Ako začínajúca rodina sme mali kedysi s manželkou v rodine len 2 malé autá. Fiat Seicento a Chevrolet Spark (bývalý Matiz). Keďže sme nič väčšie nemali, boli sme s nimi občas odkázaní aj dlhšie trasy. Na test nového modelu som sa preto tešil už od prvej jazdy s Dacia Spring Electric od Miroslava.
To, že je to výlučne mestské vozidlo o tom nikto nepochybuje. Ale aj pri najlacnejšom elektrickom vozidle môžu nastať situácie, kedy bude treba ísť s autom aj ďalej. Ako dopadol test Dacia Spring Electric?
Pod záťažou a v zime
Aby sme auto dobre spoznali, otestovali sme ho na 1000km okruhu výzvy “Elektroautom okolo Slovenska”, ktorý zorganizoval minulý rok kamarát Pavol. Okruh je navrhnutý tak, aby nezvýhodňoval žiadne autá a preveril autá vo veľmi pestrých terénoch Slovenska.
Aby toho nebolo málo, Daciu sme zaťažili tromi vysokými chlapmi v celkovej váhe 270 kilogramov. Počas testu sa vonkajšie teploty pohybovali okolo 0 až 5°C a tretinu cesty nás sprevádzal dážď. Ku samotnej 1100 km ceste v Springu pribudne čoskoro ešte samostatný článok.
Vnútorný priestor
Auto je dizajnovo sympatické zvonka aj z vnútra. Vnútorný priestor pre posádku je porovnateľný s menšími autami, ako je napríklad spomínaný Matiz/Spark. Vpredu som mal s mojimi 188 centimetrami nad hlavou miesta dostatok. Predné sedadlá nie sú nastaviteľné výškovo. Dajú sa posúvať iba dopredu/dozadu a ich meniť sklon. Volant nie je nastaviteľný v žiadnom smere. Ani pri mojej výške to veľmi nevadilo, ale auto je vhodné skôr pre menšie osoby. Koženkové sedadlá sú pohodlné na kratšie trasy, vpredu s bočným vedením.
Zaujal ma primerane veľký a hlboký kufor. Pod dnom je ešte ďalší priestor s dojazdovou pneumatikou. Približne 500 kilometrov som mal tú česť sedieť na zadných sedadlách. Miesta nazvyš nebolo, lebo vpredu sedel takisto ďalší “dlháň”. Musel som sa tam naskladať.
Strop vzadu je položený nižšie a hlava bola na centimeter od mäkkého stropu. Zadná lavica obsahuje Isofixy pre dve autosedačky. So ženou a dieťaťom sme si štvormiestny Spring takisto vyskúšali. Pri nižších osobách sediacich vpredu má dieťa vzadu v autosedačke na nohy dostatočný priestor.
Výbava auta Comfort Plus
Auto je v plnej konfigurácií dobre vybavené. Manuálna klimatizácia, infotainment s podporou Android Auto a Apple Carplay (iba cez kábel, bez WiFi). Odkladacie priestory sú iba v predných dverách. Stredová priehradka je bez držiaka na pohár. Všetky okná sú ovládané elektricky s možnosťou zablokovania ovládania pre deti vzadu.
Predný airbag spolujazdca je vypínateľný. Parkovacia kamera má výborný obraz a súčasťou sú aj zadné ultrazvukové parkovacie senzory. Nastavenie spätných zrkadiel je ovládane takisto elektricky. Poteší veľká priehradka pred spolujazdcom. Spring má vpredu iba jeden stierač na dvojitom ramene a funguje bezproblémovo.
Bez tempomatu
Auto má vo výbave iba obmedzovač rýchlosti (Limiter) bez funkcie tempomatu. Je to škoda, lebo tempomat by sa hodil oveľa viac a pri tejto cenovke auta by už mal byť samozrejmosťou. Parkuje sa zatiahnutím ručnej brzdy.
Nemá funkciu Autohold a na križovatkách je nutné “stáť” na brzde, inak sa auto samé pomaly rozbieha. Prípadne treba zatiahnuť ručnú brzdu, potom sa nepohne ani v režime jazdy – D (drive). Chýba v ňom akákoľvek možnosť voľby silnejšej rekuperácie (B), ako sme zvyknutí pri konkurenčných autách.
Dacia Spring Electric: Ako zvláda úlohu elektromobilu?
Displej za volantom zobrazuje všetky potrebné informácie, vrátane stavu baterky v percentách a vonkajšej teploty. Tlačidlom som sa dajú prepínať hodnoty odometra, meranie prejdenej vzdialenosti, priemernej rýchlosti a spotreby v kWh/100km. Zobraziť sa dá aj okamžitý odber z batérie v kilowattoch. Tento údaj sa dá použiť pri optimalizovaní spotreby pri jazde.
Odbery z batérie sa šplhajú až do 39kW (motor pod záťažou do kopca, alebo pri vysokých rýchlostiach). V Eko sú obmedzené do približne 22kW. Rekuperácie sú veľmi slabé, obvykle na úrovni 3-5kW. Maximálne idú ale len do hodnôt 9-11kW. Na jednej strane je to škoda, lebo by sa dal hlavne v meste výrazne predĺžiť dojazd rekuperáciou. Na druhej výhoda, že sa aspoň zbytočne neničí batéria, keď je v zime studená. Auto pri nabíjaní zobrazuje iba časy dobitia do 80% a 100%. Chýba aktuálne zobrazenie výkonu nabíjania v kilowattoch.
Bez možnosti CCS v základe
Nabíjací port je umiestnený vpredu. Pri malých autách je toto umiestnenie veľmi praktické. Otvára sa mechanicky tiahlom vedľa otvárania kapoty pod prístrojovou doskou. Kryt zatieňuje konektory a nie je vôbec podsvietený. Auto má vo všetkých verziách v základe iba konektor s pomalým AC nabíjaním do výkonu 7,4kW (1-fáza 32A). Rýchlejší CCS konektor (max. 30kW) je príplatkový a je k dispozícií iba pre drahšiu verziu.
Toto je veľká škoda, lebo väčšine ľudí by možno stačila lacnejšia verzia za 16 700€. Ale auto bez CCS konektora s pomalým 7,4kW AC je nepoužiteľné na akékoľvek trasy mimo krátkeho dojazdu. “Najlacnejšie auto” sa tak s CCS zbytočne dostáva na minimálnu cenu 18700€ a to už nie je málo.
Batéria a nabíjanie
Podľa špecifikácie má auto batériu 27,4 kWh. Fyzicky je primontovaná pod karosériou v oblasti zadných sedadiel a kufrom až po priestor rezervy. Batéria je od výrobcu Sunwoda EVB. Na jej štítku je nominálna kapacita menšia – 26,8 kWh. Batéria nemá žiadny teplotný manažment. Výkon nabíjania sa preto mení podľa jej teploty, kedy auto zabezpečuje ochranu batéria.
V optimálnom stave sa výkon drží na plných 30-31kW (125A), až pri 80% padá na 20-25kW. Do posledného momentu v 100% auto nabíja ešte slušným výkonom 10kW. Časovo dobitie z 5 na 80% trvá okolo 40 minút a do 100% asi 1:10hod. Ak je batéria studená, alebo prehriata čas nabíjania sa môže predĺžiť (tzv. coldgate, alebo rapidgate).
Maximálna rýchlosť Dacia Spring Electric
Prvé kilometre s autom boli dosť náročné. Z Bratislavy do Pezinka som išiel po D2 a Pezinskú Babu. Na D2 fúkal silný bočný vietor. Samozrejme som chcel vyskúšať plnú 125km/h rýchlosť. Ani silný vietor, ani 125km/h nemá auto veľmi rado. Po 1200 kilometroch by som to zhrnul takto. Auto je veľmi živé do 95km/h.
Na jazdenie v meste je bez problémov aj s 33kW motorom. Ale už predbiehanie v 90km/h je lepšie vzdať. Auto síce dosiahne reálnych 125km/h (tachometer 130km/h), ale je to rýchlosť, ktorej sa budete vyhýbať. Akceleračný pedál vibruje, celé auto sa trochu trasie. Navyše aj spotreba je vtedy už dosť veľká. Na diaľniciach sme s ním radšej jazdili v rýchlostiach len medzi 90 a 105 km/h.
Okrem diaľničných rýchlostí treba s autom do zákrut nabiehať pomalšie. Napriek ťažkej batérií v zákrutách nesedí až tak dobre ako sme pri elektromobiloch zvyknutí. Na ceste nám dosť pršalo a boli kaluže, alebo pri schádzaní Vysokých Tatier bol na ceste sneh. S trakciou auta neboli v týchto podmienkach problémy ani pri prudkom brzdení.
Dojazd auta v zime s kúrením a troma osobami sa nám pohyboval priemerne okolo 150 kilometrov. Pri jazde po okreskách, teplotách okolo nuly a záťažou 270kg sme dosahovali spotreby pohybovali okolo 13 až 16kWh/100km. Viac o spotrebách bude v ďalšom článku.
Tlačidlo ECO
Pod infotainmentom je dobre prístupné tlačidlo na zapnutie EKO módu. Tento režim je vhodný na predĺženie dojazdu. Zapnutím sa zníži výkon auta približne o 10-15kW a zhoršia sa aj reakcie na pedál. Na rovine sa ním dá pracovať dobre do rýchlosti okolo 100km/h a udržať spotreby okolo 14-15kWh/100km aj v zime pri 0 stupňoch Celzia. V prípade potreby vyššieho výkonu pri predbiehaní, alebo jazde do veľkého kopca sa dá EKO mód ľahko vypnúť.
Aké má Dacia Spring Electric nedostatky?
Už pri pohľade na podvozok vidieť, že sa kládol dôraz na nízke výrobné náklady. Nezakrytý motor a časti podvozku zbytočne zvyšujú spotrebu pri vyšších rýchlostiach. Vecí, ktoré by mi vadili nebolo veľa. Nemal som veľké očakávania na najlacnejšie auto. Zvláštne je riešený infotainment, ktorý má USB konektor umiestnený nad displejom. Pri spustenom Android Auto (AA), alebo Apple Carplay kábel zavadzia cez obrazovku.
Stretávacie svetlá svietia na dosť krátku vzdialenosť. Virtuálny zvuk auta (VESS) je príliš hlasný a rušivý. Na zadných sedadlách je zase úplná tma, chýba osvetlenie zadného priestoru pri vyberaní detí z auta. Na displeji sa nezobrazujú niektoré dôležité údaje, ako je napríklad okamžitý výkon pri nabíjaní. A štartuje sa ručne kľúčikom. Mimo tohto nemám veľmi čo autu vytknúť.
Pre koho je Dacia Spring Electric určený?
Elektrická Dacia Spring je vhodné ako druhé auto na dochádzanie do práce. Poslúži aj ako hlavné, ak nejazdíte veľa a vaše jazdy sú v okolí do pár desiatok kilometrov. Nevyhnutnosť je mať dom, alebo aspoň parkovacie miesto/garáž s elektrickou zásuvkou pre častejšie nabíjanie.
Lacnejšia verzia je kvôli absencií CCS portu vhodná len na jazdy v okolí domova, inak by každé nabíjanie cez pomalé AC zabralo aj 3-4 hodiny. Do drahšej výbavy Comfort Plus odporúčam CCS port určite prikúpiť. Na dlhé vzdialenosti je Spring skôr núdzová záležitosť. Okrem obmedzenej rýchlosti je nutné počítať s častejším a dlhým nabíjaním. Tj. každé 2-3 hodiny jazdy približne s hodinovou prestávkou.