Očakávaná novinka sa na našom trhu objavila na prelome minulého roka. V zime sme vám priniesli aj redakčný test Kia EV9 v 7-miestnom variante. Tá nás v mnohých smeroch nadchla, no naopak nás nepotešila svojou vysokou spotrebou hlavne na diaľnici. Po pohľade do interiéru je ihneď jasné, že toto auto bolo robené na dlhé cesty, a to najmä pre severoamerický trh – kde sa mimochodom v týchto dňoch spúšťa aj jej lokálna výroba, ktorá juhokórejskému závodu kapacitne pomôže zásobovať práve USA. Krajšie jarné počasie nás lákalo vyskúšať elektromobil Kia EV9 aj na dlhej ceste. Vybrali sme sa teda elektromobilom do Chorvátska, za cieľovú destináciu sme si zvolili Záhreb.
Už teraz môžeme prezradiť, že rýchlosť nabíjania, spotreba a dojazd počas tejto cesty bolo to, čo nás milo prekvapilo. Komfort na palube bol verným spoločníkom počas celej jazdy a zvedavé pohľady ľudí, ktorí ešte nikdy nevideli nič podobné v nás prebúdzali pocit, že sa vezieme niečím výnimočným.
Kia EV9 môžete mať za 493 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Počas ďalších takmer 1 400 kilometrov strávených s vozidlom sme načerpali viacero poznatkov, o ktoré sa s vami podelíme v tomto teste. Spolu s tým si priblížime aj techniku, ktorá sa skrýva pod obrovskou karosériou.
Test Kia EV9: Karoséria a jazdné vlastnosti
Už od pohľadu sa nedá prehliadnuť, že ide o obrovské vozidlo s jedinečným štýlom. Ten je mierne netradičný, vyvoláva rozruch, a nie každému sa môže páčiť. S vyslovene negatívnou reakciou sme sa však nestretli, väčšinou sa ľudia zaujímali, o aké vozidlo ide.
Odvrátenou stránkou robustného vzhľadu aj rozmerov je, že manévrovanie v meste je niekedy oriešok. Nezriedka sa dostávame do situácie, že elektromobil z parkovacieho miesta jednoducho pretŕča. Parkovanie však výrazne uľahčuje 360-stupňová parkovacia kamera, ktorá má solídne rozlíšenie a dobré uhly záberov.
Čo nás však veľmi pozitívne prekvapilo, sú jazdné vlastnosti elektrickej novinky. Nejde pri tom len o komfort, ale aj stabilitu na vozovke. Za obe vďačíme aj obrovským kolesám s pneumatikami s rozmerom 285/45 R21. Niečo takéto je na elektromobiloch nevídané, väčšinou sa výrobcovia snažia o čo najužší behúň s cieľom čo najviac znížiť spotrebu vozidla.
Veľké kolesá so širokými pneumatikami tak nielen solídne filtrujú nerovnosti z cesty, ale zároveň poskytujú aj viac než dostatočnú oporu pre vozidlo pri prejazde zákrutami. Vďaka baterke uloženej v podlahe, a teda nízkemu ťažisku, sa ani takto vysoké a ťažké vozidlo v zákrutách takmer nenakláňa.
Test Kia EV9: Interiér a batožinový priestor
Ešte viac než vonkajší dizajn odkazuje na Ameriku interiér elektro auta Kia EV9. Nejde pri tom len o samotné rozmery – všetko tu je obrovské, ale najmä tvar sedadiel, ktoré doslova pripomínajú kreslá. Tie ponúkajú široké možnosti nastavenia, vrátane nastavenia sklonu sedáku.
Testované vozidlo bolo vybavené okrem vyhrievania aj ventiláciou predných sedadiel. Masážne funkcie ponúka však len sedadlo vodiča, čo je škoda. Nepochybujeme, že pre trhy s ľavostrannou premávkou existuje aj pravé masážne sedadlo, preto je ťažko pochopiteľné, že sa neponúka. Poteší aj výrazné bočné vedenie operadla, ktoré sa dá navyše nafúknuť a sfúknuť – vie si ho teda optimálne na svoju postavu nastaviť aj útle žieňa, aj nadpriemerný Američan.
Lahôdkou je potom opierka pre lýtka, ktorá najmä na dlhých cestách poskytuje komfort pre nohy. Sedadlo spolujazdca je možné nastaviť až do takto extrémnej pozície, v prípade potreby sa tam človek dozaista aj vyspí.
Jednoduché horizontálne línie prístrojovej dosky ešte umocňujú dojem zo šírky interiéru. Poteší aj možnosť prechodu medzi miestom vodiča a spolujazdca vďaka absencii stredového tunelu v prednej časti.
V nami testovanej 6-miestnej konfigurácii s relaxačnými sedadlami aj v druhom rade sú v rovnakom dizajne ako predné aj tieto, rovnako sú aj vyhrievané a ventilované. Nápomocné pri nastupovaní menších osôb bude bezpochyby aj madlo umiestnené na B-stĺpiku.
Jediná výčitka k sedeniu tak okrem chýbajúcich masážnych funkcií sedadiel pasažierov smeruje len ku predným hlavovým opierkam zo sieťoviny, ktoré po niekoľkých rokoch používania pravdepodobne nebudú vyzerať pekne, nehovoriac o hygienickom aspekte.
V základnej konfigurácii ponúkne batožinový priestor objem 828 litrov, pri obsadení šiestimi ľuďmi to je stále obstojných 333 litrov. Prevážaniu rozmerných predmetov pomôže sklopiť aj druhý rad sedadiel, vtedy sa dostaneme na objem takmer 2,4 kubického metra.
Absolútne nepochopiteľná je však nemožnosť uloženia roletky batožinového priestoru nikam inam, než za druhý rad sedadiel. Poletujúca roletka pohodená krížom cez kufor, alebo pod nohami cestujúcich v druhom rade je niečo, čo dokáže priviesť do zúrivosti o to viac, že karoséria je aj v zadnej časti dostatočne široká na to, aby tam roletku bolo možné normálne umiestniť.
Nebude tak žiadnym prekvapením, ak sa v priebehu vlastníctva vozidla roletka stratí jednoducho preto, že ju majiteľ bol nútený z vozidla vyložiť pri akejkoľvek inej, než štvormiestnej konfigurácii interiéru.
Pohonné ústrojenstvo
Pohon vozidla zaobstarávajú dva druhy pohonu. Základom ponuky je model s pohonom zadnej nápravy, ktorý disponuje len jedným elektromotorom s výkonom 150 kW (203 koní). Jeho hlavnou výhodou je nižšia spotreba, obstarávacia cena, teoreticky aj servisné náklady a taktiež väčší objem predného batožinového priestoru, keďže mu nezaberá miesto predný elektromotor. Krútiaci moment 350 Nm však najmä v prípade viac naloženého vozidla s hmotnosťou presahujúcou 3 tony nemusí byť dostatočný.
Častejšou voľbou klientov tak bude dozaista verzia 4×4. Spolu s dodatočným predným elektromotorom poskytuje systém kombinovaný výkon 283 kW (384 koní) a krútiaci moment 700 Nm. Takéto vozidlo dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 5,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h, čo vzhľadom na tvar karosérie a hmotnosť vozidla asi nebude obvyklá cestovná rýchlosť ani v Nemecku.
Test Kia EV9: Batéria a nabíjanie
V ponuke nájdeme len jednu možnosť batérie, no tá je v prípade elektrického SUV Kia EV9 skutočne kráľovská. 800-voltová platforma e-GMP ponúka možnosť zástavby až takmer 100-kilowatthodinovej batérie. Práve s akumulátorom s kapacitou 99,8 kWh (využiteľná kapacita 96 kWh) sa stretneme v tomto elektromobile. Odvrátenou stránkou tak veľkého akumulátora je jeho hmotnosť, ktorá dosahuje až 566,5 kilogramu.
Štandardom je palubná AC nabíjačka s výkonom 11 kW. Vďaka 800 V architektúre elektromobil Kia EV9 disponuje maximálnym nabíjacím výkonom až 209 kW, no ten v bežne používanom rozsahu 10 až 80 % SoC (stavu nabitia) vrcholí už pri 194 kW.
Nabíjacia krivka
Veľké potešenie priniesla nabíjacia krivka. Nabíjací výkon sa na 200-kilowattovej nabíjacej stanici drží nad hodnotou 180 kW až do takmer 70-percentného nabitia akumulátora. Následne však rýchlo klesá a nabíjanie nad 80 % SoC má význam len v prípade, že sa práve neponáhľame. V opačnom prípade je lepšie vyraziť na cestu a nabíjať opäť až pri cca. 10 % SoC.
Referenčné nabíjanie z 10 na 80 percent SoC nám pri teplotne pripravenej baterke trvalo necelých 27 minút, čo mierne prekračuje údaj od výrobcu (24 minút). Počas tejto doby nám narástol dojazd o približne 360 kilometrov.
Test Kia EV9: Spotreba a dojazd
Po nepresvedčivej zimnej spotrebe bola tá letná príjemným prekvapením. Rozdiel bol nielen vo vyššej vonkajšej teplote, ale aj v použití letných pneumatík a aerodynamických krytov kolies, ktoré na predtým testovanej 7-miestnej šedej EV9 chýbali.
Náš klasický test spotreby odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 14,2 kWh / 100 km, pri čom vonkajšia teplota sa pohybovala na 22 stupňoch Celzia. Tempo jazdy bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 670 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Počas celého testu sme najazdili celkovo 1 370 kilometrov v rôznych režimoch, výsledná spotreba sa ustálila na hodnote 19,6 kWh / 100 km. To by vzhľadom na využiteľnú kapacitu batérie 96 kWh znamenalo dojazd na plné nabitie približne 490 kilometrov.
Cesta elektromobilom do Chorvátska
Nevšedný test sme si vyskúšali počas jedného zo sviatkov uprostred týždňa, kedy sme sa rozhodli otestovať to, na čo bola Kia EV9 predurčená – dlhé cesty s maximálnym pohodlím. Cieľovou destináciou bol Záhreb, vzhľadom na diaľničnú sieť sme sa rozhodli ísť najkratšou trasou, nakoľko jazda výlučne po diaľniciach by znamenala približne rovnaký čas cesty, no niekoľko desiatok kilometrov navyše a vzhľadom na vyššiu diaľničnú spotrebu aj možnú potrebu nabíjanie.
Trasa tak viedla takmer kolmo cez Rakúsko, Maďarsko, kúsok Slovinska po solídnych okreskách až do chorvátskeho Varaždinu, z ktorého sme do Záhrebu už pokračovali po diaľnici. Z Bratislavy sme ráno vyrážali s vozidlom nabitým na 100 percent. Cestou sme si spravili dve zastávky (hygienická prestávka na hraniciach HU-SI a návšteva historického centra Varaždinu), ktoré sme však schválne nevyužili na nabíjanie vozidla, aby sme zistili, či do cieľa dorazíme aj bez potreby nabíjania. Po takmer 336 kilometrov dlhej ceste do Chorvátska, ktorú sme absolvovali za približne 4,5 hodiny, sme do Záhrebu dorazili ešte so zvyšnými 31 percentami baterky a priemernou spotrebou 20,4 kWh / 100 km.
Počas návštevy centra aj okolia sa nám vozidlo nabilo doplna, podvečer sme sa vydali na cestu naspäť. Záhreb sme opúšťali s akumulátorom nabitým na 98 %, zatiaľ čo odhadovaný dojazd predstavoval rovných 500 kilometrov. Ešte aj v polovici cesty to vyzeralo reálne, nakoľko po prejdení 250 kilometrov sme mali stav nabitia presne 50 %. Rýchlejšia jazda vzhľadom na prázdnejšie večerné cesty, rovnako ako dažďové prehánky však znamenali spotrebu počas cesty naspäť na úrovni 20,6 kWh / 100 km. Po prejdení 341 kilometrov nám zostávalo ešte 129 kilometrov dojazdu (spolu teda 470 kilometrov), resp. 29 % baterky.
Priemerná spotreba sa tak počas cesty elektromobilom do Chorvátska a naspäť dostala na úroveň 20,5 kWh / 100 km, čo zodpovedá reálnemu dojazdu na plné nabitie približne spomínaných 470 kilometrov.
Test Kia EV9: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 5 015 x 1 980 x 1 780 mm, rázvor 3 100 mm |
Svetlá výška | 177 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 569 - 2 674 kg |
Celková hmotnosť | 3 240 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 500 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,28 |
Maximálny výkon elektromotora | 282,6 kW (384 k), pohon oboch náprav |
Krútiaci moment | 700 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 505 km |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,3 s |
Kapacita batérie | 99,8 kWh (96 kWh využit.) |
Výkon DC nabíjania | 209 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 333 / 828 / 2 393 l |
Cena testovaného vozidla | od 83 780 € |
Test Kia EV9: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Kia EV9 štartuje na sume 74 990 € vo výbave Earth s výkonom 150 kW / 203 koní. Za štvorkolku si však treba priplatiť, začína na cenovke 82 990 eur. Dvojmotorový GT-line s výkonom 283 kW (384 koní) sa ponúka v štandardnej 7-miestnej verzii, v ponuke však nájdeme nájdeme aj verziu s šiestimi miestami na sedenie, pričom stredný rad sedadiel sa ponúka v dvoch verziách. Buď ide o takzvané relaxačné sedadlá podobné tým vpredu (nami testované vozidlo), alebo jednoduchšie štandardné sedadlá, ktoré je možné otočiť proti smeru jazdy pre tzv. klubové usporiadanie interiéru.
Najväčšími konkurentmi pre EV9 sú napríklad Tesla Model X, ktorá taktiež patrí medzi luxusnejšie a technologicky veľmi vyspelé elektromobily. Koncom roka ponuku na našom trhu rozšíri aj nové Volvo EX90 s cenovkou približne 100 000 €. Spomenúť možno aj rozmerovo podobný Mercedes-Benz EQS SUV, ktorého cena je však výraznejšie vyššia.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Kia EV9 je jedným z najväčších elektromobilov na našom trhu, a zároveň jeden z mála, ktorý je dostupný aj v 7-miestnej verzii. Kto však vyslovene nepotrebuje práve 7 miest, mal by určite zvážiť voľbu testovanej 6-miestnej. Vďaka dvom samostatným sedadlám si tak aj cestujúci v druhom rade môžu užívať komfort porovnateľný s prednými pasažiermi. A práve o komforte na dlhých cestách je toto vozidlo, ako sme vyskúšali aj na ceste do Chorvátska.
Pokiaľ auto nebudete hnať do vysokých rýchlostí, odvďačí sa aj príjemnou spotrebou a jazdnými vlastnosťami. Treba však počítať s jeho väčšími rozmermi, a rozhodne nejde o auto do mesta, pre jednu-dve osoby. Za svoju cenu však ponúka viac než prémiová konkurencia.
✅
- Jedinečný vzhľad
- Veľký priestor aj komfort na palube
- Rýchle nabíjanie v širokom spektre stavu nabitia
- Slušný dojazd aj spotreba pri nižších rýchlostiach
❌
- Veľké rozmery komplikujú manévrovanie v meste
- Absencia masážnych funkcií sedadiel pasažierov
- Vyššia spotreba na diaľnici