Test Lexus RZ 450e: Lexusné vozenie s citeľným zrýchlením

Zdroj: Michal Lauko

V minulom týždni sme mali možnosť vyskúšať si ďalšie testovacie vozidlo. Tentokrát išlo o elektromobil, ktorý patrí k tým luxusnejším, veď to takmer má aj v mene. Vozidlo od Lexusu zaujme už na prvý pohľad z exteriéru, za čo vďačí svojim ostrým a netradičným tvarom. Dokázal nás elektromobil presvedčiť aj svojimi jazdnými vlastnosťami a výkonom? Toto je test Lexus RZ 450e.

Test Lexus RZ 450e: Cena, výbava a konkurencia

Keďže Lexus patrí pod Toyotu a pôsobí ako luxusnejšia divízia, odrazí sa to aj na cene. Len nedávno sme vám priniesli test Toyota bZ4X, ktorej cena začínala na 48 990 €. Prepracovanejší Lexus RZ 450e však stojí o niečo viac. Jeho cena začína na 68 500 € vo verzii Elegance. My sme však na testovanie dostali najvyššiu verziu Luxury Top, ktorá stojí 83 900 €.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

V tejto verzii výbavy dostanete napríklad zadnú parkovaciu kameru, panoramatické zobrazenie okolia, asistent zmeny jazdného pruhu, predkolízne výstražné svetlá a mnoho iného. V interiéri potom nájdeme čalúnenie Ultrasuede, elektronicky nastaviteľné predné sedadlá, sálavé ohrievače pred prednými sedadlami či ambientné vnútorné osvetlenie. Okrem sme sa mohli tešiť aj na 20″ disky, protihlukové predné aj zadné sklá s UV filtrom či panoromatické strešné okno.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Ako konkurenciu tohto modelu môžeme zaradiť napríklad také BMW i4 M50 (od 70 000 €), ktoré už síce má pár rokov, no ponúkne väčšiu batériu a lepšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h (3,9 s). Ku konkurentom môžeme zaradiť aj Mercedes EQE 350+, ktorého cena sa pohybuje od 80 000 € vyššie. Rovnako ponúkne väčšiu batériu s lepším dojazdom, a rýchlejšie 173 kW nabíjanie.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4805 x 1898 x 1635 mm
Rázvor2850 mm
Objem batožinového priestoru522 l
Hmotnosť vozidla 2095 kg
Výkon motorov230 kW (313 koní)
Zrýchlenie 0 - 100 km/h5,6 s
Maximálna rýchlosť160 km/h
Maximálny krútiaci moment435 Nm
PohonPohon všetkých štyroch kolies AWD
Dojazd (udávaný výrobcom)400 km
Spotreba energie (udávaná výrobcom)16,8 - 18,7 kWh / 100 km
Maximálna nabíjacia kapacita (DC / AC)150 kW / 11 kW
Kapacita batérie71,4 kWh
Doba nabíjania 0-80 %30 minút
Počet sedadiel5
Cenaod 68 500

Test Lexus RZ 450e: Batéria a nabíjanie

Vozidlo má akumulátor s kapacitou 71,4 kWh, pričom využiť vieme 64 kWh. To by podľa štandardov WLTP malo zabezpečiť až 400 kilometrov dojazdu. Záleží však od toho, kde a akou rýchlosťou jazdíte. Rovnako veľký akumulátor využívajú aj Kia Niro EV, Hyundai Kona či Toyota bZ4X. Vozidlo využíva primárne pohon všetkých 4 kolies, čo znamená o niečo vyššie zapájanie batérie.

Palubná nabíjačka vo vozidle poskytuje výkon 11 kW, čo je taký lepší štandard. Pri takomto nabíjacom výkone dokážete vozidlo nabiť na AC nabíjacom mieste už za 6 hodín. Používatelia elektromobilov však často musia využiť aj rýchle DC nabíjanie na verejnej nabíjacej stanici. V takomto prípade dokážete Lexus nabíjať maximálne až 150 kW výkonom. Tu dokážete z 0 na 100 % nabiť za cca 30 minút.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Nabíjací port sa nachádza vpredu vľavo, čo nie je pre mňa ideálne riešenie. Ak patríte medzi menej skúsených vodičov, nemusí pre vás byť jednoduché zaparkovať na parkovacom mieste predkom auta. Pri testovaní sa dokonca stalo, že natiahnuť kábel do nabíjacieho portu predstavovalo mierne problémy aj skúsenejšiemu používateľovi, a to najmä pre nedostatočnú dĺžku kábla. Vo vozidle vieme nastaviť prípravu na nabíjanie v určitú hodinu.

Aktuálny stav nabitia akumulátora však vidíme len v prípade poskytnutia tejto informácie nabíjacou stanicou. Na displeji vodiča, kde pri bežných elektromobiloch môžeme vidieť tieto údaje, sa zobrazuje len informácia o prebiehajúcom nabíjaní. Taktiež pri testovaní nastal problém pri nefunkčnom dotykovom displeji nabíjacej stanice. V takomto prípade neviete vy vypnúť nabíjanie priamo vo vozidle. Musel som to riešiť telefonátom na infolinku nabíjacej stanice, ktorá nabíjanie na diaľku zastavila.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Vozidlu tak chýbajú informácie o zostávajúcom čase nabíjania, nabíjacom výkone či aktuálnom stave batérie. To považujem za obrovský nedostatok v takejto cenovej kategórii. Na nabíjacej stanici Ionity s maximálnym výkonom 150 kW sme pri nabíjaní dosiahli najvyššiu rýchlosť nabíjania 123 kW, no nenabíjali sme úplne vybité vozidlo.

Jazda, výkon, rekuperácia

Teraz už k tej príjemnejšej strane vozidla. Teda nie úplne. Mierne vedel pri testovaní znechutiť jazdu systém sledovania vodiča. Ten by mal upozorňovať vodiča, ak sa pridlho nevenuje ceste pred sebou. Ako koncept je to určite fajn, pretože ak som pozeral dlhšie do navigácie tak ma systém vedel na to upozorniť. No tento systém potrebuje, aby ste boli posadený rovno a k tomu čo najviac natočený dopredu. Problém tak nastal, ak som napríklad mal hlavu opretú o ľavú ruku položenú na dverách. Ja som síce venoval ceste 100 % pozornosti, no auto pípalo ako o život.

Takáto signalizácia ale našťastie je nastavená na prijateľnej úrovni hlasitosti. Pri hlasnejšej hudbe ju dokonca máte problém počuť. Jazda vo vozidle je však viac ako príjemná. Ako prvé by som spomenul veľmi dobré odhlučnenie vozidla, ktoré ani pri vyšších rýchlostiach “nehučí”. Vy tak môžete úplne v kľude konverzovať so spolujazdcami, prípadne počúvať podcasty pri nižšej hlasitosti. Vozidlo príjemne sedí na ceste a aj napriek jeho športovejšiemu charakteru ho nerozhodia ani nerovnosti na cestách.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Výkon vozidla záleží od zvoleného jazdného režimu. Pri maximálnom výkone však vozidlo zvláda využiť až 230 kW výkonu pri 435 Nm krútiaceho momentu. To zabezpečí zrýchlenie vozidla z 0 na 100 km/h už za 5,6 sekundy. Ľuďom čo ešte nesedeli v elektrickom aute môže takéto zrýchlenie nepríjemne prekvapiť. Trošku som však postrehol menší problém pri funkcii auto hold, kde sa vozidlo veľmi prudko rozbieha a to tak, že zvykne trhnúť. Je to však vec zvyku a verím, že keď budete mať vozidlo viac ako mesiac, naučíte sa spolupracovať. My sme ho mali len na týždeň a asi aj preto som ten rozbeh úplne “neošéfoval”.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Lexus dokáže presúvať energiu z brzdenia naspäť do batérie, čo nazývame rekuperácia. Tá sa spúšťa automaticky a má 4 levely intenzity. Automaticky je nastavená na leveli 2, pri ktorom sa po pustení plynového pedálu ešte nerozsvietia brzdové svetlá. Intenzitu si viete nastaviť pomocou pádiel za volantom. Od levelu 3 už začína vozidlo ukazovať ostatným účastníkom premávky, že brzdí. Posledný štvrtý level je potom maximálna rekuperácia, ktorá však nezabezpečí úplný “one pedal drive“. Vozidlo tento stupeň nezastaví až úplne na 0 km/h, preto musíte využívať aj brzdový pedál, čo je škoda.

Test Lexus RZ 450e: Infotainment

Infotainment vozidla pozostáva z troch displejov, a to hlavný displej infotainmentu, displej vodiča a head-up displej. Začneme s tým hlavným displejom. Ten je pekne spracovaný s tým, že na na ňom nachádzajú aj dve fyzické koliečka na nastavovanie teploty. Pod displejom sa potom nachádzajú ešte dve tlačidlá na ovládanie klimatizácie (pričom ostatné nastavenia klimatizácie sú hneď nad tým priamo na displeji) a jedno koliesko na ovládanie hlasitosti systému. Ešte nižšie nájdeme aj 3x USB-C vstupy na kábel a tlačidlá na ovládanie kamery vozidla.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Infotainment Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Infotainment Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Hlavný displej je celkom prehľadný, ponúka dva režimy (svetlý a tmavý), ktoré sa prepínajú podľa potreby prípadne si ich prepnete aj sami. Chýbajú mi však farby. Celé to pôsobí monotónne a vy sa tak musíte riadiť priamo tým čo je na displeji a neviete veľmi ísť “po pamäti”. Systém podporuje aj Android Auto, ktoré mi však išlo spustiť len prostredníctvom kábla. Na jednu stranu sa mi mobil stále pri používaní nabíjal, na druhú stranu sa viac využívala batéria vozidla. Nájdeme tu aj navigáciu, ktorá je prehľadná a funguje nad očakávania, no nevypočíta percentá ostávajúce v cieli.

Displej vodiča už je o niečom inom. Je celkom jednoduchý, no úplne neprispôsobiteľný. Nachádzajú sa na ňom asi všetky dôležité údaje (okrem stavu nabíjania a percent zostávajúcej batérie), no neviete ho prispôsobiť podľa svojich predstáv. Pre mňa bol celkom nudný a dosť ma hneval s informáciou o neudržiavaní pozornosti. Zamrzí aj slabá integrácia navigácie do displeja, kde zobrazuje len šípky smeru jazdy a prípadný počet kilometrov do odbočenia.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Posledným displejom bol head-up displej, ktorému asi nemám čo vytknúť. Poslúži na všetky základné funkcie, ktoré od neho očakávate, no určite nie je na úrovni tých prémiovejších napríklad od Mercedes-Benz. Prispôsobiť si ho mierne môžete prostredníctvom nastavení, no to je asi tak všetko. K dispozícii sme mali aj parkovacie kamery, ktoré sa zobrazovali na hlavnom displeji. Tie fungovali veľmi dobre, mali vysoké rozlíšenie a navyše sme mali k dispozícii aj 360-stupňovú kameru. Pri parkovaní sme dokonca pocítili aj funkciu automatického predchádzania kolíziám, kedy nám auto samé zabrzdilo, aj keď sme cúvali len do listov.

Exteriér a interiér

Z vonkajšej strany by som opísal vozidlo ako prémiové no zároveň športové. Ide o nižší elektromobil, čo určite pomáha znížiť jeho celkový aerodynamický odpor (0,28), ktorý potom vplýva na spotrebu. Nejde o najnižší odpor, kde stále zaostáva napríklad za Hyundai Ioniq 6 (0,21) či Tesla Model 3 (0,22). Modrá farba laku je za príplatok, a to konkrétne 1 200 €. Atraktivite vozidla pridávajú aj 20″ disky z ľahkej zliatiny. V tejto verzii výbavy nájdeme aj stmavené zadné sklá, protihlukové predné a zadné sklá s UV filtrom, automatický dažďový senzor, adaptívne predné svetlomety či strešnú anténu v tvare plutvy.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Interiér už je viac len o tom luxuse. Nespomínam si, kedy naposledy som v aute videl takto nádherné sedačky, ktoré sú elektronicky nastaviteľné. Nechýba im ani odvetrávacia funkcia či vyhrievanie. Čalúnenie Ultrasuede tak vôbec neblokuje žiadne funkcie a sedadlá nemusia byť kožené na to, aby cez ne prúdil vzduch. Ďalšie plusové body by som v interiéri určite udelil aj volantu, ktorý je veľmi príjemný na dotyk a fyzické tlačidlá na ňom sú priam perfektné. Navyše veľmi dobre spolupracuje s autom. Veľká čas interiéru je potiahnutá semišom, čo veľmi pekne zútulňuje automobil.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Prekvapivo chýbala predná priehradka, ktorú vymenil panel, z ktorého pri kúrení sála teplo. Dokumenty si tak môžete uložiť do otvoreného priestoru pod riadiacou pákou, kde však toho miesta nie je veľa. Nejaký čas trvá, kým si človek zvykne na štýl riadiacej páky, ktorá funguje na princípe otočného a stláčacieho mechanizmu. Pri nej sa potom nachádzajú tlačidlá pre Auto Hold vozidla, vypnutie trakcie či ručná brzda. Vzadu pasažieri dostanú dostatok miesta aj na nohy aj na hlavu. Samozrejme nie je to SUV. Okrem toho si môžu zapnúť vyhrievanie sedadiel, nabiť zariadenie prostredníctvom USB-C konektora alebo dokonca využiť zásuvku.

Test Lexus RZ 450e: Spotreba a dojazd

Tu vás asi sklameme, no neprinesieme vám žiadne správy. Nami testovacie vozidlo totiž bolo pred aktualizáciou, a preto nemáme konkrétne údaje o spotrebe a dojazde. Teda mali by sme ale boli by nepresné, pre zlý výpočet hodnoty batérie. Spotreba na diaľnici išla cez 31 kWh aj bez kúrenia, čo nie je veľmi reálna hodnota a nezodpovedá realite. S Lexusom sme sa však dohodli, že vozidlo dotestujeme po spomínanej aktualizácii, ktorá by mala prebehnúť v najbližších dňoch. Štatistiky portálu ev-database však hovoria o 13,6 kWh ako o spotrebe v meste a 22,1 kWh ako o spotrebe na diaľnici.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Galéria

Lexus RZ 450e
Exteriér Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Kľúčky Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Zadné sedadlá Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Otváranie okien spolujazdca Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Navigácia Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Test Lexus RZ 450e: Záverečné hodnotenie

Lexus RZ 450e patrí k tým lepším vozidlám, ktoré sme tento rok mali možnosť plnohodnotne otestovať. Problémom však bol systém, ako spomínam pár riadkov vyššie, ktorý nám nedovolil vyskúšať si auto naplno. Ide ale o veľmi pohodlné vozidlo, ktorému však mierne chýba lepšia prispôsobiteľnosť infotainmentu. Výkonovo dokáže zahanbiť nejedného konkurenta a jazdnými vlastnosťami detto.

Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko

Aj keď tak na prvý pohľad možno nevyzerá, vo vozidle sa bez problémov odvezú aj 4 dospelé osoby. Ja som si na ňom vyskúšal cestu do Prahy, kde som otestoval aj asistenčné systémy. Už dlho som sa po takejto ceste necítil tak oddýchnuto ako práve teraz. Ak teda rozmýšľate nad jeho kúpou, nevidím mnoho dôvodov prečo by ste tak nemali urobiť. Na druhú stranu však s takto vysokou cenovkou to bude mať automobilka ťažké presadiť sa na našom trhu, rovnako ako predbehnúť konkurentov.

  • Atraktívny dizajn
  • Pohodlná jazda a dobré jazdné vlastnosti
  • 150 kW DC nabíjanie + 11 kW AC
  • Luxusne vyzerajúci interiér
  • Zrýchlenie (313 koní)

  • Pri nabíjaní chýba informácia o nabíjacom výkone
  • Navigácia neplánuje cestu s nabíjaním
  • Osobne mi nesedela grafika displeja a slabá prispôsobiteľnosť
Lexus RZ 450e | Zdroj: Michal Lauko
Náš tip
Test Toyota bZ4X: Atraktívny elektromobil nielen do mesta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.