Obľúbené SUV Sorento je ďalším vozidlom juhokórejskej automobilky, ktoré sa dočkalo elektrifikácie. Najnovší model je v ponuke v troch verziách. So spaľovacím motorom, ako hybrid a aj ako plug-in hybrid. A práve túto verziu som mal možnosť otestovať ja. Kia na vozidlo ponúka záruku 7 rokov / 150 000 kilometrov, je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov. Toto je začínajúci test Kia Sorento PHEV.
Kia nie je v elektromobilite žiadnym začiatočníkom. Na svedomí má už niekoľko veľmi zaujímavých modelov. Obľúbená je napríklad Kia e-Niro, ktorá sa môže pochváliť veľmi dobrým dojazdom a efektivitou. Najnovším počinom značky je Kia EV6, ktorá je kompletne postavená ako elektromobil na elektrickej platforme.
Sorento ale nie je čistokrvný elektromobil. Ide o plug-in hybridnú verziu obľúbeného rozmerného SUV. Kia na vozidlo ponúka záruku 7 rokov / 150 000 kilometrov, je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov. Čo však zaujíma nás, je záruka na batériu, ktorá činí 7 rokov alebo 150-tisíc kilometrov. Záruka sa vzťahuje na stratu kapacity akumulátora pod úroveň 70 % jeho pôvodnej kapacity.
Test Kia Sorento PHEV: Výbavy a ceny
Kia Sorento začína na sume 44 990 eur, avšak ide o variant s dieselovým motorom. Hybrid štartuje na 45 490 € a plug-in hybrid na 50 790 €. Všetko sú to ceny za základnú Silver výbavu. K dispozícii je ešte aj výbava Gold a Platinum za 53 790, resp. 57 790 eur.
Výbava | Cena |
---|---|
Silver | 50 790 € |
Gold | 53 790 € |
Platinum | 57 790 € |
V rámci voliteľnej výbavy je k dispozícii metalický / perleťový lak karosérie (690 €) a 7-miestná verzia (1000 €) pre všetky výbavy. Výsadou výbavy Platinum je panoramatické strešné okno za príplatok 1200 eur.
Základné parametre
Dĺžka / šírka / výška | 4810 / 1900 / 1700 mm |
Rázvor | 2815 mm |
Svetlá výška | 174 mm |
Koeficient odporu vzduchu | 0,32 |
Priemer otáčania | 11,56 m |
Pohotovostná hmotnosť 5S / 7S | 1940 - 2055 / 1982 - 2099 kg |
Príves brzdený / nebrzdený | 1500 / 750 kg |
Batožinový priestor 5S | 693 / 2077 l |
Batožinový priestor 7S | 175 / 604 / 1988 l |
Spaľovací motor | 1598 ccm, 132,2 kW (180 koní) |
Elektromotor | 66,9 kW (91 koní), 304 Nm |
Akumulátor | 13,8 kWh, hmotnosť 140 kg |
Maximálny celkový výkon | 195 kW (265 koní) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Dojazd v elektrickom režime | 57 km (v meste 70 km) |
Nabíjanie | AC - 3,3 kW |
Objem palivovej nádrže | 47 l |
Test Kia Sorento PHEV: Batéria a nabíjanie
V tomto smere ma nová Kia Sorento sklamala, no zároveň aj príjemne prekvapila. Batéria ponúka kapacitu len 13,8 kWh, čo je v porovnaní s ostatnými plug-in hybridmi prakticky základ. Rovnako základná je aj palubná nabíjačka, ktorá má výkon 3,3 kW. V roku 2022 by som očakával aspoň dvojnásobok.
Celkové nabitie v tomto prípade trvá približne 4 hodiny, čo je naozaj dlho. Na druhú stranu, plug-in hybrid sa má nabíjať doma v noci a ak ho plánujete používať takto, nižší nabíjací výkon nebude žiadnym problémom. Ak si na druhú stranu chcete rýchlejšie dobiť energiu na ďalšiu jazdu po meste napríklad v nákupnom centre, nižší výkon pocítite.
Potešilo ma aspoň, že automobilka mi pribalila obojstranný Type 2 kábel, ktorý je možné využiť pre nabíjanie na verejných nabíjacích AC stojanoch a našiel som aj kábel pre nabíjanie z klasickej domácej 230 V zásuvky.
Pri pohľade na najbližšiu konkurenciu, napríklad Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má rovnako veľkú batériu a aj výkon nabíjania, Toyota RAW4 PHEV má batériu s kapacitou 18,1 kWh a 6,6 kW nabíjanie, Hyundai Tucson PHEV má 13,4 kWh batériu. Ponúka však rýchlejšie nabíjací výkon 7,2 kW.
Mestský dojazd príjemne prekvapil
Automobilka uvádza vzhľadom na pomerne nízku kapacitu batérie celkom odvážne čísla, týkajúce sa elektrického dojazdu. Konkrétne ide o 57 kilometrov v kombinovanom režime a až 70 km v meste. Ja som dojazd testoval v zime, vonkajšia teplota bola 3-5 stupňov celzia, čo sa samozrejme automaticky prejaví na zvýšenej spotrebe.
Batériu som nabil doplna a vyrazil na jazdu po meste. Podarilo sa mi prejsť 62 kilometrov, čo je veľmi slušná hodnota. Vozidlo ukazovalo síce dojazd 0 km a preplo sa z čisto elektrického režimu do hybridného, batéria bola nabitá na 15 percent. Práve toto je tá hranica, kedy sa elektrický režim vypne.
Vráťme sa ale späť k dojazdu. Ten bol do istej miery ovplyvnený, tým, že počas testu sa pomerne často zapínal aj spaľovací motor. Keďže vonku bola zima, v aute som si kúril a vozidlo sa rozhodlo, že na túto činnosť využije primárne energiu zo spaľovacieho motora.
Takmer pri každom zastavení som tak počul naštartovanie. Zistil som, že keď kúrenie vypnem, štartovanie prestane a môžem tak jazdiť čisto s využitím elektromotora, čo som aj druhú polovicu testu mestského dojazdu urobil. K výslednému číslu 62 km je tak potrebné pripočítať ešte spotrebu benzínu, ktorá sa zastavila na hodnote 1,2 l / 100 km.
Diaľničná spotreba a tempomat
Spotrebu som skúšal aj na diaľnici, a to s vybitou batériou. Povedzme si pravdu, ak plánujete prejsť dajme tomu 300 kilometrov, drvivú väčšinu času nebudete jazdiť s elektromotorom, auto sa bude skôr správať ako hladký hybrid. Môj test diaľničnej spotreby pri rýchlosti 130 km/h (podľa GPS) ukázal rovných 10 l / 100 km.
Počas testu som si vyskúšal aj dlhšiu trasu, konkrétne z Bratislavy do Popradu a späť. Vybral som si trasu, ktorá vedie cez Čertovicu. Z Bratislavy som vyrážal s takmer plne nabitou batériou a podarilo sa mi dosiahnuť spotrebu 6,3 l / 100 km. Priemerná rýchlosť bola 120 km/h. Z Popradu do Banskej Bystrice, opäť cez Čertovicu (vyrážal som s nabitou batériou), som nameral spotrebu rovných 5 l / 100 km. Vonkajšia teplota počas týchto testov bola v rozmedzí od 0 do 5 stupňov celzia. Cestou dole z Čertovice som dokázal zrekuperovať 8 % batérie, jej nabitie sa zvýšilo z 11 % na 19 %.
S fungovaním adaptívneho tempomatu som spokojný. Jednoducho stačí stlačiť tlačidlo, nastaví sa aktuálna rýchlosť a vozidlo ju udržuje. Do úvahy berie aj vozidlá pred sebou a na základe ich rýchlosti dokáže v reálnom čase rýchlosť upraviť. Teší ma, že sa to nedeje nárazovo, ale auto akoby predvídalo, To znamená, že nečaká do poslednej chvíli a potom prudko brzdí, ale spomalí plynulo. Ak sa rozhodnem pomalšie vozidlo predbehnúť, prejdem do ľavého pruhu a začne zrýchľovať. Zrýchlenie by však mohlo byť trochu agresívnejšie.
Teší ma aj to, že Kia Sorento PHEV sa vie celkom dobre udržiavať v jazdnom pruhu. Dokonca až tak, že prakticky nepotrebuje moju pomoc. Avšak ak zistí, že sa šoférovaniu nevenujem (nedržím volant), upozorní ma na to.
Asistenti samozrejme pomáhajú aj vtedy, keď nevyužívam tohto “autopilota”. Ak vozidlo vidí, že smerujem mimo cestu, dokáže otočiť volantom a upozorní ma na to vibrovaním.
Jazda, výkon a jazdné režimy
Plug-in hybridná verzia ponúka spaľovací benzínový motor s výkonom 132,2 kW (180 koní), ktorý je doplnený o elektromotor s výkonom 66,9 kW (91 koní). Celkový systémový výkon je 195 kW (265 koní). Vďaka tomu dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za slušných 8,7 sekundy.
Avšak počas testovania som mal stále pocit akejsi lenivosti. Jednoducho, očakával som viac. Pri vyšších rýchlostiach je už cítiť, že akcelerácia je skôr pozvoľná. Jediné, čo ma trápi, je dlhšia odozva pri stláčaní pedálu. Chcem rýchlejšie akcelerovať, stlačím pedál, auto musí podradiť a až potom reálne pridá. Niekedy to trvá aj viac ako sekundu.
Nekonzistentné správanie, na ktoré si treba zvyknúť
Čo mi počas jazdy prekáža najviac, je nepredvídateľné správanie pri zrýchľovaní a spomaľovaní. Ak výraznejšie brzdím a hneď potom chcem rýchlejšie pridať, autu to trvá veľmi dlho. Naozaj dlho. Keď sa potom spamätá, akcelerácia je agresívnejšia, ako by som očakával, a to aj napriek tomu, že pedál stláčam jemne. Chýba mi tu akási konzistentnosť, na ktorú som zvyknutý z klasických elektromobilov.
Pri brzdení je naozaj potrebné brzdový pedál stlačiť. Na jednu stranu sa mi páči jeho odozva a priamočiarosť, no na druhú stranu by mohol byť o niečo citlivejší. Ak stále brzdím rovnakou silou a auto podradí (aj v elektrickom režime), účinok brzdenia je zvýšený. Chce to jednoducho zvyk.
Väčšinou som jazdil v režime EKO, no skúšal som aj športový režim. V ňom sú reakcia vozidla trochu rýchlejšie, no stále to nie je ono. V konečnom dôsledku to ale nie je žiadny problém. Na hladkú plynulú jazdu je nové Sorento ako stvorené. A s rodinným SUV chcete jazdiť presne tak. Žiadne pretekanie potrebné nie je. Tu je to o inom, hlavne o pohodlí.
Elektrická jazda s miernymi nedostatkami
Čisto elektrickú jazdu využijete hlavne v meste. Treba sa však pripraviť na to, že stačí o trochu silnejšie šliapnutie na plynový pedál a automaticky sa pridáva spaľovací motor. Aj v prípade, kedy by to výkonovo bez problémov potiahol elektromotor. Toto mi pri jazde prekážalo najviac, no zvyknúť sa na to dá. Toto môže byť sčasti ovplyvnené aj tým, že som vozidlo testoval v zime.
Okrem toho je k dispozícii automatický režim a režim hybrid. Ak jazdíte v elektrickom režime a akumulátor už nemá dostatok energie, vozidlo sa automaticky prepne do hybridného režimu. Vtedy sa správa ako klasický hladký hybrid.
Parkovacia kamera vzadu ponúka slušný obraz a na infotainmente pri cúvaní vidím aj pohľad zhora, čo je výborné. Kamera je samozrejme aj vpredu, čo sa určite hodí. Sorento ponúka aj možnosť zaparkovania bez toho, aby som musel sedieť za volantom, len s kľúčom. Avšak táto funkcionalita je výhradne súčasťou neelektrifikovanej verzie.
Rekuperuje, ale len po stlačení brzdy
Čo ma mrzí, je absencia akejkoľvek rekuperácie. Vozidlo po pustení plynového pedála jednoducho plachtí ďalej. Rekuperovať energiu môžem jedine pri klasickom brzdení. Pod volantom sa síce nachádzajú páčky, ktoré v elektromobiloch slúžia na reguláciu úrovne rekuperácie, no v tomto prípade nimi viem len prepínať prevodové stupne spaľovacieho motora. Škoda.
Pri akcelerácii len s použitím elektromotora je cítiť a aj počuť, akoby radil. S týmto som sa doteraz nestretol a počas elektrickej jazdy to na mňa pôsobí rušivo. Je to z dôvodu, že elektromotor je napojený na prevodovku. Ako nedostatok to ale nevidím, je to len otázka zvyku.
Test Kia Sorento PHEV: Infotainment a aplikácia
Infotainment je starý známy. Prostredie od Kie nie je nijako dizajnovo atraktívne, no funguje a je dostaatočne plynulé. Ocenil som veľmi dobré farebné podanie displeja a dobrú čitateľnosť na slnku, čo je veľmi dôležité.
Na displeji môžem mať neustále (s výnimkou domovskej obrazovky a menu) zapnutú informáciu o aktuálnom stave batérie, ktorá dokonca ukazuje aj najbližšie nabíjačky. Prítomné sú aj funkcionality Android Auto a Apple CarPlay, no ide len o káblové riešenia. Telefón sa k autu pripája prostredníctvom USB-A konektora, už by to chcelo modernejší USB-C. Alebo ideálne oba.
Tieto služby fungujú bez problémov a využívajú celú plochu displeja, čo je výborné. Bohužiaľ, počas ich používania si neviem pozrieť aktuálne percento nabitia batérie.
S infotainmentom je úzko spojená navigácia. Ako som spomínal už na začiatku, Kia ponúka 7 rokov aktualizácií máp, čo sa určite hodí. A samozrejme zobrazuje aj nabíjačky. Samotná navigácia je pohodlná, na displeji sa zobrazujú aj detaily križovatiek a nechýba ani hlasové navádzanie či premietanie na head-up displej.
Ten je mimochodom výborný, jeden z najlepších, aké som kedy videl. Možno neponúka toľko funkcií, ako napríklad Mercedes, no navigačné pokyny, informácia o aktuálnej rýchlosti a o maximálnej povolenej rýchlosti sú postačujúce. Je výborne viditeľný aj počas slnečného počasia. Osobne head-up displeje nevyhľadávam a skôr ma rušia, no tu som urobil výnimku. Je naozaj výborný.
Multimediálnu a hlavne zvukovú výbavu zastrešuje až 12 reproduktorov od značky Bose. To v preklade znamená maximálnu kvalitu, čo sa aj potvrdilo. Zvuk je výborne vyvážený, reproduktory hrajú poriadne nahlas a skvelé sú aj basy. Ide o jeden z najlepších zvukových systémov, aké som kedy v aute zažil.
Aplikácia Kia Connect
Každé moderné auto už dnes musí ponúkať nejaké možnosti ovládania prostredníctvom smartfónu. Keďže mnou testované vozidlo malo integrovanú SIM kartu a s ňou aj internetové pripojenie, vyskúšať som mohol aplikáciu Kia Connect.
V prvom rade som sa samozrejme musel registrovať, neskôr pripojiť k vozidlu. Proces bol pomerne jednoduchý a zvládol som ho za niekoľko minút. Aplikácia ponúka všetky potrebné funkcie, ktoré by ste chceli mať vždy poruke.
Na domovskej obrazovke pekne vidím aktuálny dojazd, viem si pozrieť úroveň nabitia batérie, stav nabíjania a odhadovaný čas do plného nabitia. Niektoré vlastnosti vozidla viem aj ovládať, napríklad klimatizáciu. Práve ovládanie klimatizácie považujem za funkciu, ktorá je maximálne užitočná. Nič nie je lepšie, ako v zime pred domom odpojiť auto z nabíjačky a sadnúť si do vyhriateho interiéru.
Pomocou aplikácie môžem nové Sorento aj zamknúť či odomknúť, čo sa určite hodí. Na mape vidím aktuálnu pozíciu a aplikácia mi dokonca zobrazovala aj Google kalendár z Gmail účtu, ktorým som sa do nej prihlásil.
Jazdní asistenti
Kia Sorento PHEV je na tom veľmi dobre aj v súvislosti s jazdnými asistentmi. Na diaľnici som sa o šoférovanie prakticky nemusel starať. Stačilo nastaviť adaptívny tempomat na požadovanú rýchlosť a Sorento jazdilo samé. Taktiež aj otáčalo volantom. V pruhu sa drží výborne a nejazdí od jedného okraja k druhému. Ak vozidlo neregistruje odpor vašej ruky, ktorá sa dotýka volantu, upozorní vás na to. Tempomat ponúka aj funkciu stop & go, takže dokáže až úplne zastaviť a následne sa opäť pohnúť.
Keď ma počas jazdy po diaľnici predbehlo nejaké auto a zaradilo sa tesne predo mňa, Sorento trochu pribrzdilo, aby si nechalo dostatočný odstup. Na jednej strane je to dobrý bezpečnostný prvok, no prekážalo mi to, pretože to auto predo mnou išlo rýchlejšie a brzdenie bolo zbytočné.
Počas preraďovania z pruhu do pruhu sú systémy až príliš opatrné a veľakrát sa mi stávalo, že ma vozidlo upozorňovalo na nebezpečenstvo zrážky aj vtedy, keď som mal istotu, že sa radím pohodlne. To mi tiež trochu prekážalo.
Samozrejmosťou je sledovanie slepého uhla a tiež aj toho, čo sa deje okolo. Vozidlo dokáže upozorniť na prudké brzdenie auta pred vami a teší ma pomoc pri vyparkovaní, kedy vodiča informuje o prichádzajúcom aute zboku. Kamera sa nachádza aj vpredu a jej obraz sa premieta na displej infotainmentu, čo sa určite hodí. A hodí sa aj pohľad zhora pri parkovaní.
Test Kia Sorento PHEV: Exteriér
Sorento je zvonku naozaj veľké auto. Nielen svojimi reálnymi rozmermi, ale aj pocitovo. Dizajn je charakteristický a veľmi zaujímavý. V okolí tiež vzbudzoval pozitívne ohlasy. Predná časť je charakteristická, pôsobí pomerne agresívne. Denné LED svietenie je veľmi efektívne a pochváliť musím aj hlavné svetlomety, ktorých svetlo je pomerne studené a perfektne dokážu osvetliť vozovku pred vami. Svietia pomerne výrazne ja do strán, čo sa určite hodí. Minimálne kvôli bezpečnosti.
Zozadu je dizajn klasický SUV-čkový. Veľký kufor je doplnený o moderne vyzerajúce osvetlenie. Zboku je taktiež jasné, o aké vozidlo ide a SUV prvky sa len tak ľahko nezaprú.
Test Kia Sorento PHEV: Interiér
Už prvé nasadnutie čo-to o aute prezradí. U mňa výrazne prevládali dobré pocity. Vnútri je dostatok priestoru nielen vpredu, ale aj vzadu. Dokonca ani tretí rad sedadiel nie je na zahodenie a stále ešte zostáva aký-taký úložný priestor vzadu.
Za použité materiály by sa nemuseli hanbiť ani prémiovejšie značky. Keď k tomu pripočítam kvalitné reproduktory a veľmi dobré rozmiestnenie ovládacích prvkov, k interiéru nemám prakticky žiadne výhrady.
Sedadlá sú pohodlné, vyhrievané a zároveň aj vetrané, čo sa hodí v teplom počasí. Klimatizácia je k dispozícii pre všetky tri rady sedadiel, dokonca sa z nich dá aj ovládať. Poteší vyhrievaný volant aj kompletné elektronické nastavenie sedadiel. To spolujazdcovo je dokonca možné ovládať aj zozadu.
Volant je v ruke príjemný a obsahuje poctivé fyzické tlačidlá, čo sa m veľmi páči. Ukladacieho priestoru je viac než dosť, priestor vo dverách na fľašu je k dispozícii aj pre zadný rad sedadiel. Odkladací priestor pod lakťovou opierkou je taktiež pomerne štedrý.
Test Kia Sorento PHEV: Záverečné hodnotenie
Z nového plug-in hybridného Sorenta mám zmiešané pocity. Toto vozidlo by sa dalo brať z dvoch pohľadov. Z toho elektrického ma v niektorých veciach sklamalo, najmä 3,3 kW palubná nabíjačka je proste nedostatočná. Potešil ma ale mestský elektrický dojazd, ktorý je veľmi slušný.
Sorento PHEV je inak skvelé auto s množstvom priestoru, vlastným štýlom a množstvom drobností, ktoré z neho robia užitočné vozidlo na každodenné vozenie nielen po meste, ale aj v teréne. Bez problémov by som s s ním vedel predstaviť aj dlhšiu trasu s deťmi, pretože pohodlia je dostatok nielen vpredu, ale aj vzadu.
✅
- Veľa priestoru vpredu aj vzadu
- Možnosť sedenia až pre 7 pasažierov
- Slušný elektrický dojazd
- Špičkové reproduktory od Bose
- Výborná výbava
- Vysoká miera pohodlia
- Dobrý head-up displej
- V porovnaní s konkurenciou dobrá cena
❌
- Chýba akékoľvek nastavenie rekuperácie
- 3,3 kW AC nabíjanie
- Neskoré reakcie na plyn
- Spaľovací motor sa zapája aj keď nemusí