Som Power Daddy – otec piatich detí, pre ktorého je transport rodiny jedna z hlavných úloh dňa. Škola, krúžky, výlety. Trojboj každého rodiča. Chcem si zobrať testy elektromobilov “na mušku” z pohľadu otca, ktorého zaujíma hlavne: kapacita batérie, veľkosť kufra, úložný priestor, odolnosť interiéru či autosedačky.
A ďalšie potrebné detaily, ktoré potrebujete vedieť pred kúpou auta pre rodinu. Alebo pri výbere druhého auta do rodiny. Elektromobil nie je pre každého, preto sa budem snažiť priniesť triezvy pohľad na elektrifikované vozidlá. Tentoraz som mal možnosť vykonať praktický test Mercedes-Benz EQV 300. Ako to dopadlo?
1.časť praktického testu Mercedes-Benz EQV 300
V prvej časti opíšem svoj prvý dojem z vozidla, prvú väčšiu trasu počas rodinného výletu a praktické skúsenosti z vyhrievania vozidla v chladných jesenných dňoch, kedy teplota v noci klesá k 0°C.
Prvé dojmy
Zvonku čierny van s hviezdou na kapote. Vo vnútri limuzína. Hneď pri vstupe do vozidla spravil príjemný dojem kožený interiér s rozmiestnením sedadiel 2-2-3. Vysoký posed a rozhľad nad vozovkou dopĺňali displeje v kokpite spolu s ambientným osvetlením priestoru. Dvere otvoríte na vane, no vstupujete do limuzíny. To je len jeden z rozdielov oproti iným vozidlám z rovnakej kategórie. Aký je však v praxi ukáže môj viacdielny test Mercedes-Benz EQV 300.
Prvá jazda
Na prvú jazdu s Mercedes-Benz EQV som vyrážal sám, batéria nabitá na 98 % a palubný počítač ukazoval dojazd 385 km. Na úseku BA – TT som držal rýchlosť medzi 110 km/h, potom na trase do Žiliny zrýchlil na 130 km/h. EQV bolo na ceste stabilné, veľkosť ani váha neprekážali. Auto si skvele poradilo aj s bočným vetrom, čo nebýva pri tejto kategórii vždy samozrejmosť. Spotrebu sa mi darilo udržať na 26,8 kWh/100 km, čo je slušné, vzhľadom na rozmery a váhu EQV.
Do Žiliny som dorazil s batériou nabitou na 33 % aj po spomínanej dynamickej jazde. Mercedes-Benz EQV ukazuje, že aj veľké rodinné auto môže byť efektívne na dlhších trasách a nemusí sa pri vyšších rýchlostiach „zadychčať“.
Cesta MT – BA – MT
Tentokrát sme vyrazili s 96 % kapacitou batérie a so siedmimi pasažiermi. Počasie nám veľmi neprialo. Pri desiatich stupňoch, vetre a daždi, ktoré trochu znižovali komfort jazdy pri vyšších rýchlostiach.
Avšak EQV sa ukázalo ako spoľahlivé vozidlo, aj keď na niektorých úsekoch diaľnice R1 sme pre vietor a mokrú vozovku držali rýchlosť radšej na 120 km/h. Východiskový odhad dojazdu 2 % pri príchode do Bratislavy sa počas jazdy zlepšil až na 6 %, čo ukazuje, že EQV dokáže s dobrým manažmentom efektívne zvládnuť aj nepriaznivé podmienky.
Priestor v interiéri bol jedným z hlavných plusov. Všetky sedadlá sú plnohodnotné a pohodlné aj pre dospelých. Oceňovali sme tiež veľký priestor medzi prednými sedadlami, kam sme uložili občerstvenie pre deti, takže všetci mali pohodlie bez obmedzení.
Kufor, aj napriek obsadeniu všetkých sedadiel s rozostupom pre dospelú posádku, zostal dostatočne priestranný a bez potreby manipulovať so sedačkami a vytvárať tak dodatočný priestor.
Vozidlo by zvládlo cestu aj bez prestávky, no nám po vyše 2 hodinách cesty padla prestávka vhod. Zastavili sme v Senci na nabíjacej stanici IONITY, ktorá sa nachádza v priestoroch čerpacej stanice a jej výkon je 350 kW. Po krátkej prestávke na občerstvenie a toalety sme dobili batériu o 49 kWh za 28 minút. Do cieľa sme tak vyrážali s 81 % kapacity batérie.
Dobíjanie v Bratislave – Bory Mall
V Bratislave sme sa rozhodli dobiť batériu na ZSE Drive stanici s výkonom 22 kW, pričom sme dobíjali zo 66 % na 92 % počas nákupov. Čas 2 hodiny a 10 minút nám stačil na vybavenie všetkých potrebných vecí – detský svet, šarkan a malé občerstvenie.
Cesta BA – MT
Nasledujúci deň sme vyrazili späť do Martina s takmer plnou batériou (97 %) a pri vonkajšej teplote 15,5 stupňa. Na severnej trase smerom na Žilinu sme si užili pohodlnú jazdu pri rýchlosti 130 km/h. EQV dorazilo do cieľa s 18 % batérie, čo nám stále poskytovalo dojazd ďalších 64 km. Vozidlo nás opäť presvedčilo, že aj dlhšie trasy zvláda efektívne, hoci rýchlosť a klimatické podmienky majú na spotrebu svoj vplyv.
Aký vplyv má vyhrievanie vozidla na batériu počas chladných dní
Ranné teploty počas jesene klesajú aj k nule. Chcel som otestovať okamžité vyhriatie interiéru spojené s vyhrievaním volantu aj sedadla. Teplota ráno sa pohybovala okolo 3°C. Pri zavážaní detí do školy som chcel čo najskôr vyhriať interiér.
Zapol som klimatizáciu, vyhrievanie volantu aj vyhrievanie sedadla šoféra na MAX. Počas 9 km trasy sa spotreba vyšplhala k 40 kWh/100 km a ubrala 4% batérie počas jazdy mestom. Keď bolo vozidlo vyhriate, spotreba v meste klesla na hodnotu okolo 33 kWh/100 km.
Druhou možnosťou je tzv. pred-hrievanie/pred- Mercedes-Benz EQV je nadštandardné vozidlo pre rodinu. Aj napriek vysokému posedu si zachovávajú sedadlá maximálne pohodlie, čo nie je štandardom, nakoľko pri iných vozidlách tohto segmentu cítiť v tejto oblasti diskomfort. Hlásenia asistentov sú nastavené optimálne. Len minimálne vyrušia pri jazde. Veľmi milo prekvapil dojazd vozidla, ktoré aj po naložení zvláda prekonať trasu Bratislava – Martin na jedno nabitie (cca 230+ km). Jazdné vlastnosti sú vzhľadom na rozmery a hmotnosť veľmi dobré. Vozidlo sedí na vozovke aj v ostrejších zákrutách a odhlučnenie kabíny spríjemňuje zážitok z cestovania. Praktický test Mercedes-Benz EQV 300 bude pokračovať aj ďalej. Druhá časť bude venovaná k celkovým dojmom z vozidla, postrehom počas používania, ale aj tomu ako sa dá využiť kufor.Zhrnutie
V interiéri mi však chýbal dostupnejší odkladací priestor pre mobil (nachádza sa hlbšie pod palubnou doskou). Starý štandard USB portu bol nahradený v celom vozidle za nový USB-C port. Technické Parametre Mercedes-Benz EQV
Test Mercedes-Benz EQV 300 bude pokračovať