Článok sme aktualizovali o informácie o dostupnosti a tepelnom čerpadle v poslednej časti.
Hoci Kia s plug-in hybridom Niro je už na trhu dlhšiu dobu, jeho čisto elektrická verzia si našla cestu na slovenský trh až počas týchto mesiacov. Vraví sa, že na dobré sa oplatí počkať. Či to platí aj pri tomto aute sa dozviete v našom teste.
Predstavme si e-Niro
eNiro je svojimi vonkajšími rozmermi zhodné vo všetkých prevedeniach pohonu. Ide o 437 cm dlhú karosériu populárneho typu crossover. Na prvý pohľad bežná veľkosť auta, no výrobcovi sa vďaka rázvoru kolies 270 cm podarilo vytvoriť luxusný vnútorný priestor. A to nie len pre pasažierov vpredu, ale hlavne tých sediacich vzadu.
Kolenami sa do sedadla vodiča neoprie ani takmer dvojmetrový pasažier. Batožinový priestor má rodinnú hodnotu – 451 litrov. Spolu s výškou nakladacej hrany a pravidelným tvarom do neho uložíte všetko na týždňovú dovolenku.
Exteriérom sa eNiro odlišuje od jeho bratov absenciou výfuku a plnej prednej masky, ktorá neobsahuje mriežky na chladenie motora. V kombinácii s vyklápacím viečkom nabíjacieho portu ide o elegantné, čisté línie a mne osobne sa spredu eNiro veľmi páči.
Bočný profil potvrdzuje vyššiu stavbu karosérie, strecha ide poslušne s minimálnym klesaním a dávkou praktickosti až k zadným dverám batožinového priestoru. Zadné svetlá vystupujú čiastočne do priestoru a svojou grafikou počas tmy pripomínajú niektoré iné európske autá. eNiro skrášľujú ďalej niektoré malé detaily v modrej farbe a elegantné 17-palcové kolesá.
Chrómové kľučky či lišty okolo okien už spolu so zadným spojlerom len dopĺňajú skladačku, ktorá z eNira robí naozaj sympatické, elegantné a hlavne rodinne pôsobiace auto.
Čo hovorí interiér
Pozitívny dojem pokračuje aj po usadení za volant. Ale vlastne nie len tam. Kamkoľvek si sadnete, máte k dispozícii už spomínaný priestor a bohatú výbavu. Štyri vyhrievané sedadlá, výduchy ventilácie aj pre posádku na zadných sedadlách. To sú len malé drobnosti, ktoré dokazujú rodinné zameranie auta.
Výborný je aj počet a veľkosť odkladacích miest. Do dverí vojde 0,7 l fľaša, medzi predným sedadlami je veľká otvorená schránka a pred lakťovou opierkou ďalší hlboký priestor. Problém nebudú mať ani mamičky, ktoré svojim deťom stále musia čosi podať, zobrať či uložiť. Bezdrôtové nabíjanie telefónu a niekoľko USB konektorov je pre Kiu štandardná výbava.
Pod nohami prostredného pasažiera vzadu mierne vystupuje tunel (v hybridnej verzii kvôli výfuku), ale je len veľmi nízky, a tak traja dospelí vzadu zvládnu primerane dlhé cesty. Nešikovné je len ukotvenie bezpečnostných pásov, ktoré sú veľmi blízko pri sebe a napevno. Bez možnosti kúsok ich povytiahnuť či nakloniť. Upevniť tri podsedáky či autosedačky pre deti je hotové vyriešenie fyzikálneho rébusu.
Poteší však výškovo nastaviteľné sedadlo nielen vodiča, ale aj spolujazdca, obe predné okná s automatickým dovieraním (škoda, že nie všetky štyri) či výškovo aj osovo nastaviteľný volant. Vidno, že Kia sa prispôsobila definitívne európskym zákazníkom, ktorí práve takéto praktické detaily požadujú. Samotné ovládanie, tlačidlá a funkčné detaily sú už potom jasná kuchyňa koncernu Hyundai/Kia.
Infotainment spĺňa všetky parametre
Cez palubný počítač či veľkú 8“ multimediálnu obrazovku si viete auto do značnej miery personifikovať. Nastaviť sa dá naozaj mnoho drobností presne tak, aby to vyhovovalo každému, vrátane maximálnej hodnoty nabíjania batérie pre jej ochranu. Veľmi chcem vyzdvihnúť kompletné osvetlenie vozidla s LED technológiou (okrem predných hmlových svetiel). Predné stretávacie svetlá svietia o poznanie lepšie vďaka väčším rozmerom ako nedávno testovaný súrodenec eSoul.
Paradox, ktorý však celkom neviem pochopiť, je nutné manuálne nastavenie ich sklonu pri zaťaženom aute. Moja chvála pokračuje aj na celkový posed v pohodlných sedadlách, výborne sa drží i kožou obšitý volant s prehľadnými tlačidlami. Displej je koncernový, kvalitný a veľmi dobre čitateľný. To isté hlásim o ovládačoch na stredovej konzole a prístrojovej doske.
Volič jazdného režimu je klon z eSoulu. Ovláda sa podobne ako na trezore – raz doprava, raz doľava čím volíte smer jazdy vpred či vzad. Testované auto bola konfigurácia na slovenský trh pre rok 2019 a výbava je mierne odlišná ako v iných krajinách. Z príplatkového zoznamu sme si užívali kvalitné audio od JBL a auto sa promenádovalo v peknej metalíze, v šedo-modrej farbe.
Výborne fungujúce sú praktické prvky bezpečnosti v podobe stráženia mŕtveho uhla, vyjdenia z jazdných pruhov či protikolízne zastavenie, keď sa vodič nevenuje dostatočne šoférovaniu. Radosť z jazdy má taktiež na starosti zvládnutý asistent, ktorý „šoféruje“ sám po dobu 15 sekúnd.
Za príplatok 1090 € ešte môžete mať vodičovu sedačku, ktorá má elektrické ovládanie, bedrovú opierku a obe predné kreslá kožené, nielen vyhrievané, ale aj ventilované. Tam možnosti príplatku končia. Každé auto predávané na našom trhu má množstvo bohatej a bezpečnostnej výbavy.
Volant treba pridŕžať po celú dobu, ale systém naozaj funguje spoľahlivo v meste aj na diaľnici. Zásadnú vec, ktorú musím vytknúť je absencia tepelného čerpadla. Auto objednané pre náš trh ho nemôže mať ani za príplatok. Škoda, jeho úspora energie je neodškriepiteľná. Vozidlo kúri priamo výhrevným telesom, ktoré spotrebuje násobne viac energie.
Voľba smeru jazdy je intuitívna, po ruke sú aj tlačidlá pre množstvo komfortných funkcií a zvolenie režimu jazdy (eco+, eco, normal, sport)
A čo spotreba, dojazd a nabíjanie?
Trieda áut, kam sa radí aj Kia eNiro je populárna, ale aj napriek náznakom SUV by som sa s ním do terénu nepúšťal. Vozidlo má predný náhon a vpredu je umiestnený aj motor a všetka výkonnostná elektronika. Kia využila to najlepšie, čo „doma mali“, a tak sa s rovnakou technikou stretneme hneď v niekoľkých modeloch.
Pod podlahou medzi prednými a zadnými kolesami sa ukrýva v mohutnom hliníkovom obale ukotvená trakčná batéria s využiteľnou kapacitou 64 kWh. Výkon motora 150 kW/204 koní treba prenášať na cestu opatrne. Kia totiž rada prehrabne pri zošliapnutí akcelerátora ešte aj pri rýchlostiach 50 km/h.
Práve vďaka batérii nie je možné ani jednu z Kie mať ako 4×4. Nemal by kadiaľ ísť kardan a druhý, zadný, motor by bol na úkor ceny aj zadného priestoru. Osvedčená veľkosť batérie, jeho aktívne kvapalinové chladenie a rýchlonabíjanie do úrovne 79 kW v mnohom deklasujú konkurenčné produkty.
Trochu som sa bál, či vďaka hmotnosti vyše 1,7 t a vyššej stavby karosérie nebude rapídne horšia spotreba ako pri menších modeloch. Pri odpore vzduchu na úrovni Cx 0,29 sú ale hodnoty veľmi priaznivé. Testoval som niekoľko mojich pravidelných trás. Ako sú odlišné ony, je rôzna aj spotreba.
Moja takmer denná trasa z Bratislavy do Trnavy a späť povolenou rýchlosťou 110 km/h znamená 16,8 – 17,1 kWh/100 km. Sú to hodnoty identické s eSoulom. Pri bežnej jazde po meste v zápchach, s kúrením, bez toho, aby som sa sústredil na opatrné pridávanie zaznamenalo hodnoty okolo 13,5 – 13,7. Pri zmiešanej premávke mesto – diaľnica a presunmi medzi obcami na západe Slovenska do 110 km/h jazdíte v hodnotách okolo 14,5 – 15 kWh/100 km.
Dojazd 500 km nie je nereálny
Pokus o čo najnižšiu spotrebu som v režime ECO skončil s výslednou spotrebou 10,2 kWh. Trasa išla cez veľkú časť hlavného mesta v čase dopravnej špičky. Je vysoko pravdepodobné, že ak by som eNiro poznal dlhšie, vedel by som s vynikajúcou rekuperáciou páčkami pod volantom zajazdiť aj nižšie hodnoty. Výborné!
Z matematického hľadiska vychádza možný dojazd v meste pri opatrnej jazde na úrovni nad 500 km. Aj keby ste mali ozaj zlú dopravnú situáciu, jazdili by ste neekonomicky, cez 400 km v mestských podmienkach je zaručených a pod túto hranicu by ste sa možno dostali v tuhých mrazoch.
Tabuľka: elektromobily a jazda po diaľnici
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Ak vodič nie je pretekár za hranicou rýchlostných limitov, diaľnicou prejde 300 – 350 km bez zastavenia na nabíjanie. Dobitie naspäť do plnej kapacity prázdnej batérie trvá z wallboxu vyše 9 hodín. Z bežnej siete 50 kW rýchlonabíjačiek je čas približne 1,5 h.
Na víkend za volant Kie sadol kolega a absolvoval cestu do Košíc. Štartoval s plne nabitým autom z centra hlavného mesta. Po Trnavu dodržiaval rýchlosť 110 km/h. Od Trnavy po Budču nastavil stále rozumnú rýchlosť 120 km/h. K ZSE ultrafast nabíjacej stanici prišiel s 43 % (dojazd 170 km). Dobíjal 35 minút na kapacitu 81 %, aby následne druhú časť cesty jazdil max. povolenou rýchlosťou.
Do Košíc prišiel aj tak s peknou rezervou 15 % a 55 km. Spotreba sa na tejto trase pohybovala na úrovni 17,3 – 17,8. Prakticky je teda možné mimo zimného obdobia prejsť BA – KE s jednou ani nie 20-minútovou prestávkou pri diaľničnom tempe (platí na ultrafast nabíjačke). Ak máte radi pokojnú jazdu a ustrážite rýchlosť do 100 km/h, prejdete trasu bez nutnosti zastaviť.
Dojazd ani v prípade tohto auta nie je problémom. Všetky merania prebiehali navyše už na zimných pneumatikách. Za každých okolností je výborný taktiež podvozok, ktorý je naladený viac komfortne. Zároveň v zákrutách podrží a na nerovnostiach neposkakuje. Jeho tajomstvom je, ako inak, nízke ťažisko a zadná viacprvková náprava s rozumným rozmerom diskov a pneumatík.
Po získaní väčšej praxe by nebol problém túto hodnotu ešte prekonať
Po týždni bilancujeme
Môžem smelo povedať, že koncernová technológia Kie a Hyundai v dnešnej dobe ponúka výborné predpoklady pre solídny elektromobil. Doteraz ste si mohli kúpiť menšiu a športovejšie strihnutú Konu alebo alternatívny dizajn v Kii eSoul.
Kia eNiro spája dospelú techniku elektromobilu s veľkým, rodinným priestorom, elegantným dizajnom a štedrou výbavou. Podobné priestorové možnosti ponúka na našom trhu len Nissan Leaf. Práve on s jeho 62 kWh batériou by som označil za najbližšieho konkurenta.
Kia za cenu od 42 580 € je jedna z najlepších ponúk na trhu. Ak si od toho odpočítame pripravovanú dotáciu, suma začína byť zaujímavá. Môže tu nastať len problém s objednaním a doručením. Na rok 2020 je ohlásený mierne upravený model s drobnými zmenami, a tak je otázne, kedy svoju Kiu eNiro budete môcť mať v garáži a či sa cena nepohne z dôvodu vysokého dopytu smerom nahor. Čakacia doba je aktuálne približne 12 mesiacov.
Ale na dobré sa predsa len oplatí počkať 😉
Aktualizácia
Kia SR nám poslala bližšie informácie k dostupnosti a rozdielnej výbave voči Českej republike, na ktorú sa nás čitatelia pýtajú najčastejšie.
V aktuálnom období má Kia SR v príprave lokálny sklad. Ten má zabezpečiť rýchlejšie dodanie eNira. Zároveň redakcii bolo potvrdené otvorenie konfigurátora pre modelový rok 2020 do konca tohto roka. Táto verzia bude mať tepelné čerpadlo na Slovensku v štandardnej výbave Platinum.
Predpokladáme, že s tým pravdepodobne dôjde k zvýšeniu ceny, čo je nevyhnutné. Iné Európske krajiny predávajú eNiro za vyššie ceny v takejto konfigurácii. Ak si chcete počkať na modelový rok 2020, oficiálny čas na výrobu auta je cca 5 mesiacov. Žiaľ, ako u všetkých značiek, veľké trhy majú vyššie kvóty. Môže tak dôjsť k meškaniu. Pri kalkulovaní s chystanou dotáciou treba zvažovať aktuálnu ponuku a kusy, ktoré sú vo výrobe a majú byť dodané v blízkej dobe dílerom. Modelový rok 2020 dotáciu “stihnúť” nemusí. Hoci nie je vylúčené že stanovený dotačný limit bude dodatočne navýšený, zatiaľ to isté nie je.