Nový elektrický Hyundai IONIQ 5 sme v redakcii už otestovali. Išlo o verziu so zadným náhonom a výkonom 160 kW. Teraz sme sa dostali aj k najvýkonnejšiemu 4×4 variantu s 225 kW a v plnej PREMIUM výbave. Toto je test Hyundai IONIQ 5 4×4.
Elektromobily od Hyundai mám osobne veľmi rád. Kona ma úplne chytila za srdce dizajnom, efektivitou a skvelým dojazdom. Aj predchádzajúce verzie IONIQu mali niečo do seba. Avšak nový IONIQ 5 je prvým elektromobilom, ktorý je postavený a myslený od začiatku ako elektromobil.
A je to vidieť. Nie je tu žiadny zbytočný stredový tunel, aj podlaha vzadu je úplne rovná. Vďaka tomu sa tu pohodlne odvezú aj tri dospelé osoby a tá v strede nebude musieť rozmýšľať nad tým, že kam dať nohy. Tento test bude zameraný najmä na spotrebu, výkon a vlastnosti, v ktorých sa táto verzia líši od modelu so zadným náhonom. Kompletný podrobný test Hyundai IONIQ 5 si môžete prečítať tu.
IONIQ 5 vie aj sám zaparkovať a pomocou kľúča si ho môžete „privolať“ k sebe z parkovacieho miesta pre jednoduchšie nastupovanie.
Test Hyundai IONIQ 5 4×4: Veľká batéria je základ
Verzia 4×4 je k dispozícii len s väčšou batériou, ktorá má kapacitu 72,6 kWh. Ak by som to mal porovnať s najbližšou konkurenciou, tak Škoda Enyaq iV má 77 kWh, rovnako aj Volkswagen ID.4 GTX. Audi Q4 e-tron má 76,6 kWh batériu a nová Tesla Model Y Long Range má 70 kWh a Kia EV6 má 77,4 kWh batériu.
Po predchádzajúcich skúsenostiach s plug-in hybridnými vozidlami som sa konečne potešil, keď som pri nabíjaní na displeji videl výkon v kW. Rovnako ma teší, že počas jazdy mám k dispozícii informáciu o aktuálnej úrovni nabitia batérie a dojazde. Mimochodom, dojazd ukazuje pomerne presne.
Najväčšou výhodou veľkej batérie je samozrejme dlhší dojazd. Hyundai pri tomto modeli uvádza 460 km podľa WLTP. Bohužiaľ, je to menej ako moja obľúbená Kona s menšou batériou, ale tu sa bavíme o väčšom a ťažšom vozidle.
Rozdiel vo výkone je poznať
Hyundai IONIQ 5 s pohonom zadnej nápravy síce testoval kolega, no ja som mal možnosť voziť na ňom záujemcov na Salóne elektromobilov v Košiciach. To znamená, že môžem trochu porovnávať.
Už zadokolka s výkonom 160 kW ponúka veľmi pekné zrýchlenie a svižnosť, najmä v nižších rýchlostiach. Pri rýchlostiach nad 100 km/h je svižnosť podstatne nižšia, no stále je to veľmi slušné. Na 225 kW model s pohonom 4×4 som sa preto tešil. Z O na 100 km/h to zvládne za 5,2 sekundy, čo je o 2,2 sekundy rýchlejšie.
A je to poznať. Už prvý pokus o svižné zrýchlenie to potvrdil. Výkon je rozdelený medzi dve nápravy. Predný elektromotor ponúka 70 kW, zadný 155 kW. Počas testovania som trochu previezol aj nezainteresovaných ľudí, ktorí zrýchlenie chválili a niektorí povedali, že v ničom rýchlejšom doteraz nesedeli.
Viac ma zaujímalo, ako to vyzerá vo vyšších rýchlostiach. Ak som akcelerátor zatlačil až na podlahu pri rýchlostiach nad 100 km/h, stále bolo cítiť kone pod kapotou. „Kopnutie“ síce nebolo také výrazné ako pri nízkych rýchlostiach, no stále vcelku impozantné. Predbiehanie s IONIQOM 5 nie je žiadnym problémom ani pri vyšších rýchlostiach, pretože auto je stále svižné.
Veľmi rýchle nabíjanie
Jedným z hlavných ťahákov novinky je nabíjací výkon, ktorý je až 225 kW, a to vďaka 800 V systému. Na Slovensku síce ultra-rýchle nabíjacie stanice pribúdajú, avšak stále prevládajú stanice s výkonom 50 kW. To je na veľkú batériu jednoducho málo. Ak si počas nabíjania neplánujete dať aspoň obed, budete čakať.
Pokiaľ si po ceste zvolíte ultra-fast nabíjaciu stanicu, nabíjanie bude naozaj veľmi rýchle. Z 20 na 80 % som sa bez problémov dostal za 15 minút. Takéto nabíjanie je však drahšie, čo je tiež potrebné zvážiť.
Test rýchlosti nabíjania som urobil na 351 kW nabíjačke ZSE Drive v Auparku, nižšie prikladám krivku nabíjania.
Nabíjanie som uskutočnil po približne 170 km dlhej trase po okresných cestách. Ako môžete vidieť, nabíjací výkon sa počas prvých štyroch minút držal nad úrovňou 110 kW, neskôr sa zvýšil na 180 kW a od 7. do 11. minúty bol na úrovni takmer 220 kW. Neskôr je viditeľný minútový pokles na 120 kW a následne opäť vzrástol, tentokrát na 170 kW. Z 20 na 80 % to vozidlu trvalo len 16 minút, z 10 na 180 to bolo 19 minút. Časy sú to skvelé.
Počas testovania som samozrejme vyskúšal aj výkon palubnej nabíjačky. Ten sa pekne držal na úrovni okolo 11 kW, čo je slušné. Batériu z 0 do 100 % týmto spôsobom nabijete približne za 7 hodín.
Diaľničná spotreba
Na diaľnici sa nový IONIQ 5 cíti ako doma. Vďaka veľkému rázvoru a nízkemu ťažisku na ceste drží výborne. Počas testovania som si všimol aj veľmi slušné odhlučnenie interiéru. Pri vyšších rýchlostiach má človek stále pocit, že ide pomaly. Preto nezabudnite sledovať tachometer 🙂
Jazda je pohodlné, problém mu nerobí ani nerovnosť na vozovke, ktorú zvláda s prehľadom. Na diaľnici som používal adaptívny tempomat a vyskúšal som si aj „autopilota“. Fungovalo to veľmi dobre.
Tempomat na zmenu rýchlosti vozidla predo mnou reagoval dostatočne včas a brzdenie nebolo nijako extrémne. Je vidieť, že komfort sa snaží udržať na čo najlepšej úrovni. Do volantu musím samozrejme raz za čas kvôli overeniu pozornosti ťuknúť.
Poďme ale už na sľúbenú spotrebu. Jazda bola z Bratislavy do Kútov a naspäť. Spotrebu som odmeral v oboch smeroch. Vonku bolo 8 stupňov celzia a svietilo slnko, no stále bola zima. Kúrenie som si nastavil na 21,5 stupňa a vyrazil.
Po celý čas (ak to samozrejme bolo možné) som si udržiaval stálu rýchlosť 130 km/h podľa GPS. Tachometer ukazoval 133 km/h. Prešiel som 52 km a spotreba bola 27 kWh/100 km. Cestu som začal s 91 % batérie a ukončil so 72 %, takže na jej prejdenie bolo potrebných 19 %. Pri tejto spotrebe by bol celkový maximálny diaľničný dojazd na úrovni okolo 266 km.
Vozidlo | Kapacita batérie | Spotreba (kWh/100 km) | Spotrebované % batérie | Vonkajšia teplota/Kúrenie/klimatizácia |
---|---|---|---|---|
BMW iX3 | 73,83 kWh | 24,0 | ? | |
Hyundai IONIQ 5 (4x4) | 72 kWh | 27,0 | 19 | 8 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa |
BMW iX | 105,2 kWh | 27,3 | 13 | 7 stupňov, kúrenie na 21,5 stupňa |
*Meranie začína v Bratislave na diaľnici pri Bory Mall, končí v Kútoch na kruhovom objazde. Dĺžka trasy je 52 km. Tempomat je vždy nastavený na rýchlosť 130 km/h podľa GPS.
Cesta späť bola úplne rovnaká, jedinou zmenou bolo zvýšenie vonkajšej teploty z 8 na 10 stupňov celzia. Opäť som išiel rýchlosťou 130 km/h podľa GPS a kúrenie som nastavil na 21,5 stupňa. Po prejdení testovacej trasy vozidlo ukázalo spotrebu 27,9 kWh/100 km. Celkový dojazd s touto spotrebou by sa pohyboval na úrovni okolo 260 km. Počas tohto testu vozidlo spotrebovalo rovných 20 percent batérie.
Vozidlo | Kapacita batérie | Spotreba (kWh/100 km) | Spotrebované % | Vonkajšia teplota/kúrenie/klimatizácia |
---|---|---|---|---|
BMW iX | 105,2 kWh | 27,1 | 13 | 8 stupňov, kúrenie na 21,5 stupňa |
Hyundai IONIQ 5 (4x4) | 72 kWh | 27,9 | 20 | 10 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 st. |
*Meranie začína priamo na diaľnici smer z Kútov do Bratislavy a končí na diaľnici pri Bory Mal. Dĺžka trasy je 50 km. Tempomat je vždy nastavený na rýchlosť 130 km/h podľa GPS.
Spotreba na okresných cestách
Náš test spotreby na okreskách je dlhý až 174 km a počas neho prechádzame obcami s maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h, ale aj mimo obcí rýchlosťou 90 km/h. V tomto prípade som vyrazil s vozidlom nabitým na 51 %. Vonku bolo 11 stupňov celzia, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa. Počas testu sa teplota pohybovala medzi 11 až 14 stupňami a bolo slnečno, približne v polovici som kúrenie vypol. Do cieľa som dorazil s 9 % batérie a spotrebou 16,6 kWh/100 km. S takouto spotrebou by bol celkový dojazd na úrovni približne 437 kilometrov.
Vozidlo | Kapacita batérie | Spotreba (kWh/100 km) | Spotrebované % | Vonkajšia teplota/kúrenie/klimatizácia |
---|---|---|---|---|
Hyundai IONIQ 5 4x4 | 72,6 kWh | 16,6 kWh/100 km | 42 | teplota 11-14 stupňov, kúrenie nastavené na 21,5 stupňa polovicu testu |
*Test spotreby začína v Karlovej Vsi v Bratislave, pokračuje smer Malacky, Kúty, Senica, Kuchyňa a späť do Karlovej Vsi. Celková dĺžka je 174 km.
Test Hyundai IONIQ 5 4×4: Záverečné hodnotenie
Ako som už na začiatku testu písal, Hyundai je vo svete elektromobility moja srdcovka. Je vidieť, že automobilka to berie vážne, čoho dôkazom sú nielen predchádzajúce modely, ale hlavne nový IONIQ 5. Hyundai sa v tomto prípade nebál experimentovať s dizajnom, čo je za mňa len a len dobre.
Auto vzbudzuje pozornosť, ľudia sa za ním otáčajú. Je iné, zaujímavé. A to je dobre. Doslova vyzerá ako z budúcnosti. Či už exteriér alebo aj biely interiér mu pridávajú na jedinečnosti. Konzervatívnejším jedincom v okolí dizajn veľmi neulahodil, mladšia generácia a technologickí nadšenci to zase majú presne opačne. A ja patrím medzi nich.
Medzi najlepšie vlastnosti patrí okrem dizajnu aj pohodlie, ktoré IONIQ 5 ponúka pri jazde. Veľký rázvor má na svedomí doslova luxusný priestor vzadu. Bohužiaľ, je to trochu na úkor kufru, ktorý by mohol byť o niečo väčší, najmä do hĺbky.
Skvelý je nabíjací výkon a samozrejme aj zrýchlenie. Po skúsenostiach s predchádzajúcimi verziami IONIQU a Konou mi najviac prekážala vyššia spotreba. To sa ale vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla akosi dalo očakávať. Lepšie vymyslené by mohli byť aj kľučky na dverách, ktoré vyzerajú dosť lacno. Našťastie fungovali dobre.
- Hyundai získal v UK 8 významných ocenení. Zabodoval aj IONIQ 5
- Hyundai IONIQ 5: Vybrať 4×4 s menším dojazdom alebo 4×2 s väčším dojazdom
Test Hyundai IONIQ 5 4×4: Technické údaje
Cena | STYLE - 50 590 € PREMIUM - 54 790 € |
Rozmery (mm) | |
- dĺžka | 4635 |
- šírka | 1890 |
- výška | 1605 |
- rázvor | 3000 |
Objem batožinového priestoru | 527 l |
- po sklopení sedadiel | 1587 l |
Výkon | 225 kW (70 + 155), 305 koní |
Krútiaci moment | 255 + 350 Nm |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Kapacita batérie | 72,6 kWh |
Palubná nabíjačka | 11 kW |
DC nabíjanie | 220 kW |
Spotreba (R19/R20) | 17,7 /1 9,0 kWh/100 km |
Dojazd WLTP (R19/R20) | 460/430 km |
Hmotnosť | 2020 kg |
Batožinový priestor pod kapotou | 24 l |