Mercedes-Benz EQA je v súčasnosti najmenším elektromobilom v ponuke výrobcu. Zaujímavosťou je, že koncept EQA predstavený na IAA v 2017 bol nízkym trojdverovým hatchbackom odkazujúcim na triedu A, zatiaľ čo produkčné vozidlo vychádza z malého SUV GLA druhej generácie uvedeného na trh v roku 2020. Ten je prvýkrát samostatným modelom, keďže jeho predchodca bol do veľkej len zvýšenou a oplastovanou verziou vtedajšej triedy A v štýle neskorších modelov “AllTerain”.
Trieda EQA stojí na platforme Mercedes-Benz MFA2, ktorá si odbila svoju premiéru v roku 2018 s príchodom štvrtej generácie triedy A. Na tejto platforme stojí celý modelový rad menších Mercedesov s motorom umiestneným naprieč a primárne pohonom prednej nápravy. Hovoríme teda o všetkých modeloch s prívlastkom A a B, okrem samotnej triedy A a B aj ich SUV deriváty GLA a GLB, elektrické SUV EQA a EQB a v neposlednom rade aj dynamicky ladená trieda CLA. Nejde teda o žiadny okrajový sortiment v ponuke výrobcu, ale o podstatnú časť jeho portfólia, ktorou sa snaží okrem iného priblížiť najmä mladším zákazníkom.
Hoci bol Mercedes-Benz EQA predstavený už v januári 2021, stále má čo ponúknuť. To si myslí aj výrobca a pre modelový rok 2024 tak prišiel s faceliftom, ktorý priniesol viaceré novinky. Okrem vizuálnych zmien ponúka najmä vyššiu ťažnú kapacitu 1 500 kg (alebo 1 800 kg pre verzie s pohonom všetkých kolies) namiesto predchádzajúcich 750 kg, ako aj funkciu “Plug&Charge”, ktorá už nevyžaduje nabíjaciu kartu. Nabíjacie stanice siete Ionity a Aral totiž komunikujú priamo s vozidlom prostredníctvom kábla.
Prinášame vám test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC, vozidlo sme dôkladne vyskúšali počas viac než 1 000 kilometrov v rôznych režimoch, vrátane dlhej diaľničnej cesty do Prahy a späť. Ako v našom teste obstálo?
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Karoséria a jazdné vlastnosti
Dizajnový jazyk v prípade exteriéru jasne nadväzuje na zvyšok modelového portfólia z aktuálnej ponuky. So svojou dĺžkou kúsok pod 4,5 metra a rázvorom vyše 2,7 metra vozidlo zaraďujeme do triedy prémiových kompaktných SUV. Štandardom je päťdverová karoséria, ktorá však v prípade modelu EQA disponuje celkom krátkym zadným previsom. Výhodou kompaktných rozmerov je hlavne manévrovanie s vozidlom v meste, ktoré sa napriek zaobleným tvarom bez toho, aby človek videl kde mu auto končí, ukázalo ako veľmi jednoduché a príjemné. To možno ocenia najmä dámy, ktoré môžu byť práve cieľovou skupinou tohto modelu, ako sa ukázalo aj v časti o interiéri.
Značnou výhodou oproti spaľovaciemu modelu GLA je dozaista posunutie ťažiska bližšie k zemi z dôvodu trakčného akumulátora umiestneného v podlahe. Práve vyššia stavba vozidla v spojitosti so sendvičovou podlahou bola Mercedesu typická už od uvedenia prvej generácie triedy A v roku 1997, ktorá schovávala pod podlahou časť pohonného ústrojenstva. Vďaka tomu bol interiér viac praktický, s na tú dobu neobvyklou rovnou podlahou.
Kvôli koncepcii zhodnej so spaľovacím vozidlom je však pod prednou kapotou zbytočne veľa nevyužitého miesta. V prípade vhodnejšieho rozmiestnenia tepelného čerpadla a ďalších komponentov by bolo miesto pod prednou kapotou možné využiť aspoň ako predný batožinový priestor, tzv. frunk. Ten by mohol uskladniť napríklad nabíjacie káble, ktoré inak zaberajú dosť miesta v už tak malom batožinovom priestore.
Vďaka relatívne dlhému rázvoru v pomere k celkovej dĺžke je nové EQA v priečnom smere stabilné, nie je v ňom cítiť “uskackanosť” typickú pre menšie elektromobily. Celkovo možno jazdné vlastnosti hodnotiť veľmi kladne, precízne naladené odpruženie podvozku je tradične komfortné so zachovaním presnosti vedenia stopy, čo je charakteristické pre vozidlá značky Mercedes-Benz.
✅
- Výborné manévrovacie schopnosti v meste
- Precízne naladený podvozok, ktorý poskytuje komfort aj dobré jazdné vlastnosti
❌
- Absencia predného batožinového priestoru
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Interiér a batožinový priestor
V interiéri nás nečaká žiadne prekvapenie, charakteristické znaky vozidiel tejto značky sú viditeľné všade. Výrobca uvádza, že faceliftovaná verzia obdržala lepšie materiály, v interiéri sme skutočne nenašli ani jeden nekvalitne pôsobiaci materiál. Nový je aj volant, ktorý prichádza s viac športovým tvarom venca, tlačidiel, aj airbagu.
Už tradične dominujú palubnej doske tri veľké stredové výduchy ventilácie, ktoré majú pripomínať svojim zjavom turbíny prúdových motorov lietadla. Ako je pri Mercedese zvykom, volič jazdných režimov sa nachádza na páčke pod volantom. To umožňuje vytvoriť hladký a rovný stredový tunel s množstvom úložných priestorov.
Tu sa vraciame ku zmienke, že vozidlo bolo zrejme stvorené s vysokým ohľadom na dámy. Športové predné sedadlá sú totiž svojimi rozmermi a tvarmi koncipované predovšetkým pre menšie postavy. Autor so svojimi 190 cm a 80 kg mal problém si nájsť správnu polohu za volantom, aj čo sa týka nastavenia sedadla. Pomocou je aspoň možnosť predĺženia sedáku, no pomohla by aj možnosť nastaviteľného dofukovania bočného vedenia operadla. Napriek tejto vlastnosti však treba podotknúť, že ani 5-hodinová cesta vo vozidle nebola pre vodiča nijako vyčerpávajúca či bolestivá. Kvalitu použitých materiálov aj ergonómie sedadla teda spochybňovať nemožno ani pri najmenšom.
Pozitívnym prekvapením je množstvo priestoru na zadných sedadlách. Daňou za tento priestor je však menej príjemné cestovanie opäť najmä pre vyššie postavy. Zadný sedák je totiž veľmi krátky a vodorovný, neposkytuje teda dostatočnú oporu pre stehná zadných cestujúcich. Tie sú oproti iným vozidlám so spaľovacím motorom uložené vyššie z dôvodu baterky umiestnenej v podlahe. Pod predné sedadlá si tak chodidlá veľmi nezasuniete. Tu však treba podotknúť, že triedu EQA si pravdepodobne nebude kupovať nikto, kto uvažuje o častej preprave dospelých osôb na zadných sedadlách. Nízko umiestnený sedák s prebytkom vnútorného priestoru môže byť naopak výhodou pri ukladaní dieťaťa do autosedačky.
Trochu sklamaním bol objem batožinového priestoru. Ten má hodnotu na danú triedu podpriemerných 340 litrov. Značnú časť z neho ešte zaberú nabíjacie káble, ktoré by sa pokojne zmestili do prípadného predného batožinového priestoru, ak by ním vozidlo disponovalo. Kto potrebuje väčší kufor, siahne radšej po EQB.
✅
- Kvalitné spracovanie interiéru
- Množstvo úložných priestorov
- Veľa priestoru na zadných sedadlách
❌
- Predné sedadlá vhodné skôr pre menšie postavy
- Krátky a nízko položený sedák zadnej lavice
- Menší batožinový priestor
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Infotainment a asistenčné systémy
Veľkou prednosťou nového Mercedesu EQA je spracovanie infotainmentu a jeho ovládania. Ako sme spomenuli, jednoliaty displej je rozdelený na dve časti, pri čom ľavá slúži ako digitálny prístrojový štít a pravá je obrazovkou informačného systému. To reflektuje aj ovládanie na volante, ktoré ponúka zrkadlovo umiestnené tlačidlá – tie na ľavej strane volantu slúžia na orientáciu v digitálnom prístrojovom štíte, pravá strana obsluhuje centrálny displej.
Digitálny kokpit ponúka veľké množstvo personalizovaných nastavení, či už ide o farebný tón, množstvo, typ a spôsob zobrazovaných údajov; navoliť si môžete aj zobrazenie navigácie. Pokroková je aj samotná navigácia, ktorá umožňuje niekoľko rozličných druhov zobrazenia vrátane 3D či fotomapy. To značne posúva ďalej jej použiteľnosť a schopnosť orientovať sa v neznámom priestore, v takom prípade je ideálna kombinácia oboch displejov, kde jeden ukazuje pohľad na mapu a druhý zobrazuje rozšírenú realitu s naznačeným spôsobom radenia v jazdných pruhoch.
Vymenúvať všetky asistenčné systémy nemá zmysel, vozidlo bolo vybavené príplatkovým balíkom asistenčných systémov obsahujúcim adaptívny tempomat či vedenie v jazdnom pruhu, v rámci iného balíka bol zahrnutý systém sledovania mŕtveho uhla.
Výčitku si zaslúži asistent rozpoznávania dopravných značiek. Niekoľkokrát sa stalo, že načítal údaje o rýchlosti napríklad z prechádzaného návesu kamiónu. To v praxi znamená, že v ľavom pruhu predbiehate rýchlosťou 130 km/h kamión, avšak vozidlo svojvoľne začne prudko brzdiť na rýchlosť 80 km/h, ktorú načítalo z nálepky na návese. Rovnako adaptívny tempomat opakovane na niektorých úsekoch znepríjemňoval život svojou funkciou, kedy z úplne neznámych príčin (v zmysle tom, že široko-ďaleko nebola žiadna dopravná značka obmedzujúca rýchlosť, vrátane žiadnej nálepky na okoloidúcom vozidle, z ktorej by túto rýchlosť mohol načítať) napriek tempomatu nastavenému na 110 km/h vozidlo prv začalo prudko brzdiť napríklad na 70 km/h, aby následne po pár sekundách vystrelilo na 130 km/h. V extrémnych prípadoch sa tieto situácie dokonca zopakovali niekoľkokrát v rámci pársekundových intervalov.
Ťažko povedať, či ide o chybné dáta získané z online máp, ktoré sú zastaralé. Spôsob premietania týchto dát do funkcie vozidla by ale mohol byť citlivejší napríklad tým, že by od vodiča vyžadoval potvrdenie zmeny rýchlosti, a nie ho svojvoľne zbesilo realizoval.
V príkrom rozpore s vyššie spomenutým sa správa mobilná aplikácia. Jej funkcia je takmer bezchybná, množstvo dostupných dát a nastavení je veľmi široké. Môžete si cez ňu napríklad v pohodlí reštaurácie počas čakania na platenie naplánovať ďalšiu trasu, ktorú následne odošlete do vozidla. Nie je tak nutné zabíjať ďalší čas nastavovaním cieľa v navigácii vo vozidle.
Samozrejme si cez ňu môžete nastaviť predklimatizovanie interiéru na určitý čas alebo ho v danej chvíli manuálne spustiť, ponúka aj široké možnosti nastavení ohľadom samotného nabíjania a podobne. Za toto si Mercedes zaslúži veľkú pochvalu.
✅
- Špičková navigácia s možnosťou rozšírenia na kokpit aj centrálny displej
- Takmer bezkonkurenčná mobilná aplikácia so širokou možnosťou nastavenia
- Intuitívne navrhnuté ovládače na volante
❌
- Rozpoznávanie značiek by si zaslúžilo softvérovo doladiť
- Adaptívny tempomat v niektorých úsekoch agresívne spomaľuje a zrýchľuje na základe fantómových obmedzení rýchlosti
Pohonné ústrojenstvo
Naše testované vozidlo je v najvyššej špecifikácii EQA 350 4MATIC. To v praxi znamená výkon 215 kW (292 koní) a krútiaci moment 520 Nm prenášaný na všetky štyri kolesá. Popisovať, že táto špecifikácia vysoko presahuje akékoľvek požiadavky na bežné jazdenie je asi zbytočné. Obrovská porcia výkonu je dostupná okamžite a pri akejkoľvek rýchlosti.
Zaujímavé by mohlo byť vyskúšať si aj novú verziu EQA 250+, ktorú Mercedes nedávno uviedol na trh. Takéto vozidlo s pohonom prednej nápravy a nižším výkonom by mohlo byť ešte oveľa úspornejšie, hoci ani parametre verzie 350 4MATIC nie sú vôbec zlé, vzhľadom na výkon v kombinácii s pohonom 4×4 práve naopak. Rozdiel v dojazde viac než 100 kilometrov však môže byť zaujímavý, výrobca pre verziu EQA 250+ sľubuje dojazd až 715 kilometrov v mestskom cykle podľa WLTP.
Naozaj teda stojí za úvahu, či využijete pohon 4×4 a výkon takmer 300 koní, alebo vám postačí 190 koní s pohonom prednej nápravy, pri čom vás táto voľba odmení nižšími prevádzkovými nákladmi aj hmotnosťou a v neposlednom rade dlhším dojazdom.
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Batéria a nabíjanie
Vozidlo disponuje akumulátorom s kapacitou 69,7 kWh, pri čom využiteľná kapacita batérie sa pohybuje na úrovni 66,5 kWh. Toto je štandardom a zároveň aj jedinou možnosťou pre verzie EQA 300 4MATIC a EQA 350 4MATIC. Zaujímavosťou je, že nová základná verzia EQA 250+ má väčšiu kapacitu batérie 73,9 kWh (využiteľná kapacita 70,5 kWh), čo sa podpisuje aj na vyššom dojazde.
Nové EQA ponúka DC nabíjanie výkonom až 100 kW, pri čom výrobca sľubuje rýchlosť nabitia z 10 na 80 percent SoC za 32 min. Nabíjací konektor sa nachádza už tradične v otvore na pravom zadnom blatníku, pre uvoľnenie nabíjacieho kábla je potrebné potvrdiť ukončenie nabíjania, resp. uvoľnenie cez infotainment.
Nabíjacia krivka
Stokilowattový maximálny nabíjací výkon môže znieť ako priemer v tejto triede, ale práve tvar nabíjacej krivky vás presvedčí o výnimočnosti tohto elektromobilu.Nabíjací výkon viac než 80 kW je totiž k dispozícii až do 85 % SoC baterky. Najvyšší nabíjací výkon sa nám podarilo zaznamenať na úrovni 103,5 kW.
To v praxi znamená, že referenčný údaj pre nabíjanie z 20 na 80 % je v prípade EQA na hodnote 26 minút, počas ktorých nabijete dodatočných cca. 40 kWh. To pri väčšine jazdných režimov bohato postačí na zvýšenie dojazdu o dodatočných viac než 200 kilometrov. Pre dôkladnosť testu sme vyskúšali nabíjanie zo 16 až na 100 % kapacity akumulátora.
✅
- Vysoká rýchlosť nabíjania aj pri vyššom percente SoC akumulátora
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Spotreba a dojazd
Keďže išlo o februárový test, vonkajšia teplota sa pohybovala medzi 0 až 10 stupňami Celzia a vozidlo bolo vybavené zimnými pneumatikami. Pri vyšších teplotách, či použití letných pneumatík by bolo určite možné dosiahnuť lepšie hodnoty spotreby aj dojazdu.
Pri vonkajšej teplote 4 stupne Celzia sme odmerali aj bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 16,0 kWh / 100 km.
Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Klimatizácia bola nastavená na 22 stupňov Celzia. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni vyše 400 kilometrov, čo je blízko ku výrobcom udávanému dojazdu 426 km podľa WLTP. V prípade vyššej vonkajšej teploty než v našom februárovom teste by sa dali očakávať ešte lepšie výsledky.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Cesta do Prahy a späť
Častokrát sa hovorí, že metodika WLTP neodzrkadľuje realitu a elektromobily v praxi dosahujú oveľa vyššie spotreby a menší dojazd v porovnaní s normovanými testami. S inovovaným Mercedesom EQA sme si dali za cieľ dôjsť do Prahy, ktorá je vzdialená vyše 300 kilometrov od Bratislavy. Keďže výrobca udáva kombinovaný dojazd podľa WLTP 426 km, hlavne počas zimy (chladno, pneumatiky) môže byť reálny dojazd na diaľnici oveľa menší. Na odporúčania slovenského zastúpenia Mercedes-Benz ohľadom testu nabíjania na sieti Ionity, kde má klient v rámci predplatenej služby Mercedes me Charge priaznivú sadzbu 0,48 € / kWh, sme odpovedali s úsmevom, že veríme, že pri troche snahy tam dorazíme aj bez nutnosti nabíjania.
Z Bratislavy sme vyrazili vo dvoch osobách a s akumulátorom nabitým na 100 %, počítač ukazoval dojazd 313 km (max 431 km). Cieľ bol ale vzdialený 316 kilometrov, čo vzhľadom na možné zápchy v okolí Brna, alebo iné nepredvídateľné okolnosti môže byť problém. Naše obavy sa však nepotvrdili a keď približne v tretine cesty dojazd prevýšil vzdialenosť do cieľa, na palube zavládol optimizmus. Vzhľadom na charakteristiku väčšiny elektromobilov, či už ide o vlastnosti elektrického pohonu alebo aerodynamického odporu, sme zvolili cestovné tempo 110 kilometrov za hodinu. Pri Jihlave, zhodou okolností na spomínanej nabíjacej stanici, sme si síce spravili niekoľkominútovú prestávku, no cielene sme vozidlo nepripojili na doplnenie energie. Cieľom bolo predsa doraziť do Prahy bez nabíjania.
Situáciu trochu komplikovala navigácia, ktorá aj napriek opakovanému manuálnemu odstráneniu nabíjacej stanice ako priebežného cieľa tam neustále dopĺňala ďalšiu a ďalšiu, čo malo za následok spustenie predohrevu akumulátora, a teda zbytočne vyššiu spotrebu. Vstavanú navigáciu sme teda vypli a pokračovali v ceste.
Do cieľa v Prahe sme dorazili po prejdení 316 kilometrov so zostatkom 9 % energie a dojazdom 26 kilometrov (max 36 km). To nám bohato postačilo ešte na ďalšiu logistiku v rámci Prahy (návšteva, nákup, naspäť do cieľa), a následne sme dorazili so 4 % baterky (dojazd 16 km) na nabíjaciu stanicu. Priemerná spotreba počas 316 kilometrov dlhej cesty teda bola 19,2 kWh / 100 km pri cestovnom tempe 110 km/h.
Cesta späť nebola len po diaľnici a vyskúšali sme aj spomínanú nabíjaciu sieť počas dvoch krátkych hygienických prestávok. Na meranie diaľničnej spotreby sme využili úsek Kúty-Bratislava s tempomatom nastaveným na 120 km/h, aby sme dosiahli aspoň približne porovnateľnú hodnotu s inými testami meranými na zmiešaných 110 km/h a 130 km/h úsekoch. Tu sa podarilo pri vonkajšej teplote 12 stupňov Celzia namerať údaj 22,4 kWh / 100 km, čo je vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie, vysoký výkon a pohon všetkých štyroch kolies pekná hodnota.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 463 x 1 834 x 1 613 mm, rázvor 2 729 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 110 kg |
Celková hmotnosť | 2 535 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 800 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,28 |
Maximálny výkon elektromotora | 215 kW (292 k), pohon oboch náprav |
Krútiaci moment | 520 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 426 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,0 s |
Kapacita batérie | 69,7 kWh (66,5 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 100 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 340 l / 1 320 l |
Cena testovaného vozidla | 74 874 € |
Test Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Mercedes-Benz EQA štartuje na sume 56 610 eur s DPH. To je cena za model EQA 250+ s pohonom prednej nápravy a výkonom 140 kW. Vyššia verzia EQA 300 4MATIC s výkonom 168 kW a pohonom všetkých kolies začína na cenovke vyššej o 3 210 eur (59 820 €), výrobca o nej vo svojom konfigurátore informuje ako o najčastejšie kupovanej.
My sme testovali vrcholný model EQA 350 4MATIC. Ten ponúkne podstatne vyšší výkon 215 kW, ktorý sa rovnako prenáša na obe nápravy. Cena testovaného vozidla bola 74 874 eur s DPH.
Kľúčovým prvkom príplatkovej výbavy bol paket AMG Line Advanced Plus za 7 674 eur, ktorého súčasťou je napríklad navigácia MBUX premium s rozšírenou realitou, parkovacia kamera, systém sledovania mŕtveho uhla a v neposlednom rade športový interiér s čiernou stropnicou, vonkajší optický paket vrátane štýlovej prednej masky s množstvom malých hviezdičiek, či 19″ disky AMG. Súčasťou ponuky je využívanie aplikácie Mercedes me Charge s najvyšším tarifom na 1 rok v cene vozidla a nabíjací kredit do aplikácie až vo výške 1 500 eur. Štandardom je aj servis a záruka na 6 rokov alebo 90 000 kilometrov.
Najbližšiu konkurenciu pre tohto “medvedíka” tvorí dlhoročný mníchovský rival so svojim BMW iX1. To sa ponúka taktiež v základnej verzii s pohonom jednej nápravy (eDrive20) aj výkonnejšej s pohonom všetkých štyroch kolies (xDrive30). Základná cena štartuje na sume 46 620 eur za prvý spomenutý variant. Výkonnejšia verzia s pohonom 4×4 začína od 53 850 eur.
V podobnej cenovej hladine sa pohybujú aj väčšie elektromobily od mainstreamových výrobcov, ako napríklad Volkswagen ID.4 alebo Škoda Enyaq.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Mercedes-Benz EQA sa po facelifte stal ešte lepším práve v tom ohľade, čo z neho robí Mercedes. Nejaké praktické nedostatky sa nájdu, tento model však u automobilky zastupuje iné miesto a pre tých, čo hľadajú praktické malé SUV, tu je ešte stále EQB. Na druhú stranu EQA ponúka kvalitu veľkého Mercedesu v malom balení, s ktorým je radosť sa pohybovať po meste. Nabíjací výkon je blízko maxima počas širokého spektra stavu baterky, po stránke pohonnej sústavy je vozidlo zvládnuté perfektne.
Na našom trhu môže byť problémom jeho cena, ktorá nepatrí medzi najnižšie. Avšak ak niekto nepotrebuje nutne výkon takmer 300 koní a pohon 4×4, môže si pomôcť voľbou verzie EQA 250+, ktorá poskytuje vďaka väčšej kapacite batérie a nižšej spotrebe podstatne dlhší dojazd pri nižších obstarávacích aj prevádzkových nákladoch.
✅
- Kvalitné spracovanie interiéru
- Špičková navigácia s možnosťou rozšírenia na kokpit aj centrálny displej
- Takmer bezkonkurenčná mobilná aplikácia so širokou možnosťou nastavenia
- Vysoká rýchlosť nabíjania aj pri vyššom percente SoC akumulátora
❌
- Absencia predného batožinového priestoru
- Predné sedadlá vhodné skôr pre menšie postavy
- Menší batožinový priestor
- Adaptívny tempomat v niektorých úsekoch agresívne spomaľuje a zrýchľuje na základe fantómových obmedzení rýchlosti