so svoji ďalším PHEV vozidlom. Toto je test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid, ktorý prichádza so slušným výkonom, výbornými jazdnými vlastnosťami či 50 km dojazdom na čisto elektrický pohon.

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Cena a výbava

Nový Citroen C5 Aircross je možné zakúpiť už od 25 990 €. Za verziu v plug-in hybridnom prevedení si musíte priplatiť. Cena PHEV začína na 34 990 €, no naše testovacie auto spolu s výbavou má cenníkovú cenu 42 090 €. V Citroene momentálne ponúkajú aj dva bonusy, a to Privilege bonus 1 000 €, a tiež odkupný bonus vo výške 1 500 €.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Z príplatkovej výbavy dostalo naše vozidlo zosilnenú palubnú nabíjačku (7,4 kW), Hands Free otváranie zadných výklopných dverí, hliníkové disky kolies T&N DIAMANTÉE – 19“ a balík Drive Assist PLUS. Naše testovacie vozidlo bolo vo farbe ECLIPSE modrá a interiér vo farbe HYPE BLACK.

Tabuľka s parametrami vozidla

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4500 x 1610 x 1689 mm
Hmotnosť1845 kg
Spaľovací motor1598 ccm, 225 koní, 360 Nm
Elektromotor110 koní, 320 Nm
Systémový výkon166 kW / 225 koní
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h8,7 s
Maximálna rýchlosť225 km/h
Kapacita batérie13,2 kWh
Udávaný elektrický dojazd56 km
Výkon palubnej nabíjačky7,4 kW
Cenaod 34 990 €
Cena testovaného vozidla42 090 €

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Batéria a nabíjanie

Keďže ide plug-in hybridné vozidlo, jeho batéria je väčšia ako pri klasických spaľovacích modeloch. Nebolo tomu dávno, kedy plug-in hybridy ponúkali len pomalú 3 kW palubnú nabíjačku, no tieto časy sú zdá sa preč. V testovanom modeli nájdeme batériu s kapacitou 13,2 kWh, čo zabezpečuje papierový dojazd na čisto elektrický pohon 56 km. K tomu sa nám však aj vďaka chladnému januárovému počasiu nepodarilo priblížiť ani náhodou.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Počas testovania sa pri plnom nabití automobilu dostala úroveň dojazdu na palubnom displeji maximálne na hodnotu 32 km. Ani tá však nepredstavovala reálne číslo, a museli sme sa tak uspokojiť ešte s menším dojazdom. Ako príklad uvediem, že pri nabití na 100 % sa z 31 km odhadovaného dojazdu na čisto elektrický pohon, po siedmich kilometroch jazdy znížil dojazd na hranicu 20 km. Samozrejme išlo o veľmi chladné počasie, ktoré sa v tých chvíľach dostávalo až na hranicu -3 °C.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Pri domácom nabíjaní sa mi podarilo nabiť batériu z 0 % na 100 % za cca 6 hodín a 10 minút. Treba samozrejme brať do úvahy, že v chlade sú tieto hodnoty horšie ako by tomu bolo v lete. Pri použití palubnej nabíjačky so 7,4 kW výkonom sa nabila batéria z 50 na 100 % za cca 1 hodinu a 15 minút. Nabíjací port na nachádza v ľavej zadnej časti vozidla, a presne na opačnej strane sa nachádza nádrž na benzín. Pri nabíjaní prebiehalo vždy všetko plynulo a nepostrehol som žiadne problémy.

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Jazda, režimy, výkon a rekuperácia

Z pohľadu jazdných vlastností ide o celkom slušné rodinné SUV. Maximálny výkon 166 kW (225 koní) zabezpečí vynikajúci zážitok z jazdy. Najvyššia možná rýchlosť vozidla je 225 km/h, a o dostatočný výkon nie je vôbec núdza. Samotný elektromotor má výkon 110 koní a dokáže aj v zime naštartovať bez použitia spaľovacieho motora. Nechýbajú ani parkovacie senzory doplnené o parkovacie kamery. Tie dokážu zobraziť 360 stupňový obraz okolia auta.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Čo sa týka jazdných režimov vozidla, tak tých ma celkovo tri. Základný hybridný, ktorý dopĺňajú režim Electric a režim Sport. Tie si môžete meniť prostredníctvom samostatného tlačidla nachádzajúceho sa vedľa riadiacej páky. Samotnú rekuperáciu vozidla si môžete zapnúť už prostredníctvom riadiacej páky. Jej silu si však auto zvolí samo a my ako šoféri s tým nepohneme. Funguje na princípe pustenia plynového pedálu, kedy auto automaticky začne rekuperovať.

Počas jazdy vozidlo ukazuje na ľavej strane prístrojovej dosky celkový dojazd vozidla a na druhej zas úroveň dojazdu na elektrinu. Tá je vo vizuálnom prevedení a číselnej hodnote, percentuálnu sa dozvieme až pri nabíjaní vozidla. Počas jazdy je auto tichučké a to nie len v elektrickom režime. Rovnako aj v režime Hybrid pri jazde 130 km/h na diaľnici som motor nepočul takmer vôbec.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

V našej verzii sa nachádzal aj adaptívny tempomat, ktorý spolu s kontrolou vozidla v jazdnom pruhu chvíľami pripomínal autonómnu jazdu. Vozidlo však na mokrých a špinavých cestách malo často problém rozpoznať čiary a preto sa táto funkcia dala využíval len na určitých miestach. Pri pustení volantu sa po chvíli spustí indikátor, ktorý vás žiada o opätovné položenie rúk na volant.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Ten predstavoval pre mňa jednu z najlepších častí vozidla. Obsahoval fyzické tlačidlá a aj kolieska na prepínanie skladieb/informácii na prístrojovej doske. Najviac ma však zaujala jeho ľahkosť, s akou sa s nim dalo narábať. Či už pri parkovaní ale aj pri bežnej jazde. Aj takéto menšie detaily zvyšujú celkovú atraktivitu vozidla v mojich očiach.

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Infotainment

Celkový pocit z infotainmentu mám celkom zmiešaný. Na jednej strane je pekne spracovaný, nie zbytočne zložitý s jednoduchými možnosťami, no na druhej strane som často dlho hľadal niektoré funkcie, a tiež mi príde dosť taký jednotvárny. Či počúvate hudbu alebo si nastavujete masáž sedadla, stále to je v jednej a tej istej farbe a dizajne, čo sa mne osobne veľmi nepáčilo. Privítal by som viacej farieb, prípadne prehľadnejšie spracovanie okienok.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Po čase som si na to však zvykol a ku koncu testovania som s tým nemal výraznejšie problémy. Veľmi dobre funguje aj nočný režim, ktorý sa citlivo zapína už počas začiatku stmievania. Čo mi chýbalo bol head-up displej, na ktorý som už zvyknutý pri väčšine elektromobilov a PHEV. Ďalšou menšou chybičkou bolo umiestnenie kolieska na ovládanie hlasitosti. Počas dňa a pri zastavenom aute ho nájdete bez problémov ale pri nočnej jazde som požiadal spolujazdca nech pridá hlasitosť a hľadanie trvalo viac ako minútu.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Navigácia funguje bezproblémovo, jedine čo mi chýbalo bolo zobrazovanie výsledkov vyhľadávania podľa vzdialenosti od miesta. Ako príklad môžem uviesť, že pri vyhľadávaní bratislavskej ulice (nachádzal som sa v Bratislave) sa mi ako prvé zobrazovali možnosti v Nitre či Zvolene. Navigácia je samozrejme prepojená aj na palubný počítač, čo uľahčovalo príchod do cieľa.

Aplikácia My Citroen

Prehľadná aplikácia priamo od výrobcu ponúka asi všetko, čo by ste v nej mohli hľadať. Spárovanie prebehlo bezproblémovo, stačí vám na to VIN číslo vozidla, a registrácia do ekosystému Citroen.

Aplikácia vám umožňuje získať prístup k polohe vozidla, údajom jednotlivých jázd, či vás informuje o potrebe vykonať servisnú prehliadku. Pomocou aplikácie si tiež viete nainštalovať najnovšie aktualizácie do máp alebo do dotykového displeja priamo vo vozidle.

Pomocou aplikácie si tiež viete vopred naplánovať svoju cestu tak, aby ste po nasadnutí do vozidla nemuseli vôbec riešiť navigáciu. Prostredníctvom vašej aplikácie vám môžu chodiť aj aktuálne akcie a ponuky Citroenu, ale zistíte v nej tiež najbližšie predajné miesta či kontakt na asistenčnú službu.

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Exteriér

Z vonkajšej strany pôsobí na mňa automobil veľmi moderným a športovým dojmom. Na druhej strane vyzerá elegantne a nebál by som sa ho zobrať ani do ťažších terénov. Okrem modrej eclipse farby karosérie je dostupná ešte aj biela blanquise, biela nacré, sivá artense, sivá platinum a čierna perla nera. Mierne ma prekvapilo neúplne dovieranie dverí, ktoré spôsobovalo špinenie dverí aj z vnútornej strany. Raz sa mi dokonca stalo že som si o to oprel nohu a nohavice už ďalej neboli čisté a hodné používania na verejnosti.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Aj bez obrovského znaku v strede prednej masky by ste nemali problém aj z diaľky spoznať podľa tvarov, že ide o vozidlo spoločnosti Citroen. V hornej časti vozidla nájdeme typický strešný nosič, ktorý vôbec nekazí celkový dojem z tvaru vozidla. Bočný profil dopĺňajú chrómové lišty okolo skiel a dolný nárazník Airbump. Toho farba evokuje farby vložiek v prednej časti vozidla. V súlade s prednou časťou má Citroën C5 Aircross nový trojrozmerný svetelný rukopis LED svetiel aj vzadu. 

Interiér vozidla

Zvnútra vyzerá C5-ka veľmi jednoducho a moderne, hlavne čo sa týka celej palubnej dosky. Nenachádza sa tu zbytočne veľa tlačidiel alebo dotykových plôch. Hlavnú časť informačného systému tvorí 10 palcový dotykový displej, ktorý podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Pomocou neho nastavíte takmer všetko, od teploty vo vozidle až po masírovaciu funkciu sedadiel. Pomocou fyzických tlačidiel pod displejom sa nastavuje napríklad uzamykanie dverí, vyhrievanie okien či uzavretie okruhu prúdenia vzduchu.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Nesmieme vynechať nové pohodlné sedadlá. Je v nich použitá pena, ktorá sa časom nevysedí, čím je zaistená ich trvalo vysoká kvalita. Navyše, môžu byť vybavené vyhrievaním a masážnou funkciou. Aj vzadu sú 3 samostatné, posuvné, sklopné a výsuvné sedadlá. Pri mojej výške 194 cm sa mi vzadu nesedelo zle, no k úplnému pohodliu sa to až tak neblížilo. Hlavne v hlavovej časti. Batožinový priestor má objem 460 litrov a zmestí sa sem toho naozaj mnoho.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Ako som už aj v kategórii infotainment spomenul, koliesko na ovládanie hlasitosti hudby je trošku nešťastne umiestnené a problém som s tým nemal len ja ale aj spolujazdec. Rovnako som mal menšie problémy s páčkou na nastavenie tempomatu. Tá je umiestnená tak, že počas jazdy vám ju komplet zakrýva volant a ak ste si ju predtým nepozreli, budete mať veľké problémy so zvolením tej správnej funkcie. 

Spotreba a dojazd

Pri plug-in hybridnom vozidle nie je tak jednoduché odmerať správne hodnoty spotreby. Je potrebné pracovať s viacerými možnými scenármi. Meranie dojazdu a spotreby som preto riešil len v meste, keďže pri menšom dojazde to na diaľnici nemalo veľmi zmysel. Takéto hodnoty sme pri C5 Aircross namerali.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Podľa oficiálnych dokumentov by automobil mal mať maximálny elektrický dojazd 56 km. Keďže sme automobil testovali v januári za chladného počasia, už pri stopercentnom dobití vozidla nám ukazovalo maximálny elektrický dojazd od 28 km do 33 km. Ako som spomenul už na začiatku reálny dojazd na elektrinu bol dokonca ešte nižší. Je trošku škoda, že som nemohol otestovať jeho plný elektrický potenciál.

Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Citroen C5 Aircross PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Počas testovania sme skúšali jazdu v meste na hybridný a elektrický pohon, na diaľnici to bol výhradne hybridný režim. Na diaľnici sa mi pri priemernej rýchlosti 130 km/h (úsek 116 km) podarilo namerať spotrebu na úrovni 8,3 l na 100 km. Ak k tomu prirátame úsek kde bola maximálna povolená rýchlosť 110 km/h, tak spotreba bola na úrovni 8,0 litra. Čisto elektrickú jazdu som vyskúšal na úseku Handlová – Prievidza, vrátane dedín medzi nimi. Podarilo sa mi namerať spotrebu 20,2 kWh/100 km. Priemerná rýchlosť bola v tomto prípade na úrovni 70 km/h. Pri kombinovanej jazde diaľnica – mesto sa spotreba dostala na úroveň 6,8 litra.

Test Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid: Záverečné hodnotenie

Ceľkový pocit z plug-in hybridnej verzie C5-ky je príjemný. Ide o väčšie auto, ktoré má však dostatočný výkon. Aj v tomto prípade elektrina výrazne pomáha automobilu, či už pri rozjazde, ale aj celkovej jazde. Príjemne ma prekvapil komfort vozidla, ktoré ani pri hybridnom režime nevydávalo takmer žiadnu hlukovú stopu. Automobil dostáva odo mňa bonusové body aj za umiestnenie 7,4 kW palubnej nabíjačky, ktorá stále ešte nie je štandardom vo výbave niektorých konkurenčných vozidiel.

Elektrický dojazd sa mi zdal trošku nižší, aj pri nedávnom testovanom BMW 230e dosahoval takmer dvojnásobne vyššej hodnoty (reálnych 50 km). Testovali sme ho však pri nízkych teplotách, možno by ma viac ohúril pri letnom teste. Celkový výkon 225 koní je pre mňa na vozidlo tohto typu dostačujúci, ale je pravda, že niekomu to môže prísť málo. Jazdné vlastnosti vozidla hodnotím veľmi pozitívne, no nezaostáva ani celkový pocit z interiéru či exteriéru.

    • Moderný dizajn
    • Dostatočný výkon
    • 7,4 kW palubná nabíjačka
    • Dizajn interiéru
    • Pripojenie Apple CarPlay a Android Auto
    • Rýchle a pohodlné prepínanie jazdných režimov jedným tlačidlom
    • Dostatok priestoru a príjemný “pocit” volantu

    • Jednotvárne “menu” v stredovom tablete
    • Nepraktické umiestnenie niektorých tlačidiel vrátane páky tempomatu
    • Nižší elektrický dojazd
    • Nižšia kvalita parkovacích kamier
    • Absencia Head-up displeja
10. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+