Cupra priniesla len nedávno aj na náš trh svoj druhý elektromobil. Po modeli Born, ktorý je podobný napríklad takej ID.3-ke od Volkswagenu, prichádza väčšie kupé SUV s názvom Tavascan, ktorý je bližší k väčšiemu SUV kupé Volkswagen ID.5. My sme mali možnosť si tento elektromobil vyskúšať vo vrcholnej verzii a teraz vám z neho prinášame naše pocity. Toto je Test Cupra Tavascan VZ.
Cena, výbava a konkurencia
Už základná cena Tavascanu napovedá, že nejde o najlacnejšie auto určené pre masy. S aktuálnymi zľavami sa dá kúpiť od 46 200 eur, no za vrcholnú verziu VZ, ktorú sme mali na test, zaplatíte 59 300 eur. Táto verzia disponuje pohonom všetkých kolies, maximálnym výkonom 250 kW (340 koní) a batériou s kapacitou 82 kWh, ktorá ponúka dojazd 521 kilometrov.
Pre tých, ktorí preferujú dlhší dojazd pred maximálnym výkonom, Cupra ponúka aj verziu so zadným náhonom a výkonom 210 kW (286 koní). S ňou zvládnete na jedno nabitie až 568 kilometrov. Táto verzia prichádza v troch možnostiach podľa výberu výbavy, a to Endurance, Adrenaline a Extreme. Na všetky tri je momentálne zľava 6 000 €, pričom ich cena sa pohybuje od 46 200 € do 55 800 €.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ku konkurencii môžeme zaradiť napríklad aj Renault Megane E-Tech, ktorý na našom trhu stojí od 39 900 €. Jeho najvýkonnejšia verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, ponúkne 65 kWh batériu a dojazd okolo 460 kilometrov. Spomenúť môžeme aj koncernových súrodencov Volkswagen ID.4, ktorý vo verzii GTX ponúkne 82 kWh batériu a výkon 250 kW, alebo Škodu Enyaq RS s rovnakými parametrami.
Test Cupra Tavascan VZ: Výkon a jazdné vlastnosti
Tavascan VZ je vybavený dvoma elektromotormi a pohonom všetkých kolies, čo mu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. S krútiacim momentom 545 Nm zvládne ťahať aj príves s hmotnosťou až 1,8 tony. Na ceste je pritom stabilný a presný, no jeho športová povaha najviac vynikne pri svižnej jazde. Skúsili sme ho na Rakúskych okreskách, kde si poradil naozaj veľmi dobre a bola radosť ho šoférovať.
Nezaostáva ani v meste, kde ale chýbala funkcia riadenia jedným pedálom, keďže po pustení plynového pedála sa auto úplne nezastaví ani pri najsilnejšej rekuperácii. Tú si na rozdiel od Volkswagenu viete nastavovať pádlami za volantom v jazdnom režime D, prípadne po prepnutí do režimu B je nastavená na automatické prispôsobenie jazde. Na výber sme mali viacero jazdných režimov, ktoré ste si mohli prepínať až dvoma tlačidlami priamo na volante, prípadne priamo cez infotainment.
Ten patrí k tým lepším, ktoré som mal možnosť si vyskúšať, pričom ma potešila možnosť veľkého nastavenia zvuku. V podstate ide o rovnaký systém, ako nájdeme v najnovších elektrických modeloch Volkswagen, s celkom zaujímavým rozhraním, ktoré je navyše dostatočne rýchle. Potešil aj väčší head-up displej, ktorý je podľa mňa najlepší v tejto cenovej kategórii na našom trhu. Je veľký a najväčšiu radosť prináša pri využívaní navigácie, pretože dokáže využívať rozšírenú realitu.
Športové škrupinové sedačky poskytujú skvelú oporu, pričom sú vyhrievané vpredu aj vzadu. Pre mňa je veľkým plusom možnosť vypnúť asistenčné systémy jediným tlačidlom na volante, čo oceníte hlavne pri častých výstrahách. Osobitnú pozornosť si zaslúži audiosystém Sennheiser s 11 reproduktormi a subwooferom, ktorý prináša krištáľovo čistý zvuk. Ďalším highlightom je ambientné osvetlenie s možnosťou prispôsobenia farieb, čo interiéru dodáva moderný nádych, dokonca sú podsvietené aj „šípky“ priamo na dverách.
Test Cupra Tavascan VZ: Batéria a nabíjanie
Batériu tu nájdeme štandardnú lítium-iónovú s kapacitou 82 kWh, pričom 77 kWh je využiteľných. Nabíjací výkon by sa mal vyšplhať na maximálnych 135 kW, čo sme si overili aj my. Toto je trošku slabšie v porovnaní s niektorými konkurentmi v tejto cenovke, najmä čo sa týka tých od Hyundai či Kia. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW, pričom od 0 do 100 % by ste ňou mali elektromobil nabiť za približne 8 hodín.
Ako môžete na priloženom grafe vidieť, maximálny nabíjací výkon aj v chladnom počasí dosiahol 132 kW. Klasických z 10 na 80 % sa auto nabila za 31 minút, z na 20 na 80 % za 26,5 minúty. My sme nabíjali z 6 na 100 %, čo celkovo zabralo na 400 kW nabíjacej stanici takmer na minútu presne 1 hodinu. To nie je úplne najlepší výsledok, no na bežné používanie to úplne stačí.
Čo sa týka spotreby, zobrali sme auto aj na náš testovací medzimestský okruh, kde si môžete nižšie v tabuľke pozrieť, ako si Tavascan viedol v porovnaní s ostatnými elektromobilmi. Nebol to najlepší výkon, keď priemerná spotreba dosiahla úrovne 16 kWh/100 km. Treba však brať do úvahy nižšiu vonkajšiu teplotu a pohon 4×4.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan VZ | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Zobrali sme ho aj na trip do Prahy – zaujímalo nás, či aj v teplotách blízkych bodu mrazu zvládne cestu bez nabíjania. Počas cesty dlhej 312 kilometrov sa priemerná spotreba vyšplhala na 22,5 kWh/100 km, väčšinou sme však išli rýchlosťou okolo 115 km/h. Cestou späť pri jazde rýchlosťou 110 km/h potom klesla na 21,6 kWh/100 km. To zároveň znamená, že sme Bratislava-Praha prešli bez nabíjania, aj keď pri určitých rýchlostných kompromisoch so zostávajúcimi 4 % batérie.
Galéria
Test Cupra Tavascan VZ: Záverečné hodnotenie
Cupra Tavascan VZ je štýlový elektromobil, ktorý zaujme odvážnym dizajnom a športovou jazdnou dynamikou. Vďaka dvojmotorovému pohonu ponúka výborný výkon a zrýchlenie, pričom jeho dojazd je plne postačujúci aj na dlhšie cesty. Interiér je moderný a plný technológií, no niektoré materiály by mohli pôsobiť prémiovejšie. V porovnaní s konkurentmi, ako Volkswagen ID.5 či Škoda Enyaq Coupé, vyniká hlavne výrazným dizajnom a jedinečným charakterom.