Test Jeep Compass 4xe: SUV s veľkým potenciálom, pohonom však zaostáva
Michal Lauko
Jeep Compass v plug-in hybridnej verzii 4xe prišiel s niekoľkými novinkami. Nájdeme tu vylepšený infotainment, pohodlné sedadlá, prijateľný kufor a omnoho viac. Pohonná jednotka, bohužiaľ, nie je dostatočne vyladená a pocit z jazdy je na horšej úrovni ako u konkurencie.
Test Jeep Compass 4xe: Cena a parametre
Tento model najvyššej špecifikácie, ktorý stojí 48 465 €, je dostupný iba s novým plug-in hybridným pohonným ústrojenstvom Jeep 4xe (vyslovuje sa ako “four-by-ee” podobne ako “four-by-four”), čo predstavuje ďalší veľký krok vpred pre tento nový Compass.
Verzia 4xe vychádza zo 178-koňového variantu benzínového 1,3-litrového preplňovaného štvorvalca, ktorý je podporovaný elektrickým motorom napájaným z 11,4 kWh batérie, čo poskytuje celkový výkon 237 koní. Udávaný čisto elektrický dojazd sa pohybuje približne na úrovni 47 – 54 km.
Jeep tvrdí, že Compass 4xe zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, ale v skutočnosti to nepôsobí tak rýchlo. Je to spôsobené staršou šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je pomalá a má dlhú odozvu. Prevodovka radí pomaly aj pri miernej akcelerácii, kde by ste očakávali, že 250 Nm z elektrického motora nahradí spaľovací motor. Ak by ale Jeep použil výkonnejší elektromotor, veľa nedostatkov by sa vyriešilo.
Jeep Compass PHEV
Pri vysokých otáčkach je motor hlučný, takže je naozaj lepšie k nemu pristupovať voľnejšie, pretože Compass ponúka viac komfortu ako dynamiky. Jazda je celkom dobrá, aj keď väčšie priečne nerovnosti sú stále pre podvozok výzvou, ktorú zriedkavo dobre zvláda.
Ako SUV by Compass 4xe mal byť stále slušným terénnym vozidlom, pokiaľ zvolíte správnu verziu. Je dostupný v dvoch úrovniach výbavy. Terénne schopnejší Trailhawk prichádza so zvýšeným podvozkom, pneumatikami na blato a sneh, uhlom nábehu 20,9 stupňa, svetlou výškou 213 mm a brodivosťou 500 mm.
Pamätajte, že na využitie systému pohonu všetkých štyroch kolies budete potrebovať nabitú batériu, pretože elektrický motor je jediný, ktorý poháňa zadnú nápravu. Tento systém je vylepšený, ak si vyberiete Compass v úrovni výbavy Trailhawk, ktorá pridáva terénne odpruženie, päťstupňový systém kontroly trakcie nazývaný Selec-Terrain a drsné terénne pneumatiky. Bohužiaľ sa však táto verzia na Slovensku nepredáva.
Parametre
Rozmery (dĺžka x šírka x výška)
4 398 x 1 819 x 1 664 mm, rázvor 2 636 mm
Svetlá výška
140 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 910 kg
Celková hmotnosť
2 420 kg
Maximálna hmotnosť prívesu
750 kg nebrzdený, 1 250 kg brzdený
Pohon
4x4
Objem a počet valcov spaľovacieho motora
1 332 cm3
Maximálny výkon spaľovacieho motora
132 kW (180 k)
Maximálny výkon elektromotora
44 kW (60 k)
Maximálny kombinovaný výkon sústavy
176 kW (240 k)
Krútiaci moment (spaľovací motor / elektromotor)
270 / 250 Nm
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP)
47 - 54 km
Maximálna rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
7,3 s
Kapacita batérie
11,4 kWh (celková)
Výkon palubnej nabíjačky
7,4 kW
Objem palivovej nádrže
36,5 l
Objem batožinového priestoru
420 l
Cena testovaného vozidla
48 465 €
Test Jeep Compass PHEV: Dizajn a štýl
Hovoríme, že je to ikonická americká značka, ale Jeep tvrdí, že Compass bol vyvinutý špeciálne pre Európu a predfaceliftové autá sa skutočne vyrábali v Indii. Výroba faceliftovanej verzie sa presunula do továrne neďaleko Melfi v južnom Taliansku, kde Compass schádza z tej istej linky koncernu Stellantis ako menší Jeep Renegade a donedávna aj Fiat 500X.
Napriek tomu vyzerá jednoznačne ako Jeep, a nedávny facelift mu pomáha udržať si svieži vzhľad. Charakteristická sedemslotová predná mriežka a hranatá čeľusť preto zostávajú, ale svetlomety – po novom výlučne s LED technológiou – sú o trochu štíhlejšie a na prednom nárazníku je nová tenká horizontálna lišta. Najväčšia vizuálna zmena faceliftu je však vnútri, ale o tom viac neskôr.
Nedávno sme testovali plug-in hybridné Alfa Romeo Tonale Q4, ktoré je štýlové a luxusné s dotykom talianskej elegancie. Hoci Jeep vychádza z rovnakej platformy, výsledok je jednoznačne odlíšiteľný.
Nespochybňujeme ale vnútro Compassu ktoré prešlo premenou, a to k lepšiemu. Je tu množstvo mäkkých materiálov a vrstvená palubná doska s pruhom a metalickým efektom je vizuálne príťažlivejšia ako predtým. Kombinuje modernosť so zdravým rozumom vďaka 10,1-palcovej dotykovej obrazovke a množstvu nabíjacích portov, ako aj s dostatkom fyzických tlačidiel.
Otestovali sme elektromobil Hyundai Kona Electric, ktorý patrí medzi nejlepšie dostupné možnosti. S cenou pod…
Dizajn však stále pôsobí dosť neurčito a trpí náhodnou kombináciou materiálov a textúr, ktoré mu dodávajú pomerne lacný dojem. Hoci niektoré časti, ako napríklad volant a volič prevodovky, vám dávajú pocit, že ste v prémiovom aute.
Iné, ako napríklad mäkká vrchná časť palubnej dosky, tenká koža na lakťovej opierke a krehké ovládanie zrkadiel, však nedosahujú úrovne očakávanej od tejto značky. Sedadlá, ktoré sú hrubo čalúnené a pokryté pomerne nízkou kvalitou kože, k tomu dojmu prispievajú.
Situácia sa zlepšuje v zadnej časti. Compass je menší ako väčšina jeho konkurentov, ale vďaka pomerne vysoko umiestnenej sedačke adostatku miesta pod prednými sedadlami pre nohy zadných pasažierov má v skutočnosti chvályhodný priestor na nohy.
Zatiaľ čo priestor pre zadných pasažierov je väčší, ako sa očakávalo, kufor je pomerne malý. Stráca len 18 litrov oproti benzínovému modelu, ale pridaná hybridná technológia robí tvar kufra trochu nepraktickým. Falošná podlaha pomáha opäť vyrovnať nakladaciu plochu a nabíjacie káble sa dajú uložiť pod ňu, takže zostáva relatívne praktický. Na trhu sú však oveľa priestrannejšie SUV.
Test Jeep Compass PHEV: Spotreba a dojazd
Ako som už spomínal, slabý výkon elektromotora sa prejavuje aj v automatickom (hybridnom) režime, kde sa často musí zapájať spaľovací motor, pretože elektrický motor nemá dostatočný výkon. Keď sa vám 11 kWh batéria vybije, 1,3-litrový motor náhle zväčší apetít, ale pri hmotnosti vozidla takmer dve tony nie je divu.
Na diaľnici som s vybitou batériou, pri jazde na hranici povoleného limitu (úsek BA – NR), dosiahol priemernú spotrebu 9 litrov, a v kombinovanom režime to bolo asi o liter menej. Auto bolo pri vyšších rýchlostiach hlučnejšie, ako som čakal. Najviac to bolo však citeľné pri pridávaní a predbiehaní, kde sme mali pocit, že motor ide vyletieť spod kapoty.
Pri kombinovanej jazde po okreskách s plne nabitou batériou v hybridnom móde sa spotreba znížila na 4,6 l. Mesto, bohužiaľ, tiež sklamalo, najnižšia nameraná spotreba bola 3 l, kedy 12 km bolo prejdených čisto na baterku a 2,7 km na spaľovací motor. Jazdu na čisto elektrický pohon som neskúšal, pretože sme sa cítili hendikepovaní slabým elektromotorom. Ak sa batéria vybije a potrebujete aktivovať pohon všetkých štyroch kolies, začne ju napájať štartér-generátor spojený s predným motorom, čo taktiež zvyšuje spotrebu… Batériu nabijete z 0% na 100% približne za 1 a pol hodiny.
Ďalším problémom je, že štandardné plug-in hybridné verzie majú objem nádrže len 36,5 litra. Vzhľadom na spotrebu benzínu aj elektriny má toto auto s plnou nádržou a nabitou batériou dojazd len okolo 350 kilometrov, čo znamená že budete na čerpacej stanici každú chvíľu.
Záverečné hodnotenie
Sebavedomá, hranatá tvár, typické odkazy na staré Jeepy a neústupná terénna schopnosť: to všetko dodáva Compassu 4xe charakter, ktorý väčšine SUV chýba. Preto je ľahké si ho obľúbiť. To ho však stále nerobí konkurencieschopným produktom najmä medzi plug-in hybridmi.
Jeho infotainment je vynikajúci, štandardná výbava je dosť štedrá a každý bude schopný vyznať sa v logických tlačidlách a prepínačoch v interiéri.
Žiaľ, hybridný pohon neponúka veľkú hodnotu; systém zaostáva za konkurenciou v oblasti dojazdu, efektívnosti a jazdných vlastností, podvozok je zmiešaný, funkciám asistencie vodiča chýba jemnosť, množstvo priestoru v kabíne a v kufri je priemerné a kvalita spracovania interiéru je nekonzistentná.
V závislosti od vašich priorít môže byť Compass 4xe stále atraktívny a stále vidíme určitý potenciál využitia jeho terénnych schopností, ale celkovo je to auto, ktoré neulahodí každému.
✅
Solídny vzhľad
Intuitívny a prispôsobiteľný infotainment
360° kamera
Fyzické tlačidlá
❌
Nešťastný pohonný systém
Vyššia cena vzhľadom na množstvo priestoru a dojazd, ktorý ponúka
Neefektívna prevodovka
Náš tip
Test Alfa Romeo Tonale Q4: Radosť z jazdy po taliansky
Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.