MojElektromobil

Firma Edmunds sa pozrela na spotrebu a dojazd najznámejších elektromobilov a porovnala ju s oficiálnymi hodnotami, ktoré udáva výrobca. Do porovnania vybrali 17 elektromobilov a namerané hodnoty boli porovnávané s číslami podľa prísnejšej normy EPA. Test ukázal, že väčšina áut dokáže prejsť viac, no výnimkou je Tesla.

V Európe sa využíva norma WLTP, ktorá je pre výrobcov o niečo benevolentnejšia. Prirodzene sú teda čísla dojazdu vyššie a spotreby nižšie ako skutočné namerané čísla pri bežnej jazde. Rozdiely nie sú vždy veľké, no reálne výsledky môžu občas naozaj prekvapiť. V USA sa využíva prísnejšia norma EPA, ktorá využíva reálnejší cyklus pre meranie spotreby. Vďaka tomu je papierový dojazd elektromobilov v USA o niečo menší, no zároveň sa dostávame bližšie ku skutočným číslam.

Veľký test dojazdu

Z najnovšieho testu firmy Edmunds vychádza, že dojazd elektromobilov je lepší ako uvádza výrobca. Niekedy je rozdiel v dojazde medzi hodnotou EPA a skutočnou nameranou hodnotou malý, no inokedy ide o skutočne masívny rozdiel. Napríklad Nissan Leaf Plus má deklarovaný EPA dojazd 346 km, no pri teste namerali 381 km, čo je rozdiel 35 kilometrov. Taká Hyundai Kona Electric ale dokázala prejsť až o 92 kilometrov viac a Porsche Taycan 4S dokonca až o 174 kilometrov. To sú obrovské rozdiely v prospech výrobcov elektromobilov.

Vozidlo EPA
dojazd
Edmunds
TEST
EPA
spotreba
Edmunds
TEST
Teplota
2021 Audi e-tron Sportback 351,0 km 383,2 km 27,3 kWh/100km 23,7 kWh/100km 21,7 C
2020 Chevrolet Bolt 417,0 km 446,0 km 18,0 kWh/100km 16,0 kWh/100km 15,6 C
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range 434,7 km 489,4 km 23,0 kWh/100km 20,6 kWh/100km 16,7 C
2020 Hyundai Ioniq Electric 273,7 km 325,2 km 15,5 kWh/100km 12,9 kWh/100km 21,1 C
2019 Hyundai Kona Electric 415,4 km 507,2 km 17,4 kWh/100km 13,9 kWh/100km 16,1 C
2020 Kia Niro EV 384,8 km 458,9 km 18,6 kWh/100km 15,7 kWh/100km 19,4 C
2020 MINI Cooper SE 177,1 km 241,5 km 19,3 kWh/100km 13,5 kWh/100km 16,7 C
2020 Nissan Leaf Plus SL 346,2 km 381,6 km 19,9 kWh/100km 16,8 kWh/100km 19,4 C
2021 Polestar 2 Performance 375,1 km 367,1 km 23,0 kWh/100km 21,9 kWh/100km 19,4 C
2020 Porsche Taycan 4S 326,8 km 520,0 km 30,4 kWh/100km 20,1 kWh/100km 22,8 C
2020 Tesla Model S Performance 524,9 km 512,0 km 21,7 kWh/100km 20,2 kWh/100km 15,6 C
2018 Tesla Model 3 Performace 499,1 km 412,2 km 18,0 kWh/100km 18,7 kWh/100km 16,1 C
2021 Tesla Model 3 Long Range 568,3 km 555,5 km 15,5 kWh/100km 16,1 kWh/100km 11,7 C
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus 402,5 km 373,5 km 14,9 kWh/100km 14,3 kWh/100km 19,4 C
2020 Tesla Model X Long Range 528,1 km 473,3 km 21,7 kWh/100km 21,7 kWh/100km 15,6 C
2020 Tesla Model Y Performance 468,5 km 423,4 km 18,6 kWh/100km 18,4 kWh/100km 18,3 C
2021 Volkswagen ID.4 First Edition 402,5 km 462,1 km 21,7 kWh/100km 17,9 kWh/100km 17,2 C

Ako môžete vidieť z tabuľky vyššie, plusové čísla nie sú pri každom elektromobile. Najviac červených čísiel je pri elektromobiloch Tesla a menej ako deklaruje výrobca prešiel aj Polestar 2. Tu tiež platí, že rozdiel medzi deklarovaným a nameraným dojazdom je väčšinou iba minimálny. O 8, 12 alebo 13 kilometrov. Čísla sa ale niekedy líšia naozaj výrazne, napríklad o 45 kilometrov pri Tesla Model Y Performance alebo 87 kilometrov pri Tesla Model 3 Performance.

Tesla nesúhlasí, výsledky ale hovoria inak

Nebýva zvykom, že sa Tesla ohradí voči výsledkom testov, no ako informuje samotné Edmunds, americká automobilka ich kontaktovala. Tesla s výsledkami nie je spokojná a hlavný argument je, že pri teste jazdili iba do momentu, kedy sa na obrazovke zobrazil dojazd 0 kilometrov. Podľa slov automobilky teda mali jazdiť až do momentu, keď sa vozidlo úplne zastaví. Využili by tak buffer a deklarovaný EPA dojazd by dosiahli.

Firma zobrala tento argument vážne a vybrané modely otestovali znova. Elektromobily zobrali na okruh, kde jazdili konštantnou rýchlosťou 105 km/h až do momentu, kedy sa auto samé zastavilo. Dva elektromobily, 2021 Tesla Model 3 Long Range a 2020 Tesla Model S Performance, za takýchto podmienok dosiahli deklarovaný EPA dojazd. Zvyšné tri elektromobily (2020 Model 3 Standard Range Plus, 2020 Model Y Performance a 2018 Tesla Model 3 Performance) nedokázali dosiahnuť EPA dojazd ani keď jazdili do „absolútnej“ nuly.

Miles After Zero Indicated Range
26. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+