Test DS 3 E-Tense: Malé, no zato šikovné elektrické vozidlo

Zdroj: Michal Lauko

Pred nedávnom sme mali možnosť vyskúšať si ďalšie vozidlo s elektrickým pohonom, ktoré zaujalo nejedného okoloidúceho. Elektromobil tentokrát dostal zabrať, a to aj najmä kvôli počasiu. Testovali sme ho počas veľkých chladov, čo sa určite odrazilo aj na jeho dojazde a celkovom dojme. Pri testovaní v lete by určite dosahovalo lepšie  výsledky. Toto je test DS 3 E-Tense.

Test DS 3 E-Tense: Cena, výbava a konkurencia

Tento elektromobil patrí k tým lacnejším v rámci tejto kategórie. DS 3 sme už v minulosti testovali, no vtedy išlo o verziu Crossback. Tá nami testovaná stála 39 990 €, pričom jej WLTP dojazd bol 300 km a výkon 100 kW. Teraz sa však cena zdvihla. Tá začína na 43 990 € vo výbave Preformance Line, no my sme testovali výbavu Opera, ktorej cenovka narástla na 49 990 €. Spoločnosť však ponúka 2 000 € Premium Finance bonus, a to v oboch prípadoch.

DS 3 E-Tense

Z výbavy môžeme spomenúť napríklad červenú farbu exteriéru, za ktorú si firma vypýta 1 250 € navyše. V balíku Opera si môžeme zadovážiť aj jazdných asistentov ako núdzové brzdenie, 360 stupňový pohľad či automatické prepínanie diaľkových svetiel, a to za 1 000 €. Za ďalších 1 000 € máte matrixové LED svetlá Matrix Beam alebo aj Hi-Fi Systém FOCAL Electra za 1 100 €.

DS 3 E-Tense

Ku konkurentom nového DS 3 môžeme zaradiť napríklad aj Cupra Born eBoost. Tento elektromobil je určite výkonnejší, keďže ponúka výkon 231 koní, ale dokonca ho dokážete nabiť aj 170 kW výkonom. Jeho cenovka pritom začína na 44 280 €. Cenovo sa mu približuje aj Toyota bZ4X, ktorá však ponúka viac priestoru pre posádku, ale aj pre batožinu. Akumulátor má až 71,4 kWh, pričom elektrický dojazd výrobca udáva na 516 kilometrov. Jeho cena začína na 48 990 €.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4118 x 1802 x 1534 mm
Rázvor2558 mm
Objem batožinového priestoru (zadný + predný)350 l
Hmotnosť vozidla 1351 kg
Výkon motora115 kW (156 koní)
Zrýchlenie 0 - 100 km/h9 s
Maximálna rýchlosť150 km/h
Maximálny krútiaci moment260 Nm
PohonPohon prednej nápravy
Dojazd (udávaný výrobcom)400 km
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC)100 kW / 11 kW
Kapacita batérie50 kWh
Doba nabíjania 0-80 %30 minút
Počet sedadiel5
Cenaod 43 990 €

Test DS 3 E-Tense: Batéria a nabíjanie

Poďme sa pozrieť, čo nám toto mestské vozidlo ukázalo. Jeho papierový dojazd je okolo 400 kilometrov a batéria dostala kapacitu 50 kWh. Ide o lítium-iónovú batériu, ktorá sa o niečo horšie pasuje so zimou ako napríklad jej sodíková alternatíva. Automobilka ponúka len túto jednu verziu a nejde v stopách napríklad konkurenčnej Tesly, ktorá má viacero výkonnostných aj dojazdových alternatív.

Palubná nabíjačka ponúka až 11 kW AC nabíjanie, kde pri ideálnych podmienkach dosiahnete z 0 na 100 % za približne 5 hodín. Maximálne ho môžete nabíjať výkonom až 100 kW, no nám si pri testovaní v zime podarilo dostať maximálne na 65-70 kW. V optimálnom prípade nabijete z 0 na 80 % za približne 30 minút. Zvyknem vždy otestovať aj domáce nabíjanie, no v tomto prípade sme nemali k dispozícii klasický kábel do zásuvky.

DS 3 E-Tense

Pri nabíjaní nenastal žiadny problém a všetko vždy prebiehalo tak ako malo. Škoda len, že vozidlo neukazuje úplné údaje o nabíjaní priamo na displejoch. Nájdete na nich počas nabíjania len percentá batérie, dojazd, rýchlosť nabíjania v km/h a čas ukončenia nabíjania. Mňa však vždy najviac zaujíma rýchlosť nabíjania v kW, ktorú sme tu nenašli. Ostávate tak odkázaní na údaje z nabíjacieho stojanu.

Jazda, výkon, rekuperácia

Komfort vozidlu rozhodne nechýba, no ten jeho podvozok. Ten je na môj vkus mierne tuhý a pripomína mi tak niektoré športové vozidlá. Nie že by to bolo zlé, no toto auto si myslím že má plniť iné úlohy. No nebolo to nič neznesiteľné. V zákrutách tak drží naozaj skvelo a prispôsobuje sa podľa vami zvoleného režimu. K dispozícii máte tri – eko, normal a šport. Tie si dokážete prepínať samostatným tlačidlom s označením Drive Mode. Jednotlivé režimy sa okrem výkonu a vlastností jazdy odlišujú aj farebne na displeji vodiča.

DS 3 E-Tense

O výkon núdze nebolo, no väčšinu jázd sme vykonali v meste. Odpich, keďže ide o elektromobil, stále zvláda bravúrne, aj keď z 0 na 100 km/h vyšprintujete “až” za 9 sekúnd. Maximálna rýchlosť vozidla je stanovaná na 150 km/h, čo môže niekoho limitovať, no mne osobne to absolútne nevadilo. V režime eko sa dokonca maximálka znižuje ešte viac.

DS 3 E-Tense

Pri jazde na diaľnici sme si vyskúšali aj aktívne udržovanie v pruhu a adaptívny tempomat. Podmienky na to neboli ideálne, keďže výdatnejšie pršalo. Auto tak sem-tam nezvládalo čítať čiary a vedenie som musel prevziať ja. Pri rukách na volante a aktívnom riadení vozidla so zapnutým udržiavaním sa mi párkrát stalo, že vozidlo zbytočne začalo samé prechádzať krížom cez plné čiary na oboch stranách vozovky.

Test DS 3 E-Tense: Infotainment

Celkový infotainment pozostáva z troch displejov. Máme tu hlavný displej, ktorý je zároveň aj dotykový, displej vodiča a dokonca aj vysúvací head-up displej. Hlavný displej vyzerá dobre, no podľa mňa mu niečo chýba. Pôsobil na mňa dosť monotónne, no zároveň celkom prehľadne. Nechýbala mu ani podpora bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto. Vstavané mapy sú celkom presné, no nevedia rátať presné percentá dojazdu.

Súvisiacie články
DS 3 E-Tense

Displej vodiča je pekný matný, čo zabraňuje zbytočný odleskom a zlej čitateľnosti na slnku. Zmenou jazdného režimu sa vám mierne zmení aj jeho farebné prevedenie, avšak iba niektoré prvky. Poskytuje dostatok informácií a počas testovania sme nezaznamenali žiadne problémy.

DS 3 E-Tense

Head up displej je potom riešený prostredníctvom vysúvacieho sklíčka, čo mne osobne vôbec neprekážalo. Dokonca sa mi to páčilo a dávalo takémuto mestskému vozidlu špeciálny šmrnc. Nachádzajú sa na ňom údaje o jazde ako napríklad momentálna rýchlosť, no dokáže zobrazovať aj niektoré údaje z navigácie.

Exteriér a interiér

Ako prvé sa pozrime na exteriér vozidla. To prešlo miernym faceliftom oproti poslednej verzii a za mňa vyzerá dosť moderne a vkusne. Ide stále o akési menšie mestské vozidlo, čomu napovedajú aj jeho proporcie. Nabíjanie je umiestnené na ľavej zadnej strane a špecialitou sú zapustené kľučky dverí. Vozidlo sa tak drží s dobou a znižuje svoj aerodynamický odpor, no počas jazdy som sa párkrát pri ich zatiahnutí naspať do dverí ocitol v situácii, kedy som nevedel či som niečo autom neprešiel, prípadne niečo nepokazil. Ich zatiahnutie a cvaknutie do dverí je teda celkom počuť a trvalo mi nejaký čas kým som si na to zvykol.

DS 3 E-Tense

Veľmi sa mi však nepáčilo riešenie zadných okien. Tie sú vďaka špeciálnemu tvaru dverí veľmi malé a obmedzuje sa tak výhľad cestujúcich. Dizajnovo to navonok môže vyzerať dobre, no z funkčného hľadiska dávam palec dole. Mierne ma sklamal aj kufor, ktorý nemal elektrické otvárania a musel som ho zdvíhať ručne. Inak mu ale už ani nemám čo vytknúť.

DS 3 E-Tense

V interiéri ma mierne hnevali dve veci. Málo miesta pre štyroch cestujúcich a tlačidlá na otváranie okien umiestnené na stredovom paneli. Na tie sa dá zvyknúť, no pre mňa je toto veľmi smolné riešenie a určite by som ich radšej privítal klasicky na dverách. Inak je interiér veľmi moderne a dizajnovo vytvarovaný, čo môže DS-ku závidieť nejeden konkurent. Cítil som vnútri príjemne, pokiaľ som cestoval sám, prípadne dvaja. Akonáhle si niekto ďalší dospelý sadol dozadu, počúval som len sťažnosti na málo miesta, a keďže som sa musel prispôsobovať aj ja, znižovalo to môj komfort pri jazde. Ak však máte malé deti, nemusel by to pre vás vôbec byť problém.

Test DS 3 E-Tense: Spotreba a dojazd

Samozrejme sme sa pri testovaní pozreli aj na spotrebu a dojazd. Ako som spomínal, testovali sme v zime. Nemôžete tak mať na tento elektromobil vysoké nároky. Celkovo sa počas testovania držal na úrovni 21 kWh/100 km. Pri jazde v meste a vypnutej klimatizácii sme sa vedeli dostať na 13,4 kWh/100 km. Akonáhle sme zapli kúrenie, spotreba v meste stúpla na 14,8 kWh/100 km. Pri 20 kilometroch medzi Handlovou a Prievidzou, kde sú medzi nimi úseky s 90-tkou ale aj dediny nám vozidlo ukazovalo spotrebu 19,7 kWh.

Na diaľnici potom pri 110 km/h spotreba porástla na 21,9 kWh/100 km a po pridaní na priemerných 130 km/h narástla až na 29,3 kWh/100 km. Kúrenie však bolo zapnuté, aj keď som sa to s ním snažil nepreháňať. Výsledky si zhodnoťte sami, no mňa maximálne prekvapila spotreba na diaľnici pri 130 km/h. Ide totiž o štandardnú rýchlosť a ani si nechcem predstaviť, čo by nastalo pri 140-150 km/h. Radšej som to však pre pokoj v duši a dojazd vozidla ani neskúšal.

DS 3 E-Tense

Keď už sme pri tom dojazde, ten by malo mať vozidlo v kombinovanej réžii niekde na 400 kilometroch. To v takejto zime však nebolo reálne ani v tom meste, kde by sme dali cca tých 300-330 km. Problém však nastal s výpočtom(aj s použitím navigácie), pri dlhšej ceste s využitím diaľnice. Pri odchode z Bratislavy mi do cieľa ukazovalo 175 kilometrov a dojazd vozidla nejakých 330 kilometrov.

DS 3 E-Tense

Vtedy som si ešte hovoril, že by som to mohol risknúť aj bez nabíjania niekde v polovici cesty. Dobre, že som svojmu úsudku neveril. Na nabíjačku v Beladiciach som došiel z cca 120 kilometrovým dojazdom, pričom mi stále ostávalo nejakých 80 kilometrov cesty. Nabil som cca 40 % a vyrazil ďalej. Do cieľa som prišiel so zostávajúcim dojazdom cca 12 kilometrov. Našťastie som došiel, lenže tu už potom nastal problém s nabíjaním, keďže v Handlovej nabíjaciu stanicu nemáme, a nabíjací kábel do klasickej zásuvky som nemal. Mimochodom najbližšiu nabíjaciu stanicu máme v Prievidzi, ktorá je takmer 20 kilometrov vzdialená.

Galéria

DS 3 E-Tense
Elektromobil DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
Elektromobil DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
Elektromobil DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
Elektromobil DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense
Elektromobil DS 3 E-Tense
DS 3 E-Tense

Test DS 3 E-Tense: Záverečné hodnotenie

Aj keď má svoje muchy, určite som nemal z testovania zlý dojem. Práve naopak. Elektromobil splnil svoj účel, aj keď mu nízke teploty dali zabrať. Jazdné vlastnosti vozidla sú fajn v tejto cenovke, priestoru je pomenej ale niektorým zákazníkom to určite bude stačiť a za jeho dizajn som počul počas testovania nejednu pochvalu. Výkon vozidla bol úplne postačujúci a k tomu bolo celkom jednoduché ho ovládať, aj čo sa týka infotainmentu. Ten by som však možno dizajnovo privítal trošku iný, ale to je len môj subjektívny názor a naopak vám sa môže páčiť ako žiadny iný. Má tak určité nedostatky a v tejto cenovke aj celkom zaujímavú konkurenciu, tak je len na vás, čo pri vozidlách preferujete.

DS 3 E-Tense

Náš tip
Škoda Enyaq 85 L&K: prvá jazda s najdrahšou verziou, tieto novinky prináša
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.