MojElektromobil

Do rúk sa mi dostal vôbec prvý Lexus, ktorý som mal možnosť otestovať. Séria RX už tradične ponúka to najlepšie a najluxusnejšie v segmente SUV vozidiel a nový plug-in hybridný model v tomto smere nie je žiadnou výnimkou. Chváli sa tiež aj spotrebou, komfortom a dizajnom. Aký naozaj je, ako sa správa jeho elektrická časť a ostatné užitočné informácie nájdete práve v tomto článku. Toto je test pluginhybridného vozidla Lexus RX 450h+.

Cena, výbava a konkurencia

Lexus RX 450h+ nie je pre každého. Ide o luxusné SUV, za ktoré si zákazník priplatí. V základe stojí 81 900 €, v prípade výbavy Luxury sa dostanete nad hranicu 100-tisíc eur.

Za túto cenu dostanete veľké SUV so štedrým priestorom, zaujímavou spotrebou, slušným výkonom a štedrým priestorom vo vnútri. Navyše s atraktívnym dizajnom a výbavou hodnou tejto cenovky. Za zmienku stojí 14″ centrálny displej Lexus Media Display, prémiový audiosystém Mark Levinson s 21 reproduktormi.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Ďalej tu sú sedadlá so semianilínovým koženým čalúnením, ktoré sú vyhrievané aj ventilované (aj vzadu). 21″ disky Luxury z ľahkej zliatiny, Quad LED svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel a takto by som mohol pokračovať. Presnú špecifikáciu výbavy nájdete na stránkach automobilky. Ja som však testoval vozidlo vo výbave Prestige, ktorého cena je 88 900 eur.

Konkurenciu môžeme v tomto prípade hľadať v drahých plug-in hybridoch prémiových automobiliek. Napríklad Audi Q8 TSFI e, BMW X5 xDRIVE50e a podobne.

Test Lexus RX 450h+: Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a rázvor4890 x 1920 x 1695 mm (so sklopenými zrkadlami), rázvor 2850 mm
Hmotnosť2780 kg
Objem batožinového priestoru461 litrov
Spaľovací motor2487 ccm, 136 kW, 185 k
Elektromotor134 kW, 182 k
Systémový výkon227 kW / 309 k
Kapacita akumulátora18,1 kWh
Výkon palubnej nabíjačky6,6 kW
Čas nabíjania2,5 hod.
Kombinovaná spotreba1,1-1,2 l / 100 km
Dojazd na elektriku65 - 89 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h7,0 s

Test Lexus RX 450h+: Batéria a nabíjanie

V porovnaní s PHEV konkurenciou je akumulátor s kapacitou 18,1 kWh jeden z tých väčších. Teda ak nepočítame Mercedesy s DC nabíjaním a 11 kW palubnými nabíjačkami. Pri pohľade na veľkosť a hmotnosť vozidla som si povedal, že väčšia batéria by určite nebola od veci. Avšak dôležitá je spotreba, nie len samotná kapacita batérie. Ale tieto veci popisujem v samostatnej časti.

Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo a výkon palubnej nabíjačky je 6,6 kW. Nabíjačka ZSE Drive mi počas nabíjania bežne ukazovala nabíjací výkon aj 6,9 – 7 kW. Plné nabitie batérie trvá približne 2 a pol hodiny, čo je celkom dobrý čas. A vzhľadom na veľmi slušný mestský elektrický dojazd, o to viac.

Lexus RX 450h+ nabijaci port
Nabíjací port na zadnej pravej strane

Čo sa týka informácií počas nabíjania, okrem času potrebného do plného nabitia tu nemám absolútne nič. Nevidím percentá batérie (tie si neviem pozrieť nikde v systéme, len na displeji za volantom je nepresný paličkový ukazovateľ) ani nabíjací výkon. Výkon si môžem v nastaveniach aj znížiť, nemusím nabíjať plnými 6,6 kW.

Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Ticho a kľud. Presne toto sú prvé dve slová, ktoré mi napadnú, keď sadnem do tohto Lexusu. Práve komfort je to, čo zdobí nový RX 450h+. To naozaj musíte zažiť. Odhlučnenie je tu naozaj skvelé a to isté platí aj o podvozku. Samozrejme s prihliadnutím na komfort. Pri agresívnejšej jazde možno pocítite jeho jemnejšie nastavenie, no toto vozidlo ma vôbec nenabádalo zašliapnuť plynový pedál na podlahu. Maximálne som si užíval kľudnú pohodovú jazdu. A presne o tom to je.

Avšak keď výkon potrebujete, je tu dostupný 306 koní síce nie je najviac, no na predbiehanie a svižnejšiu akceleráciu plne postačuje. Z 0 na 100 km/h zvládne zrýchliť presne za 7 sekúnd. Mne ako elektromobilistovi chýba možnosť nastaviť si vlastnú úroveň rekuperácie. Tá tu síce je, ale je len automatická, takže auto po pustení plynu brzdí len vtedy, ak pred sebou vidí prekážku, prípadne pomalšie vozidlo. Páčkami za volantom môžem ovládať len prevodovku spaľovacieho motora.

test Lexus RX 450h+
Páčky za volantom neovládajú rekuperáciu

Ten má výkon 136 kW (185 koní). Elektromotor ponúka ďalších 134 kW (182 koní). Maximálna rýchlosť je rovných 200 km/h. Výkonu je teda dostatok, avšak hmotnosť 2780 kg je pri jazde cítiť.

Chválim reakcie na plynový pedál, vozidlo reaguje rýchlo a presne. Rovnako prepínanie medzi jazdou dopredu a dozadu je rýchle a bezproblémové. Teší ma, že aj keď mám vypnutý auto hold a parkujem, kedy sa napríklad prepnem z cúvania na jazdu dopredu, vozidlo nepokračuje ďalej pôvodným smerom. S týmto som sa v poslednom čase stretával u konkurencie a napríklad pri parkovaní v kopci to môže byť problém, tu to ale nehrozí.

Jazdiť je možné len na elektriku, hybridne a je tu aj režim dobíjania batérie. Z bežných jazdných režimov tu máme ekologický, normálny, ale aj športový. Čo sa týka podvozku, jeho nastavenie sa pocitovo nemení, mení sa však reakcia na plynový pedál.

test Lexus RX 450h+
Ovládanie tempomatu

Za zmienku stojí aj tretia generácia balíka Lexus Safety System+, ktorý obsahuje vylepšený prednárazový bezpečnostný systém, je tu nový proaktívny jazdný asistent s podporou pri predvídaní prekážok, spomaľovaní a riadení. Nechýba ani systém sledovania dopravy pred vozidlom, asistent pri zmene jazdného pruhu a asistent núdzového riadenia s aktívnou podporou. Asistenti sú dostupní neustále a skvelým príkladom je sledovanie prichádzajúceho auta po zaparkovaní. Ak vozidlo deteguje prichádzajúce auto, dvere jednoducho neodomkne.

Na diaľnici som vyskúšal aj adaptívny tempomat s “autopilotom.” Ten sa ovláda mimoriadne pohodlne, stačí len stlačiť príslušné tlačidlo na volante a je aktivovaný s nastavenou aktuálnou rýchlosťou. Veľmi príjemne ma prekvapil aj systém udržiavania v pruhu, ktorý fungoval spoľahlivo.

Test Lexus RX 450h+: Infotainment

Už v štandarde je vo výbave 14-palcová dotyková obrazovka. Tá je doslova obrovská a pracuje sa s ňou výborne. Spodná časť je neustále vyhradená nastaveniam klimatizácie, mimoriadne sa mi páči kombinácia hardvérového tlačidla umiestneného priamo na displeji. Súčasťou multimediálneho systému je aj hlasový asistent Hey Lexus, ktorý zvládne základné úkony s vozidlom za vás. Nastaví klimatizáciu, otvorí okno a omnoho viac.

Oceňujem veľmi jednoduché, no atraktívne prostredie systému. Ku všetkým funkcionalitám sa viem dostať veľmi rýchlo a intuitívne. Odozva systému je taktiež veľmi dobrá, nikde nič neseká. Poteší aj slušná navigácia v slovenčine, no párkrát sa mi stalo, že o niektorých odbočkách nevedela a poslala ma naokolo.

test Lexus RX 450h+
Navigácia na veľkom displeji

Samozrejmosťou je podpora Android Auto aj Apple CarPlay a nachádza sa tu aj bezdrôtová nabíjacia podložka, ktorá ponúka o 50 % vyšší nabíjací výkon. Okrem toho tu máme aj tri USB-C konektory a nezabudlo sa ani na USB-A štandard. Takže bez ohľadu na to, aký kábel máte k svojmu smartfónu, nabijete si ho.

Najviac na celom aute mi prekážalo to, že som si nemohol natrvalo vypnúť zvukovú signalizáciu pri prekrožení maximálnej povolenej rýchlosti. V meste som napríklad išiel rýchlosťou 52 km/h a už to otravne pípalo. Vypnúť sa to síce dá, ale len na konkrétnu jazdu. Takže po opätovnom naštartovaní som tam, kde som bol.

Test Lexus RX 450h+: Exteriér a interiér

Toto auto je naozaj obrovské. Už pri prvom pohľade to dáva patrične najavo. Zvonku vyzerá veľmi atraktívne, majestátne, zaujímavo, no nie prehnane. Na nič sa nehrá, jednoducho dáva vedieť o tom, že je to ďalší drahý a luxusný Lexus. To však neznamená, že je nudný, práve naopak.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Zozadu vyzerá nádherne a nie je mu prakticky čo vyčítať. V okolí sa nenašiel nikto, komu by sa tieto krivky nepáčili. Proste nie je tu žiadna kontroverzia, vozidlo pôsobí príjemne pre každého. S prednou stranou sa dizajnéri trochu vyhrali a náramne mu to pristane. Pri pohľade na predok zboku nemôžem nespomenúť trochu netradičný “špicatý” tvar, ten sa však nemusí páčiť každému. Niektorí hovoria, že je to trochu divné, no na druhú stranu ich to nerušilo.

Vretenová mriežka chladiča je viac zabudovaná do prednej masky, pričom svetlomety sú štíhlejšie. Z profilu vyzerá RX 450h+ dynamicky, za čo vďačí predĺženej kapote, dlhšiemu rázvoru a nižšej línii strechy.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Dĺžka vozidla je takmer 5 metrov (4 890 mm) a rázvor je slušných 2 850 mm. V praxi to znamená, že vozidlo nie je veľké len zvonku, ale aj vo vnútri. A práve toto je dôležité, pretože práve vnútri sa budete pri jazde nachádzať.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Otváranie dverí je riešené elektronicky, zvonku stačí len potiahnuť kľučku, v ktorej sa nachádza tlačidlo. To stlačíte automaticky, ani o tom nemusíte vedieť. Za mňa parádne riešenie. Aj otváranie zvnútra je elektronické, stačí stlačiť páčku na to určenú. Ak by to náhodou nefungovalo, v zálohe je aj bežné mechanické otváranie.

test Lexus RX 450h+
Tlačidlo otvárania dverí zvnútra

Majestátnosť lexusu RX 450h+ sa prejavuje aj v interiéri. Posed je poriadne vysoký a celkovo som pri šoférovaní nemal pocit dobrého výhľadu. Na druhú stranu, sedenie je naozaj luxusné. Vyhrievané a ventilované sedadlá sú skvelé a ani dlhšie cesty nebudú žiadnym problémom.

test Lexus RX 450h+
Pohodlné sedenie nielen vpredu, ale aj vzadu

Čo sa týka použitých materiálov, tu je jasne vidieť, do akej kategórie toto auto patrí. Všetko je na dotyk príjemné, dizajn prvkov v interiéri je zaujímavý, no nič nekričí. Všetko to podčiarkujú všadeprítomné tlačidlá, ktoré ovládajú všetko možné. Aj volant je doslova posiaty tlačidlami.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Kokpit “Tazuna” bol špeciálne navrhnutý tak, aby bol zameraný na vodiča a zaručil priame a intuitívne ovládanie vozidla. Zážitok majú zlepšiť aj ovládacie prvky, ktoré sú v dosahu vodiča. S týmto tvrdením musím len a len súhlasiť.

test Lexus RX 450h+
Kokpit Tazuna

Batožinový priestor má objem 461 litrov, čo síce postačí, no na takto veľké auto by som čakal ešte o niečo viac. Nakladacia hrana je však veľmi dobrá a prístup do kufra nebude žiadny problém.

Spotreba a dojazd

Spotreba sa pri PHEV vozidle výrazne odvíja od toho, ako často používateľ nabíja a či vôbec nabíja alebo jazdí ako s hladkým hybridom. V prvom rade ma zaujímal celkový elektrický dojazd v meste, elektrický dojazd na diaľnici pri plug-in hybride až taký podstatný nie je.

Výrobca uvádza dojazd 65 – 90 km v závislosti od podmienok. Ja som mal podmienky priam ideálne a v meste sa mi podarilo prejsť presne 90 km, kým vozidlo preplo do hybridného režimu. Samozrejme, jazdil som na spotrebu, no nehnal som to úplne do extrému. To je vzhľadom na kapacitu batérie 18,1 kWh a hmotnosť vozidla veľmi, ale veľmi slušné číslo. Podobné dojazdy dosahujú PHEV Mercedesy s väčšími batériami.

Lexus RX 450h+
Displej za volantom s užitočnými informáciami

Počas tohto čisto mestského testu mi vozidlo ukázalo po prejdení spomínaných 90 km spotrebu 15,1 kWh/100 km. To v porovnaní s elektromobilmi nie je nejako extra málo, no v porovnaní s rovnakou triedou vozidiel (aj elektromobilov) je táto spotreba veľmi nízka. Napríklad s Audi Q8 e-tron som jazdil v meste za 18 kWh/100 km pri ľahkej nohe, MG eHS PHEV malo spotrebu 18,9 kWh/100 km a pritom ide o menšie vozidlo. Je vidieť, že Toyota má efektivitu zvládnutú bravúrne.

Aj pri ťažšej nohe sa budete môcť spoľahnúť na dojazd viac ako 75 km v meste. V zime to bude samozrejme o trochu menej, ja som mal tú výhodu, že som testoval naozaj v ideálnom počasí.

Ak je batéria vybitá, nastupuje spaľovací motor s tým, že elektromotor sa nabíja len brzdením a pomáha pri rozjazdoch. Aj tu ma príjemne prekvapila spotreba. V meste sa dá jazdiť so spotrebou 5-6 litrov na 100 km.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Napríklad menší Citroen C5 X PHEV jazdil v meste so spotrebou 7,8 l/100 km, MG eHS PHEV dokonca za 8,5 – 9,1 l / 100 km. Dokonca aj menšie BMW 230e Active Tourer jazdilo v meste za 8 litrov (Lexus mal však lepšie teplotné podmienky, keďže spomínané autá som testoval v zime).

Diaľničnú spotrebu som meral s vybitou batériou, takže vozidlo bolo v hybridnom režime. Pri rýchlosti 130 km/h v smere TT-BB mi vozidlo ukázalo spotrebu 7,4 l / 100 km. Rovnaká cesta späť bola za 7,8 litra. Úsek Trnava – Bratislava (110 km/h) RX 450h+ prešiel so spotrebou 6,3 litra.

Test Lexus RX 450h+: Záverečné hodnotenie

Lexus RX 450h+ nie je presne typ vozidla, ktoré by som vyhľadával. Ako jeden z mála nepatrím medzi fanúšikov veľkých a ťažkých SUV, pretože ich jednoducho nepotrebujem. Prichádzajú s nimi len problémy (náročnejšie parkovanie, vyššia spotreba…). Avšak tento Lexus ma dostal.

Rozmery a vysoká hmotnosť majú svoje opodstatnenie, je ním luxus. Všadeprítomné príjemné materiály, vyšší posed, pohodlné vyhrievané aj ventilované sedadlá (aj vzadu) nie sú len tak štandardnou výbavou každého automobilu.

test Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+

Ak k tomu pridám skvelé odhlučnenie interiéru a krásny mäkký podvozok (čo pri agresívnejšej jazde môže byť mínusom), dostávam vozidlo, ktoré ma bavilo. Bavilo ma jazdiť pomaly a pokojne a vychutnávať si jazdu či prírodu naokolo.

Ak k tomu pridám skvelú spotrebu elektrickej energie alebo benzínu, dostávam vyvážené auto, ktoré môže zaujať. Ak máte budget okolo 100-tisíc eur, určite by sa malo dostať do vášho užšieho hľadáčika, pretože za to stojí.

  • Atraktívny dizajn
  • Prepracovaný interiér s kvalitnými materiálmi a množstvom priestoru
  • Výborný elektrický dojazd vzhľadom na kapacitu batérie
  • Úsporné vozidlo, aj napriek vysokej hmotnosti a veľkosti
  • Vynikajúco odhlučnený interiér
  • Veľmi dobré hlasové ovládanie
  • Množstvo rôznych asistentov

  • Naozaj obrovské vozidlo, s ktorým sa ťažko manévruje
  • Nikde nie je možné zistiť stav nabitia akumulátora v percentách
  • Vysoká cena
  • Žiadne možnosti nastavenia rekuperácie
17. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+