Organizácia AutoBest zamerala svoju pozornosť na poriadne otestovanie elektromobilov. Primárnym cieľom bolo zistiť, ako sa líši udávaný dojazd a reálny dojazd za bežných podmienok. Tentoraz sa však pozornosť zamerala na test dojazdu aj trochu inak. Jeho výsledky nám prináša portál motoringelectric.com.
Test sa uskutočnil v Španielsku. Realizovaný bol odborným tímom porotcov a s pravidelnou výmenou vodičov. Primárnym cieľom bolo zabezpečiť čo možno najvyššiu konzistentnosť. Okrem klasického porovnania udávaného (WLTP) a reálneho dojazdu bola zaujímavá hlavne ďalšia časť. V teste sa totiž odborníci zamerali na dojazd elektromobilu od momentu, kedy sa na prístrojovej doske rozsvieti nulový dojazd.
Vybitie elektromobilu na úplnú nulu je veľkým postrachom, výrobcovia ale počítajú aj s takouto krízovou situáciu. To, že palubný počítať pri dojazde hlási nulu preto ešte nemusí znamenať úplnú tragédiu. Ako ukázal spomínaný test, prítomná je tu “skrytá rezerva”. Samozrejme, že jazdiť úplne na doraz a ešte za jeho hranice nie je rozumné, no život môže priniesť rôzne situácie.
Test dojazdu trocha inak
Testovalo sa celkovo 15 najpredávanejších modelov, medzi ktoré patrili napríklad Renault Zoe, Nissan Leaf alebo Volkswagen ID.3. Podmienkou v tomto prípade bolo, aby malo auto udávaný dojazd minimálne 125 míľ (približne 200 kilometrov) a jeho cenovka nepresiahla hodnotu 30 000 libier (približne 35 000 EUR).
Aj napriek tomu, že ani jeden elektromobil nedosiahol dojazd udávaný v oficiálnej dokumentácií, väčšina sa k tejto hodnote priblížila. Približne tretina elektromobilov prekročila 90 percent dojazdu udávaného podľa WLTP. Prekvapením bola Dacia Spring, ktorá dosiahla 98,6 percent udávaného dojazdu, čo je pôsobivé.
Model a veľkosť batérie | Skutočný dojazd | % zhoda reálneho a WLTP dojazdu | Km prejdené pri nulovom dojazde |
---|---|---|---|
Dacia Spring 26,8 kWh | 220,48 km | 98,6% | 30,89 km |
Fiat 500e 37,3 kWh | 265,38 km | 82,9% | 22,69 km |
Honda e 28,5 kWh | 173,97 | 78,4% | 31,7 km |
Hyundai Kona 64 kWh | 446,59 km | 92,2% | 18,34 km |
Renault ZOE 52 kWh | 333,13 km | 85,9% | 26,87 km |
Corsa-e 45 kWh | 284,04 km | 90,1% | 17,38 km |
Peugeot e-208 45 kWh | 269,56 km | 79,3% | 18,18 km |
Mokka-e 45 kWh | 260,23 km | 80,3% | 17,86 km |
Peugeot e-2008 45 kWh | 255,56 km | 79,3% | 17,05 km |
Nissan Leaf 56 kWh | 310,92 km | 80,7% | 37,65 km |
Kia e-Niro 64 kWh | 433,23 km | 95,2% | 16,25 km |
Mazda MX-30 30 kWh | 183,14 km | 91,6% | 18,02 km |
Citroen e-C4 45 kWh | 262.48 km | 74,5% | 18,18 km |
Cupra Born 58 kWh | 339,08 km | 79,9% | 13,84 km |
Volkswagen ID.3 58 kWh | 338,44 km | 80,4% | 13,84 km |
Nulový dojazd? Výsledky testu vás prekvapia
Zaujímavosťou v rámci súťaže ECOBEST Challenge bolo aj to, že sa vyhodnotilo, koľko kilometrov ostalo v batériách, keď ukazovateľ dojazdu ukázal nulu. Výsledkom bolo, že aj auto s najnižším výkonom prešlo ešte takmer 13 kilometrov. Hviezdou tohto rebríčka bol Nissan Leaf, ktorý najazdil ďalších takmer 38 kilometrov. Prekážkou nebolo ani to, že ukazovateľ dojazdu zaryto zobrazoval nulu.,
Organizácia dodala, že rezerva, ktorá bola pri elektromobiloch odhalená, je vhodná ako istá strategická poistka. Ako sme už ale spomínali, rozhodne by sme sa ňu neodporúčali spoliehať za bežných okolností.