Honda CR-V bola jedným zo zakladateľov segmentu SUV a v budúcom roku oslávi 30. výročie. Ide teda o solídne zabehnutý model, na Slovensku sa predáva od roku 1997. Súčasná, šiesta generácia sa na našom trhu ponúka už len s hybridnými pohonmi – a to buď ako klasický hybrid, alebo hybrid dobíjateľný z elektrickej siete. Test Honda CR-V e:PHEV sa bližšie zameria práve na plug-in hybrid. Ten je mimochodom vôbec prvým plug-in hybridom od Hondy pre európsky trh.
Zaujímavosťou je, že na rozdiel od predchádzajúcich generácií sa súčasný model neponúka v domácom Japonsku. Dôvodom má byť slabý predaj piatej generácie, zároveň bol nepriamo nahradený menším modelom ZR-V. Výnimkou je len malosériový vodíkový plug-in hybrid Honda CR-V e:FCEV, ktorého výroba sa spustila práve v týchto dňoch (jún 2024). Aj túto zaujímavú koncepciu spomenieme ďalej v našom teste.
Honda CR-V e:PHEV môžete mať za 742 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Test Honda CR-V e:PHEV: Karoséria a jazdné vlastnosti
Už z dizajnu karosérie je jasné, že tento model cieli najmä na severoamerický trh. Ten je pre značku veľmi dôležitý, len v minulorom roku tam predala vyše milióna vozidiel. Práve model Honda CR-V bol zo všetkých najpredávanejší, za rok 2023 sa ho v USA predalo vyše 360-tisíc kusov. Takže v priemere takmer tisícka každý deň – vrátane víkendov a sviatkov. Drobným odkazom na Spojené štáty sú napríklad bočné odrazky v leme predných kolies, ktoré nahradzujú typické americké oranžové pozičné svetielka.
Práve nadčasový dizajn je jedna z vecí, ktoré na tomto aute hodnotíme vysoko pozitívne. Od zvláštnych kriviek z minulého desaťročia sa Honda posunula ku ostrým hranám. Tie podľa nás na SUV strednej triedy vyzerajú najlepšie. Medzigeneračne Honda CR-V rozmerovo narástla o malý kúsok do všetkých strán.
Konštruktérom sa podarilo trakčný akumulátor umiestniť do podlahy vozidla. To má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti vďaka nižšie uloženému ťažisku. Bočné náklony karosérie sú tak oproti štandardným spaľovacím SUV značne eliminované. Model e:PHEV je navyše vybavený aj priečnou výstuhou podlahy na zvýšenú ochranu elektrického pohonu aj cestujúcich v prípade bočného nárazu. Honda CR-V e:PHEV dostala aj adaptívne tlmiče, ktoré pracujú v režimoch Normal a Sport.
Okrem toho sa výrazne zvýšila aj ťažná kapacita pridaním jazdného režimu ťahania (Tow). Vďaka tomu môže variant e:PHEV ťahať brzdený príves s hmotnosťou 1 500 kg. To výrazne zvyšuje využiteľnosť vozidla v porovnaní s klasickým hybridom (ťažná kapacita 750 kg).
Test Honda CR-V hybrid: Interiér a batožinový priestor
Konzervatívny prístup k dizajnu vidno aj v interiéri. A rovnako ho chválime aj tu. Horizontálne členená palubná doska je prehľadná, nepôsobí nijako rušivým dojmom. Azda len displej infotainmentu s trochu archaickými fyzickými tlačidlami “home” a “back” nevyzerá najlepšie. Výrobca by mohol trochu popracovať na logike ovládania niektorých prvkov.
Nastavenia asistenčných systémov sú neprehľadné, po niekoľkých preklikoch treba ďalej rolovať v menu plnom textu – navyše so zastaveným vozidlom. Nepozdávalo sa nám ani ovládanie voliča smeru jazdy. Namiesto jednej páčky alebo prehľadnej palety tlačidiel tak nachádzame štyri takmer náhodne “pohodené” tlačidlá P, R, N a D/B. Opakovane sa nám stávalo, že vo zvyku z pohybu “k sebe” na uvedenie vozidla do jazdy smerom vpred sme tak omylom zaradili spiatočku.
Naopak taký panel ovládania klimatizácie je priam príkladný. Nájdeme tu pokope všetky podstatné funkcie vrátane vyhrievania či ventilácie predných sedadiel. Otočné ovládače na nastavenie teploty či intenzity ventilátora majú príjemný chod. V tejto cenovej kategórii vozidla by azda potešila ešte možnosť kombinovaného fúkania vzduchu na hlavu, trup aj nohy.
Veľmi pozitívne hodnotíme aj možnosti nabíjania zariadení nižšie na stredovej konzole. Vedľa seba sa nachádza okrúhla 12 V zásuvka, štandardný USB konektor, aj USB-C.
Poteší objemný odkladací priestor v prednej lakťovej opierke, či prepracované držiaky na nápoje. Sedadlá majú skôr jednoduchšie tvarovanie, pohodlne sa v nich usadia menšie aj väčšie postavy.
Vďaka umiestneniu trakčného akumulátora pod podlahu kabíny tak nezasahuje do batožinového priestoru. Vďaka tomu ponúka vskutku veľkorysý objem batožinového priestoru 617 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedačiek ho ešte možno zväčšiť na 1 710 litrov.
Dodatočný úložný priestor nájdeme ešte pod podlahou kufra. Tam môžeme uložiť napríklad povinnú výbavu, či nabíjacie káble.
Test Honda CR-V e:PHEV: Pohonné ústrojenstvo, batéria a nabíjanie
Diesel, či čistý benzín bez elektrifikácie v novej CR-V nehľadajte. Celkovo sú k dispozícii tri (vždy elektrifikované) verzie modelu CR-V. Nájdeme medzi nimi klasický hybrid e:HEV, testovaný e:PHEV plug-in hybrid, ale aj unikát e:FCEV, o ktorom sme nedávno písali. To je plug-in hybrid s palivovým článkom, číže auto na vodíkový pohon – zároveň však nabíjateľné z elektrickej siete. Zaujímavý vodíkový model Honda CR-V e:FCEV bol predstavený ako malosériová verzia pre USA a Japonsko vo februári 2024. Či sa s ňou v budúcnosti stretneme aj v Európe, zatiaľ povedať nevieme.
Hybridný model CR-V e:HEV využíva 2,0-litrový štvorvalcový benzínový motor s výkonom 109 kW (148 koní). Pracuje v Atkinsonovom cykle a prevodovka e-CVT spolupracuje s jedným alebo dvoma elektromotormi (podľa verzie s pohonom prednej nápravy, alebo 4×4). Ukladanie elektrickej energie má na starosti malá lítium-iónová batéria s kapacitou 1,06 kWh.
Testovaný plug-in hybrid Honda CR-V e:PHEV je doplnený väčšou lítium-iónovou batériou s kapacitou 17,7 kWh. Kombinuje sa však zásadne len s pohonom prednej nápravy. Rovnaký dvojlitrový benzín tu spolupracuje s elektromotorom s výkonom 135 kW (184 koní). Vďaka tomu je vozidlo aj na čisto elektrický pohon plne použiteľné, aj v elektrickom režime dokáže vyvinúť rýchlosť až 140 km/h. Maximálny kombinovaný výkon sústavy je 150 kW / 204 koní.
Pri teplote batérie 25 stupňov sa vďaka palubnej nabíjačke s výkonom 6,8 kW nabije za 2,5 hodiny. Ide však len o jednofázovú nabíjačku, takže pri 16 A ističi treba počítať s nižším nabíjacím výkonom.
Test Honda CR-V plug-in hybrid: Spotreba a dojazd
Hoci kombinovaný cyklus WLTP hovorí o spotrebe paliva 0,8 litra na 100 kilometrov, v prípade plug-in hybridov ide o čisto teoretický údaj. Skutočná hodnota závisí od toho, ako často človek nabíja. Čo sa týka elektrického pohonu, výrobca udáva hodnotu spotreby v kombinovanom cykle WLTP na úrovni 15,5 kWh / 100 kilometrov. Bohužiaľ sa nám však tento parameter v praxi overiť nepodarilo, keďže údaj o spotrebe elektrickej energie sa v infotainmente nenachádza. Pri nabití vozidla na 100 percent sme však videli najvyššiu hodnotu dojazdu 81 kilometrov. To sa limitne blíži k avizovanému elektrickému dojazdu 82 kilometrov, ktorý zodpovedá uvádzanej spotrebe.
Ak máte doma či v práci k dispozícii nabíjačku, po meste a blízkom okolí sa celkom pohodlne viete voziť čisto na elektriku. Celkový dojazd na plne nabité a natankované vozidlo je niekde nad 700 kilometrami. Plug-in hybridná verzia má totiž v porovnaní s ostatnými o čosi menšiu nádrž (46,5 litra oproti 57 litrom) a o čosi vyššiu hmotnosť (cca. 100 kg navyše v porovnateľnej verzii).
Vyskúšali sme v rámci testu aj dlhšiu jazdu, ktorá prekračuje dojazd baterky. Vyše tristo kilometrová cesta do rakúskych Álp a naspäť s vozidlom v úvode nabitým približne na polovicu sa zaobišla s výslednou spotrebou 4,7 litra / 100 kilometrov. Nešli sme síce po diaľnici, rakúske okresky však majú obmedzenie maximálnej rýchlosti na 100 km/h. Celkovo sme test ukončili s priemernou spotrebou 3,1 litra benzínu na 100 kilometrov. Spotrebovanú elektrickú energiu bohužiaľ vyčísliť nevieme.
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 706 x 1 866 x 1 673 mm, rázvor 2 701 mm |
Svetlá výška | 159 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 916 kg |
Celková hmotnosť | 2 430 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 600 kg nebrzdený, 1 500 kg brzdený |
Pohon | prednej nápravy (FWD) |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 993 cm3 (R4) |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 109 kW (148 k) |
Maximálny výkon elektromotora | 135 kW (184 k) |
Maximálny kombinovaný výkon sústavy | 150 kW (204 k) |
Krútiaci moment (spaľovací motor / elektromotor) | 189 / 335 Nm |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 82 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,4 s |
Kapacita batérie | 17,7 kWh |
Výkon palubnej nabíjačky | 6,8 kW |
Objem batožinového priestoru | 617 / 1 710 l |
Cena testovaného vozidla | 57 940 € |
Test Honda CR-V e:PHEV: Cena a výbava
Honda CR-V na našom trhu začína na cenovke 45 490 eur. V tomto prípade ide o “obyčajný” hybrid, teda vozidlo s malou batériou, ktorá nie je dobíjateľná z elektrickej siete. Tento sa ponúka v dvoch výbavových stupňoch – Elegance a Advance. Zatiaľ čo základný Elegance môžete zakúpiť s pohonom prednej nápravy alebo 4×4, verzia Advance sa už automaticky spája s pohonom všetkých štyroch kolies.
My sme však testovali plug-in hybridnú verziu, ktorá je dostupná len ako predokolka. K dispozícii je len v jednej výbave – Advance Tech, ktorá obsahuje navyše napríklad adaptívne tlmiče, či parkovací asistent “Parking Pilot”. Adaptívne predné LED svetlomety, vyhrievaný kožený volant, 12 reproduktorov + subwoofer od firmy BOSE či vyhrievané aj ventilované predné sedadlá nájdeme rovnako aj u verzie Advance.
Honda CR-V Plug-in hybrid sa však odlišuje aj dizajnom exteriéru (napríklad iná predná maska, nárazníky, či lemy blatníkov), ktorý v porovnaní s hybridmi pôsobí športovejšie. Ako to už pri japoncoch býva, konfigurácie sú pevne dané, a tak jediný príplatok nad rámec základnej ceny verzie Honda CR-V e:PHEV vo výške 56 990 eur bola metalíza. Spolu s ňou sa cenovka testovaného vozidla vyšplhala na 57 940 eur. Výrobca poskytuje rozšírenú záruku na 3 roky alebo 100 000 km na vozidlo, či 5 rokov alebo 100 000 km na hybridný systém.
Konkurencia
Za najbližšieho konkurenta možno považovať Toyotu RAV-4 Plug-in hybrid. V tomto prípade taktiež hovoríme o japonskom SUV strednej triedy. Základná cenovka konkurenta štartuje o čosi nižšie, zohnať sa dá už za 53 990 eur, resp. s aktuálnou zľavou od 51 790 eur.
Už za túto cenu ponúkne vyšší kombinovaný výkon pohonnej sústavy, až 225 kW / 306 koní. Na druhú stranu, po dorovnaní výbavy na úroveň Hondy sa Toyota prehupne až na cenu 61 490 eur, resp. 58 890 eur pri súčasnej obchodnej akcii.
V tejto cenovej hladine si však už môžete zaobstarať aj čistý elektromobil. Napríklad nedávno testovaná Škoda Enyaq 85 štartuje na sume 52 030 eur, s inovovaným softvérom či pohonom poskytuje podstatne vyšší výkon až 210 kW a dojazd 560 kilometrov.
Záverečné hodnotenie
Nová Honda CR-V e:PHEV nás potešila takmer okamžite. Auto nielenže dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí. Po supermoderných elektromobiloch plných častokrát dlhodobo neoverených riešení nás tento plug-in hybrid vrátil do sveta klasických áut s osvedčeným ovládaním, snáď s výnimkou zvláštneho voliča smeru jazdy. Kto má rád klasické riešenia (napríklad ovládanie klimatizácie) a nerád si zvyká na módne výstrelky ako ovládanie cez displej, ten bude s novou CR-V veľmi spokojný.
Ak sa k tomu pridá možnosť nabíjať doma či v práci a časté jazdy po meste či okolí, tomu sa investícia do plug-in hybridu určite oplatí aj z finančného hľadiska – nehovoriac o tichu na palube, či bezemisnej jazde. Konštrukcia s akumulátorom v podlahe kabíny navyše neuberá miesto z batožinového priestoru, ako je tomu pri niektorých konkurentoch. Vďaka tomu tak zostáva plne využiteľná ako rodinné vozidlo pre tých, ktorí potrebujú viac priestoru.
✅
- Nadčasový dizajn
- Kvalitný interiér
- Veľký batožinový priestor
- Plne použiteľný čisto elektrický režim
❌
- Zastaralejší infotainment
- Zvláštny volič smeru jazdy
- Len jednofázová AC nabíjačka