MojElektromobil

Keď sme si nedávno v redakcii sumarizovali rok 2024, padla aj otázka, ktorý bol v tomto roku najlepší elektromobil určený do mesta. Ja som spomedzi všetkých zvolil Mini Cooper SE, no keby sa ma opýtate teraz po teste Cupry Born VZ, neviem či by moja odpoveď bola stále rovnaká. Ono totiž Cupra ponúkla veľa takých vecí, o ktorých sa konkurentom môže len snívať. Toto je test Cupra Born VZ.

  • Výborne ovládateľné vozidlo
  • Moderný dizajn
  • Skvelý výkon aj prispôsobiteľnosť
  • Špičkové parametre nabíjania

  • Stále vyššia cena
  • Menej priestoru na zadných sedadlách

Test Cupra Born VZ: Cena, výbava a konkurencia

Keď sa pozrieme do cenníka pre model Born, nájdeme tam dve verzie, a to eBoost a VZ. Prvá spomenutá je lacnejšia verzia, ktorá by vás stále od 40 190 €, pričom momentálnu na ňu automobilka ponúka bonus vo výške 5 250 €. Verzia eBoost s väčšou 77 kWh batériou by vás vyšla na 44 180 € (38 930 € po uplatnení bonusu). My sme ale testovali verziu VZ, ktorá ponúka novú 79 kWh batériu s vyšším výkonom, pričom môže byť vaša už za 49 670 € (44 420 € po uplatnení bonusu).

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ

Keď sa pozrieme do príplatkovej výbavy, tak zvuk od Sennheiser by vás vyšiel na 648 €, tepelné čerpadlo na 1 192 €, či head-up displej s rozšírenou realitou na 1 192 €. Verzia VZ má navyše oproti štandardnej výbave aj stmavené sklá na oknách, adaptívny podvozok DCC, el. nastavovanie vonkajších zrkadiel s pamäťou, škrupinové predné sedačky, sklápateľnú lakťovú opierku vzadu, ambientné osvetlenie v interiéri aj so signalizáciou diania na ceste.

Do konkurencie radíme napríklad jeho koncernového brata Volkswagen ID.3 GTX. Ten ponúkne 79 kWh batériu, 185 kW nabíjanie, či maximálny výkon 210 kW (286 koní) a krútiaci moment 545 Nm.

MINI Cooper EV | Zdroj: Filip Spevár
MINI Cooper SE

Zaradíme sem aj spomínané štýlové Mini Cooper SE, ktorý ma nižšiu cenovku, avšak je podstatne menšie, má slabšie 95 kW nabíjanie, a výkon „len“ 160 kW pri 330 Nm.

Také Volvo EX30 napríklad dokáže ponúknuť ešte vyšší výkon (428 koní) a pohon 4×4. Napriek menšej baterke (69 kWh) však verzia Twin Motor Performance začína až na cene 51 640 €.

Volvo EX30

Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4 322 x 1 809 x 1 538 mm
Pohotovostná hmotnosť1 999 kg
Celková hmotnosť2 430 kg
Výkon240 kW (326 k)
Krútiaci moment545 Nm
Poháňaná nápravaZadná RWD
Kapacita batérie79 kWh
WLTP dojazd599-508 km
Maximálny DC nabíjací výkon185 kW
Výkon palubnej AC nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru (vzadu/vpredu)385 l / 0 l
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h5,6 s
Čas nabíjania z 10 na 80 %26 min
Cena testovaného vozidlaod 49 670 eur

Test Cupra Born VZ: Výkon a jazdné vlastnosti

Označenie VZ v názve nám už dopredu hovorí, že „pod kapotou“ nájdeme naozaj vysoký výkon. Nový elektromotor APP 550 ponúka poriadny výkon 240 kW (326 koní), čo je na kompaktné auto viac ako dostačujúce. Ak ale máte radšej pokojnejší jazdný štýl, vôbec sa nemusíte báť. Je tu k dispozícii viacero jazdných režimov, ktoré okrem iného pracujú aj s pridaním či ubratím reakcie na pedál akcelerátora.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ

Aj keď je to zadokolka a testovali sme ju v zime aj počas snehových prehánok, na ceste drží veľmi dobre. Určite sa stalo, že pri prudšom zrýchlení na zamrznutom povrchu mal zadok tendenciu ísť do šmyku, no nešlo o nič, čo by asistenčné systémy nevyriešili. Keď už sme pri nich, tak výhrady mám k dvom. Nájdeme tu už štandardne výstrahu prekročenia rýchlosti, ktorú ale vieme vypnúť na displeji, rozbalením lišty potiahnutím zhora dole. Druhý spomeniem asistent udržiavania v pruhoch, pri ktorom som mal pocit ako keby ma počas jazdy hádže od čiary k čiare.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ

Po novom tu nájdeme aj infotainment systém novej generácie. Ten patrí k tým lepším, ktoré som mal možnosť si vyskúšať, pričom ma potešila možnosť prispôsobenia zvuku. V podstate ide o rovnaký systém, ako nájdeme aj napríklad vo Volkswagene ID.7 GTX, s celkom zaujímavým rozhraním, ktoré je navyše dostatočne rýchle. Potešil aj väčší head-up displej, ktorý je podľa mňa najlepší v tejto cenovej kategórii na našom trhu. Je veľký a najväčšiu radosť prináša pri využívaní navigácie, pretože dokáže využívať rozšírenú realitu.

Interiér a exteriér

Tieto dve kategórie má podľa mňa Cupra zvládnuté na jednotku pri všetkých svojich modeloch. Vo vnútri je všetkého tak akurát, veľký prehľadný displej infotainmentu, aj displej vodiča si viete mierne prispôsobiť, head-up som už spomínal, no ak by som mal niečo vytknúť, boli by to asi dotykové tlačidlá na volante s haptickou odozvou. Po čase som si na ne zvykol, no sem-tam bola tá odozva až pridlhá a strácalo to na kráse.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ

Naopak, sedačky boli veľmi príjemné a potešila aj ich nastaviteľnosť. V tejto zime ponúkajú aj vyhrievanie, rovnako ako aj volant. Nechýba ani viacero miest na uloženie si potrebných vecí, či veľmi elegantne riešená bezdrôtová nabíjacia stanica pre smartfóny.

Prečítajte si aj:

Zvonku to je jedno nádherné auto, ktoré už na prvý pohľad vyzerá ako elektromobil. Má ladné a najmä športové krivky, ktoré dokážu zaujať už aj z diaľky. Vozidlo sme mali v tmavo zelenej farbe, ktorá ale väčšinu času v zimnom šere vyzerala ako čierna. Zaujal ma aj svetelný podpis auta, či už vpredu alebo vzadu, spolu s animáciami pri odomknutí/zamknutí.

Test Cupra Born VZ: Spotreba a dojazd

Nová verzia VZ ponúka väčšiu batériu, ako v štandardnom prevedení, čo by mohlo znamenať aj vyšší dojazd. Ten sa podľa výrobcu vyšplhal až na 599 kilometrov, ale ako tomu už tradične býva, pri testovaní (hlavne v zime) sme sa k tejto hodnote nepriblížili. Potešila ale diaľničná spotreba, kde som vyrážal z Handlovej so 100 % batérie a do BA som po normálnej jazde prišiel s 50 %. Nejde tak určite len o mestské auto, ale zvládne aj oveľa viac.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ

Ak by sme chceli prejsť sľubovaných 599 kilometrov, potrebovali by sme k tomu spotrebu niekde na úrovni 14 kWh/100 km. Počas nášho testovacieho prímestského okruhu sme mu namerali priemernú spotrebu 16,5 kWh/100 km, pričom vonku boli 3 °C. Zobral som ho aj na spomínanú diaľnicu, kde pri -1,5 °C a rýchlosti 130 km/h bola priemerná spotreba 24,6 kWh/100 km.

Po znížení rýchlosti na 120 km/h a zapnutom tempomate sa spotreba ustálila na 21,7 kWh/100 km, čo už je veľmi pekná hodnota. Na diaľnici by ste tak na jedno nabitie prešli pri 120 km/h približne 400 kilometrov bez potreby nabíjania.

Nebol som jediný, kto mal možnosť auto otestovať. Vyskúšal si ho aj ďalší kolega, ktorý ho zobral z Bratislavy až na východné Slovensko. Môžete si prečítať aj jeho poznatky z cesty naprieč Slovenskom:

Diaľničnú spotrebu, dojazd a rýchlosť nabíjania som otestoval na ceste na východ Slovenska. Vyrážal som klasicky z Bratislavy, počasie bežné zimné – 1 stupeň nad nulou a bohužiaľ aj poriadny vietor, ktorý sa do auta opieral spredu a zboku. Čiže podmienky nie úplne ideálne. Nabíjať som plánoval len raz, a to v Poprade, čomu som prispôsobil aj svoju rýchlosť. Prvá časť z Bratislavy do Trnavy rýchlosťou 110 km/h dopadla so spotrebou 21,6 kWh/100 km. Samozrejme, žiadne obmedzovanie komfortu, čiže so zapnutým vyhrievaním a štyria ľudia v aute. Druhý meraný úsek bol z Trnavy do Nitry pri neustálej rýchlosti 130 km/h. Tá sa dala úplne v pohode udržiavať, keďže počas Vianočných sviatkov na ceste veľa áut nebolo. Pokračoval však mimoriadne silný vietor, ktorý spotrebu zvyšoval. Vozidlo v Nitre ukázalo spotrebu 24,9 kWh/100 km.

Tu som si uvedomil, že túto rýchlosť až do Banskej Bystrice udržiavať nemôžem, pretože do Popradu nezájdem. To by za bežných okolností nebol problém, no v Poprade som chcel otestovať aj nabíjanie. Test nabíjania v BB zmysel nedával, pretože auto bolo nabité až príliš a medzi BB a PP nie je žiadna vhodná nabíjačka v rozumnej vzdialenosti (cesta cez Čertovicu). Spomalil som teda na 115 km/h a do Popradu som prišiel s 5 percentami nabitia batérie. Na 300 kW stojane OMV eMotion som dosiahol maximálny výkon 183 kW, čiže prakticky maximum, čoho je auto schopné. Výrazne k tomu pomohlo aj manuálne aktivovanie predohrevu batérie, ktoré ju dostalo na ideálnu teplotu. Teší ma, že Volkswagen Group na svojich elektromobiloch naozaj pracuje, v predchádzajúcich generáciách predohrev k dispozícii nebol vôbec. A skvelou funkciou je aj možnosť zistiť si aktuálny teoretický výkon nabíjania už počas jazdy. Ešte pred príchodom na nabíjačku tak viem, čo môžem od auta očakávať.

Ak by som to mal zhrnúť, tak cesta bola dlhá 337 km, vyrážal som s batériou nabitou na 98 % a dorazil som s 5 percentami. To znamená, že som minul 93 percent. Pri takejto zimnej jazde je celkový dojazd približne 360 kilometrov. Celková priemerná spotreba počas tejto cesty bola 21,2 kWh/100 km. Pripomínam, že diaľničná rýchlosť však nebola po celú dobu 130 km/h z dôvodov, ktoré som opísal vyššie. Ako najväčší problém pri teste ale vidím silný vietor, ktorý spotrebu ovplyvnil určite výrazne.

Andrej Králik

Batéria a nabíjanie

Tu sa dostávame ku ďalšej silnej stránke novinky. Akumulátor pre vrcholný model Cupra Born VZ ponúka kapacitu 84 kWh (resp. využiteľnú kapacitu 79 kWh). Hoci sa pôvodne špekulovalo, že ide len o softvérové zmeny zmenšenia tzv. bufferov a „odomknutiu“ dodatočnej kapacity o 2 kWh, opak je pravdou a ide o úplne iný akumulátor. Nová 12-modulová baterka od CATL ponúka podstatne lepšie parametre než známa 82 / 77 kWh od LG Chem, s ktorou sme sa mali možnosť stretnúť aj v iných koncernových modeloch.

Výkon trojfázovej AC nabíjačky zostal rovnakých 11 kW, na DC rýchlonabíjacej stanici môžete nabíjať maximálnym výkonom 170 kW. To znamená, že rýchle nabitie z 10 na 80 % by malo trvať len 30 minút, v realite sme ale dosiahli oveľa lepšie výsledky. Pozrime si spoločne nabíjaciu krivku. Cupru sme vzali na nabíjaciu stanicu s maximálnym výkonom 350 kW, pričom sme v chladnom povianočnom počasí batériu manuálne predohriali pomocou tlačidla na displeji infotainmentu, ktorý túto možnosť od roku 2024 ponúka.

Nabíjacia krivka pre Cupra Born VZ
Nabíjacia krivka pre Cupra Born VZ

Najvyšší zaznamenaný nabíjací výkon vozidla bol až 190,1 kW (+ 20,1 kW oproti údajom výrobcu), pričom sme nabíjali z 8 na 83 %. Priemerný nabíjací výkon bol aj vo väčšej zime krásnych 136,4 kW a z 10 na 80 % sa auto nabilo za skvelých 25 minút. Nová batéria má teda podstatne lepšie parametre a napriek tomu, že poskytuje vyššiu kapacitu, v čase nabíjania dokonca prekoná menšiu. Môžeme smelo vyhlásiť, že ide o jedno z najlepšie sa nabíjajúcich vozidiel so 400 V architektúrou.

Väčšina nabíjaní prebiehala pomocou domáceho nabíjania aj zo zásuvky aj z wallboxu, kde nikdy nebol žiadny problém a auto mi vždy ukazovalo po zapojení kábla všetky potrebné hodnoty, či možnosti ako zastavenie nabíjania, či nastavenie požadovanej percentuálnej hodnoty batérie pri nabíjaní.

Test Cupra Born VZ: Galéria

Záverečné hodnotenie

Cupra Born VZ je jedno veľmi dobre spravené auto, ktorému sa len veľmi ťažko hľadajú negatíva. Aj keď pôsobí ako mestské auto, a vzadu nemá prebytok miesta, nebál by som sa ho zobrať aj na dlhšiu trasu. Museli by sme však ísť asi najviac dvaja, prípadne zadní cestujúci menšieho vzrastu. Tento elektromobil má dostatok úložného priestoru, čo poteší najmä rodiny s deťmi, aj keď v tomto prípade skôr menšími.

Výkonovo je to úplne o inom, keďže má výkon viac ako 300 koní výlučne na zadnú nápravu. Nová batéria ponúka skvelé nabíjacie parametre a hoci dojazd papierových 599 kilometrov nie je úplne reálnych, no tých 500 kilometrov by ste pri priaznivom počasí a prispôsobení jazdy vedeli dosiahnuť. Vo vnútri sa sedí veľmi pohodlne, v zime poteší aj vyhrievanie volantu či predných sedadiel, ktoré sú elektricky nastaviteľné a prispôsobiť sa dajú naozaj viacerými spôsobmi.

Dizajnovo sa mi Cupra páči určite viac ako sesterský Volkswagen ID.3, a po novom pridáva aj nový infotainment s krásnym head-up displejom s prvkami rozšírenej reality, s ktorým sa pri navigácii nestratia ani menej skúsení vodiči. Podľa mňa by takto mal vyzerať moderný elektromobil pre mladých ľudí. Škoda len toho, že cena nie je nižšia.

Náš tip
Test Porsche Macan Electric: Podarilo sa Nemcom postaviť najlepšie (nielen) elektrické SUV na trhu?
16. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+