Minulý týždeň sme mali možnosť vyskúšať si na vlastnej koži ďalší automobil. Tentokrát to nebol klasický elektromobil, ale plug-in hybrid. A to nie len tak hocijaký. Dostalo sa k nám vozidlo, ktoré zo série GL stojí najmenej, výbavou patrí k tým najlepším na trhu no priestorovo sa veľmi uskromnilo. Toto je test Mercedes-Benz GLA 250e.
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Cena, výbava a konkurencia
Automobil od Mercedesu nepatrí k tým najlacnejším, no v triede lepších plug-in hybridov ide o akýsi štandard. Za verziu v základnej výbave zaplatíte presne 51 426 €. Predsa len je výrobcom Mercedes a nie napríklad Suzuki. Ako už býva zvykom, k nám sa dostala verzia s lepšou výbavou, aby sme poriadne mohli vyskúšať všetky dostupné funkcie. Za nami testovaný model po príplatkoch by ste zaplatili 67 194 €. Či to za to stojí vám priblížime ďalej v teste.
Pozrime sa ale spoločne, za čo si najviac priplatíte. Napríklad taká výbava AMG LINE PREMIUM. Tá stojí celkovo 8 868 € a zahŕňa celkovo 19 rozšírení, ako napríklad navigáciu MBUX premium, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, náladové osvetlenie, digitálny združený displej, Keyless-Go alebo aj vyhrievanie sedadiel vpredu. Za 1 380 € sa vo vozidle nachádzal aj balík asistenčných jazdných systémov, prípadne za 492 € viete získať 360-stupňovú parkovaciu kameru.
Ak sa pozrieme na konkurentov, zaradiť sem môžeme napríklad také Volvo XC60 Recharge. To je však o niečo drahšie a jeho cena v phev verzii začína na 70 060 €. Ponúkne však väčšie priestory, podobný dojazd na elektrický pohon ale na druhú stranu oveľa pomalšie nabíjanie. Priameho konkurenta pre GLA tvorí aj konkurenčné BMW X1, ktoré taktiež prišlo v plug-in hybridnej verzii. Verziu xDrive 30e kúpite už od 50 260 € a z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,6 sekundy.
Tabuľka s parametrami
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť | 4 412 x 2 020 x 1 609 mm a 1 800 kg |
Výkon | 120 kW + 80 kW(el) / 163 k + 109 k) a 450 Nm |
Objem batožinového priestoru | 386 l |
Kapacita batérie / rýchlosť nabíjania | 15,6 kWh / 22 kW |
Udávaný elektrický dojazd | 64 km |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h | 7,9 s |
Cena od | 51 426 € |
Cena testovaného vozidla | 67 194 € |
Poháňaná náprava | Predná |
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Batéria a nabíjanie
Pri plug-in vozidlách spoločnosti Mercedes sme si už zvykli, že dojazd majú väčšinou lepší ako konkurencia. Často sa v kolónke dojazdu nachádzajú hodnoty vyššie ako 100 km. Tentokrát to však neplatí. GLA dostalo menšiu batériu s kapacitou 15,6 kWh, čo sa odrazilo aj na dojazde. Ten sa podľa WLTP nachádza na úrovni 62 km v čisto elektrickom režime. To vôbec nie je málo a niektoré konkurenčné vozidlá môžu o takto dlhej čistej jazde len snívať.
Nabíjanie však určite poteší. Pri testovaní modelu Mercedes-Benz GLC 300de 4matic som síce mal k dispozícii rýchle nabíjanie s výkonom 50 kW, no ten mal aj väčšiu batériu. Pri GLA je výkon len polovičný v porovnaní s väčším a drahším bratom. Nabijete ho aj na DC nabíjačke, ale “len” 22 kW výkonom. Prípadne 11 kW AC nabíjaním. Na DC nabíjačke sme sa z 0 na 100 % dostali sa cca 30 minút (10-80 za cca 20 minút) . Vyskúšali sme aj klasické domáce nabíjanie zo zástrčky, kde sa vozidlo z 0 na 100 % nabilo za približne 9 hodín.
Podrobné štatistiky o nabíjaní sa dozviete po zapojení kábla priamo na displeji vodiča. Okrem klasického času ostávajúceho do úplného nabitia si viete pozrieť stav nabitia batérie, rýchlosť momentálneho nabíjania ale aj terajší dojazd na elektrinu. Toto mnohým konkurentom chýba a zobrazujú toho naozaj málo.
Spotreba a dojazd
Keďže ide o Mercedes, aj bežné vozenie môže byť pre niekoho zážitkom. Mechanici zapracovali a veľmi dobre odhlučnili kabínu vodiča, kde si tak vy môžete vychutnať naplno vybranú audio zostavu. Aká je však celková aerodynamika a ako sa to odzrkadlí na dojazde? Pri testovaní sme si vyskúšali aj čisto elektrickú jazdu v meste, prípadne aj čisto jazdu pri vybitej batérii. Pri nabitej batérii sme dokázali čisto na elektrický pohon prejsť 58 km v meste.
Spotreba však bola nadpriemerne vysoká, a to až na úrovni 27 kWh/100 km. Pri jazde na diaľnici a priemernej rýchlosti 130 km/h vozidlo spotrebuje 6,8 l benzínu na 100 km a 5 kWh/100 km. Približne 20 % jazdy sme tak šli na elektrinu (pokiaľ sa úplne neminula). Na úseku Bratislava-Trnava sme pri konštantnej rýchlosti 110 km/h namerali spotrebu 5,6 l/100 km a 2,0 kWh/100 km.
Pri úplnom nabití a plnom dotankovaní sa na displeji zobrazuje dojazd cca 62 km na elektrický pohon a 440 km so spaľovacím motorom. Pri testovaní sme prešli takmer 700 km, no často sme využívali nabíjanie a tankovať sme tak nemuseli ani raz. Aj spotrebu aj dojazd sa dozviete po preklikaní na displeji vodiča, kde si viete štatistiky aj resetovať podľa potreby a môžete tak počas jednej jazdy odmerať aj viacero údajov. Okrem toho sa spotrebu dozviete aj na hlavnom displeji infotainmentu, kde si môžete zvoliť spotrebu za posledných 7,5, 30, 90 a 180 minút.
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Jazda, režimy, výkon
Ako som už vyššie spomenul, jazda v Mercedesoch je vždy veľmi príjemná. Inak tomu nebolo ani pri testovanom GLA 250e. Vpredu sme mali dve veľmi kvalitné sedačky s prevažne semišovým prevedením. Šoférova sedačka sa dá elektricky nastaviť podľa predstáv, tá spolujazdcova len manuálnym spôsobom. To trošku zamrzí v aute za také veľké peniaze.
Jednou z najväčších predností vozidla je jeho podvozok. Zabezpečuje, že vozidlo na ceste krásne pláva a nerobia mu problém ani menšie jamy. Záleží však, v akom režime sa vozidlo nachádza. Na výber máte hneď zo šiestich. Klasický elektrický dopĺňa hybridný, režim udržiavania hodnoty batérie, individuálny, comfort a šport. Keď naštartujete, automaticky sa nachádzate v hybridnom režime, ktorý však preferuje pri pomalšej jazde výhradne elektromotor.
Pri voľbe hybridného režimu si auto samo určuje, ktorý typ pohonu je efektívnejší. Prechod medzi jednotlivými typmi pohonu je maximálne plynulý a v tomto ohľade je vozidlo veľmi inteligentné. V režime Individual si môžete sami navoliť ako chcete aby sa vozidlo správalo. Režim Comfort prispôsobí vozidlo tak, aby jazda bola maximálne plynulá a pohodlná. V Športovom režime už tradične z vozidla dostanete najvyšší výkon, no zároveň aj vyššiu spotrebu.
V Športovom režime zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h už za 7,9 sekundy, čo nie je najhorší výkon. Samozrejme nevyrovná sa to niektorým výkonnejším elektromobilom, ktoré dokážu zrýchliť aj dvakrát tak rýchlo. Poháňané sú len predné kolesá, ktoré musia utiahnuť celkovo až 1 800 kilogramový kolos. Váhu auta podľa mňa však vôbec neucítite, výkon vozidlu určite nechýba.
Tempomat a rekuperácia
Plug-in hybrid vybavili aj adaptívnym tempomatom spolu s udržiavaním sa v jazdnom pruhu. Adaptívny tempomat funguje výborne a vy si tak jednoducho pomocou tlačidiel na volante viete zvyšovať/znižovať žiadanú rýchlosť. Spoločne tak tieto dve funkcie prinášajú systém, ktorý sa už podobá na autopilota. Stále sa však na tento systém nemôžete spoľahnúť úplne, pričom najlepšie funguje hlavne na diaľnici. Rovnako ako aj u ostatných výrobcov.
Nechýba ani možnosť rekuperácie vozidla, tak ako tomu už tradične býva pri vozidlách s elektrickým pohonom. Automaticky je nastavená na veľmi slabej úrovni, no pri pustení “plynového” pedálu sa okamžite hneď vracia nejaká časť energie do batérie. Samotnú vyššiu rekuperáciu však môžete spustiť pádlom s označením “-“ na ľavej strane za volantom. Naopak pádlom “+” si ju vypnete alebo sa môžete prepnúť do režimu kĺzania, kde auto aj po pustení pedálov “pláva”.
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Interiér a exteriér
Pozrime sa však na celkový dizajn vozidla. Z vonku pôsobí GLA ako také menšie SUV, no zachovalo si športové línie spolu eleganciou. Ide o rozmerovo najmenší model zo série GL od Mercedesu no ako šofér vám to tak nepríde. Výrazne sa podobá aj modelu GLC 300de, ktorý sme naposledy z tejto série mali možnosť testovať. Veľmi profesionálnym dojmom pôsobí aj panoramatické posuvné strešné okno s roletkou. Vpredu zas zahviezdia MULTIBEAM LED svetlomety, ktoré už tradične pri zapnutých diaľkových svetlách neosvetľujú protiidúce vozidlá. Vyskúšali sme si to aj v miernej hmle a táto funkcia funguje perfektne.
Až tak však neoslnil interiér. Ten aj keď po dizajnovej stránke hodnotím veľmi pozitívne, no po tej praktickej už to nie je žiadna sláva. To, že sa nedá sedadlo spolujazdca ovládať elektronicky by som ešte prežil, no nedostatok miesta pre tých čo si sadnú dozadu je poznateľný. Ak ste mladá rodinka s deťmi do 13 rokov, nebudete mať problém. Ak ste ale v aute štyria dospelí ľudia tak to určite minimálne tí vzadu pocítia. Ja mám 193 centimetrov a keď som si sadol dozadu tak jednak som nemal miesto na nohy, no zároveň som sa musel veľmi krčiť aby som sa vôbec hlavou zmestil. Cestu dlhšiu ako 20 minút by som vzadu nechcel absolvovať.
Väčšinu času som ale v aute sedel sám, a preto bol môj komfort dostatočný. Vpredu sa fakt nemám na čo sťažovať. Výbava AMG spravila vo vnútri svoje a interiér GLA tak vyzerá veľmi športovo. Nechýba ani ambientné osvetlenie, ktoré si môžete prispôsobiť podľa svojich preferencií a v noci dodáva autu nádych luxusu. O doklepnutie dokonalého zážitku sa postará audio-sústava od spoločnosti Burmester, ktorá zvláda ozvučenie vozidla lepšie ako najbližšia konkurencia.
Infotainment
Infotainment už tradične pozostáva z troch hlavných displejov. Klasický hlavný displej je prepojený v jednej konštrukcii s displejom vodiča. Je medzi nimi však medzera a oba majú celkom hrubé rámiky. Podľa môjho názoru by oveľa lepšie pôsobili tenšie okraje, tak ako je tomu aj pri smartfónoch. Posledný head-up displej ešte dotvára celkový systém infotainmentu a tomu tak ťažko prísť na nejakú chybičku.
Hlavný displej obsahuje všetky možné nastavenia vozidla, no vieme podľa neho sledovať aj navigáciu či spotrebu. Tentokrát dostal vylepšenie, ktoré umožňuje počas odstavenia vozidla zahrať si hry priamo v systéme. Komunikuje aj s tlačidlami nastavenia klimatizácie vozidla, ktoré sa nachádzajú nižšie pod nim. Pri fyzickom stlačení tlačidiel sa vám zmena zobrazí aj priamo na displeji. V systéme nechýba ani podpora Android Auto a Apple CarPlay, no ja som veľmi rád využíval na hudbu aj navigáciu už dostupné aplikácie.
Dokonca mi prišlo, že hlavný displej fungoval až prekvapivo plynulo. Nemal som ideálny zážitok z používania infotainmentu pri GLC 300de, v ktorom je displej oveľa väčší. Tam som pociťoval sekanie aj dlhé načítavanie. Tu naopak systém pracoval veľmi slušne a výkonne.
Presuňme sa k displeju vodiča. Ten zobrazuje najmä digitálne budíky a základné informácie o jazde. Na rozdiel od väčšiny konkurentov si však môžete displej prispôsobiť hneď niekoľkými spôsobmi. Jednak máte na výber z kombinácii v rámci režimov, kde športový je sfarbený do červena, pričom komfort je fialový s jednoduchou grafikou. Môžete si na ňom zobraziť aj navigáciu, ktorá vyzerá skvele a prehľadne. Tento už však nie je dotykový, no ovládať ho viete tlačidlami na volante.
Nesmieme zabudnúť ani na v poradí tretí – head-up displej. Ten funguje prostredníctvom projekcie priamo na predné sklo vozidla. Viete si na ňom zobraziť okrem navigácie aj audio alebo rýchlostné obmedzenia. Tento smer má Mercedes zvládnutý fakt dokonale. Veľmi prekvapila jeho ostrosť a kvalita, ale aj čitateľnosť na väčšom slnku. Ako som už spomínal, aj na tomto displeji sa vám zobrazuje navigácia, a to vtedy, keď si na hlavnom displeji zadáte cieľ a spustíte navigovanie. Zobrazuje vám aj šípky, ktoré pomáhajú pochopiť, kedy a kam správne odbočiť.
Test Mercedes-Benz GLA 250e: Galéria
Záverečné hodnotenie
Mercedes-Benz GLA 250e hodnotím veľmi pozitívne. Jazdnými vlastnosťami ide o veľmi pokročilé auto, v ktorom cestovať je radosť. Avšak len ak sedíte vpredu alebo máte menej ako +-175 centimetrov. V opačnom prípade ide o celkom malé SUV, ktoré by som na dovolenku s ďalšími tromi dospelými nevzal. Viac ma ale oslnilo vo vnútri ako navonok. Zvonku ide o priemerne pekné auto od nemeckého výrobcu, ktoré je však pre mňa aj tak vzhľadovo atraktívnejšie ako elektrické modely triedy EQ. Aj keď pôsobí mohutnejšie najmä na šírku, vďaka jeho vlastnostiam nie je problémom zaparkovať ani na zložitejších miestach. Pomáhajú vám k tomu aj špičkové technológie a asistenčné systémy, ktorých nie je v aute málo.
Veľmi sa mi páčila prispôsobiteľnosť takmer všetkého, čo sa vo aute nachádzalo. Spoločnosť sa našťastie ešte stále nerozhodla vzdať fyzických tlačidiel, za čo im dávam palec hore. Najviac sa ich nachádza priamo pod displejom a slúžia najmä na ovládanie teploty vo vozidle. Na druhej strane sa na volante nachádzajú tlačidlá ovládané dotykom. V tomto prípade už fanúšikom nie som, pretože veľmi často som mal problém dostať sa (pri hlasitosti) na požadovanú úroveň, no aj keď som ju dosiahol, po odtiahnutí prsta som ju zvykol posunúť na inú úroveň. Možno však išlo len o moju nešikovnosť a vám sa to diať nebude.
✅
- Krásny interiér (najmä v noci)
- Dizajnovo pekný infotainment so špičkovým Burmester audio systémom
- Skvelý podvozok
- Jazdné vlastnosti závislé od zvoleného režimu
- Prispôsobiteľnosť
- Nádherné panoramatické strešné okno
❌
- Vyššia elektrická spotreba
- Málo miesta pre vzadu sediacich pasažierov
- Mne nevyhovujúce dotykové tlačidlá na volante