Po krátkej pár hodinovej jazde a prvých skúsenostiach s elektromobilom Mercedes-Benz EQA tu máme aj plnohodnotný test. Elektrický kompakt a zároveň elektrifikované GLA prichádza na trh pomerne rýchlo a bez veľkých fanfár, no možno práve to je dôvod, prečo sú moje pocity z nového EQA prevažne pozitívne.
S Mercedes-Benz EQA som mohol stráviť zopár hodín ešte v marci. Prvé stretnutie s touto novinkou bolo síce krátke, no dostatočné na to, aby som si EQA dokázal zaradiť do skupiny elektromobilov, ktoré môžu miešať karty. Prvú jazdu a aj plnohodnotný test sme robili so základnou verziou s označením 250. To znamená, že o pohon sa stará jeden motor na prednej náprave. Do predaja postupne prichádzajú aj výkonnejšie verzie EQA s pohonom všetkých kolies, ktoré pre niektorých môžu byť zaujímavejšie.
Osobne som zvedavý na verziu s väčším dojazdom, ktorá by sa mala dostať do predaja neskôr v tomto roku. Mercedes zároveň hovorí, že vyšší dojazd nebude dosiahnutý vďaka väčšej batérii, ale pomocou iných vylepšení súvisiacich s optimalizáciou spotreby. Odvážne tvrdenie, no o to viac ma zaujímajú reálne výsledky. Pri druhom stretnutí s modelom EQA sme mali možnosť otestovať aj ďalšie funkcie vozidla, ktoré súvisia najmä s nabíjaním. Zároveň som absolvoval náš štandardný úsek do Žiliny a taktiež otestoval, kam sa spotreba EQA môže dostať pri naozaj úspornej jazde.
Batéria a nabíjanie
Mercedes-Benz EQA je v súčasnosti dostupný iba v jednej výkonnostnej verzii s jednou veľkosťou batérie. Tá má kapacitu 66,5 kWh a pokojne môžeme toto číslo považovať za využiteľnú hodnotu. Môže sa zdať, že nejde o vysoké číslo, no vzhľadom na rozmery auta to nie je vôbec zlé. Automobilka deklaruje, že Mercedes-Benz EQA dokáže prejsť na jedno nabitie presne 426 kilometrov podľa WLTP normy.
O rekordy sa Mercedes nesnažil ani pri nabíjaní a podľa papierových špecifikácií je maximálny výkon pri nabíjaní 100 kW. Nabíjanie z 10 na 80 percent má trvať maximálne 30 minút, čo sa nám v kontexte teraz predstavovaných elektromobilov zdá trochu viac ako by sme čakali. Pár minút navyše strávených na nabíjačke bolí menej, ak sa zastávky robia po dlhšej neprerušovanej ceste. Ak teda za 30 minút získate dojazd 400 kilometrov pri diaľničnom tempe, vôbec to nevadí. Toto síce nie je prípad EQA, no skutočné čísla nabíjania vôbec nie sú zlé. Dokonca sú lepšie, ako deklaruje samotný Mercedes.
Krivku nabíjania sme robili ešte pri prvej jazde s obmedzeným časom. Batériu sme ale mali problém vybiť na dostatočne nízku hodnotu, čo je vlastne dobrá správa. Nabíjaciu krivku sme mohli merať iba od 22 percent a s takouto hodnotou sme dorazili k 350 kW nabíjacej stanici v Auparku. Nakoľko bolo vonku teplo a za sebou sme mali diaľničnú trasu, batéria bola dostatočne zohriata. Výkon nabíjania vystrelil na 113 kW a toto číslo si auto držalo doslova iba pár minút.
Výkon klesá pomaly
Výkon po 3 minútach a 31 percentách klesol len mierne, a to na 112 kW. Následne ale nastúpil mierny a postupný prepad výkonu, ktorý sa výraznejšie zrýchlil až pri 70 percentách. Vtedy bol výkon 91 kW a počas ďalších troch minút klesol na 81 kW. To sa už ale batéria blížila k 80 percentám kapacity. Nabíjanie sme vypli pri 86 percentách a po 29 minútach. Celkovo sme nabili 44,9 kWh, maximálny výkon bol spomínaných 113 kW, pričom priemerný bol slušných 92,9 kW. EQA môžete samozrejme nabíjať aj striedavým prúdom, pričom palubná nabíjačka zvládne výkon 11 kW.
Z ďalších skúseností z nabíjania musím povedať, že krivka nabíjania, ktorú môžete vidieť hore, je ešte pesimistická. Pri iných nabíjaniach som sa stretol aj s pomalším poklesom výkonu. Pri 90 percentách auto dokázalo brať z nabíjačky výkon 63 kW, čo je naozaj slušné. Odber takmer na úrovni 1C (kapacita batérie) pri vysokom stave nabitia nie je celkom bežný. Do testov sme sa rozhodli pridávať údaj o rýchlosti nabíjania v prepočte na kilometre. Teda za koľko minút dokážete nabiť dostatok energie na ďalších 200 kilometrov jazdy. Vychádzame čisto z našich skúsenosti z testu a spotreby pri kombinovaných trasách mesto / okresky / diaľnica.
Model | Maximálny výkon nabíjania | Čas nabitia 200 km WLTP |
---|---|---|
Audi e-tron GT | 262 kW | 8 - 12 minút |
Mercedes-Benz EQA | 113 kW | 20 - 25 minút |
Citroën ë-C4 | 100 kW | 21 - 26 minút |
Mercedes-Benz EQV | 113 kW | 25 - 30 minút |
Citroën ë-Jumpy | 100 kW | 30 - 35 minút |
DongFeng Seres 3 | 55 kW | 35 - 40 minút |
Ďalšie skúsenosti s nabíjaním
EQA sme dostali už na plnohodnotný test s integrovanou nabíjacou kartou Mercedes Me Charge. Teda vozidlo bolo prepojené s účtom, ktorý danú službu má aktivovanú. Síce nejde o absolútnu novinku od Mercedes-Benz, nami testované EQA bolo prvé, ktoré malo službu aktívnu. Takúto možnosť som si teda nemohol nechať ujsť a službu som poriadne otestoval. Navigácia v EQA je online, čo pre vás ako vodiča samozrejme znamená dostupnosť aktuálnych dát o premávke, no zároveň získavate dokonalý prehľad o nabíjacích staniciach okolo vás. Priamo v navigácii tak vidíte dostupné nabíjačky spolu s parametrami nabíjania a aj cenou za kWh.
Teda počtom konektorov a nabíjacím výkonom, no zároveň máte prehľad či je nabíjací konektor voľný alebo obsadený. Táto podstatná informácia sa zobrazuje priamo na mape, takže nemusíte otvárať konkrétny bod pre viac informácií. Na cestách je to skutočne veľmi praktické, viete sa spoľahnúť, že daná nabíjačka je voľná a funguje. Okrem takéhoto dôležitého informačného servisu je nabíjanie možné spustiť priamo z navigácie auta. Takáto autorizácia musí byť podporovaná aj zo strany prevádzkovateľa nabíjačky, no osobne som ju otestoval na nabíjacích staniciach ZSE Drive, Ionity a GreenWay.
Spúšťanie nabíjania z navigácie
ZSE Drive a Ionity podporujú vzdialený prístup a nabíjanie bolo možné spustiť priamo cez navigáciu auta. Nabíjačky GreenWay vzdialený prístup nepodporujú, minimálne zatiaľ. Spúšťanie bolo jednoduché, no pomerne zdĺhavé, čo je asi najväčšie a jediné mínus tejto funkcie. Načítavanie údajov a spájanie sa s nabíjačkou bolo niekedy otázkou desiatich sekúnd, inokedy zase aj niekoľkých minút. V oboch prípadoch mi ale nedávalo zmysel čakať na autorizáciu cez auto, keď som mal vo vrecku fyzickú Mercedes Me Charge kartu, s ktorou by som nabíjanie spustil výrazne rýchlejšie.
Párkrát sa mi tiež stalo, že spúšťanie vôbec nefungovalo. Paradoxne, stalo mi to v samom závere textu, keď som auto išiel odovzdávať. Dovtedy mi to fungovalo bez väčších problémov. Napriek tomu musím povedať, že celý tento systém je rozhodne veľkým krokom vpred v oblasti e-mobility. Pre masové rozšírenie elektrických áut je to kľúčové a som rád, že Mercedes-Benz sa tieto dôležité prvky snaží zdokonaliť. Toto je správny smer a jediné, čo mu chýba, je autorizácia formou plug-and-charge, kedy vám bude stačiť zobrať kábel a pripojiť ho k autu. Verím, že toto je zároveň cieľ, do ktorého sa Mercedes-Benz chce dostať. Dobrou správou je, že nie je od toho ďaleko.
Svieži a svižný
Výkonovo je Mercedes-Benz EQA nastavený dobre. V súčasnosti je dostupná verzia s označením 250, ktorá je vybavená jedným elektromotorom na prednej náprave. Parametre nie sú zlé, z miesta vás rozhýbe sila 140 kW s krútiacim momentom 375 Nm. Pre porovnanie, ide o 10 kW menej výkonu ako má štandardne Volkswagen ID.3, no EQA vyhráva z pohľadu krútiaceho momentu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h vôbec nie je papierovo očarujúce, zvládne to za 8,9 sekundy.
Do EQA som ale presadal z elektrickej dodávky eSprinter a razom boli pre mňa papierové hodnoty úplne nepodstatné. Zrýchlenie na mestských 50 km/h je bleskové. Vidieť, že auto pri zošliapnutí plynu na podlahu s výkonom bojuje. Nie je až tak stabilné, čo môže byť spôsobené nastavením podvozka alebo aj rozložením hmotnosti. Beriem to ale pozitívne, nakoľko takto vám auto dáva „pričuchnúť“ k športovej jazde.
Inteligentná navigácia a plánovanie trás
Nakoľko má Mercedes-Benz EQA online navigáciu pripojenú na podporované nabíjacie stanice, išlo by doslova o premárnenú šancu, ak by tieto dáta nevyužili aj pre ďalšie funkcie. Mercedes-Benz EQA vám dokáže naozaj veľmi dobre pomôcť s plánovaním trás pri dlhších cestách. Vyrážate z Bratislavy do Košíc, s elektromobilmi nemáte veľké skúsenosti s nechce sa vám trasu plánovať?
To vôbec nie je problém – stačí do navigácie zadať váš cieľ a auto vám samé naplánuje zastávku na nabíjanie spolu s časom potrebným na dobitie dostatočného množstva percent. Navigácii pritom vôbec nerobí problém plánovanie trás po celej Európe. Pri Liptovskom Mikuláši som zo zvedavosti zadal do navigácie cieľ v Chorvátsku, a to ostrov Krk vzdialený takmer 900 kilometrov. Navigácia po pár sekundách vypočítala celý trasu aj so zastávkami na nabíjanie a celá cesta mala trvať 10 hodín aj s nabíjaním.
V danom momente som mal nabitých približne 80 percent a auto počítalo so štyrmi zastávkami. Celkovo by sme mali nabíjaním stráviť dve hodiny, a to prevažne z toho dôvodu, že nie všetky nabíjacie stanice dokázali poskytnúť dostatočný nabíjací výkon. Pre vysvetlenie uvediem príklad – na prvej zastávke by sme nabíjali z 10 na 90 percent 39 minút, no na tretej z 38 na 90 percent 45 minút. Dobrou správou nakoniec je, že na troch zo štyroch miestach bolo možné spustiť nabíjanie priamo cez navigáciu auta.
S vyššou rýchlosťou nepočíta
Zo skúsenosti pri jazdení po Slovensku som si všimol, že navigácia počíta skôr s dlhším časom nabíjania, než sa auto aj skutočne nabíjalo. Je to určite dobré, nakoľko máte rezervu. Pri plánovaní auto odhaduje počet percent, s ktorými do cieľa alebo k nabíjačke prídete. Tento výpočet je presný a dá sa na neho spoľahnúť s maximálnou odchýlkou 1 percento hore dole. Vozidlo totiž počíta aj s topológiou trasy. Nie som si teraz istý, či dokáže zapracovať aj vplyv počasia, ale je to vysoko pravdepodobné. Celkom iné výsledky dostanete, ak si na diaľnici posuniete tempomat na 140 km/h.
Vtedy sa navigácia nemá šancu trafiť a je to logické, keďže počíta s nižšou rýchlosťou. Na 210 kilometrovom úseku, z toho 145 km diaľnica, bol rozdiel 11 percent od pôvodného odhadu. Je to dosť, ale auto s ním dokáže počítať aj za jazdy, takže prispôsobí prípadné zastávky na nabíjanie. Zatiaľ čo naplánovanú trasu do Chorvátska som nemohol vyskúšať aj v praxi, so vstavanou navigáciou som jazdil prakticky vždy, nakoľko ma vždy zaujímal výpočet a jeho presnosť. Ako píšem vyššie, za normálnych okolností bol odhad presný, no navigácia občas zazmätkovala v čase príchodu či zostávajúcich kilometroch do cieľa. Bol som doslova pár metrov od cieľa ale navigácia odhadovala ešte 20 minút jazdy. Neviem si to vysvetliť, nakoľko odhad percent aj napriek tomu sedel.
Mobilná aplikácia pre vzdialený prístup
Pri testovaní Mercedes-Benz EQA som si vyžiadal prístup do mobilnej aplikácie pre vzdialené ovládanie. Z možností, ktoré ponúka, som bol príjemne prekvapený, nakoľko ide asi o najkomplexnejšiu a najprehľadnejšiu aplikáciu k autu, ktorú som doteraz mohol testovať. Cez aplikáciu bolo možné ovládať okná či strešné okno, ktoré bolo možné otvoriť aj do polohy ventilácie. Auto sa pochopiteľne dá na diaľku zamknúť a odomknúť či nastaviť klimatizáciu. Tá sa dá okamžite zapnúť / vypnúť, nastaviť potrebnú teplotu a zároveň ju aj naplánovať na konkrétny čas.
Za veľmi dobrú tiež považujem obrazovku nabíjania, ktorá informuje o prebiehajúcom nabíjaní, aktuálnom stave percent a predpokladanom čase ukončenia nabíjania. Zároveň tu je tiež zobrazovaný aktuálny nabíjací výkon, čo rozhodne nebýva štandardom. Priamo v aplikácii si je možné plánovať trasy cesty. Zvoliť sa však dá iba začiatok a cieľová destinácia – neprišiel som na to, ako sa dá pridať bod prejazdu. Takéto plánovanie trasy ale počíta aj s aktuálnym stavom percent a dostávajúcim dojazdom, teda výpočet trasy je totožný ako priamo v navigácii.
Mobilná aplikácia taktiež zobrazuje prípadné zastávky na nabíjanie a počet percent v cieli. Môžete si pozrieť aj detaily nabíjania, kde je vidieť maximálny výkon nabíjacej stanice, počet konektorov, cena za 1 kWh. Ak daná nabíjačka podporuje vzdialený prístup, nabíjanie je možné spustiť cez aplikáciu.
Interiér a exteriér
Prerobené GLA na elektrický pohon dáva o sebe vedieť najmä dizajnom exteriéru. Nový prvok, ktorý identifikuje príbuznosť k sérii EQ, sú prepojené pásy svetiel. Tie sú menej nápadné vpredu, no výrazné vzadu. Celkovo tieto jemné dizajnové zmeny vyzerajú pekne. Fakt, že v aute nie je spaľovací motor prezradí aj pohľad spredu na prednú masku. Tá je kompletne zaslepená, nakoľko chladenie elektromotora a elektroniky zvládne aj menší prúd vzduchu zospodu. Nižší odpor vzduchu je kľúčový a pre nízku spotrebu sú dizajnéri ochotní spraviť rôzne zásadne zmeny.
Ďalším príkladom sú disky kolies, ktoré sú obložené plastovými vypĺňaní pre menej turbulencií pri vyšších rýchlostiach, čím opäť dosahujú lepšiu spotrebu. Naopak, pri pohľade do interiéru je tých zmien minimum. Príbuznosť k elektromobilom prezrádza batéria pri ukazovateli dojazdu či podsvietený dekor palubnej dosky pred spolujazdcom. Veľmi ma potešila vylepšená navigácia, ktorá už počíta s topografiou terénu pri výpočte dojazdu a zároveň aj vie naplánovať zastávky na nabíjanie. Navigácia vyhľadáva vždy tie najlepšie možnosti.
Čiastočne už tu naznačím, čo môžete od auta očakávať z pohľadu spotreby a dojazdu. Boli sme kúsok pred Beladicami a do navigácie sme zadali cieľ Košice. To sme už mali za sebou 100 kilometrov cesty po diaľnici, takže auto počítalo s vyššou spotrebou. Aj napriek tomu ale navigácia predpokladala, že by nám stačilo zastaviť sa na nabíjačke iba raz na 15 minút a do Košíc by sme prišli ešte s dobrou rezervou! Či je to tak aj naozaj ešte (možno) vyskúšame.
Test spotreby v meste
S Mercedes-Benz EQA som jazdil prevažne mimo mesta, ale aj napriek tomu som stihol spraviť zopár kratších testov spotreby v meste. Hneď po prevzatí vozidla som absolvoval trasu z Karlovej Vsi do Petržalky. Vonku nebolo až tak teplo, no ani vyslovene zima – na teplomery svietilo 13 stupňov. Prešiel som šesť kilometrov a pozrel som sa na displej so spotrebou. Keď som uvidel číslo, bol som naozaj príjemne prekvapený. Po zastaví na križovatke sa spotreba dostala na 11,9 kWh / 100 kilometrov, čo je naozaj skvelé. Moja rýchlosť navyše nebola iba do 50 km/h, ale aj 90 km/h, nakoľko časť úseku som šiel po moste Lafranconi.
Po príchode do Petržalky som mal za sebou 9 kilometrov a spotreba trochu narástla na 12,3 kWh / 100 km. Vskutku veľmi dobré výsledky, ale bojím sa ich brať za relevantné. Ďalšie dni mi síce potvrdzovali, že spotreba by predsa len mohla ísť aj na 13-14 kWh čisto v meste, no teploty klesli na 5 stupňov, takže sa mi až tak dobrú spotrebu nepodarilo zopakovať. Väčšinou som jazdil za 15 až 16 kWh / 100 km. Každopádne, keď sa dá s EQA jazdiť v meste so spotrebou pod 15 kWh / 100 km v lete, je to veľmi dobré a nie je tu čo vyčítať.
Test spotreby na diaľnici
Pri plnohodnotnom teste sme otestovali spotrebu aj na našom bežnom diaľničnom úseku z Trnavy do Žiliny. Takto sme otestovali už takmer dvadsať elektromobilov, takže naša tabuľka už je celkom pestrá. V deň testu bolo totožné počasie ako keď sme testovali spotrebu v meste. Teda na teplomery svietilo 13,5 stupňa v Trnave, avšak v Žiline bolo už chladnejšie a teplota postupne klesala až na 8 stupňov. Batériu som mal nabitú na 100 percent a auto počítalo s dojazdom 383 kilometrov. Priemerná rýchlosť po príchode do cieľa v Žiline sa zastavila na čísle 106 km/h. To ale asi nie je ten podstatný údaj, ktorý vás zaujíma.
Po prejdení 149 kilometrov mi v batérii zostalo ešte 39 percent a zostávajúci dojazd bol 113 kilometrov. To sa od pôvodného predpokladu líši o 121 kilometrov, no EQA to malo náročné a diaľničná rýchlosť dojazdu nikdy neprospieva. Naopak, spotreba nebola až taká zlá a ustálila sa na čísle 26,8 kWh / 100 km. V našom rebríčku sa preto EQA umiestnilo medzi Škoda Enyaq iV a KIA e-Soul. Síce má Škoda Enyaq iV o 1 kWh / 100 km väčšiu spotrebu, Škoda je väčšia a vďaka väčšej batérii vie aj tak zabezpečiť väčší dojazd. Naopak totožný diaľničný dojazd ponúka KIA e-Soul, čo je naopak o niečo menšie auto. Vzhľadom na podmienky považujem výsledok spotreby EQA na diaľnici za dobrý.
Ak jazdíte na hrane, reálny diaľničný dojazd EQA je 230 až 240 kilometrov. Ak by ste si pri dlhšej ceste chceli robiť zastávky po cca 200 kilometroch, museli by ste k nabíjačke prísť s 10 percentami a nabíjať do 100 percent, prípadne prísť ešte viac vybitý. Keď ale nepotrebujete ísť až zbytočne rýchlo, diaľničný dojazd si viete predĺžiť na 250-260 kilometrov a vtedy vám bude stačiť nabíjať z 10 na 90 percent a môžete pokračovať ďalej.
Keď budete mať vždy k dispozícii ultra-rýchlu nabíjačku, takéto nabíjanie auto zvládne za približne 30 minút. Treba zároveň počítať s tým, že tento dojazd je reálny pri jesenných teplotách. V lete, respektíve pri teplotách okolo 20 stupňov, sa dojazd vie ešte zvýšiť. O to viac sa teším na ďalšie EQA s o takmer 100 kilometrov väčším dojazdom.
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Aupark – Beladice a späť
Tento test sme spravili ešte v marci, keď sme auto mali len na pár hodín a potrebovali sme ho rýchlo vybiť. Preto sme sa rozhodli otočiť z Auparku do Beladíc a späť. Ide o trasu dlhú približne 105 kilometrov a chcel som ju dať bez nabíjania, teda na otočku. Úsek medzi Bratislavou a Trnavou som išiel rýchlosťou 110 km/h podľa GPS a úsek medzi Trnavou a Beladicami už rýchlosťou 130 km/h podľa GPS. S autom som jazdil presne podľa predpisov a spotreba stúpala iba mierne. A aká teda bola?
Dovtedy sme s autom prešli 119 kilometrov so spotrebou 20,8 kWh / 100 km. V aute zostávalo ešte viac ako 60 percent batérie a dojazd 213 kilometrov. Spotreba je veľmi slušná, aj keď je pravda, že podmienky boli takmer ideálne – teplota siahala až na 22 stupňov. Cestou do Bratislavy som chcel vybiť čo najviac, a tak som sa rozhodol mierne pridať. Navigácia ukazovala, že do Auparku dorazím s 27 percentami, čo je pre test krivky nabíjania ešte veľa. Po stabilizovaní rýchlosti na 135 km/h podľa GPS, odhadovaný počet percent postupne klesol iba na 25 percent. Následná pomalšia cesta na D1 už ale vyššej spotrebe veľmi nepomohla a odhadované percentá začali naspäť pribúdať.
Aupark – Beladice | Trasa | Teplota | Spotreba |
Opel Mokka-e | 106 km | 7 stupňov | 25,3 kWh / 100 km |
Mercedes-Benz EQA | 119 km (106+obchvat) | 22 stupňov | 20,8 kWh / 100 km |
Nezostávalo nám nič iné ako absolvovať ešte zopár kilometrov v rámci Bratislavy. Zo spotreby EQA som teda milo prekvapený, aj keď je pravda, že až na rýchlosť to malo auto veľmi jednoduché. Mrazy ani mokré cesty spotrebu nezvyšovali. A aká bola naša celková spotreba za celý test? Auto sme nešetrili, malo za sebou najmä diaľničné kilometre. Z celkovo 251 prejdených kilometrov sme prešli až 210 po diaľnici s maximálnou rýchlosťou na tachometri. Spotreba sa nakoniec zastavila na čísle 21,1 kWh / 100 km a už teraz som zvedavý, aké hodnoty odmeriame pri našom týždňovom teste.
Záverečné hodnotenie
Počas testovania sa mi Mercedes-Benz EQA dostalo pod kožu. Síce ide o menšie auto, ak ale máte dve deti a do Chorvátska nechodíte každý mesiac, elektrické EQA sa formuje ako veľmi dobrá voľba. Konkurencia nespí a Volkswagen či Škoda majú elektromobily, ktoré EQA porážajú vo viacerých aspektoch. VW ID.4 alebo Škoda Enyaq iV ponúkajú viac priestoru, väčší dojazd a viete ich kúpiť za výrazne nižšiu cenu. Mercedes-Benz je prémiová značka a vidieť to aj na cene.
Ja im to neberiem, svoju cieľovú skupinu si toto auto určite nájde, ale EQA mohlo byť dobrou konkurenciou aj pre koncernové modely. O to viac, keď bez zaváhania valcujú konkurenciu z hľadiska softvéru, ak do úvahy neberiem Teslu. Mobilná aplikácia nie je zlá ani v prípade koncernových modelov, aj keď sme ju zatiaľ nemali možnosť otestovať, no taká navigácia je v EQA o level vyššie. Áno, aj ID.4 a Enyaq iV vie plánovať zastávky na nabíjanie, ale nie tak dobre a prehľadne ako to zvláda práve EQA.
V kategórii kompaktov nie je priama konkurencia. Ak sa ale nepozerám na cenu, spomenúť tiež môžem napríklad Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense alebo Opel Mokka-e. Všetky tieto autá začínajú na sume pod 30 000 €. Mercedes-Benz EQA síce začína až na 51 396 €, no EQA ponúka o 50 percent väčšiu batériu a podobne vyšší dojazd.
Mercedes-Benz navyše plánuje prísť aj s výkonnejšou dvojmotorovou verziou, ktorá bude paradoxne efektívnejšia. Na zadnú nápravu bude umiestnený efektívnejší elektrický motor, takže s totožnou batériou by vozidlo malo prejsť viac ako 500 kilometrov. Z nášho rozhovoru, ktorý prebehol ešte vo februári, vyplýva, že v tejto verzii sa batéria nebude meniť čo do rozmerov, no aj napriek tomu ponúkne vyššiu kapacitu vďaka odlišnej chémii.