Mercedes-Benz EQT 200 v praxi: Elektrický komfort pre rodiny i podnikateľov

Michal Lauko

Hneď v úvode priznám, že v téme elektromobility som stále začiatočníkom. Som vlastníkom vozidla s hybridným pohonom, no plne elektrický automobil som zatiaľ používala iba krátky čas. Medzi niekoľkodňové skúsenosti môžem zaradiť aj Mercedes-Benz EQT 200, ktorý som mala možnosť otestovať počas vianočných sviatkov. Test tohto modelu z odbornej roviny sme vám už priniesli, prečítať si ho môžete v tomto článku. Ja sa na auto pozriem skôr okom laika.

Kým doteraz som skúšala štandardné osobné automobily, Mercedes-Benz EQT 200 je elektrická dodávka, ktorá kombinuje praktickosť malého úžitkového auta s modernými technológiami. Cieľovou skupinou môže byť viacčlenná rodina alebo firma, ktorá plánuje využívať malú dodávku pri svojej činnosti. Dokážem si predstaviť, že ju mám vo firme zaoberajúcou sa transportom ľudí, napríklad na letisko a späť, prípadne ako auto pre kuriéra. Zadná časť vozidla je dostatočne priestranná na uskladnenie kufrov, detského kočíka alebo všelijakého náradia.

Dizajn

MB EQT 200 na mňa spredu zapôsobil ako typický Mercedes s klasickou maskou, ktorej dominuje veľký znak. Ten v sebe ukrýva nabíjací port, takže k nabíjaciemu stojanu je rozumnejšie prísť prednou časťou než k nemu zacúvať. Mnohí vodiči parkujú „predkom“ bežne, no ja som zvyknutá si na svoje parkovacie miesto zacúvať, aby som mala pohodlné vychádzanie. Takže pre mňa bolo umiestnenie nabíjacieho portu na menej želanom mieste, ale zvykla som si. Má to aj svoje výhody, ak je batéria v prednej časti. Minimalizujú sa tým energetické straty, ktoré môžu vzniknúť počas nabíjania a aj káble sú kratšie.

Bočný pohľad na vozidlo naznačí, že ide o menšiu dodávku, vzhľadom mi pripomínalo modely konkurenčných značiek s nižšou cenovkou. Bočné dvere pri zadných sedadlách sa posúvajú, čo uľahčuje nastupovanie a naloženie rozmernejších vecí, s čím môže byť pri tradične otváraných dverách problém, keďže ich nevieme otvoriť do 90° uhla.

Tým, že sa bočné dvere posúvajú dozadu, vzniká občas problém pri zatváraní zvnútra. Ak sú zadné posuvné dvere úplne otvorené, ich zatváranie z interiéru môže byť komplikované a nepraktické, najmä pre starších pasažierov alebo deti. Úchytka na vnútornej strane dverí sa posunutím úplne dozadu takmer skryje za vonkajšiu konštrukciu vozidla a nahmatať ju býva problém. Pomôže dvere zvnútra tlakom mierne posunúť vpred a úchytka sa objaví. Mercedes ponúka aj zaplechovanú dvojmiestnu verziu od modelu EQT, tá sa však predáva pod názvom Mercedes-Benz eCitan.

Test Mercedes-Benz EQT 200: Interiér

Predné aj zadné sedadlá sú pohodlné, čo ocenia vodiči aj pasažieri počas dlhších ciest. Čo ma však prekvapilo, bolo manuálne nastavovanie sedadla vodiča. Aj lacnejšie vozidlá konkurenčných značiek už bežne ponúkajú elektrické nastavovanie aspoň pri vodičovi. Tu som sa pri posúvaní sedadla vpred a nastavení jeho výšky vrátila o desaťročia späť.

Priestor pre pasažierov je dostatočný, s možnosťou prepravy až piatich osôb. Zadné sedadlá sú vybavené tromi montážnymi bodmi Isofix pre detské sedačky, čo ocenia rodiny s deťmi. Nechýbajú sklápateľné stolíky ani menší uzatvárateľný priestor, ktorý môže slúžiť ako dočasný odpadkový kôš.

Zadné sedadlá si viete úplne sklopiť, čím vzadu získate dostatok priestoru na prevážanie naozaj veľkého nákladu, napríklad aj športového náradia či kočíkov. Možno aj skrine. Kufor s objemom 551 litrov môžete sklopením zadných sedadiel zväčšiť až na 1979 litrov.

Dizajn interiéru je silno subjektívna záležitosť a kým mne sa zdal ako z lacnejšieho modelu, iným sa páčil. Ocenila by som väčšiu obrazovku. Vozidlo je vybavené infotainment systémom MBUX so 7-palcovým dotykovým displejom, ktorý je rýchly a intuitívny. Nemala som žiadny problém s dotykovým ovládaním ani rýchlosťou reakcií. Väčšina dôležitých nastavení počas jazdy sa dá vyriešiť ovládaním na volante, takže dotýkať sa obrazovky počas jazdy nie je nutné. Navigáciu si predsa nastavíte pred jazdou.

MB EQT 200 displej | Zdroj: Lenka Ivančíková

Príjemne prekvapila prítomnosť bezdrôtového nabíjania, čo eliminuje potrebu káblov a zjednodušuje používanie zariadení počas jazdy.

Riadenie

V mestskom prostredí elektroauto poskytuje plynulú a tichú jazdu, avšak na diaľnici môže byť dojazd obmedzený, najmä v chladnejších podmienkach. Vodič má pomocou riadiacej páky na D+, D a D- k dispozícii tri úrovne rekuperácie, čo umožňuje prispôsobiť intenzitu spomaľovania a nabíjania batérie počas jazdy.

Volant je dôležitým faktorom pri šoférovaní a jeho pohodlné ovládanie je pre mňa prioritou. V EQT 200 mu nemám čo vytknúť. Jeho hrúbka už na prvý pohľad prezradila, že má integrované vyhrievanie, čo som v zimných mesiacoch viackrát využila, spolu s vyhrievaním predných sedadiel. Vnútornú teplotu som mala nastavenú na 20 °C, keďže nejaké veľké ohrievanie interiéru v elektromobile je hazardovanie s reálnym dojazdom (o tom neskôr). No úplne to stačilo a ani spolujazdcom nebola pri dlhšom cestovaní v aute zima.

Súvisiacie články

Súčasťou volantu na obidvoch jeho stranách je malý nenápadný štvorec, ktorý slúži ako dotykový touchpad na ovládanie niektorých funkcií a nastavení vozidla a prepínanie zobrazovaných informácií počas jazdy. Veľmi sa mi to páčilo a bezproblémovo ovládalo.

MB EQT 200 podporuje Android Auto a Apple CarPlay, avšak iba cez kábel, čo môže byť pre niektorých používateľov nevýhodou. Je to prekvapujúce, keďže cenovo nižšie postavený Renault Kangoo E-Tech, s ktorým EQT zdieľa karosériu aj pohon, poskytuje aj bezdrôtové pripojenie. K dispozícii som mala model, ktorý bol vybavený rozpoznávaním značiek, udržovaním v jazdných pruhoch, tempomatom (nie adaptívnym) a nechýbalo sledovanie mŕtveho uhla so zvukovým upozornením. Balik aktivnej bezpecnosti je súčasťou sériovej výbavy.

Výhrady mám k riadiacej páke. Jej vzhľad a ovládanie mi vrátilo spomienky na 20-ročné BMW, v ktorom pred preradením musím na páke najskôr stlačiť gombík a až potom sa páka pohne. Ani presnosť zaradenia nebola hneď ukážková. „Trafiť“ sa do R či D chce cvik, lebo kým vizuálne vidíte, že ste pri označení D, auto dáva najavo, že máte zaradený neutrál, a musíte páku posunúť o niečo nižšie alebo vyššie, aby „zacvakla“.

MB EQT 200 riadiaca páka | Zdroj: Lenka Ivančíková

Výkon, spotreba, dojazd

Mercedes-Benz EQT 200 je poháňaný elektromotorom s výkonom 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 245 Nm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 135 km/h, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 12,6 sekundy. Podvozok je tuhší, čo môže spôsobiť menej komfortnú jazdu na nerovných cestách.

Nie je to žiadny trhač asfaltov, čo od tohto typu auta ani nečakáte a pri predbiehaní netreba zabúdať, že nie ste v ľahkom a živom sedane. Môžete sa ale spoľahnúť na pokojnú jazdu, počas ktorej sa dá nerušene porozprávať s pasažiermi. Pri vyššej rýchlosti rastie síce hluk v kabíne, ale s autom so spaľovacím motorom sa to stále porovnať nedá.

MB EQT 200 nabíjanie spredu | Zdroj: Lenka Ivančíková

Kapacita batérie je 45 kWh, čo podľa výrobcu umožňuje dojazd až 280 km, to je ale hlavne v zime ťažko dosiahnuteľné. V reálnych podmienkach, najmä pri vyšších rýchlostiach nad 100 km/h, dojazd rýchlo klesá, čo môže byť pri dlhších cestách po diaľnici obmedzujúce. Najlepšiu spotrebu dosiahnete pri pokojnej jazde mestom (zabudnite na štýl brzda – plyn) alebo po okreskách, kde idete maximálne 90-tkou. Na diaľnici som si aktivovala tempomat na 94 km/h a hneď som sa cítila pri pohľade na dojazd pokojnejšie. Klesal oveľa pomalšie než keď som išla 125.

MB EQT 200 prístrojová doska | Zdroj: Lenka Ivančíková

Plánovaniu cesty sa nevyhnete

Slabý dojazd je pre mňa obmedzujúca záležitosť a ak by som si vyberala auto na súkromné účely s plánovanými výletmi s rodinou, určite by som nekupovala model s dojazdom v zime max 200 km. Cez sviatky sme chceli ísť pozrieť nejakú pamiatku či zaujímavosť ďalej od Bratislavy, ale pohľad na mapu s nabíjačkami ma vrátil rýchlo na zem a plánovala som trasu podľa možnosti dobíjania.

MB EQT 200 nabíjanie spredu | Zdroj: Lenka Ivančíková

Ak aj máte po ceste niektorú rýchlonabíjačku, môže byť práve obsadená a vy budete musieť buď čakať, kým sa uvoľní alebo hľadať inú a riskovať, že dojazd sa radikálne zníži až na kritickú hodnotu. A to nechcete. Samostatnou kapitolou sú vodiči spaľovákov, ktorí bez hanby zaparkujú na nabíjačke a vy nemáte ako dobiť svoj EV. To sa mi stalo napríklad na parkovisku pri Železnej studienke v Bratislave. Väčšina miest bola obsadená vozidlami, ktoré tam nemali čo robiť.

MB EQT 200 pomalé nabíjanie pri vyššom SoC | Zdroj: Lenka Ivančíková
MB EQT 200 rýchle nabíjanie | Zdroj: Lenka Ivančíková

V závislosti od štýlu jazdy a poveternostných podmienok sa spotreba energie líši. V mestskom cykle sa v zimných mesiacoch a s ohľadom na kúrenie v kabíne pohybuje okolo 27 kWh/100 km, čo poskytuje dojazd približne 160 až 170 km. V letných podmienkach alebo pri vhodnej jazde môže dojazd dosiahnuť až cez 200 km. Rýchlonabíjanie umožňuje nabiť batériu z 10 % na 80 % za približne 40 minút, čo je praktické pre dlhšie cesty. Pri 35 % kapacite batérie mi rýchlonabíjačka ukazovala čas do stavu nabitia 80 % na úrovni 25 minút.

Aplikácia Mercedes-Benz – poloha auta + nabíjačky v okolí | Zdroj: Lenka Ivančíková

Pre drobnejšiu ženu môže byť manipulácia s nabíjacím káblom zložitejšia. Je ťažší než pištoľ s hadicou pri tankovaní paliva a chce to cvik. Ak ste v elektromobilite začiatočník, určite odporúčam našu sériu videí Elektromobilita s Ivett. Dozviete sa z nich všetko dôležité, vrátane ako nabíjať, čo je to rekuperácia aj čo spraviť v prípade, že elektromobil zabudnete nabiť a počas jazdy vám dôjde energia.

Prepojenie s mobilnou aplikáciou

Veľkou výhodou vozidiel Mercedes Benz je možnosť používania spolu mobilnou aplikáciou. Podrobne si o nej prečítate v tomto článku. Nájdete v nej základné aktuálne informácie o vašom aute, ako je úroveň batérie, dojazd, a na diaľku viete ovládať niektoré funkcie ako napríklad predhrievanie interiéru, čo oceníte najmä v zime. Využila som to aj ja a vyhrievanie zapla len asi štyri minúty pred príchodom k autu a čakal ma príjemne vyhriaty interiér.

MB EQT 200 aplikácia – nabíjanie | Zdroj: Lenka Ivančíková

V aplikácii si skontrolujete, či sú zamknuté všetky dvere, vypnuté svetlá a pozriete si na mape a kde sa vozidlo práve nachádza. Nechýba mapa s nabíjacími stanicami , ich obsadenosťou a možnosťou nechať sa na miesto navigovať.

Nemali by ste prehliadnuť:

MB EQT 200 aplikácia – informácie o vozidle| Zdroj: Lenka Ivančíková

Záver

Mercedes-Benz EQT 200 je zaujímavou voľbou pre tých, ktorí hľadajú praktické elektrické vozidlo s dostatočným a variabilným úložným priestorom a modernými technológiami. Napriek tomu je potrebné zvážiť jeho obmedzený dojazd, tvrdší podvozok a niektoré (subjektívne) nedostatky v interiéri, ktoré môžu ovplyvniť celkový komfort a používanie vozidla.

Porovnanie s konkurenciou

V segmente elektrických kompaktných vanov má EQT 200 niekoľko konkurentov. Medzi nich patrí Volkswagen ID. Buzz, ktorý napriek väčším rozmerom ponúka podobné vlastnosti, avšak s odlišným dizajnom a technickými špecifikáciami. Ďalšími konkurentmi sú Ford E-Transit Courier a modely z rodiny Stellantis, ako Peugeot e-Rifter, Citroën ë-Berlingo a Opel Combo-e Life. Prirodzene najbližším konkurentom je Renault Kangoo E-Tech, s ktorým EQT zdieľa veľa spoločného, a to najmä karosériu, či pohonné ústrojenstvo.

Náš tip
Test Mercedes-Benz eSprinter 420 Long: Kráľ elektrických dodávok s vyše 400-kilometrovým dojazdom
Related Post
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.