MojElektromobil

Len nedávno bol predstavený aktualizovaný elektrický sedan Tesla Model S s dojazdom až 595 km. A portál MotorTrend dostal šancu otestovať, ako ďaleko  skutočne prejde na jedno plné nabitie. Po ceste sa k nim pripojil aj ťahač Tesla Semi, ktorý tiež vykonával testovanie. Podľa predstaviteľlov Tesly išlo o test podvozku a pohonnej jendotky s naloženým prívesom na trase z továrne vo Fremonte do Los Angeles (dĺžka trasy 583 km).

Diaľnica Interstate-5 je hlavným logistickým koridorom a zahŕňa aj strmé stúpania cez priesmyk Tejon, vdaka čomu je skvelou testovacou trasou, hovorí Tesla. Jeho produkcia je naplánovaná na koniec v tohtoroku a tak toto je dobrá príležitosť na zosumarizovanie všetkého, čo sme doteraz o Tesla Semi dozvedeli.

Dojazd 500 až 800 km

Prvá vec, ktorú ľudia chcú vedieť o akomkoľvek elektrickom vozidle je, ako ďaleko prejde ísť na jedno nabitie. Keď Tesla predstavila ťahač Semi a sľúbila až 800 km dojazdu pri maximálnom zaťažení 40 ton v diaľničnej rýchlosti 95 km/h, verejnosť bola skeptická. Tento dojazd stačí na spiatočnú cestu z Bratislavy do Košíc bez prestávky na nabíjanie. Tesla ponúkne aj základnú verziu s dojazdom 500 km.

Nabíjanie len 30 minút

Ako dlho budú musieť vodiči Tesla Semi čakať na dobitie batérie? Tesla hovorí, že so správnou nabíjačkou postačí len 30 minút nabíjania na 640 km dojazdu. To však neznamená, že sa Semi bude môcť nabiť na akejkoľvek nabíjacej stanici. Takýto nabíjací výkon si vyžaduje, aby Tesla vybudovala sieť tzv. Megachargerov. Zatiaľ nie je jasné, kedy budú takéto nabíjačky k dispozícii.

Ťažné vlastnosti

Elektromotory ponúkajú bezkonkurenčný krútiaci moment pri relatívne nízkych otáčkach. S naloženým prívesom je to obrovská výhoda. Tesla hovorí, že navrhla ťahač Semi ako nákladné vozidlo triedy 8 s maximálnou ťažnou kapacitou 80 000 libier = 36 ton. Ťažné zariadenie je tiež považované za najväčšie na trhu a umožní ťahaču Semi ťahať príves s akoukoľvek veľkosťou.

Výkon a krútiaci moment

Krútiaci moment by mal tiež zlepšiť zrýchlenie. Tesla zatiaľ nezverejnila detaily hnacej jednotky, ale vieme, že bude mať elektromotor na kažnom zo štyroch zadných kolies. Tieto motory poskytujú dostatok výkonu na 5-sekundové zrýchlenie z 0-100 km/h (bez nákladu). Tesla hovorí, že s 36-tonovým nákladom Semi dosiahne rýchlosť 100 km/h za 20 sekúnd. Údajne si dokáže udržať túto rýchlosť až pri 5° stúpaní.

Konfigurácia

Na predstavení Tesla Semi bolo vidieť iba verzie s relatívne prázdnou a jednoduchým kokpitom bez priestoru na soánok. Odvtedy sa však na cestách objavilo niekoľko prototypov s kabínkami na spanie. Tesla stavila na unikátne centrálne umiestnenie sedadla pre vodiča, ktoré má zvyšovať bezpečnosť a poskytovať lepšiu viditeľnosť.

Tesla Semi nebude lacná

Tesla Semi nie je lacná, ale vzhľadom na jej 500 resp. 800 km dojazd je to lacnejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Tesla hovorí, že základná verzia začne na cene $150,000 USD a verzia s dlhým dojazdom bude o $ 30,000 USD drahšia. Limitovaná verzia verzia Founders Series sa súčasnosti dá objednať za 200 000 USD.

Nižšie prevádzkové náklady

Tesla zdôraznila, že Semi bude oveľa cenovo dostupnejšia z dlhodobého hľadiska ako konvenčné nákladné vozidlo. Čiastočne preto, že má omnoho menej pohyblivých častí, čo znamená nižšie náklady na údržbu. Keďže cena elektriny výrazne podlieza cenu nafty, Tesla odhaduje, že spoločnosti ušetria 0,25 USD za 1 míľu jazdy. Ročne by tak prepravcovia mohli ušetriť až 200 000 dolárov za palivo. Tesla tiež hovorí, že rekuperácia je tak účinná, že brzdy Tesla Semi budú mať “v podstate nekonečnú životnosť”.

Dopyt je veľký

Spoločnosti Walmart a J.B. Hunt si už  objednali elektrické ťahače od Tesly. Zoznam sa neskôr rozšíril o firmy Anheuser-Busch, DHL, FedEx, Meijer, Pepsi, Ryder, Sysco a UPS. Tesla očividne zaujala mnohých veľkých hráčov v odvetví nákladnej dopravy.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. mája 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+