Test Hyundai SANTA FE PHEV: Maximálne pohodlie, pomalé nabíjanie

Zdroj: Miroslav Schwamberg

Hyundai SANTA FE. Kto by nepoznal toto veľké SUV od obľúbenej značky? Počas svojej histórie si prešlo viacerými faceliftami, až sme sa dostali do roku 2022 a ja som mal v rukách najnovší Hyundai SANTA FE PHEV. Ako už názov napovedá, ide o elektrifikovaný variant tohto automobilu, ktorý obsahuje batériu s možnosťou externého nabíjania. Aké toto vozidlo je, ako jazdí a aké sú spotreby? Na tieto otázky vám odpovie test Hyundai SANTA FE PHEV.

Test Hyundai SANTA FE PHEV: Cena a výbava

SANTA FE v plug-in hybridnej verzii začína na cene 51 090 eur. Už „základná“ a jediná PREMIUM výbava je veľmi slušná. Nechýba tu Head-Up displej, elektrické vyhrievané aj ventilované sedadlá a podobne. V konfigurátore nie je veľmi na výber, už v základe dostanete takmer všetko.

Verzia, ktorú som testoval ja, stojí presne 55 250 eur. Za 7-miestne prevedenie si priplatíte tisícku, metalický lak (v mojom prípade farba Glacier White) stojí 660 eur a pokiaľ by ste chceli aj strešné okno, priplatíte si 1200 eur. Môj model mal z príplatkovej výbavy aj LUXURY Pack v cene 2500 eur, ktorý obsahuje množstvo detailov a vylepšení.

Hyundai SANTA FE PHEV | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Napríklad 20″ zliatinové disky s unikátnym dizajnom, masku chladiča vo farbe tmavý chróm, podbehy a spodné lišty vo farbe karosérie, prístrojovú dosku s prvkami lešteného hliníka, asistenta na predchádzanie kolízií pri parkovaní či diaľkového inteligentného parkovacieho asistenta.

Základné parametre: Tabuľka

Rozmery (DxŠxV)4785 x 1900 x 1685 mm, rázvor 2765 mm
Hmotnosť
Výkon spaľovacieho motora132,2 kW / 180 k, 265 Nm
Výkon elektromotora66,9 kW / 91 k, 304 Nm
Kapacita batérie13,8 kWh
Výkon palubnej nabíjačky3,3 kW
Prevodovka6-stupňová automatická
Maximálny systémový výkon195 kW / 265 k, 350 Nm
Maximálny elektrický dojazd udávaný výrobcom58 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h8,8 s
Objem batožinového priestoru571 - 782 l / 1649 l
Príplatková výbava testovaného vozidla7-miestne prevedenie, Luxury Pack, Príplatkový metalický lak
Cena Hyundai SANTA FE PHEV od 51 090 €
Cena testovaného modelu55 250 €

Batéria a nabíjanie: Nutný základ

Vo vnútri sa nachádza akumulátor s kapacitou 13,8 kWh (sľubovaný elektrický dojazd 58 km), čo je akýmsi štandardom medzi plug-in hybridnými vozidlami. V tejto kategórii vyčnieva hlavne Mercedes, ktorý ponúka približne 2x väčšie batérie a dokonca aj rýchle DC nabíjanie. V tomto prípade je nabíjanie podľa mňa najväčšou slabinou pri pohľade na elektrifikovanú časť vozidla. Palubná nabíjačka s výkonom 3,3 kW je absolútnym základom. Reálne som nabíjal výkonom 3,6 kW, čo je o niečo viac, ako udáva výrobca, no stále málo. Lepšie plug-in hybridy už ponúkajú výkon okolo 7 kW a taký Mercedes-Benz C400e dokonca 11 kW, čím sa dostáva na úroveň čisto elektrických vozidiel.

Nabíjací konektor sa nachádza vpravo | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Takýto nabíjací výkon vám samozrejme prekážať nebude, pokiaľ nabíjate pravidelne doma. 4 hodiny nabíjania v noci sú v poriadku, ráno odchádzate s plnou. Hyundai vám dokonca pribalí aj nabíjací kábel do klasickej 230 V zásuvky. Avšak pri nabíjaní na verejných nabíjacích staniciach, napríklad počas nákupu, by sa vyšší výkon zišiel. Odísť po hodine nabíjania z nákupu s dojazdom 10 km nie je nič moc.

Obojstranný AC kábel k dispozícii nie je, čo je škoda, pretože ak bývate v meste, pre nabíjanie na AC stĺpikoch si ho budete musieť dokúpiť. Pri pohľade na najbližšiu konkurenciu, napríklad Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má rovnako veľkú batériu a aj výkon nabíjania, Toyota RAW4 PHEV má batériu s kapacitou 18,1 kWh a 6,6 kW nabíjanie, Hyundai Tucson PHEV má 13,4 kWh batériu. Ponúka však rýchlejšie nabíjací výkon 7,2 kW. Podobne je na tom aj koncernový kolega – Kia Sorento PHEV.

Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Čo sa týka výkonu, Hyundai SANTA FE je vzhľadom na veľkosť veľmi svižný automobil. Celkový systémový výkon je na úrovni 195 kW (265 koní), 350 Nm a z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 187 km/h. Samotný elektromotor má výkon 66,9 kW (91 koní), spaľovací motor (1,6 l T-GDi) má 132,2 kW (180 koní). Pohon je samozrejme 4×4.

Samotná jazda je pohodlná. Rozmery vozidla a hmotnosť vozidla je samozrejme cítiť. Podvozok nie je ani úplne mäkký, no ani tvrdý, taký akurát. Veľmi dobre si vie poradiť aj s väčšími nerovnosťami. Pri jazde mi veľmi chýba rekuperácia po uvoľnení plynu, auto len plachtí. A nie je tu žiadne nastavenie, páčky za volantom slúžia len na radenie rýchlostí. A tak som si musel zvyknúť na rekuperovanie až po stlačení brzdy.

Jazdný režim ovplyvňuje aj dizajn budíkov | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Celkovo ale musím odozvu na pedále pochváliť, takto konzistentnú a istú jazdu v tomto smere som asi nezažil pri žiadnom plug-in hybride. Dávkovanie výkonu je presne podľa mojich predstáv, rovnako aj citlivosť brzdového pedálu. Tu som bol naozaj veľmi spokojný. V porovnaní s elektromobilmi mi vadili pomalé reakcie na plynový pedál, a to aj v športovom režime. Kým auto zaregistrovalo, že chcem zrýchľovať, prešla minimálne sekunda. Ďalší čas prešiel kvôli podradeniu a pusteniu maximálneho výkonu. Akceleráciu síce cítiť je, no kým sa k nej dostanem, prejde pomerne veľa času.

Jazdné režimy môžem rozdeliť do viacerých kategórií. Prvé rozdelenie je v závislosti od toho, aký typ pohonu chcem použiť. Je tu klasický hybridný HEV režim, elektrický režim a automatický. Ďalej tu mám bežné nastavenie jazdných režimov – eko, inteligentný a športový no a nakoniec, keďže je to SUV, sú tu aj špeciálne režimy pre jazdu na snehu, blate a piesku. Tieto režimy viem pohodlne prepínať pomocou špeciálneho multifunkčného okrúhleho tlačidla, čo je extra pohodlné.

Prepínač režimov | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Na diaľnici som ocenil adaptívny tempomat, ktorý sa ovláda veľmi jednoducho. Pomocou tlačidiel na volante môžem veľmi rýchlo meniť požadovanú rýchlosť, ak tlačidlo podržím, zvýši alebo zníži sa o 10 km/h, čo je praktické. K dispozícii je aj asistent držania v pruhu, akási slabšia obdoba autopilota. No funguje veľmi dobre. Na diaľnici môže ísť o skvelého pomocníka, no pri strmších diaľničných zákrutách si treba dávať pozor. Raz sa mi stalo, že ju proste auto nezvládlo.

Infotainment + aplikácia

Základom je farebný dotykový displej s uhlopriečkou 10,25″ a podporou Apple CarPlay aj Android Auto. Len škoda, že káblové pripojenie je riešené pomocou veľkého USB konektora, modernejšie USB-C by som prijal určite radšej. Displej síce neponúka najkrajšie farby a jeho menu nepatrí medzi graficky najkrajšie, no svoju funkciu plní bezproblémovo. Čo ma teší, je integrovaná prémiová audio zostava značky KRELL s 10 reproduktormi a subwooferom, ktorej zvukový prejav je perfektný.

Menu dizajnom neohúri, no funkčnosť spĺňa | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Integrovaná navigácia od Hyundai mi veľmi dizajnovo nesedela, no naviguje bez problémov. Radšej som však používal Apple CarPlay. Počas trvania záruky dostane majiteľ tohto vozidla aj každoročnú aktualizáciu mapových podkladov.

K dispozícii je aj Head-Up displej, ktorého síce osobne nie som veľkým fanúšikom, no tu mi neprekážal. Jeho umiestnenie je ideálne a nerušil ma pri jazde, no najdôležitejšie informácie som mal vždy pred očami. Napríklad aj navigačné pokyny z integrovanej navigácie.

Súvisiacie články
Veľmi dobrý výhľad naokolo | Zdroj: Miroslav Schwabmerg

Pre diaľkové spárovanie s vozidlom je možné využiť aplikáciu BlueLik, vďaka ktorej mám okamžitý prehľad o základných parametroch či polohe auta. Môžem na diaľku zapnúť klimatizáciu, odomknúť či dokonca pozrieť si svoj kalendár.

Aplikáciu som najčastejšie využíval počas nabíjania, pretože som mal aktuálne informácie o stave nabitia a vedel som, kedy bude plne nabité, prípadne kedy môžem vyraziť, ako dlho sa môžem niekde zdržať.

Test Hyundai SANTA FE PHEV: Exteriér

Hyundai SANTA FE PHEV je poriadne veľké auto. Bodaj by nie, keď ide o 7-miestne SUV. Pohodlie vnútri je na úkor vonkajšej veľkosti. Do garáže je to možno ideálne, no na parkovanie na úzke parkovacie miesta v meste nie je vždy ideálne. Problémom je v tomto prípade šírka auta, párkrát sa mi stalo, že po zaparkovaní som doslova nevedel otvoriť dvere.

Mohutné auto zvonku | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Zvonku je to veľmi atraktívne auto. Jeho vzhľad je doslova robustný a robustnosť podčiarkuje aj výrazná predná maska s 3D kontúrami a logom automobilky v strede. Štandardnou výbavou sú aj nové svetlomety s dennými LED svetlami, ktoré zaujmú svojím tvarom „T.“ Svetlá vzadu sú zase spojené efektným červeným pásom, čo tiež nevyzerá vôbec zle.

Interiér: Množstvo šikovných riešení a dostatok priestoru

Osobne sa v interiéroch Hyundai cítim veľmi dobre. Všetko je akosi poruke, intuitívne a rýchlo sa v nich viem zorientovať. Páči sa mi síce minimalizmus Tesly, no nevadí mi ani množstvo rôznych tlačidiel v SANTA FE. Doknoca sa mi to páči. V niektorých automobiloch mám napríklad problém nájsť prepínač „auto hold,“ tu sa mi to nestalo. Poruke mám tiež ovládanie klimatizácie, vyhrievania sedadiel a ich ventilovania. Všetko prakticky na jedno ťuknutie priamo v stredovom paneli. Ten je síce robustný, no páči sa mi, že pod ním sa našiel ešte veľmi slušný odkladací priestor. Ten je aj v lakťovej opierke.

Stredový panel s množstvom tlačidiel | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Výborne je vyriešený držiak na telefón s funkciou bezdrôtového nabíjania, zariadenie doň len zasuniem a hotovo. Zamrzí však použitie veľkého USB konektora, v roku 2022 by som viac prijal USB-C port.

Priestor pre telefón a USB konektor | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Vo vnútri som sa cítíl veľmi pohodlne. Výhľad zvnútra je tiež dobrý, na okolie som sa pozeral s „nadhľadom.“ Potešia aj výduchy klimatizácie nielen pre stredný rad sedadiel, ale ak máte 7-miestnu verziu, tak aj úplne vzadu.

Menší cestujúci sa odvezú aj v treťom rade | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Ďalším plusom sú použité materiály. Hyundai sa vyvaroval lesklých plôch, ktoré tu prakticky neexistujú. To znamená, že neexistujú ani odtlačky prstov. Materiály možno nie sú tie najhodnotnejšie a najdrahšie, ale celé to pôsobí veľmi príjemne. Nič tu nevŕzga, tlačidlá reagujú výborne a doslova sa nemám na čo sťažovať. Jedinou lesklou ovládacou plochou, ak nepočítam dotykový displej, zostáva špeciálne okrúhle multifunkčné tlačidlo na ovládanie jazdných režimov.

Test Hyundai SANTA FE PHEV: Spotreba

Meranie spotreby v zimnom chladnom počasí je pri plug-in hybride celkom náročné. Ak chcem napríklad zistiť celkový mestský čisto elektrický dojazd, je to takmer nemožné. Prečo? Pretože sa pravidelne zapína aj spaľovací motor, ktorý pomáha klimatizovať vnútorný priestor. A to bez ohľadu na to, že mám aktivovaný čisto elektrický režim. Spaľovací motor si veľmi často pradie v pozadí. Niekedy pomôže pri akcelerácii, inokedy len ticho čaká a spotrebováva palivo. V tomto režime som síce bez problémov prešiel 50 km na jedno nabitie, no k tomu je potrebné pripočítať aj spotrebu benzínu na úrovni okolo 5 litrov na 100 km. Tento test som realizoval bežným štýlom klasického pracujúceho človeka, to znamená ranná cesta do práce, poobedná cesta z práce, nejaký ten obchod, stretnutie v meste a podobne. Interiér sa tak musel často zohrievať znovu.

Informácie o nabití a dojazde | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Pri vyhriatom interiéri a jednej dlhšej jazde po meste by vozidlo tiež v elektrickom režime spaľovalo aj benzín, no spotreba by bola výrazne nižšia. Keď je batérie úplne vybitá, vozidlo sa chová ako bežný hladký hybrid.

To znamená, že elektromotor pomáha pri rozjazdoch a dobíja sa rekuperáciou. SANTA FE si v tomto režime udržuje stav nabitia akumulátora medzi 17 – 14 %. Ak ráno vyrážam vybitý, mestská spotreba benzínu v zime sa pohybuje v rozmedzí od 8 do 9 litrov na 100 km. Je škoda, že vozidlo nikde neukazuje detaily elektrickej spotreby. Absolútne nikde. Diaľničná zimná spotreba pri rýchlosti 130 km/h bola na úrovni 8,6 l / 100 km v hybridnom režime pri vybitej batérii.

Šikovná 230 V zásuvka | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Aby som bol pokojný, vyskúšal som si aj kompletnú jazdu na elektrický pohon, čiže v zime som vypol kúrenie, zapnuté som mal len vyhrievanie sedadla. Benzín auto v tomto režime nespaľovalo, podarilo sa mi namerať tieto hodnoty. Začínal som s batériou nabitou na 71 %, pričom udávaný elektrický dojazd bol 36 km. Do času, kedy sa pohon prepol do hybridného, sa mi podarilo prejsť 36 km. Stav nabitia batérie bol v tom čase na úrovni 17 %. Reálny elektrický dojazd mi v tomto prípade vychádza na vyše 55 km, čo je v zime skvelé. V lete by mohli byť tieto čísla ešte zaujímavejšie. V každom prípade, nepoznám asi nikoho, kto by v zime jazdil bez zapnutého kúrenia, maximálne teda veľmi krátke trasy.

Test Hyundai SANTA FE PHEV: Záverečné hodnotenie

Hyundai SANTA FE PHEV je veľmi slušný plug-in hybrid, no má svoje muchy. Medzi jeho najväčšie prednosti patrí dostatok priestoru vnútri a pohodlie pri jazde. Má zaujímavý dizajn, ktorý sa páčil snáď každému v okolí a poteší, že už základná výbava ponúka prakticky všetko. Sklamaním z pohľadu nadšenca elektromobility je pomalé AC nabíjanie, príjemne potešil celkový elektrický dojazd.

✅ Atraktívny dizajn
✅ Dostatočný výkon
✅ Pohodlná jazda
✅ Výborne zvládnutý interiér
✅ Už v základnej výbave je takmer všetko

❌ Pomalá palubná nabíjačka
❌ Type 2 kábel nie je štandardom, treba si ho dokúpiť
❌ Žiadna rekuperácia po pustení plynu, len pri brzdení
❌ Vysoká cena

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.