Test Fiat 500e 3+1: Praktický a imidžový elektromobil do mesta

Test Fiat 500e | Zdroj: Tomáš Meňuš

Fiat 500 je automobilom, ktorý pozná naozaj každý. Niet sa čomu diviť, historicky prvý Fiat 500 označovaný aj Topolino (v preklade myšička) totiž prišiel na trh už pred takmer 90 rokmi, v roku 1936, a hoci bol jedným z najmenších áut v ponuke, rýchlo si získal obľubu doma aj v zahraničí a počas ťažkých vojnových a povojnových časov ho do roku 1955 vzniklo viac než pol milióna kusov. Azda najznámejšia päťstovka dorazila v roku 1957, vznikli ich takmer štyri milióny a jej legenda žije dodnes.

To potvrdila už v roku 2007 prvá retro 500-ka, ktorá je vo výrobe už solídnych 17 rokov a stále dosahuje výborné predaje, keďže ju možno každoročne nájsť medzi TOP 10 najpredávanejšími automobilmi na európskom trhu – v roku 2022 sa umiestnila dokonca na 4. mieste. Vývoj v oblasti elektromobility však postupuje rýchlo dopredu a jej elektrický derivát (predávaný len v USA) by dnes nebol konkurencieschopný, preto sa Fiat rozhodol priniesť na trh v roku 2020 úplne novú generáciu, ktorá prišla už len ako elektromobil.

Porovnanie Fiat 500e vs. Fiat 500

Odpoveď na otázku, či sa tomuto elektromobilu podarí potvrdiť predajné úspechy jeho predchodcov, pomôže nájsť test Fiat 500e.

Test Fiat 500e 3+1: Karoséria a jazdné vlastnosti

Dizajn tzv. Cinquecenta (päťstovky) vždy bol a bude ikonický. Už s minulou generáciou Fiatu 500 (vo výrobe od 2007) sa podarilo automobilke trafiť do čierneho, autíčko ponúkalo milý vzhľad a kompaktné rozmery. Tie s novou generáciou narástli do všetkých smerov približne o 5 centimetrov. Kolesá zostali umiestnené v rohoch karosérie, čím si vozidlo zachovalo perfektnú manévrovateľnosť v meste. V ponuke je aj verzia Fiat 500e Cabrio so sťahovacou plátenou strechou.

Nemôžu chýbať ani také detaily, ako napríklad označenie edície La Prima, či vystúpené bočné smerovky s trojuholníkovým pôdorysom, ktoré odkazujú na pôvodnú päťstovku z roku 1957 (neskôr boli nahradené okrúhlymi). Všeobecne bočné smerovky na automobiloch vtedy boli skôr raritou, v Taliansku však boli povinné. Možno práve preto považovali dizajnéri nového Fiatu 500e tento detail za podstatný.

Osvetleniu venovali dizajnéri náležitú pozornosť
Bočné smerovky majú trojuholníkovitý tvar

Náš Fiat sa však od drvivej väčšiny produkcie predsalen niečím odlišoval – ide o verziu 3+1. Špecialitou nami testovaného vozidla sú zadné bočné dvere, ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy, zatiaľ čo B-stĺpik karosérie úplne absentuje.

Hlavným rozdielom oproti štandardnej verzii sú dodatočné malé dvere na pravej strane

Po ich otvorení tak vzniká veľký nástupný priestor, ktorý sa dá prakticky využiť napríklad na ukladanie menšieho dieťaťa do autosedačky na zadných sedadlách. Vzhľadom na rozmery a triedu vozidla sme nepostrehli ani radikálny úbytok torznej tuhosti. Vďaka nízkemu ťažisku nebolo nutné ani aplikovať zbytočne tvrdé tlmiče, a tak je vzhľadom na pomery triedy (A-segment) neobvykle komfortné.

Skutočným potešením sú jazdné vlastnosti tohto autíčka, ktoré by sa dalo najlepšie pripodobniť k motokáre. Kolesá v rohoch karosérie, relatívne široký rozchod a dlhý rázvor, nízke ťažisko vďaka akumulátoru uloženému v podlahe. V súčte toto všetko prispieva ku stabilite aj v ostrejších zákrutách, ktoré sa dajú prejsť nečakane dynamicky bez akýchkoľvek obáv.

Fiat 500e La Prima

Ešte o úroveň ďalej posúva tieto vlastnosti športová verzia Abarth 500e, ktorú sme mali nedávno možnosť si vyskúšať na Masarykovom okruhu v Brne. Toto malé žihadielko so základom vo Fiate 500e dokáže veľké divy, pričom jeho hlavnou devízou je radosť z jazdy.

Test Fiat 500e 3+1: Interiér a batožinový priestor

Veľkú úlohu nezohráva dizajn len v prípade exteriéru, ale minimálne rovnako tak to platí aj pre interiér. Predsa sa jeho majiteľ zdržiava najčastejšie práve vo vnútri vozidla. Okrúhle motívy dopĺňa horizontálna línia výduchov ventilácie. Zaujímavosťou je elektrické otváranie dverí tlačidlom, núdzová páčka sa nachádza dole pri reproduktore.

Interiér Fiatu 500e je jednoduchý, no zároveň štýlový

Napriek útlemu vzrastu ponúka Fiat 500e vnútri viac než dostatok priestoru pre predných pasažierov. Výčitku ale musíme smerovať k materiálu použitých plastov. Malé autíčko za cenu 30-, či 40 tisíc eur by malo pôsobiť prémiovo nielen naoko, ale aj na dotyk. Príjemným spestrením je čalúnenie sedadiel, ktorých stredová časť nosí logo automobilky Fiat.

Najväčšie výhrady sme mali k materiálu bočných výplní dverí, tie pôsobia naozaj pod úroveň a veľký plastový výlisok sa sem vyslovene nehodí. Pochváliť však treba bohato čalúnenú lakťovú opierku integrovanú vo dverách. Výčitku si ale zaslúži aj roletka na zakrytie odkladacieho priestoru v stredovom tuneli, má takmer nulový odpor a po prejdení dvoch-troch nerovností sa zakaždým sama otvorí.

Predné sedadlá sú ozdobené logami výrobcu

S priestorom pre pasažierov vzadu je to už trošku komplikovanejšie. Človek vyššieho vzrastu bude mať problém s výškou stropu, minimálny je aj priestor pre nohy – pomôže len posunúť predné sedadlo dopredu. Od auta tejto veľkosti však asi nikto nečaká zázraky.

Tretie bočné dvere otvárajúce sa proti smeru jazdy tak pomôžu aspoň pri nastupovaní, prípadne sa dajú dobre využiť na ukladanie dieťaťa do detskej sedačky – čo je v prípade štandardnej verzie podstatne komplikovanejšie. Bočný otvor je obrovský, nastúpiť dozadu tak nie je žiadny problém. Trochu nedoriešeným detailom však zostáva bezpečnostný pás pasažiera vpravo vzadu, ktorý zavadzia práve pri vystupovaní.

“Detské” dvere vo verzii Fiat 500 e 3+1 uľahčujú vstup na zadné sedadlá, miesto však nepribudlo

Malý Fiatík neoslní ani svojim batožinovým priestorom, na čo sme už tiež dlhodobo zvyknutí. Vtipne pôsobí maličké zadné plato, určite však pomáha pri izolácii hluku.

Základný objem batožinového priestoru je 185 litrov, pri sklopených operadlách zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na 550 litrov.

Fiat 500e ponúka veľmi skromný batožinový priestor
Po sklopení zadných sedadiel však odveziete aj bicykel

Pozítivnou správou je bezpochyby to, že po jednoduchej demontáži doň dokážete zmestiť napríklad aj cestný bicykel, pričom pohodlie ani bezpečnosť dvoch pasažierov vpredu nie sú nijako obmedzené.

Test Fiat 500 e: Infotainment a asistenčné systémy

Kokpit Fiatu 500e je jednoduchý a prehľadný. Dominujú mu dva displeje, zaoblený digitálny prístrojový štít dopĺňa ležatý centrálny displej infotainmentu.

Príjemne pôsobí aj volant, ktorý je špičkovo vyhotovený aj po stránke dizajnu aj kvality, hoci biely veniec si bude vyžadovať údržbu majiteľa. Na rozdiel od čierneho však aspoň dá o sebe vedieť, že je čas ho vyčistiť.

Kokpit mestského elektromobilu Fiat 500e 3+1

Voľba jazdných režimov prebieha na stredovej konzole, zaujímavosťou (napríklad aj oproti modelu Fiat 600e) je absencia režimu “B”, teda jazdy s vysokým stupňom rekuperácie.

Rozloženie displejov je prehľadné, pod tým stredovým nájdeme aj fyzické tlačidlá na nastavenie základných funkcií (najmä) klimatizácie. Potešila by však možnosť zvoliť všetky tri smery prúdenia vzduchu (na hlavu, telo aj nohy), ani kombinácia výduchov na hlavu a telo sa zvoliť bohužiaľ nedá.

Fiat 500e 3+1

Po stránke asistenčných systémov bolo nami testované vozidlo vybavené viac než dobre. Príplatkový balík asistenčných systémov obsahuje adaptívny tempomat s funkciou stop&go, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, asistent pre jazdu v kolónach a ďalších praktických pomocníkov.

Test Fiat 500e: Pohonné ústrojenstvo

Na rozdiel od predchádzajúcej generácie Fiatu 500, ktorá prišla v roku 2007 na trh so spaľovacími motormi (benzín a dokonca aj diesel) a až dodatočne obdržala v roku 2013 svoju čisto elektrickú verziu (pre USA, veľa z nich sa však vrátilo do Európy), nová generácia z roku 2020 prišla už len ako čistý elektromobil (hoci sa šepká aj o uvedení variantu so spaľovacím motorom).

Súvisiacie články

Zaujímavosťou je, že sa svojou platformou kompletne líši od iných vozidiel koncernu Stellantis, a to vrátane väčšieho súrodenca, ktorým je Fiat 600e. Jedinečnosť teda na jednu stranu napomáha efektivite pohonu, na stranu druhú však zvyšuje výrobné náklady – najmä tie vývojové sa musia rozdeliť medzi relatívne menší počet vozidiel, v porovnaní s platformou používanou naprieč väčšinou masových značiek koncernu.

Elektromotor je schovaný pod prednou kapotou

Nový Fiat 500e sa ponúka v dvoch verziách, ktoré sa od seba líšia použitým elektromotorom aj akumulátorom, obe však disponujú pohonom predných kolies. V prípade základu hovoríme o elektromotore s výkonom 70 kW (90 koní), verzia s väčšou batériou ponúkne aj silnejší elektromotor s výkonom 87 kW (118 koní). Ako sa dá očakávať, vozidlu s pohotovostnou hmotnosťou v rozmedzí 1,25 až 1,4 tony ponúka solídnu dynamiku, a ani predbiehanie na diaľnici nie je žiadnym problémom – autíčko zrýchľuje okamžite.

Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 150 km/h, v prípade variantu so slabším motorom len 135 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 9, resp. 10 sekúnd (opäť podľa verzie).

Test Fiat 500e: Batéria a nabíjanie

Ako sme spomenuli v predchádzajúcej časti, k dispozícii sú dva akumulátory, ten základný disponuje kapacitou 23,8 kWh (využiteľná kapacita 21,3 kWh). Na výlučne mestské použitie mu niet čo vyčítať, vďaka nemu vie byť Fiat 500e veľmi ľahkým elektromobilom. Výkon DC nabíjania v jeho prípade dosahuje hodnoty 50 kW, čo znamená nabitie z 0 na 80 % kapacity batérie za 30 minút.

Nabíjaci konektor sa nachádza vpravo vzadu

Väčší z dvojice akumulátorov s kapacitou 42 kWh (využiteľná kapacita 37,3 kWh) už poskytuje podstatne dlhší dojazd, ponúkne aj rýchlejšie nabíjanie jednosmerným prúdom (nabíjací výkon až 85 kW). Výrobca sľubuje nabitie z 0 na 80 percent SoC za 35 minút. Obe verzie disponujú 11-kilowattovou palubnou AC nabíjačkou.

Nabíjacia krivka

Ako sa vyššie spomenuté hodnoty pretavujú do reality nám ukazuje nabíjacia krivka. Napriek nabíjaniu na 200 kW nabíjacej stanici sa nám pri meraní krivky nepodarilo úplne priblížiť k spomínanému maximálnemu nabíjaciemu výkonu 85 kW, avšak pri ďalšom nabíjaní počas dlhšej diaľničnej jazdy sme sa dostali na nabíjací výkon 84 kW.

Nabíjacia krivka Fiat 500e

Výrobcom udávaná rýchlosť nabíjania z 0 na 80 percent stavu nabitia (SoC) akumulátora sa javí ako reálna, my sme dosiahli napriek nižšiemu maximu referenčnú hodnotu nabitia z 20 na 80 percent SoC za 22 minút. Celé nabíjanie zo 7 na 89 percent predĺžilo udávaný dojazd o približne 230 kilometrov, treba však dodať, že tesne pred nabíjaním sme išli nejaký čas po diaľnici (teda výpočet dojazdu bol z vyššej než priemernej spotreby).

Test Fiat 500e 3+1: Spotreba a dojazd

Disciplína, v ktorej malý Fiatík exceluje, je spotreba, a to predovšetkým tá po meste a okolí. Práve Fiat 500e dosiahol v čase testu najnižšiu spotrebu spomedzi vozidiel testovaných za rok 2024. Mohlo by sa zdať, že vzhľadom na jeho rozmery a hmotnosť nejde o nič prekvapivé, no nízka spotreba elektrickej energie nie je vždy samozrejmosťou.

Prvý test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 9,9 kWh / 100 km, teda ako jediné podliezlo hranicu 10 kWh / 100 km. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 380 kilometrov, čiže niekde v rozpätí medzi hodnotou spotreby podľa WLTP udávanou výrobcom pre kombinovaný (282 – 337 km) a pre mestský cyklus (402 – 479 km).

Nabíjanie Fiat 500e

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km19 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km16 °C
Volkswagen ID.7 Pro Tourer11,2 kWh / 100 km30 °C
Mini Countryman SE ALL411,7 kWh / 100 km20 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km17 °C
Tesla Model 3 Performance12,8 kWh / 100 km24 °C
Renault Scenic E-Tech Electric13,1 kWh / 100 km33 °C
MG Cyberster AWD13,4 kWh / 100 km20 °C
Porsche Taycan13,5 kWh / 100 km28 °C
Audi Q6 e-tron quattro13,7 kWh / 100 km27 °C
MG4 XPower14,1 kWh / 100 km10 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km22 °C
Peugeot 508 SW PSE14,3 kWh / 100 km16 °C
Tesla Model S Plaid14,3 kWh / 100 km22 °C
Porsche Macan 414,4 kWh / 100 km11 °C
Ssangyong Torres EVX15,0 kWh / 100 km17 °C
BMW i4 xDrive4015,1 kWh / 100 km26 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km19 °C
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain15,7 kWh / 100 km28 °C
Hyundai Ioniq 5 N15,9 kWh / 100 km31 °C
BMW 330e xDrive16,9 kWh / 100 km21 °C
BMW 550e xDrive19,6 kWh / 100 km17 °C
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro21,0 kWh / 100 km19 °C

O to viac potešilo, že ani diaľnica nie je pre Fiat 500e žiadnym strašiakom. Napriek oblým tvarom, ktoré majú obvykle vyšší koeficient odporu vzduchu, sme s autíčkom dokázali pri tempomate na 120 km/h (priemerná rýchlosť vyše 115 km/h) stlačiť pod 19 kWh / 100 km, čím sa opäť dostáva na špičku spomedzi elektromobilov. Diaľničný dojazd pri takejto spotrebe vychádza približne na 200 kilometrov, pričom väčší priestor na zníženie spotreby by poskytlo zníženie cestovného tempa na 110 km/h.

Ani diaľnica nerobí Fiatu 500e problém

Technické údaje

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)3 632 x 1 690 x 1 527 mm, rázvor 2 322 mm
Pohotovostná hmotnosť1 405 kg
Celková hmotnosť1 730 kg
Koeficient odporu vzduchu (cx)0,32
Maximálny výkon elektromotora87 kW (118 k), pohon prednej nápravy
Krútiaci moment220 Nm
Udávaný dojazd (WLTP)282 - 337 km
Maximálna rýchlosť150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9 s
Kapacita batérie42 kWh (37,3 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania85 kW
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Objem batožinového priestoru185 l / 550 l
Cena testovaného vozidla40 490 €

Test Fiat 500e 3+1: Cena, výbava a konkurencia

Hoci je Fiat 500e stále jedným z najlacnejších elektromobilov na slovenskom trhu, jeho cenovku možno považovať skôr za odvážnu. Za základnú cenu 28 990 eur s DPH totiž Fiat ponúka vstupnú verziu “500e Hatchback” s menšou 23,8 kWh baterkou (využiteľná kapacita 21,3 kWh). Do vyslovene mestského autíčka síce stačí, no mnoho klientov radšej siahne po väčšom z dvojice akumulátorov. Ten už zaručuje modelu Fiat 500e plnú použiteľnosť aj mimo mesta, či po diaľnici.

Cena modelu Fiat 500e nie je vôbec nízka

Za spomínaný väčší akumulátor s kapacitou 42 kWh (využiteľná kapacita 37,3 kWh) sa pripláca rovných 4 000 eur, odporúčali by sme priplatiť aj výbavový stupeň La Prima za 4 800 eur, ktorý k základnému Fiatíku pridáva množstvo praktických aj štýlových výbavových prvkov a obsahuje prakticky všetky prvky, ktorými je možné tento malý elektromobil vybaviť. Spomenúť možno napríklad 360-stupňovú parkovaciu kameru, LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, vyhrievané predné sedadlá, čalúnenie interiéru v dvojfarebnej eko koži, navigáciu s 10,25-palcovým displejom infotainmentu, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, sound system od JBL či v neposlednom rade balík asistenčných systémov, ktorý obsahuje napríklad adaptívny tempomat s funkciou stop&go, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu či asistent pre jazdu v kolónach.

Toto všetko Fiat 500e hatchback ponúkne za 33 790 € s menším, resp. 37 790 € s väčším z dvojice akumulátorov. Nami testované vozidlo s karosériou 3+1, ktorá uľahčuje najmä prístup na zadné sedadlá, sa po priplatení metalízy za 700 eur dostáva na cenovku 40 490 eur. A to už je na takto malé autíčko celkom dosť.

Volvo EX30 | Zdroj: Tomáš Meňuš

Za podobnú sumu si môžete zaobstarať napríklad štýlové Volvo EX30, ktoré disponuje väčším akumulátorom (avšak aj vyššou spotrebou), či plnohodnotnými miestami na sedenie vzadu a objemnejším batožinovým priestorom. Na druhú stranu ale neponúka ikonický milý vzhľad Fiatíku, s ktorým sa v konečnom dôsledku v meste parkuje ešte lepšie. Nedávny test tohto vozidla nájdete v samostatnom článku.

Prirodzeným konkurentom je aj nová generácia Mini Cooper E, ktorá sa na slovenskom trhu predáva od 32 260 eur. Tá prichádza už v základe s akumulátorom s kapacitou 40,7 kWh a výkonom 135 kW.

Mini Cooper E | Zdroj: BMW
Dacia

Na druhom póle ponuky možno nájsť napríklad modernizovanú Daciu Spring, ktorá pre rok 2024 priniesla množstvo zlepšení. Napriek tomu dokázala ponúknuť ešte nižšiu cenu, a zostáva tak najlacnejším elektromobilom na slovenskom trhu. Jej vstupná cenovka štartuje na neuveriteľných 16 900 eur, za ktoré však dostanete základný model s výkonom 45 koní.

Do mesta poslúži, no na diaľnici rozhodne nebude okupovať ľavý pruh. Fiatu sa tento lacný elektromobil nevyrovná ani svojim imidžom, či ponukou výbavy a asistenčných systémov.

Test Fiat 500e: Galéria

Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e

Záverečné hodnotenie

Fiat 500e si zachováva podstatné vlastnosti svojich predchodcov, vďaka ktorým boli tak obľúbení. Či už ide o jeho vonkajší vzhľad, či v pomere k veľkosti aj priestrannosť interiéru pre vodiča a spolujazdca. Nová generácia prináša množstvo komfortných aj bezpečnostných prvkov, po stránke asistenčných systémov dorovnáva vozidlá o niekoľko segmentov vyššie.

Za toto všetko si však Fiat necháva aj poriadne zaplatiť, a teda na rozdiel od starších spaľovacích 500-viek tak súčasná generácia vôbec nie je ľudovým autíčkom. Poskytne však stále veľa zábavy za volantom a nízku spotrebu.

Fiat 500e La Prima | Zdroj: Tomáš Meňuš

  • Ikonický a prémiovo pôsobiaci dizajn
  • Manévrovateľnosť v meste
  • Solídne jazdné vlastnosti a zábava za volantom
  • Výborná spotreba najmä po meste a okolí

  • Materiál niektorých plastov v interiéri
  • Menší batožinový priestor
  • Vyššia cena
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.