Firma Edmunds sa pozrela na spotrebu a dojazd najznámejších elektromobilov a porovnala ju s oficiálnymi hodnotami, ktoré udáva výrobca. Do porovnania vybrali 17 elektromobilov a namerané hodnoty boli porovnávané s číslami podľa prísnejšej normy EPA. Test ukázal, že väčšina áut dokáže prejsť viac, no výnimkou je Tesla.
V Európe sa využíva norma WLTP, ktorá je pre výrobcov o niečo benevolentnejšia. Prirodzene sú teda čísla dojazdu vyššie a spotreby nižšie ako skutočné namerané čísla pri bežnej jazde. Rozdiely nie sú vždy veľké, no reálne výsledky môžu občas naozaj prekvapiť. V USA sa využíva prísnejšia norma EPA, ktorá využíva reálnejší cyklus pre meranie spotreby. Vďaka tomu je papierový dojazd elektromobilov v USA o niečo menší, no zároveň sa dostávame bližšie ku skutočným číslam.
Veľký test dojazdu
Z najnovšieho testu firmy Edmunds vychádza, že dojazd elektromobilov je lepší ako uvádza výrobca. Niekedy je rozdiel v dojazde medzi hodnotou EPA a skutočnou nameranou hodnotou malý, no inokedy ide o skutočne masívny rozdiel. Napríklad Nissan Leaf Plus má deklarovaný EPA dojazd 346 km, no pri teste namerali 381 km, čo je rozdiel 35 kilometrov. Taká Hyundai Kona Electric ale dokázala prejsť až o 92 kilometrov viac a Porsche Taycan 4S dokonca až o 174 kilometrov. To sú obrovské rozdiely v prospech výrobcov elektromobilov.
Vozidlo | EPA dojazd |
Edmunds TEST |
EPA spotreba |
Edmunds TEST |
Teplota |
2021 Audi e-tron Sportback | 351,0 km | 383,2 km | 27,3 kWh/100km | 23,7 kWh/100km | 21,7 C |
2020 Chevrolet Bolt | 417,0 km | 446,0 km | 18,0 kWh/100km | 16,0 kWh/100km | 15,6 C |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range | 434,7 km | 489,4 km | 23,0 kWh/100km | 20,6 kWh/100km | 16,7 C |
2020 Hyundai Ioniq Electric | 273,7 km | 325,2 km | 15,5 kWh/100km | 12,9 kWh/100km | 21,1 C |
2019 Hyundai Kona Electric | 415,4 km | 507,2 km | 17,4 kWh/100km | 13,9 kWh/100km | 16,1 C |
2020 Kia Niro EV | 384,8 km | 458,9 km | 18,6 kWh/100km | 15,7 kWh/100km | 19,4 C |
2020 MINI Cooper SE | 177,1 km | 241,5 km | 19,3 kWh/100km | 13,5 kWh/100km | 16,7 C |
2020 Nissan Leaf Plus SL | 346,2 km | 381,6 km | 19,9 kWh/100km | 16,8 kWh/100km | 19,4 C |
2021 Polestar 2 Performance | 375,1 km | 367,1 km | 23,0 kWh/100km | 21,9 kWh/100km | 19,4 C |
2020 Porsche Taycan 4S | 326,8 km | 520,0 km | 30,4 kWh/100km | 20,1 kWh/100km | 22,8 C |
2020 Tesla Model S Performance | 524,9 km | 512,0 km | 21,7 kWh/100km | 20,2 kWh/100km | 15,6 C |
2018 Tesla Model 3 Performace | 499,1 km | 412,2 km | 18,0 kWh/100km | 18,7 kWh/100km | 16,1 C |
2021 Tesla Model 3 Long Range | 568,3 km | 555,5 km | 15,5 kWh/100km | 16,1 kWh/100km | 11,7 C |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus | 402,5 km | 373,5 km | 14,9 kWh/100km | 14,3 kWh/100km | 19,4 C |
2020 Tesla Model X Long Range | 528,1 km | 473,3 km | 21,7 kWh/100km | 21,7 kWh/100km | 15,6 C |
2020 Tesla Model Y Performance | 468,5 km | 423,4 km | 18,6 kWh/100km | 18,4 kWh/100km | 18,3 C |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition | 402,5 km | 462,1 km | 21,7 kWh/100km | 17,9 kWh/100km | 17,2 C |
Ako môžete vidieť z tabuľky vyššie, plusové čísla nie sú pri každom elektromobile. Najviac červených čísiel je pri elektromobiloch Tesla a menej ako deklaruje výrobca prešiel aj Polestar 2. Tu tiež platí, že rozdiel medzi deklarovaným a nameraným dojazdom je väčšinou iba minimálny. O 8, 12 alebo 13 kilometrov. Čísla sa ale niekedy líšia naozaj výrazne, napríklad o 45 kilometrov pri Tesla Model Y Performance alebo 87 kilometrov pri Tesla Model 3 Performance.
Tesla nesúhlasí, výsledky ale hovoria inak
Nebýva zvykom, že sa Tesla ohradí voči výsledkom testov, no ako informuje samotné Edmunds, americká automobilka ich kontaktovala. Tesla s výsledkami nie je spokojná a hlavný argument je, že pri teste jazdili iba do momentu, kedy sa na obrazovke zobrazil dojazd 0 kilometrov. Podľa slov automobilky teda mali jazdiť až do momentu, keď sa vozidlo úplne zastaví. Využili by tak buffer a deklarovaný EPA dojazd by dosiahli.
Firma zobrala tento argument vážne a vybrané modely otestovali znova. Elektromobily zobrali na okruh, kde jazdili konštantnou rýchlosťou 105 km/h až do momentu, kedy sa auto samé zastavilo. Dva elektromobily, 2021 Tesla Model 3 Long Range a 2020 Tesla Model S Performance, za takýchto podmienok dosiahli deklarovaný EPA dojazd. Zvyšné tri elektromobily (2020 Model 3 Standard Range Plus, 2020 Model Y Performance a 2018 Tesla Model 3 Performance) nedokázali dosiahnuť EPA dojazd ani keď jazdili do „absolútnej“ nuly.