MojElektromobil

Je Cupra Born zábavná a zaslúži si označenie Cupra? Na to sa pozrieme v teste nižšie.

Cupra Born je prvé elektrické auto od značky Cupra, ktoré je pomenované po barcelonskej štvrti El Born. Je častokrát porovnávaná a v podstate je takmer identická s VW ID 3. Rovnako, ako ID 3, je to päťdverový, päťmiestny elektrický hatchback a je k dispozícii s dvoma rôznymi veľkosťami batérií, ktoré sľubujú pôsobivé dojazdy na čisto elektrický pohon. Cupra ale ponúka všetky dobré technológie z ID 3, len so športovým nádychom.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Má skoro úplne rovnaké rozmery ako jeho súrodenec VW. Born má však iný dizajn prednej časti a zmenený vzhľad vo vnútri s vylepšenými materiálmi a technológiami. Nie je to len vzhľad ktorý bol vylepšený. Bolo vylepšené aj riadenie, taktiež má nižšiu svetlú výšku a v závislosti od špecifikácie aj vyšší výkon ako VW ID.3.

Okrem športovejšieho vzhľadu exteriéru a interiéru sa španielska novinka mierne líši od VW ID.3 aj rozmermi:

  • Cupra Born: 4 322/1 809/1 537/2 767 mm (dĺžka/šírka/výška/rázvor)
  • VW ID.3: 4 261/1 809/1 552/2 765 mm (dĺžka/šírka/výška/rázvor)

Test Cupra Born: Motor a batéria

Na Slovensku máme dva batériové varianty a to s výkonom 150 kW s kapacitou 58 kWh (dojazd 420 km WLTP, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 s) a 77 kWh (dojazd 540 km WLTP, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,0 s). Trochu neskôr ale prišla do ponuky aj verzia E-boost Performance, ktorú je možné kombinovať len so 77 kWh batériou a s výkonom až 170 kW.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Obe verzie sú poháňané výhradne so zadnými kolesami. Nami testovaná verzia bola 150 kW s 58 kWh batériou, čiže to najmenšie a najslabšie, čo Born ponúka na slovenskom trhu.

Test Cupra Born: Nabíjanie

Born podporuje nabíjanie pre striedavý prúd do 11 kW,  jednosmerný prúd max 120 kW (135 kW pre 82 kWh batériu).

Výrobca sľubuje nabitie z 10 % na 80 % za cca. pol hodinu, tak sme si to išli otestovať v praxi. Musím však pripomenúť, že teploty vonku sa hýbali okolo 4 stupňov a Born nemá možnosti predhrievania batérie pred rýchlym nabíjaním.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Auto sme zapojili do rýchlonabíjačky s kapacitou tesne pod 10 % a dojazdom 34 km. Od začiatku bola maximálna dosahovaná rýchlosť cca 90 kW. Prvých dobitých 30 % (tzn. z 10 % na 40 %)  bolo v priebehu necelých 15 minút. Avšak nad 40 % postupne nabíjací výkon klesal až niekde k 28 kW pri 90 %. Namerali sme nasledovné časy:

Z 10 % na 80 % to bolo 37 minút.
Z 10 % na 90 % až 47 minút.
Z 10 % na 100 % to bola takmer presne hodina.

Po nabití som vyskúšal naschvál nezavrieť veko nabíjania a bohužiaľ, auto ani po rozjazde na nič neupozornilo, ako už býva zvykom v niektorých drahších modeloch.

Vo vozidle nájdeme automaticky:

  • Kombinovaná rýchlonabíjacia prípojka CSS
  • Nabíjací kábel Mode 3 typ 2 – z nabíjacích staníc 400 V / 16 A

Test Cupra Born: Dizajn

Dizajn je jedna z najsilnejších stránok tohto auta. Pôsobí sviežo a dynamicky, neopozerane. Krásne medené prvky a nápis Cupra. Veľké 19 palcové kolesá, športové prahy a vzadu nájdeme pekný športový difúzor, krídlo a krásne prepojené zadné svetlá, ktoré sú už dlhšie akýmsi podpisom tejto značky. Za mňa jednoznačne palec hore. Auto priťahuje pohľady okoloidúcich, ktorí častokrát ani nevedia, kam ho zaradiť.

Aj v interiéri sa nie je začo hanbiť. Všetky materiály a dekorácie pôsobia kvalitne a hodnotne. Výborné sú aj anatomické športové sedadlá. Zaujímavosťou je, že samotný materiál a poťah sedadiel je opísaný ako „recyklovaná tkanina z polymérových vlákien,“ ktorá bola vytvorená z morských plastov získaných z pláží, oceánov a morí.

Test Cupra Born: Jazda

Prvé, čo musím pochváliť, je komfort podvozka. Napriek absencii DCC (adaptívneho podvozka), ktorý je možné si aj priplatiť, sa auto aj na 19-palcových kolesách pohybuje prekvapivo komfortne a zvláda s prehľadom všetkým mestské nástrahy v podobe našich ciest. Progresívne riadenie funguje dobre a je veľmi príjemné a pomerne presné.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Podvozok dáva slušnú dávku istoty aj vo vyšších rýchlostiach či prejazdoch zákrutami. Z auta je veľmi dobrý výhľad a človek cíti bezpečný prehľad o dianí okolo neho. Jazda po diaľnici je taktiež príjemná a tichá. Auto je dobre odhlučnené a ničím neotravuje ani pri vyššej rýchlosti. V meste ma potešil výborný polomer otáčania. S týmto autom sa viete, ako sa hovorí “otočiť okolo pätníka.”

Test Cupra Born: Dojazd a spotreba

Deklarovaných 426 km znelo celkom sľubne. Hovorím si, že na mojich denných necelých 100 km okreskami by som mohol mať tri dni pokoj. Nakoniec som ten deň ešte potreboval vybaviť nejaké nákupy, obed. Už večer toho dňa som skončil na nabíjačke s dojazdom niečo málo cez 30 km a prejdenými 187 km. Tzn. reálny dojazd cca 200 km. Toto bolo za mňa trošku sklamanie, vzhľadom na to, že som ani nepoužil diaľnicu a podotýkam jazdil som úplne normálne, ako keby tam ani nebolo logo Cupra.”  Áno, vonku už boli teploty okolo 4-6 stupňov, čo má na spotrebu samozrejme vplyv.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Podobnú situáciu som si ale vyskúšal aj na druhý deň a dostal som sa na veľmi podobné výsledky dojazdu okolo 200 km. Nedalo mi a po nabití som si spravil aj malý diaľničný okruh s predpisovou 130 km/h. Tam sa spotreba ustálila na hodnote 26,5 kWh.

Môj okreskový priemer bol 22 kWh a kombinovaný s diaľnicou 24 kWh. Myslím, že vzhľadom na teploty, to nie je najhorší údaj.

Jazdní asistenti, infotainment a ovládanie

Čo sa týka infotainmentu, je to klasický 12-palcový displej už dobre známy z ID3 s jemne iným rozložením tlačidiel. Podporuje funkcie ako je Android Auto a Apple CarPlay, ktoré fungujú bezdrôtovo a počas testu som nemal žiadny výpadok. Ovládanie volantu s haptickou odozvou mi veľmi nevyhovovalo, ale toto je možno len otázka zvyku.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Čo sa týka technológií, je Cupra Born typické koncernové auto, kde zákazník má na výber rozsiahlu paletu asistenčných balíkov či funkcií, ktorými môže svoje auto vybaviť či už jednotlivo, alebo v rámci balíkov. Takmer všetko, čo vám napadne, si môžete v Cupre prikúpiť. Avšak nami testovaný model v základnej výbave obsahoval len základný Lane Assist a Adaptívny tempomat, ktoré sú v sériovej výbave.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Adaptívny tempomat funguje veľmi dobre a jemne, avšak základný Lane Assist korigoval až pri čiare a aj to nie vždy.

Záverečné hodnotenie: Ideálne mestské vozidlo

Cupra sa v meste cíti ako ryba vo vode, púta pozornosť a to je jeho primárny revír, kam by som toto auto zaradil. V meste ma Cupra veľmi bavila a tešila jazda v nej, ale akonáhle som vyšiel mimo či nebodaj na diaľnicu, už to strácalo svoje čaro a hlavne dojazd.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Možno by potešilo viac asistentov, kde by si človek užil aspoň poloautonómnu jazdu, ale nami testované auto bolo naozaj ľudové auto.” Absolútne bez príplatkov, ak nerátam tepelné čerpadlo. V meste poteší aj praktickosť a príjemných 380 l batožinového priestoru, ktorý je na každodenné nákupy a vybavovačky priam ideálny.

Je teda Cupra Born skutočne zábavná a zaslúži si označenie Cupra?

Za mňa áno z pohľadu dizajnu a schopnosťami podvozka. Avšak nie z pohľadu výkonu a emócií z jazdy. V meste je dynamika auta dostatočná a je veľmi príjemné a obratné.

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Mimo mesta či nebodaj na diaľnici už Cupre pocitovo chýba vyšší výkon, ktorý by si značka s týmto označením zaslúžila. Napriek istému podvozku by som auto nenazval športovým, ale skôr komfortným a príjemným spoločníkom na každý deň so štipkou korenia.

Cena a výbava

Štandardné vybavenie obsahuje elektronickú uzávierku diferenciálu XDS, plne diódové svetlá, devätnásťpalcové kolesá, parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie, množstvo bezpečnostných prvkov, športové predné sedadlá, digitálny prístrojový panel, 12-palcový displej infotainmentu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu či vyhrievaný kožený volant. Akciová nami testovaná verzia First Edition navyše obsahuje adaptívny tempomat, rozpoznávanie značiek, zadnú kameru, asistenta diaľkových svetiel, navigačný systém, nastaviteľnú podlahu v batožinovom priestore či vyhrievanie predných sedadiel a ostrekovačov čelného skla. 

Cupra Born test
Cupra Born | Zdroj: Michal Lauko

Cena základnej verzie 150 Kw s kapacitou batérie 58 kWh začína od 44 280 Eur s DPH. Verzia 170 kW s kapacitou batérie 58 kWh potom od 44 600 Eur s DPH, čo znie ako lákavý rozdiel za pár koní navyše.  A nakoniec vrcholná verzia 170 kW s kapacitou batérie až 77 kWh začína od 48 180 Eur s DPH.

Cena nami testovanej verzie je 45 429 Eur s DPH.

Test Cupra Born: Konkurencia

Nie je to len ID 3 o ktorú sa Born musí starať ako o súpera – je to aj proti MG4, Peugeot e-208 a Renault Megane E-Tech. Ceny špičkových modelov V3 šliapu na prsty aj väčším elektromobilom, ako je najlacnejší Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 a dokonca aj základná Tesla Model 3 je čo by kameňom dohodil. A to už je naozaj na zváženie.

Test Cupra Born: Plusy a mínusy

✅ Dizajn
✅ Komfort a istota podvozka
✅ Obratnosť a polomer otáčania
✅ Praktickosť v meste

❌ Dojazd
❌ Ovládanie volantu s heptickou odozvou
❌ Nechcené prepínanie medzi prednými a zadnými oknami
❌ Ovládanie teploty pod displejom bez podsvietenia v noci

28. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+