Fínska organizácia uskutočnila rozsiahly test Finlandwide Light Vehicles Testing Procedure, ktorý mal odpovedať na otázku: Ako dlho trvá prejsť 1 000 kilometrov elektromobilom v mrazivom počasí vrátane zastávok na nabíjanie? Informácie o výsledkoch a dôvod testu priniesol portál Inside EVs.
Majitelia elektromobilov sa pri dlhších trasách stretávajú s dvoma hlavnými obavami – dojazdom vozidla a dostupnosťou nabíjacích staníc. Tieto faktory sú ešte výraznejšie v zime, keď chladné počasie znižuje efektivitu batérií a skutočný dojazd môže byť nižší ako v ideálnych podmienkach.
Mohlo by vás zaujímať:
- Koľko bude stáť očakávané SUV Hyundai IONIQ 9? Pohybovať by sme sa mohli okolo tejto cifry
- V Holandsku budú vďaka tejto metóde platiť menej za nabíjanie elektromobilu
- Test Porsche Macan Turbo: Symfónia komfortu, dynamiky a technológie
Aj keď sa technológia elektromobilov rýchlo vyvíja a nabíjacia infraštruktúra sa zlepšuje, otázka dlhých trás v náročných podmienkach stále ostáva aktuálnou. Test sa vykonával na trase dlhej 1 000 kilometrov pri teplotách od 1 °C do -4 °C a zahrnul 41 rôznych modelov elektromobilov. Cieľom bolo zistiť, či sú elektromobily v reálnych podmienkach schopné konkurovať vozidlám so spaľovacím motorom.
Elektromobily prekvapili – väčšina bola rýchlejšia než spaľovacie autá
Podľa prieskumu medzi fínskymi vodičmi áut so spaľovacím motorom by im rovnaká trasa zabrala 14 až 15 hodín. Výsledky testu ukázali, že takmer všetky elektromobily sa na cieľ dostali v rovnakom alebo kratšom čase.
Až 37 z 41 testovaných modelov zvládlo trasu pod 15 hodín a 15 elektromobilov dokončilo jazdu za menej ako 13 hodín. Priemerný čas potrebný na absolvovanie celej cesty bol 13 hodín a 33 minút, pričom niektoré autá dosiahli výborné výsledky aj napriek chladnému počasiu a nutnosti nabíjania.
Najlepšie a najhoršie elektromobily v teste
Najrýchlejším vozidlom sa stala Tesla Model S Long Range (2021), ktorá zvládla trasu za 12 hodín a 15 minút, pričom na nabíjaní strávila iba 1 hodinu a 6 minút. Na druhom mieste skončil Polestar 2 Long Range Single Motor (2025) s časom 12 hodín a 19 minút. Tento elektromobil potreboval len 1 hodinu nabíjania a mal jednu z najvyšších efektivít v teste.


Na opačnom konci rebríčka bola kvôli rýchlosti jazdy neprekvapivo elektrická dodávka. Mercedes-Benz eSprinter (2024) na dokončenie trasy potreboval 15 hodín a 35 minút.
Najdlhší čas na nabíjanie si potom vyžiadala vyše 10-ročná Tesla Model S 85 (2013), ktorá strávila na nabíjačkách takmer 3,5 hodiny. Naopak, Audi e-tron GT (2021) a Xpeng G6 AWD (2025) zvládli nabíjanie len za 52 minút.
Podrobné štatistiky testu
Parameter | Hodnota |
---|---|
Priemerný celkový čas (jazda + nabíjanie) | 13:32:44 |
Priemerný čas jazdy | 11:41:09 |
Priemerný čas nabíjania | 1:51:35 |
Celkový počet vozidiel | 46 |
Celkový počet testovaných modelov | 41 |
Priemerný počet nabíjacích zastávok | 4,2 |
Priemerný čas jednej nabíjacej zastávky | 26 min 44 sek |
Priemerný nabíjací výkon | 90,1 kW |
Priemerná efektivita (vrátane nabíjacích strát) | 2,68 mi/kWh (23,1 kWh/100 km) |
Reálne skúsenosti s dlhými cestami v elektromobile
Niektoré modely síce potrebovali dlhší čas na nabíjanie, no pri 1 000 km dlhej trase je úplne prirodzené robiť prestávky – bez ohľadu na to, aké auto človek šoféruje. Napríklad, podľa Google Maps trvá cesta z Helsínk do Laponska približne 12,5 hodiny. To je príliš dlhá doba na nepretržité šoférovanie, takže zastávky sú nevyhnutné.


Najefektívnejšie elektromobily v teste si vystačili s tromi prestávkami na nabíjanie, ktoré trvali 20 až 40 minút. Tento čas je ideálny na oddych, občerstvenie a natiahnutie nôh. Kritický rozdiel medzi 12-hodinovou a 16-hodinovou cestou je v tom, že pri tej dlhšej už môže byť nutné prenocovať, čím sa zvyšujú náklady na cestovanie.
Je elektromobil vhodný na dlhé trasy v zime?
Test preukázal, že moderné elektromobily sú dnes plnohodnotnou alternatívou k spaľovacím autám, a to aj pri dlhých cestách v zime. Dôležité je však upozorniť, že v teste boli aj staršie modely, ktoré mali dlhší čas nabíjania a nižšiu efektivitu. Súčasné verzie týchto vozidiel by dosiahli lepšie výsledky.
Kľúčové faktory pri dlhých cestách elektromobilom:
- Plánovanie nabíjania: Moderné elektromobily majú dostatočný dojazd na to, aby si vodič mohol strategicky naplánovať zastávky.
- Dostupnosť nabíjacích staníc: V krajinách s hustou sieťou rýchlonabíjačiek sa elektromobily môžu rovnať alebo dokonca prekonať spaľovacie autá.
- Efektivita modelu: Niektoré elektromobily sú lepšie optimalizované na dlhé trasy, čo sa prejavuje na rýchlejšom nabíjaní a nižšej spotrebe.
Celkový trend je jasný – elektromobily sa neustále zdokonaľujú a cestovanie na dlhé vzdialenosti je s nimi čoraz pohodlnejšie.