Trh elektrických vozidiel zaznamenal v posledných rokoch prudký nárast, pričom takmer každý veľký výrobca automobilov výrazne tlačí na elektrifikáciu. Spomedzi týchto automobilových gigantov je Hyundai niekde na čele inovácií a technológií. Novinka Ioniq 6 je dôkazom ich odhodlania napredovať na trhu elektromobilov. Ako obstál v našom teste a čo sa nám na ňom najviac páčilo? Toto je test Hyundai Ioniq 6.
Cena, výbava a konkurencia
Hyundai Ioniq 6 je nástupcom veľmi populárneho modelu Ioniq 5, ktorý sa stal Svetovým autom roka 2022. Povesti neostal nič dlžný ani nami testovaný model, ktorý sa stal Svetovým autom roka 2023, Svetovým elektrickým autom 2023 a tiež vyhral Svetový automobilový dizajn roka. Celkom dosť ocenení na to, ako krátko sa zatiaľ na našom trhu nachádza. Ale späť k cene. Tá začína 47 990 €. Ako už býva zvykom, k nám sa vozidlo nedostalo v základnej verzii ale pomaly v tej najlepšej. Cena nami testovaného vozidla je 66 050 € s DPH.
Hyundai IONIQ 6 môžete mať za 350 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
V našej verzii vozidla sa nachádzali aj príplatkové digitálne spätné zrkadlá, čo mnohí odborníci ale aj laici kritizujú. Ak by ste si ich chceli zaobstarať, vyšli by vás na 1 300 €. Vo výbave môžeme ďalej nájsť napríklad aj 360-stupňovú kameru, pomocou ktorej môžete sledovať okolie auta pri parkovaní, ale aj pri pomalšej jazde. Okrem toho si za príplatok viete obstarať aj head-up displej, ktorý vám dokáže pomôcť s jednotlivými jazdnými činnosťami.
Hyundai Ioniq 6 rozvíril vody konkurencie a väčšine ostali len oči pre plač. Očakáva sa, že rovnako ako 5-ka sa stane veľmi obľúbeným autom Slovákov. Pozrime sa však kto budú jeho hlavní konkurenti. Jedným z najväčších bude asi Tesla Model 3. Ide rovnako o nižšie športovejšie auto, ktoré má výbornú aerodynamiku a asistenčné systémy. Cenovo ju zoženiete už od 36 000 € v základnej verzii alebo za 45 500 € v najvyššej výkonnostnej verzii Performance.
Ďalším konkurentom pre Ioniq 6 je aj BMW i4 eDrive 40, ktoré patrí rovnako k športovejším modelom s lepším výkonom. V jeho neprospech hrá o niečo pomalšie zrýchlenie, rovnako ako mierne vyššia cena, ktorá začína na 55 000 €. Naopak v jeho prospech hrá väčšia batéria s rovnakou efektivitou (5,3 km/kWh).
Test Hyundai Ioniq 6: Tabuľka s parametrami
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť | 4 855 x 1 880 x 1 495 mm a 2 020 kg |
Výkon elektromotora | 325 k / 239 kW / 605 Nm |
Objem batožinového priestoru | 401 l +12 l |
Kapacita batérie / rýchlosť nabíjania | 77,4 kWh / 233 kW |
Udávaný elektrický dojazd | 583 km |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h | 5,1 s |
Cena od | 47 990 € |
Cena testovaného vozidla | 66 050 € |
Poháňaná náprava | AWD |
Batéria a nabíjanie
Batéria o veľkosti 77,4 kWh príjemne prekvapila. Ide o niečo väčšiu kapacitu ako má Tesla Model 3 Performance, no zároveň sa nechytá na 100 kWh+ batérie, ktoré do svojich vozidiel pridáva Mercedes (napríklad EQE SUV). Dokážete ju nabiť rýchlosťou až 233 kW, čo predstavuje nadpriemer pri elektrických vozidlách na celosvetovom trhu. Tým, že batéria nepatrí k tým najväčším ale za to je efektívna, sa zlepšuje váha vozidla, čo sa môže odraziť aj na dojazde.
My sme nabíjanie odskúšali na vlastnej koži a toto sú výsledky:
- Na 150 kW nabíjačke: z 23 na 73 % trvalo nabíjanie 14,5 minúty, pričom z 20 na 80 % nabijete za 18 minút
- Na 350 kW nabíjačke: z 10 na 80 % nabijete za 19 minút
- S 11 kW nabíjačkou trvá plné nabitie cca 8 hodín podľa palubného počítača
- Pri domácom nabíjaní zo zásuvky dosahuje nabíjania maximálny výkon 2,7 kW (cca 35 hodín plné nabitie)
Pri nabíjaní sa údaje o batérii a dojazde nachádzajú na displeji vodiča, kde vám presne vyráta čas nabíjania či dojazd. Všetko je veľmi šikovne spracované do najmenších detailov a nezaznamenal som so systémom žiadne problémy. Treba však rátať, že na displeji vidíte, kedy bude mať batéria 100 %. Ak chcete nabíjať len pár percent tak je pre vás celkový čas nabíjania menej podstatný, pretože výkon nabíjania sa mení.
Test Hyundai Ioniq 6: Spotreba a dojazd
Jazda na Ioniqu je jednou z najpríjemnejších, akú som zažil. Všetko funguje podľa predstáv a auto je kvalitne odhlučnené od okolitých vplyvov. Skvelý aerodynamický koeficient vo výške 0,21 patrí k tým najlepším z najlepších a Hyundai toto zvládol naozaj bravúrne. My by sme to mali postrehnúť pri spotrebe a celkovom dojazde vozidla. Čo sme zistili?
Pri jazde cez mesto sa spotreba pohybovala niekde na úrovni 16 kWh/100 km, čo je veľmi dobrý výsledok. Záleží však aký jazdný režim si zvolíte, a tiež od okolitých vplyvov. Elektromobil sme zobrali aj na diaľnicu. Pri jazde konštantnou rýchlosťou 110 km/h podľa GPS sa spotreba vyšplhala na úctyhodných 17 kWh/100 km. Po zrýchlení na 130 km/h sa však už výrazne zvýšila. Dostali sme sa totiž až na hodnotu 22 kWh/100 km, čo je citeľný rozdiel.
Spotrebu zistíte jednoducho na displeji vodiča a zobrazí sa vám celkom prehľadným spôsobom. Chýba však údaj o priemernej rýchlosti na danom meranom úseku. Nám to nevadilo keďže sme si udržiavali celú jazdu rovnakú rýchlosť. Ak si však nechcete kontrolovať rýchlosť a len sa chcete v cieli dozvedieť hodnoty tak vás vozidlo sklame. Okrem spotreby sa viete dozvedieť aj trvanie merania a tiež prejdenú vzdialenosť na danom úseku.
Podľa pravidiel WLTP by mal mať Ioniq 6 v našej verzii až 583 kilometrov. Pri našej jazde, kde sme využívali všetky typy komunikácií sme sa dostali niekde na 490-500 km. Testovali sme ho pri teplotách v priemere okolo 29 stupňov Celzia, čiže na chlad sa elektromobil sťažovať nemohol. Hodnotím ho ako dostačujúci, ba dokonca jeden z tých lepších. Pomaly sa dojazdom elektromobily doťahujú aj na spaľováky, čomu svojou troškou pomohol aj Ioniq.
Jazda, režimy, výkon
Ioniq 6 patrí k autám s veľmi pohodlným jazdením. Pre niekoho však môže byť nízke a ťažko sa mu z neho vystupovať. Taktiež som spozoroval trošku nešťastné umiestnenie volantu, o ktorý som si často šúchal nohy pri nastupovaní/vystupovaní. Oproti naposledy mnou testovanému BMW iX1 xDrive30 som však bol oveľa viac spokojnejší s podvozkom. Sedenie bolo dostatočne príjemné a potešia aj elektronicky ovládateľné predné sedadlá. Nebýva často, že elektrické ovládanie sedadla spolujazdca sa nachádza aj na ľavej strane sedadla a ovládať ho tak môže každý cestujúci.
To je síce fajn funkcia, no uvítal by som zablokovanie možností hýbať zo sedačkou keď na nej niekto sedí. Môže nastať situácia kedy sa vzadu sediaci začnú hrať s posúvaním sedačky spolujazdca a ten tak nemusí byť spokojný. Elektromobil ponúka hneď tri jazdné režimy, a to ECO, Normal a Sport. V nastaveniach si môžete zapnúť funkciu, ktorá pri zmene jazdného režimu zmení aj podsvietenie v interiéri. Vy tak hneď viete, v akom režime sa nachádzate a nemusíte si to tlačidlom kontrolovať. Športový režim sfarbí interiér do červena, Normal do modra a ECO do zelena.
Pre prispôsobenie jazdy si viete nastaviť, či chcete prostredníctvom reproduktorov počuť zvuk pri zrýchľovaní vozidla. Máte na výber hneď tri možnosti intenzity, no môžete si túto funkciu aj úplne vypnúť. Nejde o žiadny koncert ako to majú vozidlá od BMW, no nejde ani o klasický zvuk motora pri spaľovákoch. O výkon vo vozidle určite nie je núdza. Poháňa ho elektromotor s výkonom 326 koní (239 kW) no vybrať si môžete aj 229 koňovú a 151 koňovú verziu. Tie však už nemajú pohon všetkých náprav ale len zadnej nápravy.
V športovom režime má auto naozaj krásne zrýchlenie, kde papierovo z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,1 sekundy. O to sa postará aj krútiaci moment vo výške 605 Nm, no rozbeh je možno plynulejší ako by ste si mohli myslieť. V menu si dokonca môžete nastaviť, či preferujete pohon všetkých štyroch náprav alebo si viete zapnúť len pohon zadnej nápravy.
Test Hyundai Ioniq 6: Tempomat a rekuperácia
Vozidlo je vybavené adaptívnym tempomatom ku ktorému je pridané aj udržiavanie v jazdnom pruhu. To hodnotím veľmi pozitívne a vo väčšine prípadov fungovalo naozaj spolahlivo. Spoločne tieto dve funkcie prinášajú akýsi systém autopilota, keďže v podstate na chvíľu môžete pustiť ruky z volantu a nohu z pedálu a vozidlo tak šoféruje samé. Po pár sekundách (cca 8-10 sek.) vás už vozidlo ale upozorní aby ste znova chytili volant. Najväčšie využitie má tento spôsob jazdy na diaľnici, kde idete stále konštantnou rýchlosťou a jazdné pruhy sú veľmi dobre viditeľné.
Pri elektrifikovaných vozidlách je už štandardom dobíjanie energie pomocou brzdenia – rekuperácia. Tá sa nastavuje v Hyundai veľmi jednoducho, a to pádlami za volantom. Máte na výber až zo štyroch možností intenzity rekuperácie. Level 1 je najslabšia možnosť, pričom najsilnejšia je možnosť “i-pedal”, pri ktorej zvolení dokážete elektromobil ovládať len pomocou plynového pedálu. Znamená to, že pri pustení pedálu sa vozidlo úplne zastaví a vy tak vôbec nemusíte stúpať na brzdu. Po naštartovaní vozidla sa automaticky rekuperácia nastaví na level 3.
Interiér a exteriér
Exteriér vozidla podľa viacerých odborníkov aj laikov pripomína automobily Porsche. Ani ja si nemôžem pomôcť a vidím to tam, dokonca by som to možno nazval aj budget verziou automobilu Porsche. Nič to však nemení na fakte, že dizajn je veľmi individuálna vec a každý ma na auto odlišný názor. Mne sa však navonok veľmi páčilo. Takýto dizajn predsa pomohol vozidlu k neskutočnému koeficientu odporu vzduchu na úrovni 0,21, čo sa odzrkadlí aj na spotrebe vozidla. Jediné čo by som mu asi vytkol sú kolesá.
Podľa oficiálnych fotografií viem usúdiť, že verzia s 20″ diskami vyzerá oveľa lepšie ako tá naša s 18″ verziou. Ale pozor! Veľkosť kolies sa odrazí aj na spotrebe vozidla, a to o niekoľko desiatok kilometrov. Je teda na vás, či chcete esteticky krajšie vozidlo alebo radšej preferujete väčší dojazd na jedno nabitie. Niekomu by sa dokonca podľa fotografií mohlo zdať že ide o menšie mestské vozidlo, no opak je pravdou. Ioniq 6 má až 4 855 mm, čo je o 355 mm viac ako také BMW iX1.
Jeho veľkosť si môžete všimnúť aj po vstupe do interiéru, najmä ak sedíte vzadu. Takmer trojmetrový rázvor zabezpečí, že ak si sadnete dozadu cítite sa ako v limuzíne. Menší problém nastáva, ak máte viac ako 185 centimetrov. Na nohy máte miesta habadej ale na hlavu už to také pozitívne nie je. Skúšal som sto na sebe (194 cm) a dokonca som sa musel krčiť lebo som si šúchal hlavu o strop.
Vpredu sa nachádza rovnako veľa miesta a sedadlá si viete nastaviť podľa svojich predstáv vo všetkých smeroch. Ako som už spomínal, predné sedadlo spolujazdca dokonca dokáže ovládať každý člen posádky. O zvukový zážitok sa vo vnútri stará audio-sústava od spoločnosti Bose. Ide o prémiovejšiu značku a to bolo cítiť aj vo vnútri vozidla. V systéme dokonca nájdete nahraté aj relaxačné zvuky, a to napríklad praskanie dreva v krbe alebo príjemný dážď. Toto chválim a verím, že viacerým to dokáže spríjemniť chvále napríklad pri čakaní na nabíjačke.
Test Hyundai Ioniq 6: Infotainment
Infotainment tohto elektromobilu už tradične tvoria tri displeje. Hlavný stredový panel, v ktorom sa nachádzajú všetky potrebné nastavenia, displej vodiča, ktorý je prepojený s hlavným displejom a dnes už bežný head-up displej. Všetky tri displeje slúžia najmä pre vodiča na lepšiu orientáciu a spríjemnenie jazdy. Ako prvý si rozoberieme hlavný displej infotainmentu. Ten je graficky veľmi pekne spracovaný, pričom ostáva jednoduchý a príjemne svetlý. Problém však nastáva v oblasti plynulosti.
Ako môžete vidieť aj na našom priloženom videu, občas začne veľmi nepekne celý systém zasekávať. Najčastejšie sme si to mohli všimnúť pri navigácii, no niekedy neskôr reagoval aj pri nastavení hudby či osvetlenia. Veľké plus však dostáva za jeho prehľadnosť, kde každá možnosť v menu má svoju ikonku a vy sa tak rýchlejšie naučíte, čo sa kde nachádza. Spolupracuje aj so zachovanými fyzickými (aj dotykovými) tlačidlami pod ním, pomocou ktorých si nastavíte napríklad teplotu alebo preferovanú hudbu.
Tento displej sa v jednej konštrukcii spája s displejom vodiča, ktorý dostal rovnaké svetlo-farebné prevedenie. Tu však síce zistíte prehľadne najdôležitejšie údaje, no mne osobne prišla grafika displeja trošku pozadu. Umiestnenie niektorých aspektov ako napríklad rýchlosť či dojazd mi vôbec nepasovali s pozadím a určite by mohli byť umiestnené lepšie. Dozviete sa na ňom však všetko potrebné a pekne spolupracuje aj s head-up displejom.
Head-up displej zobrazuje informácie ako napríklad rýchlosť vozidla, nastavenie tempomatu, rýchlostné obmedzenia, nastavenie vzdialenosti od vozidla pred vami či informácie z navigácie. Pôsobí lepším dojmom, no možno by to chcelo ešte popracovať na zobrazení navigácie, napríklad tak ako to majú konkurenčné Mercedesy či BMW. K displejom môžeme zaradiť aj dve obrazovky slúžiace ako spätné zrkadlá. Tie sú prepojené s digitálnymi kamerami a zobrazujú vám, že čo sa deje v blízkosti vozidla. Nefungujú najhoršie, no stalo sa mi, že pri daždi sa mi tam dostala kvapka a viditeľnosť bola o dosť horšia.
Galéria
Test Hyundai Ioniq 6: Záverečné hodnotenie
Hyundai Ioniq 6 patrí bezpochyby medzi najlepšie elektromobily, ktoré sme v poslednej dobe testovali. Vyhral ceny ako Svetové auto roka, Svetový elektromobil roka a dokonca aj Najlepší dizajn automobilu. Ani sa nečudujeme, vozidlo aj v našom teste dopadlo nad očakávania. Ak by som však mal na výber, určite by som si zvolil verziu s klasickými spätnými zrkadlami, nie tými digitálnymi. Ide o vec vkusu, no mne sa celkovo aj dizajnovo viac pozdávajú tie “staré”. Rozdiel tak bude len v aerodynamickom odpore vozidla.
Elektromobil má naozaj zaujímavé jazdné vlastnosti, viete si prepínať pohon všetkých a zadnej nápravy, má prehľadné menu a tiež obrovské vnútorné priestory. Odniesol si to však menší kufor. Vo vnútri sa rovnako stretli dve školy. Tá stará je reprezentovaná jednoduchosťou a fyzickými tlačidlami na ovládanie systému. Tá nová zas samotným systémom, priestrannosťou a špičkovým komfortom, ktorý ocení naozaj každý.
✅
- Spotreba
- Jazdné vlastnosti
- Dizajn
- Výkon
- Veľa priestoru
❌
- Menej miesta na hlavu vzadu
- Pomalší infotainment
- Pre mňa zbytočné digitálne spätné zrkadlá