MojElektromobil

Cupra priniesla len nedávno aj na náš trh svoj druhý elektromobil. Po modeli Born, ktorý je podobný napríklad takej ID.3-ke od Volkswagenu, prichádza väčšie kupé SUV s názvom Tavascan, ktorý je bližší k väčšiemu SUV kupé Volkswagen ID.5. My sme mali možnosť si tento elektromobil vyskúšať vo vrcholnej verzii a teraz vám z neho prinášame naše pocity. Toto je Test Cupra Tavascan VZ.

Cena, výbava a konkurencia

Už základná cena Tavascanu napovedá, že nejde o najlacnejšie auto určené pre masy. S aktuálnymi zľavami sa dá kúpiť od 46 200 eur, no za vrcholnú verziu VZ, ktorú sme mali na test, zaplatíte 59 300 eur. Táto verzia disponuje pohonom všetkých kolies, maximálnym výkonom 250 kW (340 koní) a batériou s kapacitou 82 kWh, ktorá ponúka dojazd 521 kilometrov.

Cupra Tavascan VZ
Cupra Tavascan VZ | Zdroj: Cupra

Pre tých, ktorí preferujú dlhší dojazd pred maximálnym výkonom, Cupra ponúka aj verziu so zadným náhonom a výkonom 210 kW (286 koní). S ňou zvládnete na jedno nabitie až 568 kilometrov. Táto verzia prichádza v troch možnostiach podľa výberu výbavy, a to Endurance, Adrenaline a Extreme. Na všetky tri je momentálne zľava 6 000 €, pričom ich cena sa pohybuje od 46 200 € do 55 800 €.

Ku konkurencii môžeme zaradiť napríklad aj Renault Megane E-Tech, ktorý na našom trhu stojí od 39 900 €. Jeho najvýkonnejšia verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, ponúkne 65 kWh batériu a dojazd okolo 460 kilometrov. Spomenúť môžeme aj koncernových súrodencov Volkswagen ID.4, ktorý vo verzii GTX ponúkne 82 kWh batériu a výkon 250 kW, alebo Škodu Enyaq RS s rovnakými parametrami.

Test Cupra Tavascan VZ: Výkon a jazdné vlastnosti

Tavascan VZ je vybavený dvoma elektromotormi a pohonom všetkých kolies, čo mu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. S krútiacim momentom 545 Nm zvládne ťahať aj príves s hmotnosťou až 1,8 tony. Na ceste je pritom stabilný a presný, no jeho športová povaha najviac vynikne pri svižnej jazde. Skúsili sme ho na Rakúskych okreskách, kde si poradil naozaj veľmi dobre a bola radosť ho šoférovať.

Cupra Tavascan VZ
Cupra Tavascan VZ | Zdroj: Filip Spevár

Nezaostáva ani v meste, kde ale chýbala funkcia riadenia jedným pedálom, keďže po pustení plynového pedála sa auto úplne nezastaví ani pri najsilnejšej rekuperácii. Tú si na rozdiel od Volkswagenu viete nastavovať pádlami za volantom v jazdnom režime D, prípadne po prepnutí do režimu B je nastavená na automatické prispôsobenie jazde. Na výber sme mali viacero jazdných režimov, ktoré ste si mohli prepínať až dvoma tlačidlami priamo na volante, prípadne priamo cez infotainment.

Ten patrí k tým lepším, ktoré som mal možnosť si vyskúšať, pričom ma potešila možnosť veľkého nastavenia zvuku. V podstate ide o rovnaký systém, ako nájdeme v najnovších elektrických modeloch Volkswagen, s celkom zaujímavým rozhraním, ktoré je navyše dostatočne rýchle. Potešil aj väčší head-up displej, ktorý je podľa mňa najlepší v tejto cenovej kategórii na našom trhu. Je veľký a najväčšiu radosť prináša pri využívaní navigácie, pretože dokáže využívať rozšírenú realitu.

elektromobil
Cupra Tavascan VZ | Zdroj: Filip Spevár

Športové škrupinové sedačky poskytujú skvelú oporu, pričom sú vyhrievané vpredu aj vzadu. Pre mňa je veľkým plusom možnosť vypnúť asistenčné systémy jediným tlačidlom na volante, čo oceníte hlavne pri častých výstrahách. Osobitnú pozornosť si zaslúži audiosystém Sennheiser s 11 reproduktormi a subwooferom, ktorý prináša krištáľovo čistý zvuk. Ďalším highlightom je ambientné osvetlenie s možnosťou prispôsobenia farieb, čo interiéru dodáva moderný nádych, dokonca sú podsvietené aj „šípky“ priamo na dverách.

Test Cupra Tavascan VZ: Batéria a nabíjanie

Batériu tu nájdeme štandardnú lítium-iónovú s kapacitou 82 kWh, pričom 77 kWh je využiteľných. Nabíjací výkon by sa mal vyšplhať na maximálnych 135 kW, čo sme si overili aj my. Toto je trošku slabšie v porovnaní s niektorými konkurentmi v tejto cenovke, najmä čo sa týka tých od Hyundai či Kia. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW, pričom od 0 do 100 % by ste ňou mali elektromobil nabiť za približne 8 hodín.

nabijacia krivka tavascan
Nabíjacia krivka Cupra Tavascan VZ

Ako môžete na priloženom grafe vidieť, maximálny nabíjací výkon aj v chladnom počasí dosiahol 132 kW. Klasických z 10 na 80 % sa auto nabila za 31 minút, z na 20 na 80 % za 26,5 minúty. My sme nabíjali z 6 na 100 %, čo celkovo zabralo na 400 kW nabíjacej stanici takmer na minútu presne 1 hodinu. To nie je úplne najlepší výsledok, no na bežné používanie to úplne stačí.

elektromobil
Cupra Tavascan VZ | Zdroj: Cupra

Čo sa týka spotreby, zobrali sme auto aj na náš testovací medzimestský okruh, kde si môžete nižšie v tabuľke pozrieť, ako si Tavascan viedol v porovnaní s ostatnými elektromobilmi. Nebol to najlepší výkon, keď priemerná spotreba dosiahla úrovne 16 kWh/100 km. Treba však brať do úvahy nižšiu vonkajšiu teplotu a pohon 4×4.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC15,8 kWh / 100 km573 km12 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Cupra Tavascan VZ16,0 kWh / 100 km481 km7 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC16,0 kWh / 100 km566 km15 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC18,0 kWh / 100 km108 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C
charging cupra tavascan test
Pred cestou do Prahy sme si elektromobil Cupra Tavascan nabili takmer doplna | Zdroj: Tomáš Meňuš

Zobrali sme ho aj na trip do Prahy – zaujímalo nás, či aj v teplotách blízkych bodu mrazu zvládne cestu bez nabíjania. Počas cesty dlhej 312 kilometrov sa priemerná spotreba vyšplhala na 22,5 kWh/100 km, väčšinou sme však išli rýchlosťou okolo 115 km/h. Cestou späť pri jazde rýchlosťou 110 km/h potom klesla na 21,6 kWh/100 km. To zároveň znamená, že sme Bratislava-Praha prešli bez nabíjania, aj keď pri určitých rýchlostných kompromisoch so zostávajúcimi 4 % batérie.

Galéria

Test Cupra Tavascan VZ: Záverečné hodnotenie

Cupra Tavascan VZ je štýlový elektromobil, ktorý zaujme odvážnym dizajnom a športovou jazdnou dynamikou. Vďaka dvojmotorovému pohonu ponúka výborný výkon a zrýchlenie, pričom jeho dojazd je plne postačujúci aj na dlhšie cesty. Interiér je moderný a plný technológií, no niektoré materiály by mohli pôsobiť prémiovejšie. V porovnaní s konkurentmi, ako Volkswagen ID.5 či Škoda Enyaq Coupé, vyniká hlavne výrazným dizajnom a jedinečným charakterom.

Náš tip
Xiaomi YU7: Výrobca elektroniky ukázal elektrické SUV, ktorým chce konkurovať Tesle Model Y
16. decembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+