Nedávno som mal možnosť vyskúšať si veľmi zaujímavé elektrické auto. Nešlo o žiadnu novinku, ale model, ktorý bol predstavený už v roku 2022. My sme ho však doteraz plnohodnotne netestovali, a preto som si ho chcel aj ja osobne vyskúšať. A nebol som sám. Zajazdiť si na ňom chcela celá redakcia a ani sa im vôbec nečudujem. Toto je test Kia EV6 GT.
Test Kia EV6 GT: Cena, výbava a konkurencia
Tento model patrí k tým drahším, ktoré značka u nás ponúka. Bude to aj tým, že je nadmerne výkonný, čo označujú aj písmenká GT v jeho názve. Štandardná verzia bez GT cenovo začína na 38 990 €, čo je v skutku zaujímavá cena. My sme ale mali GT verziu, ktorá cenovo začína na 75 590 € s DPH. Momentálne však prebieha obchodná akcia, pri ktorej si elektromobil viete zakúpiť už od 67 590 €.
Kia EV6 GT môžete mať za 473 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Vo výbave nájdeme napríklad elektronický volič prevodovky, výškovo nastaviteľné sedadlá – vyhrievané, dvojzónovú automatickú klimatizáciu alebo dvojité dno batožinového priestoru. Okrem toho sa v základnej výbave dočkáte aj 360-stupňovej parkovacej kamery, akustickej fólie čelného skla či bezdrôtovej nabíjačky. Za príplatok 890 € môžete mať panoramatické strešné okno, za 690 € metalický a perleťový lak karosérie, prípadne za 1 500 € je v ponuke matný lak karosérie.
Ku konkurentom, ktorí spadajú do kategórie športovo ladeného elektromobilu s vysokým výkonom môžeme zaradiť napríklad BMW i5 M60. Ten za cenovku od 99 950 € ponúkne výkon 601 koní pri 820 Nm, 84,4 kWh batériu či 490 litrový batožinový priestor. Kľudne sem môžeme zaradiť aj pripravovanú Teslu Model 3 Performance, ktorá onedlho príde v inovovanej verzii. Tá z 0 na 100 vystrelí už za 3,1 sekundy, ponúkne 460 koní a váhu 1 851 kg, pričom stojí už od 47 490 € bez DPH(56 988 € s DPH). Spomeniem aj koncernový Hyundai Ioniq 5 N, ktorý prichádza so 650 koňmi, 84 kWh batériou a cenovkou od 75 490 €.
Parametre elektromobilu
Výkon | 430 kW/585 koní |
Krútiaci moment | 740 Nm |
Poháňaná náprava | AWD |
Kapacita batérie | 77,4 kWh |
WLTP dojazd | 424 km |
Palubná nabíjačka | 11 kW |
DC nabíjací výkon | 233 kW |
Objem batožinového priestoru | 480 l |
Prevádzková hmotnosť | 2 200 kg |
Užitočná hmotnosť | 485 kg |
Celková hmotnosť | 2610 kg |
Maximálna rýchlosť | 260 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 3,5 s |
WLTP spotreba | 20,6 kWh / 100 km |
Test Kia EV6 GT: Interiér a exteriér
Vo vnútri ide o veľmi jednoduché, no zato športovo ladené auto. To zistíte hneď, keď sa doň posadíte. Nemá totiž obyčajné sedačky, no sú v tvare škrupiny. To už z diaľky naznačuje, že nepôjde o extra príjemné sedenie, keďže majú byť skôr funkčné ako pohodlné. A je to pravda, nesedí sa v nich extra príjemne, no na bežné cestovanie to úplne stačí. Na cestu do Chorvátska by som ale pod zadok asi potreboval nejaký vankúš. Možno len preháňam, neviem, takto dlhú cestu som neabsolvoval.
Nájdeme tu ale dostatok priestoru, ako pre pasažierov, tak aj toho odkladacieho. V kufri je ho najviac, konkrétne 480 litrov, po sklopení sedadiel až 1 260 litrov. Elektromobil má dokonca aj predný frunk, ktorý má podľa informácií objem 20 litrov. Vzadu je pre spolujazdcov dostatok miesta, povedal by som, že “tak akurát”. A to zvyknem byť v tejto oblasti kritický. Materiály v interiéri nepôsobia vôbec lacným dojmom, no určite by lepšie vyzerala riadiaca páka, ktorá by nebola v tvare kolieska. Napríklad ako má Kia EV9.
Toto riešenie s kolieskom sa mi vôbec nepáči ani po vizuálnej ani funkčnej stránke. No nevadí. Naopak veľmi sa mi páčilo umiestnenie a dizajn tlačidiel na volante. Tu si vieme prepínať aj jazdné režimy, no vyníma sa tu najmä zelené tlačidlo “GT”, ktoré vypúšťa beštiu. Ale o tom neskôr. Infotainment potom tvoria dva hlavné displeje, pričom oba majú 12,3″. Nechýba ani USB-A vstup, podpora Apple CarPlay a Android Auto, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či prémiový audiosystém Meridian, ktorý hrá naozaj dobre, no na niektorých konkurentov sa stále nechytá.
Zvonku môžeme vidieť jedno futuristicky vyzerajúce auto, ktoré už na prvý pohľad pripomína svojimi tvarmi elektromobil. Vynímajú sa tu 21″ disky, ktoré pôsobia naozaj unikátne. LED svetlá vpredu a vzadu majú špeciálne tvary, kedy hneď identifikujete, že ide o vozidlo spoločnosti Kia. Ich funkčnosť je tiež veľmi dobrá, no má svoje nedostatky, trošku som ich postrehol pri diaľkových svetlách. Čelné sklo dokonca dostalo akustickú fóliu, čiže vo vnútri bol priestor odhlučnený nadštandardne. Špeciálny aerodynamický tvar dostali aj spätná zrkadlá, pričom koeficient odporu vzduchu nie je najnižší – 0,28/29.
Jazda, výkon, rekuperácia
Veľmi som bol zvedavý, ako som už spomenul v úvode, ako tento elektromobil jazdí. Z viacerých strán som naň počul len a len dobré ohlasy, preto som sa chcel presvedčiť na vlastné oči. A neklamali, naozaj je jazda v EV6 GT skvelá. Minimálne pre tej svižnej a športovej jazde. Vozidlo sa skvele ovláda, krásne drží v zákrute (aj vďaka váhe svojej batérie), a to zrýchlenie je dych-berúce. Ešte aby nie, veď ide o vozidlo, ktoré má 585 koní.
Teraz nedávno som mal možnosť testovať aj BMW i5 M60 xDrive Touring, ktoré malo ešte o 16 koní viac, čo už nepredstavuje taký rozdiel, no dokonca má EV6 GT aj rýchlejší čas z 0 na 100 km/h. Čo som chcel povedať ale je to, že zatiaľ čo i5-ka zrýchľuje veľmi trhaným dojmom, pri EV6-ke ide o veľmi živelné, no oveľa príjemnejšie vyštartovanie. Elektromobil síce prvotne kopne, no nie až tak hrozne ako BMW. Rovnako pri oboch nehrozí, že by vás čo i len trošku šmyklo alebo by zapískali kolesá.
Spomeniem aj jazdné režimy, ktorých bolo viac než dostatočne. Štandardné Eco, Normal a Sport dopĺňal ešte jeden špeciálny GT. Ten má svoje samostatné tlačidlo na volante, a tak ako aj pri ostatných, zmení sa po jeho zapnutí celkový dizajn infotainmentu (budíkov). Práve v tomto režime ponúka maximálny výkon. Nájdeme tu už tradične aj rekuperáciu, ktorá predstavuje brzdenie motorom a následné dobíjanie batérie elektromobilu. Tá nemá štandardné tlačidlo “B”, ako pri väčšine elektromobiloch, ale funguje už pri Déčku. Jej intenzitu si vieme určovať prostredníctvom pádiel za volantom, pričom pri maximálnej úrovni sa zapína One Pedal Drive.
Test Kia EV6 GT: Batéria a nabíjanie
Akumulátor s kapacitou 77,4 kWh (74 kWh využiteľných) je už tradične umiestnený v podlahe vozidla, čo mu zlepšuje aj ťažisko. Jeho štruktúra je už štandardná lítium-iónová, ako aj pri ostatných konkurenčných modeloch. Už štandardne pridáva na celkovej váhe vozidla, ktorá je v tomto prípade až 2,2 tony. Keď už ju spomíname, môžeme rovno vyzdvihnúť aj funkciu V2L, ktorú tento elektromobil dostal. V skratke ide o to, že sa vo vozidle nachádza 220 V zásuvka, z ktorej môžete napájať napríklad aj domáce spotrebiče, či gril.
Tento model je postavený na 800 V architektúre, čo znamená okrem iného aj možnosť rýchlejšieho nabíjania. Papierovo by mala EV6 GT zvládnuť až 233 kW nabíjanie, rovnako ako Hyundai Ioniq 6. Ale pekne postupne. Ako prvé spomenieme domáce nabíjanie zo zásuvky. Keďže nám Kia poskytla aj takýto nabíjací kábel, mali sme možnosť skúsiť aj tradičné domáce nabíjanie, ak nemáte wallbox. Najviac nám pustilo výkon 2,6 kW, pričom za 12,5 hodiny dobilo 38 %(25-63 %).
Pri maximálnom výkone dokáže byť tento elektromobil nabitý už za 18 minút (10-80%), čo je naozaj úctyhodné číslo. Niektoré elektromobily, ktoré sme mali možnosť testovať, by za tento čas nedali ani 40 % dobitia. Na nabíjačke tak strávite naozaj málo času a často si nestihnete vybaviť ani len základné potreby. Palubná nabíjačka potom ponúka 11 kW výkon, čo by znamenalo nabitie z 0 na 100 % za približne 8 hodín.
Spotreba a dojazd
Už tradične sme sa v teste pozreli aj na tieto dva štatistické ukazovatele, ktoré často výrobcovia prikrášľujú a odvolávajú sa na štandardy ako WLTP. Ako ďaleko má GT-čko tieto čísla vzdialené od reality? Pozrime sa najprv na diaľničnú spotrebu. Pri priemernej rýchlosti 110 km/h sme sa vedeli dostať tesne pod 21 kWh/100 km. Akonáhle sme trošku pritlačili plynový pedál a zrýchlili na priemerných 130 km/h, už výraznejšie narástla. Číslo určitý čas skákalo, no pohybovali sme sa pri hodnotách 24,9 – 25,6 kWh/100 km.
Na mojej tradičnejšej trase, medzi dvoma mestami vzdialenými približne 20 km, ukazovalo auto spotrebu 10,3 kWh/100 km. Kolega ho zobral aj na jeho testovací okruh na okreskách, kde sa jej až tak dobre nedarilo. V tabuľke nižšie môžete vidieť, že sa umiestnila v spodnej polovici, čo sa týka tejto trasy. A to dokonca aj pri výhodných podmienkach, keďže vonku bolo krásnych 21 °C. Takouto jazdou by sme prešli solídnych 474 km.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Po tom, ako sme auto po dlhšom čase na diaľnici dali nabiť, však palubný počítač ukazoval pri 100 % dojazd 321 km. Po jazde prevažne v meste zas ukazoval pri 98 % dojazd 313 kilometrov, čo má stále ďaleko od výrobcom udávaných 424 kilometrov. Všetko ale záleží aj na vašom štýle jazdy. Ja sa priznám, že je veľmi ťažké takto výkonné auto šetriť, pričom za ten týždeň nestihnete ani objaviť jeho plný potenciál. Ešte podotknem, že test prebiehal v apríli, čiže počasie nebolo vždy ideálne.
Galéria
Test Kia EV6 GT: Záverečné hodnotenie
Tento elektromobil sa spoločnosti Kia nadmerne vydaril. Nejde o nejaké technologicky prevratné auto, no zato to bolo jedno z najzábavnejších áut, aké som mal kedy možnosť šoférovať. Najviac ma na ňom bavilo práve to zrýchlenie, ktoré bolo neskutočné. Aj keď vozidlo váži 2,2 tony, vôbec to necítite a máte miestami pocit, že sa vznášate. Na rovnej ceste samozrejme. Keďže ide o športovo ladené auto, napovedá tomu aj jeho podvozok.
Páčila sa mi aj celková jednoduchosť a priestrannosť interiéru, no na druhej strane by som veľmi rád vymenil riadiacu páku za niečo, čo dáva väčší zmysel, a nie koliesko. Potešilo aj ultra-rýchle nabíjanie či dokonca možnosť používania technológie V2L. Horšie je na tom potom už len tá cena, ktorá je veľmi ťažko dosiahnuteľná pre bežného Slováka. No zároveň toto vôbec nie je auto pre bežného Slováka a najmä nie pre neskúsených vodičov. Predsa len to má 585 koní.
✅
- Dizajn interiéru a exteriéru
- Veľmi rýchle nabíjanie
- Jazdné vlastnosti a špičkové zrýchlenie
- Dostatok úložného priestoru vo vnútri + frunk
❌
- Lacný dizajn riadiacej páky
- Nie veľmi pohodlné sedenie